Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2016, 20:01   #281
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lap, als je van de duivel spreekt zie je zijn staart, treffend oeps-BE artikel ! (over leesbaarheid van BE-wegen)
ik heb hier lokaal een groen die zo te pas en te onpas van de verkeerspaaltjes met drempels neerpoot langs de weg een kwestie van het verkeer te remmen. En je mag eens raden Micele, mijn collision detect flipt op die paaltjes.... Road design door een groene die met een oldtimer die 20 liter verbruikt rondtuft..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2016, 20:13   #282
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een minuutje, dat systeem van mercedes zit al 8 jaar op Mercedes S, en is een gewoon een cruisecontrol die afstand houdt, en meestuurt tussen de lijnen.. Dus ik denk niet dat Tesla nu zoveel verder staat
Wat meestuurt tussen de lijnen is ook 8 jaar? Dus lane-assist of lane following-autosteering is 8 jaar op Merceds S, toch even bronnetje Paul.

ACC zal wel 8 jaar zijn...

En het gaat over het complete systeem wat ze als semi-zelfrijdend aanbieden...

Tja de testcijfers en graphics liegen niet hé. En de commentaar over de wiebel-mercedes ook niet. Of meen je dat die liegen?

Mercedes is ook maar level 1 eh Paul.

Automatisch van rijspoor veranderen (lane changing) heeft Mercedes S niet, automatisch in garage parkeren (automated summons) ook niet, zie tabel.

nog eens de bronnen:
http://www.motortrend.com/news/testi...ndai-mercedes/ zéér uitgebreide resultaten...

Citaat:
https://cleantechnica.com/2016/07/11...tality-better/

The Tesla handled far more of the scenarios than any other vehicle. While others required driver input every mile or more on average, Tesla was closer to double that, handling a greater number of conditions with greater ease.

The sedan that begs to differ is this test’s clear winner. With utmost confidence and only two cautions from legal counsel—“Always keep your hands on the wheel. Be prepared to take over at any time”—the Tesla Model S locks onto the path ahead with a cruise missile’s determination and your hands resting on your lap.

[…]

The Tesla’s Autosteer performance can be distinguished from our other contenders by two words: no wobbling. This car identifies the exact center of your lane of travel and holds that course with minimal deviation. This system rises well above parlor-trick status to beg your use in daily driving.

That’s an important point. Tesla’s offering is so superior that it actually is trustworthy while the others per back-to-back testing aren’t.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2016 om 20:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2016, 21:04   #283
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

kijk

ACC zit bij mercedes S sinds 1999
https://en.wikipedia.org/wiki/Autono...control_system

in 2005 versie 2, ze noemen het PLUS, omdat hijvolledig tot stilstand komt, verder meet, breder meet, en zich niet laat hinderen door palen langs de weg

in 2013 zit er steering assist bij... dus stuurt hij mee.
dus als je dit bedoelt, de steering assist, dat verkopen ze maar 3 jaar

ik stel voor dat jij daar Tesla ergens op die wiki tussenplaatst, aangezien nog niemand het gedaan heeft

weet je uw lijstje is gewoon op het lijf geschreven van Tesla, want bvb BAS of brake assist bij iemand die een voorrang van rechts neemt;.. Of Traffic Jam assist zijn woorden die daar niet op staan... en die toch verfijningen zijn die ze aanbieden...en dan zou Tesla geen kruisje hebben zeker , laat mij raden
Maar toegegeven, lane changing dat doen ze niet...Dat mag de chauffeur nog doen .

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 juli 2016 om 21:12.
Oud 17 juli 2016, 21:16   #284
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kijk

ACC zit bij mercedes S sinds 1999
https://en.wikipedia.org/wiki/Autono...control_system

in 2005 versie 2, ze noemen het PLUS, omdat hijvolledig tot stilstand komt, verder meet, breder meet, en zich niet laat hinderen door palen langs de weg

in 2013 zit er steering assist bij... dus stuurt hij mee.
dus als je dit bedoelt, de steering assist, dat verkopen ze maar 3 jaar
Natuurlijk bedoel ik dat, dus maar 3 jaar....

