Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2007, 21:11   #101
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Veel chiquer, dan die marginale Antwerpse scheldekaaien.
Met dank aan VDB en Charly Depauw.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 21:15   #102
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
En kan opnieuw tweetalig gemaakt worden, zoals het hoort. Het Nederlands is teveel in de onderdrukking geraakt. Een herstel van de politieke evenwichten in Brussel is noodzakelijk en dit kan door de invoering van paritaire raden. Evenveel zetels voor elke taalgroep.

Een remigratiebeleid van vreemdelingen in samenspraak met de landen van herkomst zorgt ervoor dat het te grote aandeel van andere talen en culturen eindelijk uit Brussel verdwijnt.
Ook een verhoogde steun aan Nederlandstalige instellingen, scholen, culturele centra en dergelijke is een mogelijkheid. Net zoals gestimuleerde immigratie vanuit Vlaanderen (om ook de druk op ons platteland te verlichten) door Brussel veel aangenamer te maken om in te leven en subsidies te verlenen aan Vlamingen die zich in Brussel willen vestigen. Overigens zal Brussel sowieso vervlaamsen wanneer het een volwaardige hoofdstad wordt van dat onafhankelijke Vlaanderen.

In tegenstelling tot wat vele Belgicisten beweren (bij een onafhankelijk Vlaanderen gaat Brussel verloren) is het tegendeel waar: wanneer we België behouden, gaat Brussel definitief verloren door de verfransing en de toestroom van vreemdelingen. Reeds nu is meer dan 50% van de Brusselse bevolking van vreemde origine...
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 21:15   #103
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Met dank aan het Brussels bestuur voor het beknotten van projecten die de term "hoogbouw" waardig zijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 11:28   #104
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een remigratiebeleid van vreemdelingen in samenspraak met de landen van herkomst zorgt ervoor dat het te grote aandeel van andere talen en culturen eindelijk uit Brussel verdwijnt.
christ, you scare me
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:58   #105
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ja, als je ver genoeg uitzoomt kan je Brussel nog verkopen als mooie stad, ja.

Trouwens, ooit de Scheldekaaien al eens bekeken!? Niks dan moderne architectuur en lofts! Eens kijken of jij in die "marginale buurt" iets kan kopen...

Gelukkig is de buurt op je foto (omgeving Noordstation) niet marginaal... Krotten en prostitutie alom, gecombineerd met een heerlijke pisgeur. Aaah, Bruxelles.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:15   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

al eens in mijn buurt langs geweest, Zeno? Antwerpen noord, Borgerhout, Seefhoek, ...
Kom gerust eens langs en dan zullen we samen op ontdekkingstocht gaan doorheen de toekomst hoofdstad van Vlaanderen...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:25   #107
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
al eens in mijn buurt langs geweest, Zeno? Antwerpen noord, Borgerhout, Seefhoek, ...
Kom gerust eens langs en dan zullen we samen op ontdekkingstocht gaan doorheen de toekomst hoofdstad van Vlaanderen...

Ik beweer niet dat Antwerpen geen 'mindere' buurten kent, net zoals elke grote(re) stad trouwens. Het verschil is dat je in Brussel -tot in het toeristische hart- overal geconfronteerd wordt met verval. Dat heb je in Antwerpen niet. Overal zijn er renovaties en vernieuwingen bezig, dat zal je zelf ook wel weten. (Leien, Astridplein, Centraal station, Pelikaanstraat, Operaplein, Theaterplein, stadsfeestzaal, Zuid, Eilandje, MAS, omgeving nieuw jusitiepaleis, "werf van de eeuw", remember...)
In Brussel centrum groeien nog steeds de bomen uit historische gevels en is de leegstand boven de (ouderwetse) winkels een enorm probleem.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 november 2007 om 19:26.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:50   #108
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Brussel is helemaal geen lelijke stad. U komt enkel en alleen met clichés en stereotypes over Brussel. Wat de Vlamingen over Brussel stoort, is gewoon het feit dat men er vooral Frans spreekt en dat er een zeer belangrijke Franstalige bevolking is. En ik kan dat ergens begrijpen : als Franstalig zou ik voor niets ter wereld naar Vlaanderen willen verhuizen. Niet dat ik iets tegen Leuven, Gent, Brugge, enz.....heb maar ik zou er niet op mijn gemak en welkom voelen omdat ik Franstalig ben.
Dat is dikke zever. In W-VL werken veel Noord-Fransen, die de Nederlandse taal niet of nauwelijks machtig zijn. Er is niemand die opkijkt als die ergens een café binnenkomen. In Gent zit ik soms op café met een aangespoelde Fransman die NL spreekt met een zwaar accent, doorspekt met hier en daar een Franse zin. Geen één die opkijkt. Mij jennen ze aldaar ook regelmatig eens als "dien West-Vloet", maar van vijandigheid is geen sprake.

