Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 19:34   #21
giserke
Banneling

Standaard

Dies,
u weet blijkbaar niet als een Vlaamse firma zijn personeel naar de VS doe verhuizen om daar een afdeling te leiden dat dit niets veranderd aan de BTW plichtige situatie van belgen in het buitenland. Ieder BELG al of niet wonent in het buitenland is BTW plichtig aan Belgie
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 19:36   #22
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik zeg ook helemaal niet dat we al wederkerigheid hebben als 1 partij een initiatief neemt
Ik zeg ook helemaal niet dat je dat zegt .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik zeg enkel dat dat een voorwaarde is om tot wederkerigheid te komen.
Ik zeg dat het eenzijdig invoeren van stemrecht geen voorwaarde is om tot wederkerigheid te komen, maar net het tegendeel is van wederkerigheid. En ik zeg dat er een verschil is tussen initiatief nemen tot een verdrag dat voor wederkerigheid kan zorgen (d�*t kun je een voorwaarde noemen om tot wederkerigheid te komen) en eenzijdig iets beslissen.

PS: Dit doet me denken aan de discussies in de jaren '80 over ontwapening.
Oud 22 maart 2004, 19:43   #23
Hanne
Banneling

Standaard

[quote="Dies

Omwille van dat laatste is het 'wederkerigsheidsaspect' eigenlijk van geen belang in deze ganse discussie. Het is niet omdat mijn buurman een domme kloot is en barbaarse regels in stand wenst te houden, dat ik hetzelfde moet doen.[/quote]

Volgens Dies moeten we die dommekloot en zijn barbaarse regels wel stemrecht in ONS land geven van zodra hij zich hier vestigt, zodat die dommekloot de mogelijkheid krijgt zijn barbaarse regels er hier door te drukken.
M.i. zou hij het gebruik van het woord 'dommekloot' beter exclusief voor zichzelf reserveren.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 23:26   #24
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

PlastiekBeertje schreef:
Dus mensen met de "Vlaamse" nationaliteit kunnen dus niet "regionaal" stemmen in hun eigen land terwijl mensen zonder die nationaliteit dit wel kunnen.

Ik begrijp niet waarom u spreekt over 'hun eigen land' daar het mensen betreft die niet (meer) in dit land wonen!
Ik lees trouwens geen enkel argument waarom dat wel zo zou moeten zijn en ik zie u op geen enkele wijze mijn uitleg weerleggen.

Vlaanderen is nog steeds mijn land.

Gewoon schokkend dat je wel voor de federale maar niet voor het Vlaamse kan stemmen (steeds meer bevoegdheden naar Vlaanderen. Ik ga nu niet verder lullen in het kaakslag-flamingantisme, maar heb er eigenlijk wel zin in ). Dit had eenvoudig ingevoerd kunnen worden in de ambassades van "la belziek de papa" tesamen met die regeling voor de federale...
Daarnaast ook een aantal jaren mee geld afgedragen aan dit land en ben bereid om er terug te keren.
Het gaat hier over de koppeling nationaliteit en stemRECHT. Terwijl mensen die de nationaliteit NIET hebben dit wel kunnen. Er is gewoon een verkeerde prioriteit gegeven... men heeft de eigen mensen weer achteruitgeschoven om de islamisten in het kader van politieke "correctheid" en wanhoopsintegratie tegemoet te komen.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 23:48   #25
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Vlaanderen is nog steeds mijn land.
Heel tof dat u dat vindt, maar ik herhaal mijn vraag: "waarom vindt u dat u het recht hebt om mee beslissingen te nemen over een samenleving waar u niet langer woont en dus niet langer deel van uitmaakt?".
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 23:53   #26
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Dies,
u weet blijkbaar niet als een Vlaamse firma zijn personeel naar de VS doe verhuizen om daar een afdeling te leiden dat dit niets veranderd aan de BTW plichtige situatie van belgen in het buitenland. Ieder BELG al of niet wonent in het buitenland is BTW plichtig aan Belgie
grondbeginselen van de fiscaliteit: BTW= belasting op toegevoegde waarde. dat betaal ja alleen als je consumeert in het land. hoe kan een belg in de us nu consumeren in belgië?
Oud 23 maart 2004, 23:55   #27
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Omdat ik daar dierbaren heb.
Omdat ik er wekelijks ben.
Omdat ik er terugkeer.

