Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2015, 19:09   #741
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ik heb op een andere draad, de volgende hypothese geformuleerd.
De krijgshaftige bereden Arabische stammen leverden zowel aan de Byzantijnen als de Sassanieden geduchte huursoldaten. Een minder ontwikkeld krijgersvolk was het wel. Op een bepaald ogenblik grijpen die eerst in het Byzantijnse deel van het Midden-Oosten de macht en vervolgens in het Perzisch gedeelte of net omgekeerd, zoals die Duitser beweert. Het heeft weinig belang.
De lokale bevolking, die onder de imperia genadeloos uitgezogen werd, krijgen tijdelijk onder het nieuwe soldatenregime meer armslag en er ontstaat zelfs een zekere opbloei van de vroegere cultuur. Als de Arabische soldatenheerschappij begint af te brokkelen wordt aan het allegaartje van geloven en bijgeloven zo goed mogelijk structuur gegeven en wordt een mythische krijgsheld uit het voormalige moederland tot profeet gemaakt en een streng staatsdragend monotheïsme cum politiek systeem ingevoerd.
De onsamenhangende Koran, de Sira en de Hadiths wijzen in die richting, zowel qua datering als qua inhoud.
Dit boek al gelezen ?:
http://actahistorica.nl/recensies/he...n-tom-holland/
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 19:51   #742
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Heb je de vertaling goed gelezen.
Ja... ???
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 20:37   #743
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee, ik heb wel uw vroegere verwijzing reeds gevolgd. Het wijst enigszins in de richting, die ik louter op historische logica ontwikkelde. Er zijn namelijk een te groot aantal zaken, die mekaar in de weg staan om het traditionele mythisch-historische moslimdiscours te kunnen volgen.
De bronnen zijn schaars en veel mogelijke bronnen lijken ook vernietigd. Let wel dit is een praktijk, die ook in veel andere imperia is gebruikt. In China is dikwijls bij een dynastiewissel de vernietiging gevolgd van de meeste staatsdragende, ideologische of zelfs gewone cultuurproducten. Dat lijkt ook gebeurd te zijn in het moslim Midden-Oosten van de 10de eeuw. Het sluiten van de poorten tot interpretatie. Nu nog wordt in Saoedië-Arabië elk archeologisch onderzoek onmogelijk gemaakt.
Oud 6 februari 2015, 22:00   #744
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doet dat er wat toe?
Kortom, u neemt het als axioma aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:01   #745
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Er is geen enkel bewijs dat die bestaan heeft.
Is er een dergelijk bewijs dat Merovech bestaan heeft bijvoorbeeld?
Oud 6 februari 2015, 22:11   #746
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je de vertaling goed gelezen.
De vertaling van professor Kramers is in ons taalgebied nog steeds de top, maar is, juist omdat hij tamelijk dicht bij de Arabische brontekst bleef, soms niet al te eenvoudig te volgen.
Oud 7 februari 2015, 11:07   #747
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar zou dat inzicht vandaan komen?
Dit is een logisch gegeven die we nog dagdagelijks kunnen meemaken.

Er bestaat zelfs een benaming voor, nml. urban legend of stadsage.

Ik heb het zelf bvb ook meegemaakt. Ik had ooit gelezen dat Chinese aristocraten vroeger kinderen lieten opgroeien in vazen zodat ze de vorm van die vazen aannemen. Eenmaal ze voldoende groot waren werden de vazen stukgemaakt en had men een mens in de vorm van een vaas. Het was een soort vermaak.

Ik nam dit voor waar aan, waarom zou iemand echter iets dergelijks schrijven indien er geen ware grond achter zat en helemaal onmogelijk is het ook niet.

Tijdens mijn zoektocht naar de oorsprong kwam ik vele artikelen tegen die dit beschreven maar nergens een wetenschappelijke staving. Uiteindelijk bleek het uit een roman te komen van Victor Hugo die dit terloops vertelde, zonder daarvoor noodzakelijk de pretentie te hebben dat dit op waarheid gebaseerd was.

Ik ben ervan overtuigd dat er veel zijn die ervan uitgaan dat dit inderdaad een waar verhaal is terwijl het helemaal niet zeker is dat dit ooit gebeurd is laat staan dat het een gewoonte was in China.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 11:19   #748
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Nee, ik heb wel uw vroegere verwijzing reeds gevolgd. Het wijst enigszins in de richting, die ik louter op historische logica ontwikkelde. Er zijn namelijk een te groot aantal zaken, die mekaar in de weg staan om het traditionele mythisch-historische moslimdiscours te kunnen volgen.
De bronnen zijn schaars en veel mogelijke bronnen lijken ook vernietigd. Let wel dit is een praktijk, die ook in veel andere imperia is gebruikt. In China is dikwijls bij een dynastiewissel de vernietiging gevolgd van de meeste staatsdragende, ideologische of zelfs gewone cultuurproducten. Dat lijkt ook gebeurd te zijn in het moslim Midden-Oosten van de 10de eeuw. Het sluiten van de poorten tot interpretatie. Nu nog wordt in Saoedië-Arabië elk archeologisch onderzoek onmogelijk gemaakt.
Zeker mee eens. Men heeft dit ook gedaan met compromitterende teksten voor het samenstellen van het N.T. ook één van de redenen waarom er nauwelijks buitenbijbelse bronnen bestaan. Maar goed nog net genoeg om beide religies op hun oorsprong terug te brengen.
Heb je deze al gelezen?
http://www.bol.com/nl/p/de-omstreden...06/?country=BE
en bijhorende docu.:
https://www.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc
Oud 7 februari 2015, 11:31   #749
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Er is geen enkel bewijs dat die bestaan heeft. Het enige wat we weten van hem zijn verhalen die minstens 150 jaar na zijn vermeende dood zijn geschreven (in Bagdad, niet in Mekka). Maar in Arabische kronieken, of inscripties wordt nergens de persoon Mohammed vermeld in de 150 jaar ervoor.