Citaat:
ik stel voor dat jij daar Tesla ergens op die wiki tussenplaatst, aangezien nog niemand het gedaan heeft
Kijk eens naar de onderste lijst... van de betere wiki-link:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lane_d...warning_system

Allows unassisted driving under limited conditions

Year Make Model Features

2014 Tesla Model S Part of the autopilot system released in 2015, retroactively added by software upgrade to capable 2014 vehicles. This combines automatic lane change (after signal is applied), adaptive cruise control, and sign recognition to regulate speed and location.[69]

2014-2015 Infiniti Q50 Available fly-by wire autonomous steering, lane keeping, adaptive cruise control, and predictive accident avoidance.[citation needed]

2015 Mercedes C-Class, E-Class, S-Class autonomous steering, lane keeping, adaptive cruise control, parking, and accident avoidance. Semi-autonomous traffic assistant for speeds up to 37 miles per hour.[70]
Tesla Model S, Model X Part of the autopilot system released in 2015. This combines automatic lane change (after signal is applied), adaptive cruise control, and sign recognition to regulate speed and location.[71]

Volkswagen Passat Part of the driver assistance pack plus in the new VW Passat B8. It contains a traffic jam assist which is active up to 37 miles per hour. This system steers, brakes and accelerates. Another part is the emergency assist which takes complete control over the vehicle when the driver does not react anymore. The vehicle is brought autonomously to a complete stop without any driver intervention. Not offered in the North American market Passat.

Volvo XC90 II Part of the Pilot Assist system. The system is active up to 31mph and steers, brakes and accelerates the car on its own.[72] It relies on the adaptive cruise control sensing a car in front and clear lane markings to be present.

2016 Volvo S90 II,[73] V90 II,
XC90 II Part of the Pilot Assist II[74] system. The system is active up to 81mph[75] and steers, brakes and accelerates the car on its own without needing a car which to follow.[76] The driver is required to confirm his presence in regular intervals for the system to stay active.
Audi A4 Semi-autonomous traffic assistant marketed as "Traffic Jam Assist" offered as an option.
Citaat:
weet je uw lijstje is gewoon op het lijf geschreven van Tesla, want bvb BAS of brake assist bij iemand die een voorrang van rechts neemt;.. Of Traffic Jam assist zijn woorden die daar niet op staan... en die toch verfijningen zijn die ze aanbieden...en dan zou Tesla geen kruisje hebben zeker , laat mij raden
Gewoon andere namen paul, maar feit blijft dat Mercedes S AMG met de laatste snufjes geen level 2 is zoals Tesla.

# Automatic emergency braking maakt geen deel uit van autopilot, want is gewoon standaard... eveneens # Side collision avoidance... je moet eerst weten waarover je het hebt hé Paul, en beter niet raden...

# https://www.tesla.com/nl_BE/models/design

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2016 om 21:27.
Oud 18 juli 2016, 09:49   #285
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Patrick wil het niet lezen of gelooft het niet omdat het niet in zijn geloof past...)

Patrick leest wat Elon Musk(Tesla) schrijft.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 10:27   #286
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Patrick wil het niet lezen of gelooft het niet omdat het niet in zijn geloof past...)

Patrick leest wat Elon Musk(Tesla) schrijft.
Maar je begrijpt het blijkbaar niet die zin in de technische context van het systeem te plaatsen. En je begrijpt ook niet dat er tussen de verse software van oktober 2015 en juli 2016 ook al serieuze verbeteringen waren.

Nochtans is al in talrijke YT-video´s en teksten (uit de US, Engels, Duits, uit Nederland, laatste link uit Belgie) aangetoond dat men zonder de handen op stuur lange tijd kan blijven rijden, op de goed belijnde autosnelwegen en autowegen zelfs quasi continu. Ik heb 6 vb van diverse wegen getoond.

Het autopilot-systeem zal op deze zeer goed leesbare snelle wegen bij goede weersomstandigheden geen aanmaning geven het stuur aan te raken, tenzij de lokale wetgever aan Tesla opgedragen heeft om de xx-minuten toch een seintje te geven eventjes het stuur aan te raken, kwestie van te beletten dat de bestuurder ingeslapen is.

Mij eender wat je dus leest, ik kan het ook niet helpen als je het niet begrijpt, het is nochtans de Nederlandse taal en de filmpjes en teksten zullen wel niet allemaal vervalst zijn.

Citaat:
In Nederland is de eerste testrit met zo'n 50 (semi-)zelfrijdende auto's geslaagd. De auto's reden op de snelweg A2 van Amsterdam naar Beesd in Gelderland en terug. "Het ging hartstikke goed, er zijn geen brokken gemaakt."

De auto's reden in treintjes van zes tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. Zo'n test is nog niet eerder gedaan. De semi-zelfrijdende auto's van BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger.

"Zelf reed ik in een Tesla en ik heb niet moeten ingrijpen. Ik hoefde het stuur maar twee keer aan te raken en niet vanwege de techniek, maar omdat dat volgens de wet nog moet", zegt Stijn Otten, directeur innovatie bij leasemaatschappij Business Lease.
Citaat:
In België is het niet verplicht de handen aan het stuur te houden, maar er moet wel steeds iemand op de bestuurderszetel zitten die alert is en kan ingrijpen indien nodig. Het stuur loslaten mag dus, maar je moet wel de handen vrijhouden om over te nemen als er iets gebeurt. Ook bij de automatische piloot blijft de chauffeur aansprakelijk bij een ongeval.