Een andere indruk krijg je als je in Brussel komt. Je moet er maar eens de weg vragen in 't Nederlands. Eén maal heb ik een mevrouwtje gehad die zich vriendelijk in het Frans verontschuldigde geen NL te kennen, voor de rest waren het allemaal scheve blikken. De verloederde allochtonenbuurten zijn niet om aan te zien, en ik heb 7 jaar in de Brugse Poort in Gent gewoond. 's Nachts moet je daar niet te veel alleen rondlopen. Een West-Vlaams vriendinnetje van me studeert nu in Schaarbeek. Ze belde me overlaatst huilend om te vertellen dat ze daar iedere dag door allochtonen brutaal lastig gevallen wordt zodat het leven aldaar voor haar ondraaglijk is geworden.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 20 november 2007 om 19:52.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 20:04   #109
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Met alle respect voor Antwerpen hoor, dewelke een zeer mooie stad is.
Maar je moet de gemiddelde man in de straat eens gaan vragen welke Vlaamse stad hij nu eigenlijk het mooist vindt. Deze zal meestal Brugge antwoorden. Brugge staat bekend als de mooiste stad van Vlaanderen, het Venetie van het Noorden. En laat dat nu ook toevallig de provinciehoofdstad met zo ongeveer de minste inwoners zijn.
Ieder weldenkend mens beschouwt Brugge als het kroonjuweel van Vlaanderen. Veel Amerikanen weten bv. niet of Brussels nu de hoofdstad is van Belgium, of omgekeerd, laat staan dat ze het op de kaart kunnen aanduiden. Bruges kennen ze daarintegen meestal wél, voor z'n schoonheid en rijk cultureel erfgoed.

Ooit zag ik eens een Amerikaan in een klein straatje in Brugge zo rondgapen dat zijn hoofd bijna van z'n romp viel. Ik hoorde hem tegen z'n vrouw zeggen: "I can't believe people actually live here. It's like paradise here."
Oud 20 november 2007, 20:23   #110
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Nochtans als ge dat aan mensen in Brugge vraagt zeggen die Antwerpen. Straffer nog, die hebben over het algemeen weinig voeling met hun stad.
Hier hebt ge er één voor u, en ik moet zeggen dat uw stelling 100% quatsch is. De meeste Bruggelingen houden van hun stad en hebben een aangeboren allergie voor Antwaaarpe. Zéker voor Antwerpen, een vete die al een goeie 600 jaar lijkt mee te gaan. Volgens mij is her erfelijk.
Oud 20 november 2007, 20:51   #111
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Brussel is zo lelijk dat het mooi is...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:08   #112
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht

Ik beweer niet dat Antwerpen geen 'mindere' buurten kent, net zoals elke grote(re) stad trouwens. Het verschil is dat je in Brussel -tot in het toeristische hart- overal geconfronteerd wordt met verval. Dat heb je in Antwerpen niet.
Daarstraks onderweg van groenplaats naar middenstatie drie keer aangeklampt geweest door daklozen.

Citaat:
Overal zijn er renovaties en vernieuwingen bezig, dat zal je zelf ook wel weten. (Leien, Astridplein, Centraal station, Pelikaanstraat, Operaplein, Theaterplein, stadsfeestzaal, Zuid, Eilandje, MAS, omgeving nieuw jusitiepaleis, "werf van de eeuw", remember...)
Ja, en? Renovaties en vernieuwingen en dure prestigeprojecten die de sociaal-economische problemen niet oplossen maar integendeel erger maken. Brussel kan ook 'vernieuwd' worden eens in Vlaamse handen.

