Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 18:54   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamael Bekijk bericht
Hoi,

Als Franstalig en Brusselaar zou ik zeggen dat ik de middelen en geld van Vlaanderen niet vrees te verliezen. Daarentegen wil ik niet dat mijn gewest verdwijnt of verdund wordt in een nationalistische Vlaanderen die de minderheden niet kan respecteren zoals ze het al heeft bewezen. Het spreekt veel over de toekomst van Brussel in de pers. Laat ons een referendum organiseren om te weten of de Brusselaars "Vlamingen" willen zijn, laat ons democratisch zijn en wij zullen zien. Waarom niet ?
Omdat jij hier op een forum zijt waar Vlaams-nationalisten voor het grootste deel met de plak zwaaien ("en clair: ils sont beaucoup" ), dus zullen zij u antwoorden: "waarom wel? Brussel is een Vlaamse stad als een ander en heeft niet te kiezen!".

Welkom op P.be!
Oud 13 augustus 2010, 18:57   #42
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O jawel hoor, zij gebruiken dat Vlaams geld om de regio terug op te starten "op hun gemakske". De PS blijft er de plak zwaaien, hé.

Maar wees gerust, eens Wallonie er terug volledig is (binnen een twintigtal jaar waarschijnlijk), zullen aan Vlaanderen vragen: "wil je nog mee, of niet? Uw geld hebben wij toch niet meer nodig en wij kunnen wel alleen verder. Aan u de keuze."

Rien ne sert de courir, il faut partir �* point (La Fontaine)
Nochtans zal VL Wallonië wel nodig hebben, want daar is nog plaats voor industrie.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 19:02   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dus de Franstaligen zijn enkel geïnteresseerd in het Vlaamse geld?
Niet alleen, ik denk echt dat veel Franstaligen nog een "Belgisch gevoel" hebben en dat zij niet zomaar België zullen laten vallen eens zij dat geld niet meer nodig hebben. Maar op dat ogenblik zullen ZIJ aan Vlaanderen vragen of zij België nog zien zitten, en zullen ZIJ de voorwaarden ervan bepalen. Indien de Vlamingen "neen" antwoorden, is het gedaan met België, of gaat België verder zonder Vlaanderen.

Maar op dit ogenblik hebben zij dat geld nodig, ja, dus moeten zij wel rekening houden met de Vlaamse eisen... "Tijd winnen" noemt men dat (en er ondertussen voor zorgen dat Brussel verder versterkt wordt uiteraard, om het later te kunnen behouden).

Citaat:
Ik heb inderdaad soms de indruk van forummers die met de Belgische vlag zwaaien op dit forum en tegelijk neerkijken op Vlamingen dat die vlag eigenlijk gewoon een opportunistisch vodje is voor hen.
Ik weet niet of jij het tegen mij hebt, maar ik ben niet voor dat vlaggenzwaaien, hoor...
Oud 13 augustus 2010, 19:05   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons een referendum organiseren om te weten of de Brusselaars "Vlamingen" willen zijn, laat ons democratisch zijn en wij zullen zien. Waarom niet ?
Als puntje bij paaltje komt zal het daar op neerkomen, geschiedenis, rechten en wetten ten spijt. Ik voorspel dat mensen zullen kiezen langs taallijnen.

Een franstalige solidariteit met Vlaanderen bestaat niet. Eens Vlaanderen niet meer nodig is mag het 'leeggezogen' onafhankelijk worden. In die zin lijken schreeuwerige Vlaams nationalisten me soms nuttige idioten voor op langere termijn denkende en effectief handelende 'opportunisten' uit het zuiden. Echte feiten zijn bijvoorbeeld Fortis...nu Frans. Zeg eens wat vlaanderen zo al aan 'echte' wapenfeiten kan voorleggen?

(Van de kat uit de boom kijkende noorderburen is ook niet veel te verwachten voor vlamingen)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 augustus 2010 om 19:09.
Johan Bollen is offline  
Oud 13 augustus 2010, 19:07   #45
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of jij het tegen mij hebt, maar ik ben niet voor dat vlaggenzwaaien, hoor...
Nee, ik heb het niet op u. Het is een indruk die ik op dit forum opdoe dat die Belgische vlaggen staan voor een neerkijken op vlamingen. Jij of System hebben geen Belgische vlag als logo.
Johan Bollen is offline  
Oud 13 augustus 2010, 19:07   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als puntje bij paaltje komt zal het daar op neerkomen, geschiedenis, rechten en wetten ten spijt. Ik voorspel dat mensen zullen kiezen langs taallijnen.

Een franstalige solidariteit met Vlaanderen bestaat niet. Eens Vlaanderen niet meer nodig is mag het 'leeggezogen' onafhankelijk worden. In die zin lijken schreeuwerige Vlaams nationalisten me soms nuttige idioten voor op langere termijn denkende en effectief handelende 'opportunisten' uit het zuiden. Echte feiten zijn bijvoorbeeld Fortis...nu Frans. Zeg eens wat vlaanderen zo al aan 'echte' wapenfeiten kan voorleggen?