Bijna een uur ver en sinds ik de snelweg opreed, heb ik nog niet moeten ingrijpen. Eén keer werd het echt spannend toen een vrachtwagen een beetje van zijn baan afweek en de Tesla zich tegen 120 km/uur tussen de betonnen afrastering en de truck wurmde. Ook nu krijg ik klamme handen. In Zwijnaarde zijn er wegenwerken en op de gps zie ik een lange file. De toegelaten snelheid zakt tot 70 en de Tesla remt om genoeg afstand te laten tot zijn voorganger. Ik negeer het verbodsbord voor cruisecontrol en laat de wagen opschuiven naar rechts. Het derde baanvak is afgezet om het verkeer in de andere richting door te laten, maar gelukkig zijn er in de richting van Brussel geen grote verkeerswijzigingen. De auto raakt de file zonder problemen door.

Regen en blinde paniek - Aalst 13.05u.

De Tesla heeft lijnen of in het slechtste geval een stoeprand nodig om te weten waar hij moet rijden. Op het scherm achter het stuur zie ik continu mijn wagen, zijn positie binnen de wegmarkeringen, andere voertuigen, de toegelaten snelheid en de baanvakken naast me. Er verschijnen signalen als andere auto’s te dicht naderen. Om van baan- vak te kunnen wisselen moet de wagen de rijbaan naast zich volledig kunnen zien. Als het in Aalst begint te regenen gaat het mis.
Ik zit op de middelste baan, maar door de regen kan de wagen de andere baanvakken niet meer detecteren. Ik probeer met de richtingaanwijzer op te schuiven, maar de auto blijft waar hij is terwijl de regen steeds heftiger wordt. Voor de zekerheid stel ik de maximumsnelheid in op 90 kilometer per uur, terwijl een geïrriteerde autobestuurder me langs rechts inhaalt. Het is moeilijk om hem ongelijk te geven. Minutenlang rij ik al als een slak op het middelste baanvak.
Het regent nu echt pijpenstelen en de wegmarkeringen zijn nauwelijks zichtbaar. De wagen adviseert me voor de zekerheid het stuur vast te nemen en met trillende handen gehoorzaam ik. Eén lijn van mijn baanvak verdwijnt van de radar. De wagen begint lichtjes te zwalpen, maar oriënteert zich op die ene overgebleven lijn. Ik onderdruk mijn instinct en laat hem doen. Net wanneer ik een vrachtwagen voorbijsteek, verdwijnt ook mijn tweede en laatste markering van de radar. Het stuur maakt gevaarlijke bewegingen, alsof een blinde met een onzichtbare hand het commando heeft overgenomen. Plots stuurt de wagen in de richting van de vrachtwagen naast me. De angst grijpt me naar de keel en met een ruk neem ik het stuur weer over. [...]

http://www.tijd.be/dossier/krant/Met...89038-2972.art
Begrijp je het nu nog niet dat ben je wel een robot, dan kan ik je niet helpen.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2016 om 10:50.
Oud 18 juli 2016, 12:37   #287
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

die lane change is wel als de chauffeur aan zijn knipperlicht komt... Dus laten we zeggen de chauffeur maakt de wil kenbaar dat hij wil veranderen van vak, de auto gebruikt zijn ingestelde cruisecontrol bvb 90km/u, rijdt naar links als hij ziet dat er niemand op het linkervak zit, geef gas van 87km/u naar 90km/u en steekt dan de auto over... En dan hopen dat er geen tegenliggers komen zeker ?
Oud 18 juli 2016, 15:00   #288
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die lane change is wel als de chauffeur aan zijn knipperlicht komt... Dus laten we zeggen de chauffeur maakt de wil kenbaar dat hij wil veranderen van vak, de auto gebruikt zijn ingestelde cruisecontrol bvb 90km/u, rijdt naar links als hij ziet dat er niemand op het linkervak zit, geef gas van 87km/u naar 90km/u en steekt dan de auto over... En dan hopen dat er geen tegenliggers komen zeker ?
Logisch zover kan de radar niet naar achter/voor kijken en dus de snelheid inschatten (snelweg, vooral autobahn waar ook eens +250 kan ingehaald worden, terwijl men zelf maar 120 rijdt...), dus men moet nog altijd zelf spiegelen dat men zelf niet ingehaald gaat worden vooraleer men van rijspoor wisselt, ttz enkel als het rijspoor vrij is kan je de autopilot een lane change laten doen. Het stuur en de pedalen niet aanraken betekent niet dat je jouw zintuigen moet uitschakelen hé...
(en idem niet naar achter+vóór bij tweerichtingswegen, maar daar zal wel meestal zelf het stuur genomen worden).