Citaat:
In Brussel centrum groeien nog steeds de bomen uit historische gevels en is de leegstand boven de (ouderwetse) winkels een enorm probleem.
de leegstand in Antwerpen is ook een probleem, er zijn hier naar schatting 400 daklozen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:09   #113
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Brussel is zo lelijk dat het mooi is...
eindelijk ben ik het ne keer eens met bhairav
Oud 20 november 2007, 22:47   #114
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Een West-Vlaams vriendinnetje van me studeert nu in Schaarbeek. Ze belde me overlaatst huilend om te vertellen dat ze daar iedere dag door allochtonen brutaal lastig gevallen wordt zodat het leven aldaar voor haar ondraaglijk is geworden.
Schaarbeek is nu ook wel niet de meest aangename gemeente natuurlijk. Wel spijtig dat je (als vrouw) in zulke buurten niet buiten kan komen als het donker is. Brussel is nu eenmaal een grootstad met contrasten. Maar het is overigens bij de top veiligste hoofdsteden in europa.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:56   #115
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schaarbeek is nu ook wel niet de meest aangename gemeente natuurlijk. Wel spijtig dat je (als vrouw) in zulke buurten niet buiten kan komen als het donker is. Brussel is nu eenmaal een grootstad met contrasten. Maar het is overigens bij de top veiligste hoofdsteden in europa.
Helaba, ik woon wel in Schaarbeek hé. Hier zijn inderdaad wel enkele verloederde wijken, maar ook heel prachtige (zoals waar ik woon met al die mooie herenhuizen). Dat is Brussel, een stad van contrasten.

P.S.: Brugge is weliswaar zeer mooi (mischien wel de mooiste), maar vooral als museum. Verder zou ik willen vragen aan de mensen die Brussel niet kennen niet te doen alsof ze het wel kennen. Nu moet ik nog gaan meemaken dat Antwerpenaren en Bruggelingen( die waarschijnlijk amper vanonder hunne kerktoren komen) mij gaan zeggen hoe mijn stad ineen zit.
Oud 21 november 2007, 01:27   #116
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

mooie foto, een stad bij nacht heeft toch altijd iets aparts.

waar verstedelijking allemaal goed voor is.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 06:45   #117
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Ik had het in haar geval over overdag. Als het donker is komt zij alleen niet buiten. Een immens verschil met toen zij in Gent studeerde.
Oud 21 november 2007, 06:50   #118
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske Bekijk bericht
P.S.: Brugge is weliswaar zeer mooi (mischien wel de mooiste), maar vooral als museum. Verder zou ik willen vragen aan de mensen die Brussel niet kennen niet te doen alsof ze het wel kennen. Nu moet ik nog gaan meemaken dat Antwerpenaren en Bruggelingen( die waarschijnlijk amper vanonder hunne kerktoren komen) mij gaan zeggen hoe mijn stad ineen zit.
Het lijkt mij dan alleszins een vrij brede kerktoren te zijn. Je moet maar eens aan een Gentse volksmens vragen wat hij denkt over al die "West-Vloêtn" in zijn stad. Voor velen van hen is de situatie er analoog aan die in de Brusselse Rand .
Oud 21 november 2007, 06:53   #119
Wolf
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En kan opnieuw tweetalig gemaakt worden, zoals het hoort. Het Nederlands is teveel in de onderdrukking geraakt. Een herstel van de politieke evenwichten in Brussel is noodzakelijk en dit kan door de invoering van paritaire raden. Evenveel zetels voor elke taalgroep.

Mooi gesproken.

We kunnen hier niet snel genoeg mee beginnen.
Brussel afstaan? NOOIT!!!
Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 07:30   #120
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Als je het vergelijkt met Amsterdam, Londen of Parijs heb je natuurlijk gelijk. Toch vermoed ik sterk dat wonen in een verloederde Brusselse wijk over het algemeen vrij deprimerend is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be