Het gaat de verkeerde kant op.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 00:08   #28
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Waarom zou u moeten mogen meebeslissen over een samenleving waar u geen deel meer van uitmaakt? Is het niet veel logischer dat u mee beslissingen mag nemen in de samenleving waar u momenteel deel van uit maakt in plaats van dat u zou mogen meebeslissen over zaken die helemaal geen invloed meer hebben op uw leven en dat enkel en alleen omwille van het feit dat u hier toevallig ooit geboren bent en toevallig de Belgische nationaliteit hebt?

Ik vind het niet meer dan logische dat mensen die niet in dit land wonen hier ook geen recht op inspraak in onze samenleving hebben en bijgevolg dus ook geen stemrecht hebben.
Even voor de duidelijkheid:

*Jan Peeters is in Antwerpen geboren en getogen en heeft een Belgische pas. Omdat hij een jaar in Spanje verblijft mag hij niet meestemmen.
*Muhammed Bin Zaboud Abd'elkadher is geboren in een Algerijns dorpje en heeft er bijna heel zijn leven doorgebracht . Hij is hier toevallig beland via het recht op 'gezinshereniging' en vertikt het om Vlaams te leren, laat staan een Belgische pas te aanvaarden. Hij mag mee gaan stemmen.

Tien keer
Toch even correct blijven, hè. De niet-Europeanen mogen NIET stemmen voor de Europese en regionale verkiezingen in België. Alleen voor de gemeentelijke.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 01:07   #29
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ik er terugkeer.

neen; mis, belastingen betaal je al van de moment dat je werkt!
Oud 1 juni 2004, 15:15   #30
wilms
Vreemdeling

Standaard

[/quote]Heel tof dat u dat vindt, maar ik herhaal mijn vraag: "waarom vindt u dat u het recht hebt om mee beslissingen te nemen over een samenleving waar u niet langer woont en dus niet langer deel van uitmaakt?".[/quote]

Er worden in het federale en Vlaamse Parlement niet enkel beslissingen genomen die Belgie / Vlaanderen zelf aangaan, maar ook die de Belgen / Vlamingen in het buitenland aangaan. (Denk bv aan stemrecht voor Belgen in het buitenland of het toelaten van de dubbele nationaliteit.)
DAAROM wil ik mee beslissen wie daar op de dure stoeltjes mag zitten. Louis Michel en Patricia Ceysens zijn momenteel "onze" ministers. Zij zijn verantwoordelijk voor de Belgen / Vlamingen in het buitenland.
WIJ BEHOREN TOT DE BELGISCHE / VLAAMSE SAMENLEVING, of je dat nu wil of niet.
Wij, Belgen / Vlamingen in het buitenland (600000 man!) willen mee beslissen wie "onze" minister wordt.
Met Vlaamse groet uit Zwitserland,
Peter WILMS
Vertegenwoordiger van Vlamingen in de Wereld in Zwitserland
wilms is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:37   #31
Askapena
Vreemdeling

Askapena's schermafbeelding

Standaard

ik ben eveneens een Vlaming die in het buitenland woont. Toch heb ik wél het recht om deel te nemen aan de verkiezingen voor zowel het Vlaamse als het Europese parlement.
Dat komt omdat ik mijn domicilie nu eenmaal nog in Vlaanderen heb, waardoor ik in feite net zoals elke Vlaming die in Vlaanderen woont, verplicht ben me te melden in het kiesbureau. Maar, omdat ik niet even gauw over-en-weer kan komen, laat ik een vertrouwenspersoon stemmen bij volmacht. Zodoende heb ik mijn plicht vervuld en heb ik wél deelgenomen aan de verkiezingen.