Bovendien is pinken sowieso verplicht vooraleer men wil inhalen, wat is jouw punt met dat knipperlicht Paul?

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2016 om 15:18.
Oud 19 juli 2016, 13:46   #289
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Elon Musk van Tesla schrijft... bestuurders dienen hun handen op het stuur te houden, zelfs als de autopilot opstaat.
Wat begrijpen jullie daar niet van?
Dan toch niet zo handig die auto-pilot.
Oud 19 juli 2016, 14:31   #290
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elon Musk van Tesla schrijft... bestuurders dienen hun handen op het stuur te houden, zelfs als de autopilot opstaat.
En toch...

http://www.foxnews.com/tech/2016/07/...continues.html

From driving accidents to distracted pedestrians and dangerous trespassing, the phenomenal success of Nintendo’s “Pokemon GO” game is fueling public safety fears.

“Death by Pokemon is coming,” warns Gerry Beyer, Governor Preston E. Smith Regents Professor of Law at Texas Tech University School of Law. “Pokemon users will have all sorts of accidents as they use the program while walking, biking, driving, etc.”

Two men apparently playing the game had to be rescued after falling off a 90-foot ocean bluff in California Wednesday, the San Diego Union-Tribune reports.

The "Pokemon GO" phenomenon has driven extensive media coverage, but amid all the brouhaha, a number of reports have been identified as hoaxes.

Wat er gebeurt wanneer men hi-tec in handen geeft van technologiezombies die amper weten wat er schuil gaat achter deze vernieuwingen, noch de limieten en gevaren van deze speeltjes kunnen inschatten.

7/11-Traffic accident: Illegally parked car struck from behind (*Airbags deployed in 2nd car). 1st driver had exited to catch a Pokémon.
— Texas A&M Police (@TAMUPolice) July 13, 2016
In dit laatste geval had de Tesla wel gestopt.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 19 juli 2016 om 14:36.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2016, 20:54   #291
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook. Wat nut heeft een auto-pilot als je toch je handen op het stuur moet houden. Ik doe net hetzelfde als ik mijn cruiser instel en met mijn auto ben ik niet gebonden om iedere 300km mij een half uur aan een prise te gaan hangen en rusten als ik niet moe ben en eten als ik geen honger heb. Kan ik tussendoor eens hard gaan zonder te moeten letten dat mijn batterij er niet op honderd kilometer doorvliegt. Vrijheid quoi.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2016, 21:51   #292
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch zover kan de radar niet naar achter/voor kijken en dus de snelheid inschatten (snelweg, vooral autobahn waar ook eens +250 kan ingehaald worden, terwijl men zelf maar 120 rijdt...), dus men moet nog altijd zelf spiegelen dat men zelf niet ingehaald gaat worden vooraleer men van rijspoor wisselt, ttz enkel als het rijspoor vrij is kan je de autopilot een lane change laten doen. Het stuur en de pedalen niet aanraken betekent niet dat je jouw zintuigen moet uitschakelen hé...
(en idem niet naar achter+vóór bij tweerichtingswegen, maar daar zal wel meestal zelf het stuur genomen worden).

Bovendien is pinken sowieso verplicht vooraleer men wil inhalen, wat is jouw punt met dat knipperlicht Paul?
ik wil zeggen: de tesla beslist niet autonoom om van 'lane change te doen' OK ?
het is zoals ik zou schrijven: ik doe een zwenkje aan het stuur, een tikje op het knipperlicht en de mercedes verandert van vak, haalt de auto in en verandert van vak en past zijn snelheid aan de door de cruisecontrol ingestelde snelheid
Ok toegegeven, ik moet dus eventjes aan het stuur komen, wat toevallig dan weer veiliger is en conform de wetgeving maar kom we gaan dit effe vergeten te vertellen ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juli 2016 om 21:57.
Oud 19 juli 2016, 22:00   #293
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Wat nut heeft een auto-pilot als je toch je handen op het stuur moet houden. Ik doe net hetzelfde als ik mijn cruiser instel en met mijn auto ben ik niet gebonden om iedere 300km mij een half uur aan een prise te gaan hangen en rusten als ik niet moe ben en eten als ik geen honger heb. Kan ik tussendoor eens hard gaan zonder te moeten letten dat mijn batterij er niet op honderd kilometer doorvliegt. Vrijheid quoi.
een minuutje, kun jij echt 199 km rijden zonder uw handen aan uw stuur te houden, de tesla kan wel een detail beter, dus ja ik geef toe dat daar een evoluti geprogameerd is, en een stap verder gesprongen is dankzij het tesla business model
Oud 19 juli 2016, 22:04   #294
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Tesla kan idd niet rieken wat de bestuurder van plan is. Is heel evident niet?
OK?

