Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2012, 22:14   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Kan best. Maar in welke landen speelt zich dit allemaal af?
In Frankrijk bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 22:16   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
En zo moet het zijn: godsdienst heeft zich niet te moeien, al zeker niet met dit soort besluitvorming want moest het van de religieuzen afhangen, de discriminatie zou nog weelderig-er tieren. Het enige verschil zou zijn dat het geen discriminatie meer genoemd zou worden maar een religieus prerogatief.
Er is geen enkele reden in de democratische ordening te vinden die zou rechtvaardigen om burgers uit te sluiten die zich laten inspireren door hun godsdienstige overtuiging.
Oud 21 november 2012, 22:20   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik denk dat het katholieke christendom bij ons veel te lang geïnstitutionaliseerd geweest is. Daardoor kreeg het christendom een directe associatie met de karakters van bepaalde bisschoppen, de overheid, de koning, de CVP en vakbond, allemaal zaken die er eigenlijk niets mee te makken hebben. Men was christen omdat men het nu eenmaal was; bij ons geen apologetica, geen debatcultuur. Al die zaken hebben wellicht de positie van de katholieke kerk verzwakt, omdat ze zich bij ons niet wist te handhaven in de (post)modernisme samenleving. De kerk weet zichzelf niet te verkopen, omdat ze dat nooit heeft moeten doen.

Inhoudelijk is het volgens mij niet zozeer het modernisme (als een liberalere visie op de theologie) dat het grote probleem vormt, althans in de mate dat het modernisme geen aanval is op de basiswaarden van het christendom, maar het totale gebrek aan enthousiasme. Hierin kan men toch nog wat leren van bepaalde protestantse kerken, hoewel ook die in Nederland geen stand weten te houden tegen de ontkerkelijking.
In protestant Nederland zien we dezelfde tendens zoals onder de katholieken, nl. daar waar men trouw is aan de eigen traditie, bloeit het. Daar waar men in modernisme verzinkt, lopen mensen uit onverschilligheid weg. De reguliere protestantse kerken lopen leeg, terwijl de bevindelijken bijvoorbeeld (met een heel duidelijke boodschap, compromisloze moraal en onderricht) veel jonge mensen aantrekken. De bevindelijken bouwen kerken, terwijl de kerken van de VPN leeglopen. Heel tekenend.
Oud 21 november 2012, 22:21   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Voldoende zelfbewust om ooit getwijfeld te hebben aan het bestaan van een god? En indien ja, wat heeft jou definitief doen kiezen?
Twijfel hoort bij het geloof. Zelfs de grootste mystici hebben met leegte en vertwijfeling te kampen gehad. Denken we maar aan Ignatius van Loyola of Johannes van het Kruis. Niet verwonderlijk daar de Heer Jezus ons hierin is voorgegaan op het kruis.
Oud 21 november 2012, 22:23   #365
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Twijfel hoort bij het geloof. Zelfs de grootste mystici hebben met leegte en vertwijfeling te kampen gehad. Denken we maar aan Ignatius van Loyola of Johannes van het Kruis. Niet verwonderlijk daar de Heer Jezus ons hierin is voorgegaan op het kruis.
Geef toe dat dit nu echt geen antwoord op de vraag is. Een antwoord zou kunnen zijn:

Ja, ik heb getwijfeld, en mijn twijfel werd definitief weggenomen door het feit dat...

Dit laatste moet je zelf invullen, dat kan ik niet voor jou.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 22:27   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef toe dat dit nu echt geen antwoord op de vraag is. Een antwoord zou kunnen zijn:

Ja, ik heb getwijfeld, en mijn twijfel werd definitief weggenomen door het feit dat...

Dit laatste moet je zelf invullen, dat kan ik niet voor jou.
Aan Gods bestaan heb ik nooit getwijfeld, als dit dan een antwoord op uw vraag kan zijn.
Oud 21 november 2012, 22:39   #367
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aan Gods bestaan heb ik nooit getwijfeld, als dit dan een antwoord op uw vraag kan zijn.
Dit is voor mij dan toch geen toppunt van het zelfbewust zijn. Je hebt dan altijd geleefd in de schaduw van een god zonder jezelf ooit eens centraal te stellen.
Oud 21 november 2012, 22:41   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is voor mij dan toch geen toppunt van het zelfbewust zijn. Je hebt dan altijd geleefd in de schaduw van een god zonder jezelf ooit eens centraal te stellen.
In God ontdekt de mens trouwens zijn volheid, daar waar hij in zichzelf niet tot volheid kan komen.
Oud 22 november 2012, 01:13   #369
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele reden in de democratische ordening te vinden die zou rechtvaardigen om burgers uit te sluiten die zich laten inspireren door hun godsdienstige overtuiging.
Ah, maar de leiders van die godsdiensten zijn zelf meester in het uit sluiten van anderen. Als we die zouden laten doen zitten we direct in een theocratische dictatuur waarbij godsdienstvrijheid, democratie en gerechtigheid waarbij iedereen gelijkwaardig is slechts vage herinneringen zijn.

Waar religieuze leiders de macht hebben worden andersdenkenden vervolgd en de mensenrechten op grove wijze geschonden.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 01:24   #370
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'n Ontworteld christendom spreekt niet aan. Heel veel actuele bisschoppen wegen dan ook niet meer op de maatschappij. Of meent u dat kardinaal Danneels ooit een maatschappelijk onderwerp heeft kunnen sturen. Juist niet. Vergelijk dat eens met Frankrijk waar er heel wat bisschoppen wel nog trouw zijn aan de kerkelijke leer en dan ook overeenkomstige standpunten innemen. Dat zien we vandaag de dag heel sterk in relatie tot een opkomend wetsvoorstel over het homo"huwelijk". In België hoorden we de bisschoppen nauwelijks of niet. Hun modernistische visie heeft dan ook niet gewogen bij de publieke opinie.
Homohuwelijk wordt zonder aanhalingstekens geschreven. En eigenlijk ook zonder de prefix "homo-".