Sin más
Oud 1 juni 2004, 15:57   #32
TL
Burger

TL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilms
Er worden in het federale en Vlaamse Parlement niet enkel beslissingen genomen die Belgie / Vlaanderen zelf aangaan, maar ook die de Belgen / Vlamingen in het buitenland aangaan. (Denk bv aan stemrecht voor Belgen in het buitenland of het toelaten van de dubbele nationaliteit.)
Dat zijn dan ook bevoegdheden van de federale overheid, waar u als Belg in het buitenland ook moet voor kiezen.

En om op werken in het buitenland terug te komen:
Een vriend van mij werkte een tijd voor De Nul in Zuid- en Midden-Amerika en die heeft bij mijn weten geen cent belastingen betaald aan België zodra hij gedomicilieerd was in het buitenland.

TL
Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en nog meer door een politieke partij is en blijft mogelijk."
TL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:01   #33
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Askapena
ik ben eveneens een Vlaming die in het buitenland woont. Toch heb ik wél het recht om deel te nemen aan de verkiezingen voor zowel het Vlaamse als het Europese parlement.
Dat komt omdat ik mijn domicilie nu eenmaal nog in Vlaanderen heb, waardoor ik in feite net zoals elke Vlaming die in Vlaanderen woont, verplicht ben me te melden in het kiesbureau. Maar, omdat ik niet even gauw over-en-weer kan komen, laat ik een vertrouwenspersoon stemmen bij volmacht. Zodoende heb ik mijn plicht vervuld en heb ik wél deelgenomen aan de verkiezingen.

Sin más
je kan ook naar de Belgische ambasade in het Land waar je bent gaan om te stemmen.
Oud 1 juni 2004, 16:09   #34
ray
Partijlid

Standaard

Citaat:
Omdat ik er terugkeer.

als ge dan toch wekelijks terugkeert, waarom zet ge dan uw domicil in het buitenland? dan had ge die miserie niet gehad
ray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:44   #35
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben even op mijn tenen getrapt dat ik als Vlaming wonende in een andere EU lidstaat mijn stem niet kan uitbrengen voor de komende Vlaamse verkiezingen (EU kan op aanvraag op Vlaamse lijsten).

Dit vind ik enorm schokkend in het kader van de mogelijkheid tot stemmen voor de federale verkiezingen en het recent opgedrongen migrantenstemrecht.

Waarover klaag je? Je hebt al de kans in het buitenland te leven. Als ik jou was, zou ik geen interesse meer hebben in wat in dit apenland gebeurt. Maar ja, ieder zijn mening natuurlijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:45   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Waarom zou u moeten mogen meebeslissen over een samenleving waar u geen deel meer van uitmaakt? Is het niet veel logischer dat u mee beslissingen mag nemen in de samenleving waar u momenteel deel van uit maakt in plaats van dat u zou mogen meebeslissen over zaken die helemaal geen invloed meer hebben op uw leven en dat enkel en alleen omwille van het feit dat u hier toevallig ooit geboren bent en toevallig de Belgische nationaliteit hebt?

Ik vind het niet meer dan logische dat mensen die niet in dit land wonen hier ook geen recht op inspraak in onze samenleving hebben en bijgevolg dus ook geen stemrecht hebben.
100% akkoord.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:54   #37
giserke
Banneling

Standaard

100% mee akkoord, bubers zijn Belgen, hier mogen enkel Vlamingen stemmen
Oud 2 juni 2004, 10:27   #38
wilms
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TL
Dat zijn dan ook bevoegdheden van de federale overheid, waar u als Belg in het buitenland ook moet voor kiezen.
Dat klopt voor deze 2 voorbeelden. Maar het is toch zo dat meer en meer bevoegdheden van de federale naar de Vlaamse regering overgeheveld worden. De Vlaamse minister voor buitenlands beleid zal in de toekomst meer en meer bevoegdheden krijgen.
Daarom willen we ook het Vlaams Parlament mee kiezen!
En waarom zouden we aan de federale verkiezingen mogen (moeten) deelnemen en aan de Vlaamse niet? Geef me hiervoor eens een steekhoudend argument!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be