Stel eens voor de Tesla haalt in maar jij wilt dat niet, je wilt in het middenvak blijven.
Stel eens voor de Tesla gaat naar het rechtervak en taffelt daar achter een vrachtwagen aan 90 kmh maar jij wilt dat ook niet, je wilt in het middenvak blijven en 120 rijden.
Stel eens voor de Tesla neemt de afrit maar jij wilt het niet, je wilt namelijk rechtdoor verder rijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2016 om 22:14.
Oud 19 juli 2016, 22:17   #295
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bedoelde Musk niet, want als je het stuur blijft vasthouden en dus zelf stuurt neem je het weer over van de autopilot, dan werkt de autopilot niet meer. Beetje heel dom gedacht van jou dat ook op een goede snelweg te doen niet?

Ook voor Paul:
Demonstratiefilmpje ook aan hoge snelheden droge weg (snelweg 70-75 mph goede belijning) met rijspoorverandering. quasi 95 % GEEN handen aan het stuur:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=sgQr8N1EPiQ 22´05" versneld

My daily commute is at least 45 minutes and can be over an hour depending on traffic. But AutoPilot makes it so easy that I don't even mind traffic anymore. AutoPilot drives over 95% of my commute daily.

Nu een demonstratiefilmpje (14´40") met ook slechte wegen, wegenwerken, regen, slechte belijning of geen belijning enz... alles GOED uitgelegd wanneer autopilot zeker niet te gebruiken (autopilot meld dat zelf en ook op de display te zien) en wanneer de autopilot wel zeer goed bruikbaar is.

Uitleg van de autopilotdisplay of de herkenbaarheid van de belijning.
Citaat:
Top 10 Tesla Autopilot Do's and Don'ts

https://www.youtube.com/watch?v=LKRG7aZ4sPo

We demonstrate when TO use and NOT use the Tesla autopilot system in a Tesla Model S P90D Ludicrous during an early morning commute in Miami, Florida.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2016 om 22:47.
Oud 19 juli 2016, 23:47   #296
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is zoals ik zou schrijven: ik doe een zwenkje aan het stuur, een tikje op het knipperlicht en de mercedes verandert van vak, haalt de auto in en verandert van vak en past zijn snelheid aan de door de cruisecontrol ingestelde snelheid
Ok toegegeven, ik moet dus eventjes aan het stuur komen, wat toevallig dan weer veiliger is en conform de wetgeving maar kom we gaan dit effe vergeten te vertellen ?
Dus Mercedes gaat de onveilige toer op door -onlangs- quasi de lane-change van Tesla bijna over te nemen? (onder voorwaarden) EU-homologatie loopt nog, in D hebben ze de homologatie al.
Ben je nu aan het kronkelen?

Citaat:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2015/12/290344/

Automatischer Spurwechsel

Aktiviert der Fahrer den Blinker für länger als zwei Sekunden um die Fahrspur zu wechseln, lenkt der Aktive Spurwechsel-Assistent die neue E-Klasse auf die Nachbarspur. Der Wagen nimmt nur dann selbsttätig den Fahrbahnwechsel vor, wenn die Sensorik keine Fahrzeuge im relevanten Sicherheitsbereich erkannt hat. Dabei spielt es keine Rolle, ob das Auto zum Überholen nach links wechseln oder sich wieder auf der rechten Spur einordnen möchte. Ein Fernbereichs-Radar und die Stereokamera überwachen den Bereich vor dem Fahrzeug; Multi-Mode-Radare kontrollieren ständig den Bereich nach hinten und zur Seite. Beide berücksichtigen dabei die Geschwindigkeit von erkannten Fahrzeugen in der Umgebung. Der Fahrer selbst muss den Spurwechsel lediglich überwachen. Für Deutschland wurde vom Kraftfahrbundesamt eine vorläufige Zulassung des Aktiven Spurwechsel–Assistenten bereits erteilt. Das Antragsverfahren für eine EU-weite Zulassung läuft.