BHV? ah neen...
De Maddens-doctrine? ah ook nie...

euuuuh... de Lange Wapper? djû!

de verdieping van de Schelde! Ik heb het gevonden!
Oud 13 augustus 2010, 19:08   #47
Yamael
Vreemdeling

Yamael's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat jij hier op een forum zijt waar Vlaams-nationalisten voor het grootste deel met de plak zwaaien ("en clair: ils sont beaucoup" ), dus zullen zij u antwoorden: "waarom wel? Brussel is een Vlaamse stad als een ander en heeft niet te kiezen!".

Welkom op P.be!
Ik profiteer alleen van de recentste actualiteit om mijn mening hier uit te drukken maar dank je voor de begroeting. Het schijnt leuk.
Yamael is offline  
Oud 13 augustus 2010, 19:20   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik heb het niet op u. Het is een indruk die ik op dit forum opdoe dat die Belgische vlaggen staan voor een neerkijken op vlamingen. Jij of System hebben geen Belgische vlag als logo.
Hoewel ik veel minder "Belgicist" ben dan een paar jaar geleden, blijf ik toch nog steeds een verband hebben met zowel Vlaanderen als met Wallonie. Dus, op dit ogenblik ben ik eerder voorstander van het behoud van een "echt (federaal) België" zonder daarom neer te kijken op de Vlamingen, hoor.

(allé eerlijk is eerlijk, het zijn politieke oenen, zeker sinds de "vijf minuten politieke moed" waarmee Leterme 800.000 stemmen heeft kunnen halen, maar bon, Walen hebben ook massal op Daerden gestemd, zodus... )
Oud 13 augustus 2010, 19:52   #49
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen, ik denk echt dat veel Franstaligen nog een "Belgisch gevoel" hebben en dat zij niet zomaar België zullen laten vallen eens zij dat geld niet meer nodig hebben. Maar op dat ogenblik zullen ZIJ aan Vlaanderen vragen of zij België nog zien zitten, en zullen ZIJ de voorwaarden ervan bepalen. Indien de Vlamingen "neen" antwoorden, is het gedaan met België, of gaat België verder zonder Vlaanderen.

Maar op dit ogenblik hebben zij dat geld nodig, ja, dus moeten zij wel rekening houden met de Vlaamse eisen... "Tijd winnen" noemt men dat (en er ondertussen voor zorgen dat Brussel verder versterkt wordt uiteraard, om het later te kunnen behouden).

Ik denk ook dat dat de bedoeling is: tijd rekken om Wal economisch weer op de sporen te zetten en intussen ook Brussel als gewest verder versterken.

Klein-VL zal de onafhankelijkheid kunnen verwerven op het ogenblik dat het niet meer interessant is; maar aangezien ze er al decennia om vragen; zullen ze wel verplicht zijn om akkoord te gaan.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:09   #50
Yamael
Vreemdeling

Yamael's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg eens wat vlaanderen zo al aan 'echte' wapenfeiten kan voorleggen?
Hallo,

Of je mijn mening vraagt, zou ik antwoorden dat ik niets verwacht van Vlaanderen of Vlamingen. Volgens mij zou Vlaanderen niets precies moeten voorstellen om de Brusselaars te overtuigen. Ik ben niet bang van een mogelijke onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik denk zelfs dat het zal gebeuren en heb er geen probleem mee. Bovendien ben ik geen "Belgikaans" zoals een paar Franstaligen in Brussel. Degenen die Belgische vlaggen zetten voor hun vensters, bijvoorbeeld. De logica zou zijn dat elk gewest dezelfde bevoegdheden neemt in de komende hervorming van de Staat. Maar waarschijnlijk kunnen de twee behandelend Vlaamse partijen deze echte laatste punt niet aannemen.
Yamael is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:03   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hallo,

Of je mijn mening vraagt, zou ik antwoorden dat ik niets verwacht van Vlaanderen of Vlamingen. Volgens mij zou Vlaanderen niets precies moeten voorstellen om de Brusselaars te overtuigen. Ik ben niet bang van een mogelijke onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik denk zelfs dat het zal gebeuren en heb er geen probleem mee. Bovendien ben ik geen "Belgikaans" zoals een paar Franstaligen in Brussel. Degenen die Belgische vlaggen zetten voor hun vensters, bijvoorbeeld. De logica zou zijn dat elk gewest dezelfde bevoegdheden neemt in de komende hervorming van de Staat. Maar waarschijnlijk kunnen de twee behandelend Vlaamse partijen deze echte laatste punt niet aannemen.
Als Franstalig laat België me meer en meer koud. Ik ben ook niet bang voor de splitsing van het land. Ik leef zowiezo veel meer met Frankrijk dan met Vlaanderen, net als de meeste Franstaligen uit België trouwens.
Everytime is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:30   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi,

