![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Hoe zie jij de rol van moderatie op dit forum? | |||
| Geen moderatie - volledige vrijheid; ook grove beledigingen, bedreigingen en grof racisme mogen blijven staan. Lezers moeten er maar tegen kunnen. |
|
1 | 14,29% |
| Alleen wettelijk verboden - enkel verwijderen wat strafbaar is (aanzetten tot geweld/haat, bedreiging, negationisme) |
|
3 | 42,86% |
| Wettelijk + basisbescherming - ook spam, privacy-schending, grove beledigingen en racistische stereotypes |
|
1 | 14,29% |
| Standaard moderatie - huidige forumreglement volledig handhaven (netiquette, respectvolle omgang, alle vormen van discriminatie) |
|
2 | 28,57% |
| Actieve moderatie - ook preventief ingrijpen bij subtiel racisme, dogwhistles en discussies die dreigen te ontsporen |
|
0 | 0% |
| Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Europees Commissaris
|
Moderatie op een forum betekent dat beheerders gebruikersregels vastleggen, waar deelnemers zich aan moeten houden. Beheerders kunnen ingrijpen bij posts die tegen de forumregels ingaan: post verwijderen, tijdelijk/permanent toegang ontzeggen,...
Voor de goede orde, de poll gaat over moderatie, niet censuur. Moderatie handhaaft afgesproken regels in een private ruimte (zoals dit forum), terwijl censuur verwijst naar overheidscontrole over wat mensen mogen zeggen. Ons huidige reglement onderscheidt wettelijk verboden content van gedragsregels. Wettelijk verboden in België zijn onder andere:
Niet altijd strafbaar, maar wel problematisch:
Gedragsregels gaan over hoe we met elkaar omgaan: netiquette, respectvolle toon, on-topic blijven, etc. De grens tussen wettelijk verboden en "gewoon kwetsend" is vaak vaag. Niet alle racistische of beledigende uitspraken zijn automatisch strafbaar, maar kunnen wel schadelijk zijn voor de forumsfeer. Deze poll peilt naar jullie "ideale" moderatie. Het is niet bedoeld als politieke discussie (al zal dat wel onvermijdelijk zijn), gewoon een peiling over hoe je het liefst ziet dat een forum functioneert. Tot slot, ben me helemaal bewust dat het een theoretische oefening is. In de feite is er al lang geen enkele vorm van moderatie meer.
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom deelnemen aan een forumbevraging die je zelf opstart ?
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Gaat ge dit elke keer doen?…
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik neem nooit aan polls deel maar wil wel mijn gedacht zeggen. Mijn keuze is een combinatie van delen van 1 en van 3:
Verder vind ik het woord "bescherming" hier misplaatst. Als mijn punten hierboven gerealiseerd zijn, is er meer dan bescherming genoeg. Bescherming tegen opinies, hoe fout of rauw of onwettelijk ook, is een woke uitvindsel uit Berkeley en zijn safe spaces, en totaal uit den boze. Dat kweekt weekdieren. Wettelijke verboden handhaven is enkel nodig voor de forumeigenaars, om geen last te krijgen, maar voor de deelnemers is het nutteloos en fout. 4 en 5 zijn voor mij volledig onaanvaardbaar. Als dat hier zou ingevoerd worden, ben ik de dag zelf nog weg.
|
|
|
#5 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Euhm, hier gaf je wel antwoord: https://forum.politics.be/poll.php?d...ts&pollid=9171 Dus uw openingszin is al fout. (Ik snap niet goed waarom ge niet deelneemt, maar soit). En, optie 4 is in feite de loutere toepassing van het huidige forumreglement. Gaat ge nu weg dan?
|
|
|
|
#6 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tussen haakjes, ik weet niet of dit onder het forumreglement past maar persoonlijk zou ik bepaalde waanzinnigen en systematische saboteurs zonder opgaaf van reden buitengooien.
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Is een partij/aanhanger fascist noemen een belediging of vrije meningsuiting? Is een partij/aanhanger woke noemen een belediging of vrije meningsuiting? Edit: als het enkel gaat over fysieke bedreigingen en doxxing ga ik wel akkoord, maar spammen is toch wel erg lullig, daar kan je van maken wat je wil. Zo vindt extreemrechts op dit forum dat hen tegenspreken trollen/spammen is. ![]()
Caroline Leavitt: ‘aa moeder’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 november 2025 om 19:44. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ge wilt dus effectief wel een zekere moderatie (verwijderen van saboteurs). Hoe bepaal je dat?, op een manier die objectief is en niet gewoon neerkomt op verwijderen van mensen met een vervelende mening?
|
|
|
|
#10 | |
|
Minister-President
|
De linkse woke brigade gaat omlangs harder stampen, ze zijn ferm naar de kabeljouwkelder aan het zinken, hun rijk is uitgeteld.
Zie het verzet tegen de kerststal op de grote markt in Brussel. De commentaren liegen er ook niet om..... Citaat:
https://www.hln.be/brussel/kritiek-o...erug~a1182447/ |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, want bij extreemrechts staan jij en ik uiteraard gecatalogeerd als saboteurs en spammers (omdat we ze tegenspreken).
|
|
|
#12 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom dan?
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#13 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zwak, Dadee, zwak...
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik denk dat forumeigenaars met hun forum mogen doen wat ze willen. Als zij vinden dat iemand een waanzinnige is en/of het forum saboteert, dan is dat hun waarheid en kunnen zij die imho zondermeer opleggen.
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je bedoelt uiteraard: het hangt af van de politieke overtuiging van de beoordelaar. En ja, wat dan…
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Doe je zelf mee aan jouw eigen enquêtes om stemadvies uit te brengen ?
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Als het jouw forum zou zijn, hoe zou je tewerk gaan om “saboteurs” te identificeren, om ze dan te verwijderen, zonder dat het een “safe space” wordt voor gelijkgestemden?
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor de rest: ‘wat is het probleem met het forum?’. Een gebrek aan aktieve deelnemers uiteraard. Er gaan er weg en er komen er geen bij. En dan worden de discussieonderwerpen ook heel beperkt. Als je bijvoorbeeld iets post in rubrieken dat niet meteen te maken heeft met de links/rechts tegenstelling dan heb je daar meestal nul respons. En altijd over dezelfde dingen praten wordt je op den duur ook beu.
Caroline Leavitt: ‘aa moeder’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 november 2025 om 20:10. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Moeilijke discussie.
Liever geen moderatie dan een scheve moderatie alleszins. Toen er nog wel werd gemodereerd werd er met beledigingen al autistisch omgegaan. Iemand een debiel noemen was een belediging, maar dat was het niet als je zei dat iemand wel een debiel leek.
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, ik bedoel exact wat ik schrijf: dat die dingen zowel een mening als een belediging zijn.
|