Kriterien zur Ausführung des Aktiven Spurwechsel-Assistenten sind:

- Blinkerbetätigung für mehr als zwei Sekunden
- Freiraumerkennung lässt einen Spurwechsel innerhalb von drei Sekunden zu
Lenk-Pilot ist aktiviert
- Fahrt auf mehrspurigen, autobahnähnlichen Straßen, erkannt über das in COMAND Online integrierte Navigationsmodul
- abgetrennte, angrenzende Fahrspur über Stereokamera erkannt

- Geschwindigkeit zwischen 80 und 180 km/h

Der aktive Spurwechsel wird systemseitig abgebrochen, wenn die Sensorik ein Hindernis erkennt, keine Spurmarkierungen mehr wahrnimmt, der Fahrer gegenlenkt oder der Lenk-Pilot ausgeschaltet wird. Der neue Aktive Spurwechsel-Assistent ist eine Teilfunktion des DRIVE PILOT und damit Bestandteil des Fahrassistenz-Pakets von Mercedes-Benz, das nächstes Jahr in der neuen E-Klasse Weltpremiere feiert. Die neue E-Klasse wird im Frühjahr 2016 in Deutschland eingeführt.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=y1luuJHfadk
Drive/Lenk Pilot mit aktivem Spurwechsel-Assistent in der neuen E-Klasse
Dus op snelwegen doet een Drive Pilot van Mercedes dat ook door eerst 2 seconden te pinken, gelezen Paul?

Bestaat als optie DRIVE PILOT (onder opties veiligheid ):
http://www.mercedes-benz.de/content/...rt/safety.html

ook in BE maar wat raar vertaald uit het Duits:
http://www.mercedes-benz.be/content/...rt/safety.html

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2016 om 00:16.
Oud 20 juli 2016, 10:26   #297
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat bedoelde Musk niet, want als je het stuur blijft vasthouden en dus zelf stuurt neem je het weer over van de autopilot, dan werkt de autopilot niet meer. Beetje heel dom gedacht van jou dat ook op een goede snelweg te doen niet?
Elon Musk van Tesla schreef in dat krantenartikel :

Bestuurders dienen het stuur te blijven vasthouden, ook als de autopilot opstaat.
Wat begrijpt u daar niet van?
Is toch duidelijk.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 20 juli 2016 om 10:32.
Oud 20 juli 2016, 10:50   #298
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bestuurders dienen het stuur te blijven vasthouden, ook als de autopilot opstaat.
Is toch duidelijk.
En Elon Musk werd nog vele keren geciteerd in een krantenartikel waarin staat dat we binnenkort helemaal het stuur niet meer hoeven aan te raken. Momenteel staan we tussen de twee uitersten in. Wat begrijpt u daar niet van? Wat begrijpt u niet aan de talrijke YT-filmpjes die hier al getoond zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2016 om 10:52.
Oud 20 juli 2016, 11:46   #299
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is toch duidelijk.
Citaat:
Musk cautioned that autopilot functionality was in beta mode and full "hands-off" driving was not recommended.

"We're being especially cautious at this stage so we're advising drivers to keep their hands on the wheel just in case," Musk told reporters at the company's Silicon Valley headquarters. "Over time there will not be a need to have your hands on the wheel."
http://www.dnaindia.com/money/report...system-2135269

Titel: No more hands? Tesla unveils new autopilot system Thu, 15 Oct 2015
9 maand geleden werd Musk zo geciteerd, toen de autopilot het eerste maal ingevoerd werd, de software van de autopilot in ondertussen al een stuk verder ontwikkeld (zelflerend systeem), binnenkort wordt firmware #8.0 verwacht om te downloaden, blijkbaar een grote sprong voorwaarst voor de autopilot.

vbn fimware:
Citaat:
http://teslamag.de/news/neues-firmwa...unbekannt-8056
Neues Firmware-Update 7.1.2.16.17 veröffentlicht, Änderungen bisher unbekannt Veröffentlicht am 11. April 2016
# binnenkort
Citaat:
http://teslamag.de/news/erste-detail...enthuellt-9084

Erste Details zum kommenden Software-Update 8.0 enthüllt
Veröffentlicht am 1. Juli 2016

Aktuell verfügen Tesla-Fahrzeuge über die Firmware-Version 7, welche die Autopilot-Funktionen freigeschaltet hat und seit Oktober 2015 auch in Europa verfügbar ist. Die Versionen können mittels Internetzugang over-the-air eingespielt werden und bringen Verbesserungen oder Fehlerbehebungen mit sich. Nun sind erste Details zur kommenden Firmware v8.0 enthüllt worden.

Laut dem Branchendienst Electrek haben bereits erste Fahrzeuge eine Beta-Version der neuesten Firmware eingespielt bekommen, um diese vor Veröffentlichung ausgiebig zu testen. Demnach sind besonders Änderungen am Autopiloten und in der Benutzeroberfläche entscheidende Merkmale dieses Updates.