Dat is toch zeer vreemd, omdat volgens de Hadith Mohammed direct zijn godsdienst heeft geinstalleerd via veroveringen.

Ook vreemd is dat de eerste Kaliefen van wie we weten dat ze echt hebben bestaan vanuit Damascus regeerden. En die beeldden zichzelf uit op munten en inscripties als Christen.

Bovendien is er een groot probleem met de naam Mohammed. Nergens in eender welke inscriptie of kroniek komt deze naam voor in de hele Arabische cultuur de eeuwen voor, tijdens of 30 jaar na de vermeende dood van Mohammed. Dat was dus een totaal unieke naam. (Terwijl Jezus een zeer courante naam was.)

De reden hiervoor is dat Mohammed geen eigennaam was, maar een bijvoeglijk naamwoord: 'de uitverkorene', bedoelend op Jezus. Hetzelfde voor 'Ali', zijn schoonzoon. Dat was oorspronkelijk ook geen Arabische eigennaam, maar ook een verwijzing naar Jezus: 'de verlichte'. Ook daar is dezelfde vergissing gebeurd, en heeft men dat gelezen als een eigennaam.

Bovendien is de Hadith zo onwaarschijnlijk gedetailleerd, dat men enkel kan vaststellen dat het verzonnen is van begin tot einde. Tenzij u echt gelooft dat Mohammed met een paard vanuit Jeruzalem naar de hemel is gereisd en onderhandeld heeft met Allah?

Mohammeds voetafdrukken staan zelfs nog gedrukt in de vloer van de Rotskoepelmoskee in Jeruzalem voordat hij naar de hemel voer. Ze lijken verdacht veel op Yeti-voetafdrukken, zo groot zijn ze.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 11:47   #750
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mohammeds voetafdrukken staan zelfs nog gedrukt in de vloer van de Rotskoepelmoskee in Jeruzalem voordat hij naar de hemel voer. Ze lijken verdacht veel op Yeti-voetafdrukken, zo groot zijn ze.
Heb je daar een afbeelding van ?
Oud 7 februari 2015, 12:04   #751
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het zelf gezien. En de moslim die de uitleg gaf was heel serieus.
Oud 7 februari 2015, 12:05   #752
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
oh, die kans zal klein zijn denk ik...maar goed, de koran en islam en extreminisme of radicalisme..vreemde eend in de bijt !

Tevens weet ik nou niet waarom de koran an sich hoort bij de islam zoals wordt beweerd...als de koran toch indirect durft vewijzen naar jezus profeetschap...

Mij is al duidelijk dat een profeet een boodschapper is, laten we stellen dat channelingen ook die orde kan vertegenwoordigen, dikwijls spreekt iets van een hogere vibratie door het fysieke lichaam van een persoonlijkheid heen, maar wat met valse profeten die vernoemd worden in heel wat religieboeken ?
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 15:51   #753
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vertaling van professor Kramers is in ons taalgebied nog steeds de top, maar is, juist omdat hij tamelijk dicht bij de Arabische brontekst bleef, soms niet al te eenvoudig te volgen.
De vertaling is van ondergeschikt belang. Een Koran lees je niet zoals een Bijbel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 16:06   #754
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb het zelf gezien. En de moslim die de uitleg gaf was heel serieus.
En ik moet je op je woord geloven ? Was dát maar wederkerig.
Oud 7 februari 2015, 17:13   #755
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik moet je op je woord geloven ? Was dát maar wederkerig.
U moet niets geloven. Ga zelf kijken.
Oud 7 februari 2015, 17:29   #756
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U moet niets geloven. Ga zelf kijken.
Van mij ook niet. Zoek het zelf op.
Oud 8 februari 2015, 16:46   #757
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vertaling is van ondergeschikt belang. Een Koran lees je niet zoals een Bijbel.
Bedoel je dat een koran reciteren enkel om het uitstoten van klanken gaat, zonder de betekenis te kennen?

zoiets: http://www.searchtruth.com/quran_recitation/recite.php

beetje zoals een opera waar je het libretto niet van verstaat?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2015, 17:25   #758
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bedoel je dat een koran reciteren enkel om het uitstoten van klanken gaat, zonder de betekenis te kennen?

zoiets: http://www.searchtruth.com/quran_recitation/recite.php

beetje zoals een opera waar je het libretto niet van verstaat?
Oud 8 februari 2015, 21:51   #759
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar beweer ik dat dan? Als u een beetje de moeite had gedaan mijn berichten te lezen over dit onderwerp in deze en andere draden, dan had u niet met dit oordeel afgekomen.

Ik ben echter wel geïntrigeerd door uw eerste zin. Wat bedoelt u nu daar eigenlijk mee?
Oud 9 februari 2015, 20:09   #760
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://m.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc&gl=BE
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be