![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is heel simpel he, de ene deur was 33% kans om de juiste te zijn, diezelfde deur blijft 33% kans zijn als er een andere deur uitvalt. Mocht je dus moeten herkiezen, is het in theorie verstandiger de ander te nemen, omdat die de 50% kans deur is.
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Intuitief: de kans is hoger dat je een deur met een geit kiest. Er zijn meer geiten.
Dus je hebt al wellicht een geit gekozen. De quizmaster elimineert de andere geit. Dan is de auto wellicht in de andere deur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Zucht geeft een mooie intuitieve redenering: de kans op auto per deur is 1/3, dus de kans op auto in EEN VAN DE TWEE andere deuren is 2/3 en in jouw deur 1/3.
Door 1 deur te elimineren blijft de verzameling "twee andere deuren". Er is niet ineens minder auto als er een geit weg is! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Het is niet waarschijnlijk dat je de auto hebt gekozen de eerste keer he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn eerste gok heeft 33.3% kans. Eens de eerste deur weg is, heeft zijn tweede gok 50% kans.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Iedereen bedankt voor de hulp.... Da's de eerste keer dat ik zoiets op zo'n korte tijd verklaard krijg. Ik hoop dat ik (of iemand anders ?) af en toe nog van die rariteiten tegenkoim die ik hier kan posten....
![]()
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() Laatst gewijzigd door plakker : 24 november 2013 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: Stel we testen een geneesmiddel tegen griep, telkens op 400 testpersonen: Geneesmiddel A geneest 335 patiënten : 83,75% succes Geneesmiddel B geneest 300 patiënten : 75% succes. A lijkt dus een betere keuze dan B. Een tijd later merkt men dat de test gebeurde op 2 verschillende varianten van het griepvirus en men herziet de data per variant. Variant I Geneesmiddel A genas 25 van 50 patiënten : success = 50% Geneesmiddel B genas 120 van 200 patiënten: success = 60 % Vairant II : Geneesmiddel A genas 310 van 350 patiënten : success = 88.57% Geneesmiddel B genas 180 van 200 patiënten : success = 90% De totalen per middel zijn nog altijd gelijk en percentueel gezien in het voordeel van A, maar opgesplitst per virus variant en omgezet in percenten scoort B elke keer beter. Dat heeft dus allemaal te maken met het gewicht van de steekproef . Dit toont aan hoe voorzichtig men moet zijn met het leggen van causale verbanden.
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat dan met de overblijvende 0,1% ??
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Monty Hall.
Er bestond al een draad : http://forum.politics.be/showthread.php?t=133117 De vraag in de OP werd nooit beäntwoord ... Zucht ? Laatst gewijzigd door Knipp : 24 november 2013 om 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben geen pokeraar, maar veronderstel dat met het onthouden van kaarten die gevallen zijn de waarschijnlijkheden veranderen. Verder moet de monty hall quizmaster eerlijk zijn, maar bij poker kan men bluffen, dus de gegeven informatie kan hier ook fout zijn. Ik ken te weinig van het spel, maar iemand zal dat toch wel allemaal al uitgerekend hebben ? Gezien er hier blijkbaar veel poen aan hangt.
![]() |