Autopilot nimmt jetzt auch die Ausfahrt

Mit der Firmware v8.0 wird es mittels Autopilot möglich sein, auch die kommende Autobahnausfahrt automatisch zu nehmen. Während man bisher durch die Betätigung des Blinkerhebels die Spur wechseln konnte, wird man nun auch durch selbige Betätigung die kommende Ausfahrt auf der Autobahn automatisch nehmen können.

Auch das verkehrsadaptive Tempomat und die automatische Lenkung (Autosteer) sollen verbessert werden und besser beziehungsweise „geschmeidiger“ reagieren. Dies wird durch die generierten Daten erzeugt, die alle Tesla-Fahrer mit eingeschaltetem Autopiloten automatisch an den Autobauer zusenden. Das System kann durch das Verhalten der Fahrer „lernen“.

Der Autopilot erhält zusätzlich eine kleine Überarbeitung der Benutzeroberfläche. Die Fahrzeuge, die sich um das eigene Fahrzeug befinden, werden nicht mehr nur von hinten dargestellt, sondern von der Perspektive, die sich entsprechend zum eigenen Fahrzeug befindet. Fährt ein anderes Fahrzeug beispielsweise senkrecht am Tesla vorbei, dann wird die Grafik im Fahrerdisplay das Fahrzeug auch senkrecht visualisieren.
Wat begrijpt u niet aan de voortdurende optimaliseringen van autopilot? Is toch heel duidelijk.

Mercedes en Volvo doen ook enkele stappen voorwaarst op dat gebied (zie post Mercedes) , maar Tesla blijkt vooralsnog één dik jaar voorsprong te hebben, ook bij diverse testen blijkt dat. Tesla heeft ook een over the air zelflerend systeem wat blijkbaar enkel Google nog heeft, andere constructeurs zullen vroeg of laat dat systeem van Google en Tesla moeten nadoen.

# firmware 8.0 2e link:
Citaat:
http://evobsession.com/tesla-firmwar...g-big-changes/

Tesla Firmware Update 8.0 Bringing Big Changes
July 2nd
, 2016 by James Ayre

Tesla’s soon-to-be-released over-the-air firmware update 8.0 will upgrade the Autopilot function so as to allow autonomous highway exiting, and overall improved Autosteering and traffic awareness as well, according to recent reports.

The company has apparently referred to the upcoming update — which will include other changes in addition to those noted above — as the biggest since the launch of the Model S. Firmware 8.0 is currently in beta testing.

Interestingly, the Autopilot interface located on the dash will also “better display where surrounding traffic is coming from.” In addition, the voice command feature will be upgraded significantly — the interface will now display your commands in real-time in dash, letting one see exactly how the system has heard and interpreted them.

Autoblog continues, noting that, “one of the most notable updates will be to the navigation system. The system will now offer features available in some competitors, like toll-avoidance and alternative-route options. The system will also allow route modification based on the vehicle’s remaining range. Like always, the system will be able to guide drivers to available Supercharger stations.”

Of note as well, Spotify is apparently not be coming to US owners as of yet, while European owners will have access.

Exciting changes, even if a pallor is now on the update as a result of the recent, fatal Autopilot accident. On that count, the autonomous driving firm Mobileye (which often works with Tesla) has revealed that, while current systems don’t allow for auto-braking when cross-traffic accidents are a threat, that the company’s systems will be capable of this function by 2018.
Citaat:
http://www.teslarati.com/elon-takes-...end-autopilot/

Elon Musk says Autopilot can have ‘significant improvements’ via software update

BySteve HanleyPosted on July 18, 2016

Tesla CEO Elon Musk says that current Autopilot can see ‘significant improvements’ via an over-the-air software update. The announcement was made on Sunday after Musk took to Twitter to reveal that he had earlier talks with Bosch, maker of the radar equipment used on the Model S and Model X. Aside from feeling hopeful that the existing Autopilot system can be improved without hardware upgrades, Musk also thanked driver-assistance technology company MobilEye “for their help and support in making Autopilot better.”