Het is gewoon "huwelijk" (dat open staat voor koppels van hetzelfde of van verschillend geslacht).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 13:11   #371
Tavek
Banneling

Standaard

Een huwelijk is een contract tussen twee partijen, net als een ander contract.

Ik snap niet wat de kerk zich daarmee te moeien heeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 13:24   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een huwelijk is een contract tussen twee partijen, net als een ander contract.

Ik snap niet wat de kerk zich daarmee te moeien heeft.
Wel, de Kerk verheft terecht haar stem, omdat, zoals kardinaal Vingt-Trois het onlangs verwoordde, het hier om de universele moraal gaat. Dit belangt iedereen aan: gelovigen als ongelovigen.

Ondertussen hebben reeds 61 bisschoppen een publieke verklaring afgelegd over het wetsvoorstel. De door hen aangebrachte argumentatie is bijzonder waardevol.

http://www.riposte-catholique.fr/per...dre-le-mariage
Oud 22 november 2012, 14:35   #373
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel, de Kerk verheft terecht haar stem, omdat, zoals kardinaal Vingt-Trois het onlangs verwoordde, het hier om de universele moraal gaat. Dit belangt iedereen aan: gelovigen als ongelovigen.

Ondertussen hebben reeds 61 bisschoppen een publieke verklaring afgelegd over het wetsvoorstel. De door hen aangebrachte argumentatie is bijzonder waardevol.

Opdoeken dat clubje.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 17:34   #374
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frailty Bekijk bericht
Ai, bent u niet vrijwillig tot het geloof gekomen en blijft u niet naast de leerstellingen van de kerk niet verder uw verstand autonoom gebruiken?

Autonoom zoeken, is een activiteit
een corpus van beschavingstraditie is een erfenis uit het verleden die men
minutieus dient te onderzoeken.

Laat u vooral niets wijsmaken dat is allemaal extreem individualistische hoogmoed! Tijd om een Tegen-Kerk te stichten. En jij komt er niet in.
Ach man. Jij stelde het "autonoom zoeken" als tegenstelling voor het vrijwillig volgen van de kerkleer. Meer nog, je noemde het een slavenmentaliteit om die leer te volgen.

Maw zeg jij, niet ik, dat die activiteit waarvan je spreekt onverenigbaar is met de kerkleer.

Ga je deze paradox rechttrekken door een terechte nuance aan te brengen in je eerdere opmerkingen?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 17:37   #375
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Je bent een homohatende anti-choicer wiens beeld van wetenschap is dat deze getoetst dient te worden aan een boek geschreven door mensen die dachten dat de aarde plat was.

Natuurlijk sta ik daar negatief tegenover, jullie weerhouden maatschappelijke en wetenschappelijke progressie.
Oh hemel. Deze gekte weer.

For once and for all: Myth of flat earth
Oud 22 november 2012, 17:38   #376
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Opdoeken dat clubje.
Waarom? Mag een instituut geen concrete beleidsvoorstellen doen?
Oud 22 november 2012, 17:52   #377
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Waarom? Mag een instituut geen concrete beleidsvoorstellen doen?
Noem je dat een instituut ? Ook een clublid ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 20:57   #378
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat dit ongelovigen iets aangaat. Ik heb één argumentatie gelezen en ik ben niet onder de indruk. Ik heb mannenkoppels perfect kinderen zien opvoeden. Waarom zou een kind geen twee papa's kunnen hebben ipv een mama en een papa.

Dat je het klassiek rollenpatroon verdedigt vanuit conservatief christelijk oogpunt begrijp ik. Maar probeer aub geen steun te vinden bij ongelovigen, want wij hebben andere denkpatronen.
Oud 22 november 2012, 21:14   #379
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
For once and for all: Myth of flat earth
Dat gaat over de middeleeuwen, niet over de Bijbelse periode.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 21:35   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit ongelovigen iets aangaat. Ik heb één argumentatie gelezen en ik ben niet onder de indruk. Ik heb mannenkoppels perfect kinderen zien opvoeden. Waarom zou een kind geen twee papa's kunnen hebben ipv een mama en een papa.

Dat je het klassiek rollenpatroon verdedigt vanuit conservatief christelijk oogpunt begrijp ik. Maar probeer aub geen steun te vinden bij ongelovigen, want wij hebben andere denkpatronen.
Waarom niet? In ons groot gezin zie ik het dagelijks: jongens en meisjes hebben een andere beleving. Onze lichamelijkheid zorgt ervoor dat we de zaken soms anders invullen, beleven, beoordelen... Daarom ook is de beste thuis voor kinderen die van een stabiele en liefdevolle relatie tussen een man en een vrouw. Al de rest is slechts een poging tot benadering van dit ideaal.

Of ongelovigen per definitie andere denkpatronen hebben, durf ik sterk te betwijfelen. In Frankrijk zien we dat ook niet-katholieke of niet-religieuze parlementsleden zich uitspreken tegen een mogelijk homo"huwelijk". Blijkbaar hebben ze daartoe ook een argumentatie die niet religieus gedragen is, maar schijnbaar voortkomt uit andere denkpatronen. Dus, ik zou u aanraden de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen bij het uitvergroten van uw eigen denkwereld.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be