17 Jul

Elon Musk ✔ @elonmusk
Promising call today with @BoschGlobal, maker of our radar sensor. Looks like significant improvements possible via OTA software update.
Follow

Elon Musk ✔ @elonmusk
Btw, want to thank both Bosch and MobilEye for their help and support in making Autopilot better. Please direct all criticism at Tesla.
10:17 PM - 17 Jul 2016
442 442 Retweets 2,768 2,768 likes

When questioned about whether radar would be capable of detecting people – previous tests pitting a moving Tesla vs. a live human suggested that current versions of Autopilot were not great at detecting humans – Musk defended the company’s use of radar stating that radar can in fact detect humans at moderate range, however Tesla’s Autopilot suite also uses ultrasonic sensors which are “very good at human detection”.

heroine worshiper @heroineworshipe
@elonmusk @BoschGlobal Radar can't detect humans because they're made of water, unless your life form has different biochemistry.
Follow
Elon Musk ✔ @elonmusk
@heroineworshipe @BoschGlobal It can at moderate range, but our ultrasonics are very good at human (or anything >= water density) detection
12:03 AM - 18 Jul 2016
24 24 Retweets 191 191 likes
Musk did not provide any details on when the next update of Autopilot would arrive, but did say that Tesla Version 8.0 would be the company’s largest software release since the first rollout of Autopilot 1.0.

18 Jul
MacTechGenius @MacTechGenius
@elonmusk Can't wait for version 8.0! Any ETA on the release?
Follow
Elon Musk ✔ @elonmusk
@MacTechGenius V8 will be our biggest release since v1, so taking longer to refine. Awesome on every level. Meeting w design team every day.
12:25 AM - 18 Jul 2016
73 73 Retweets 482 482 likes
Musk also took the opportunity to defend his position on Autopilot after Consumer Reports criticized Tesla for releasing the auto-steering feature within the Autopilot suite. CR along with mass media have continued to put pressure on the Silicon Valley automaker and energy company to reconsider the use of beta software after Joshua Brown was killed when his Model S driving on Autopilot collided with a tractor trailer.

Musk posted a link to the a great write up by a Tesla owner on TMC who shared his thoughts on Autopilot. He also tweeted praise on an article in The Guardian entitled “The First Self-Driving Car Fatality Proves Nothing.”, by John Naughton. The author quite correctly points out, “In the US, about 33,000 people are killed in automobile accidents every year. That’s 90 a day on average. So on 7 May, about 89 other people as well as Joshua Brown were killed in car crashes. But we heard nothing about those 89 personal and family tragedies: the only death that most people in the US heard about was Mr Brown’s.”

17 Jul
Elon Musk ✔ @elonmusk
Great rebuttal by a Tesla owner to those calling for Autopilot to be disabled. Was written with zero input from us. https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...reports.73715/
Follow
Elon Musk ✔ @elonmusk
Tesla customers are v smart & don't want media speaking on their behalf abt Autopilot. Recent poll: 0.0% want it disabled -- not 0.1%, 0.0%.
12:13 AM - 18 Jul 2016
2,110 2,110 Retweets 5,982 5,982 likes
Media and even the US Senate want to get in on the Tesla bashing fun. The New York Times claims “the race by automakers and technology firms to develop self-driving cars has been fueled by the belief that computers can operate a vehicle more safely than human drivers. But that view is now in question after the revelation on Thursday that the driver of a Tesla Model S electric sedan was killed in an accident when the car was in self-driving mode.”

Really, asks Naughton? He refers to a recent report by the Rand Corporation that says, “[F]ully autonomous vehicles would have to be driven hundreds of millions of miles and sometimes hundreds of billions of miles to demonstrate their safety in terms of fatalities and injuries. Under even aggressive testing assumptions, existing fleets would take tens and sometimes hundreds of years to drive these miles — an impossible proposition if the aim is to demonstrate performance prior to releasing them for consumer use.

“Our findings demonstrate that developers of this technology and third-party testers cannot simply drive their way to safety. Instead, they will need to develop innovative methods of demonstrating safety and reliability. And yet, it may still not be possible to establish with certainty the safety of autonomous vehicles.

“Therefore, it is imperative that autonomous vehicle regulations are adaptive — designed from the outset to evolve with the technology so that society can better harness the benefits and manage the risks of these rapidly evolving and potentially transformative technologies.”

The hope here is that concerns about Autopilot do not turn into a media driven maelstrom. If Musk’s tweets are any indication, Tesla is laser-focused on bringing about its next generation Autopilot 2.0.
@ Micele heeft dat allemaal gelezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2016 om 12:16.
Oud 20 juli 2016, 14:06   #300
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En Elon Musk werd nog vele keren geciteerd in een krantenartikel waarin staat dat we binnenkort helemaal het stuur niet meer hoeven aan te raken.
En nog een infuus en we worden helemaal geleefd ipv zelf te leven. Kan het nog zieliger worden? Misschien nog iemand nodig om uw g..t af te kuisen nadat je naar toilet bent geweest? Maar het is al langer duidelijk dat de wereld een bol vol levenloze depressievelingen aan het worden is. Het wordt tijd dat Muskie de Steve Jobs achterna gaat. Dat was pas mooi opgeruimd
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be