Als Franstalig en Brusselaar zou ik zeggen dat ik de middelen en geld van Vlaanderen niet vrees te verliezen. Daarentegen wil ik niet dat mijn gewest verdwijnt of verdund wordt in een nationalistische Vlaanderen die de minderheden niet kan respecteren zoals ze het al heeft bewezen. Het spreekt veel over de toekomst van Brussel in de pers. Laat ons een referendum organiseren om te weten of de Brusselaars "Vlamingen" willen zijn, laat ons democratisch zijn en wij zullen zien. Waarom niet ?
en waar heeft Vlaanderen zijn minderheden niet gerespecteerd?

u verwart met Brussel die het Nederlands nauwelijks erkend of met Wallonië waar het Nederlands nauwelijks wordt onderwezen.
Oud 13 augustus 2010, 22:42   #53
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi,

Welkom Yamael.

Hier op dit vlaams forum vinden wij de bijdrage van franstaligen (in 't nederlands) een meerwaarde en schelden de nieuwkomers niet uit voor facho, nazilon of racist zoals in de Soir, La derniére heure of de Libre. Wij proberen ze te overtuigen.

Vooral uw laatste woorden 'laat ons democratisch zijn' raken mij. Laten wij in dit land 'democratisch', één man één stem, beslissen wat we met Brussel en dit landje doen.

Ook de kalkoen mag mee stemmen over het menu met Kerstmis.
Oud 13 augustus 2010, 22:47   #54
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'k Weet niet hoor, of de franstaligen zo maar bereid zullen zijn België nog in stand te houden indien de geldstroom noordwaarts zou neigen. Zeker nu niet meer, nu ze het gevoel hebben dat we echte elke € voor onszelf willen houden (tot en met de Noordzee en de Ruimte zal België gesplitst worden!).

Veel Nederlands zullen ze tegen dan niet geleerd hebben, maar 'boontje komt om z'n loontje' zullen ze tegen dan wel kennen --> ze horen dit ondertussen zelf al gedurende 40 jaar
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:56   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
'k Weet niet hoor, of de franstaligen zo maar bereid zullen zijn België nog in stand te houden indien de geldstroom noordwaarts zou neigen. Zeker nu niet meer, nu ze het gevoel hebben dat we echte elke € voor onszelf willen houden (tot en met de Noordzee en de Ruimte zal België gesplitst worden!).

Veel Nederlands zullen ze tegen dan niet geleerd hebben, maar 'boontje komt om z'n loontje' zullen ze tegen dan wel kennen --> ze horen dit ondertussen zelf al gedurende 40 jaar
Voor mij kan België splitsen. We hebben zowiezo niets gemeens.
Everytime is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:10   #56
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hoi,

Hallo Yamael,

Welkom en blij dat je je als franstalige Brusselaar wil laten horen. Persoonlijk denk ik ook dat de tijd rijp is voor Brussel om de gemeenschapsbevoegdheden uit te oefenen.

Je vreest niet de middelen te verliezen, maar vergeet niet dat de opbrengsten van de patronale bijdragen en belastingsheffingen op arbeid (gesteld dat beide inningen gebeuren op basis van de plaats van tewerkstelling), niet zullen volstaan om een volwaardig gewest (lees: alle bevoegdheden van een natie aankunnende: onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheidszorg, veiligheid, ... -en dit telkens rekening houdend met de humanistisch democratische realiteit van +/- 10% nederlandstalige inwoners) te vormen.

M.a.w., bijkomende financiering zal zich opdringen. Spijtig genoeg kan de hoofdstadfunctie niet meer aanroepen worden, gezien de keuze gemaakt is om volwaardige deelstaat te worden en bijgevolg Brussel noch door Wallonië (Namen), noch door Vlaanderen (tbc) als hoofdstad erkend zal worden.

Dan zal duidelijk worden dat Brussel zijn natuurlijke -economische- hinterland zal moeten aanspreken, en dat daar nogal wat germaanse talen gebezigd worden (NL-ENG-DUI), waardoor de Taalstrijd automatisch zal komen te vervallen (of ben ik hier te optimistisch?).
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:12   #57
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De vraag van 1.000.000 is natuurlijk: in 2, 3 of 4. Heb je daar een mening over?
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:22   #58
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ha, dag Everytime. Nog niet verhuisd ? Hou moed.

Als franstalige lijkt ,mij jouw mening de moeite waard over de strategie die franstaligen tegenwoordig volgen. Ik las vandaag het editoriaal van Béatrice in de Soir. Bruxelles n'est pas �* vendre ! Een dreiging aan het adres van Elio. Alle FDF-ers in een massahysterie.

In de tientallen reacties worden de franstalige politiekers voor rot gescholden om hun gebrek aan strategie tegen de perfiede complotten van de vlamingen. Dit is nieuw voor mij. Ik dacht dat die 'boertjes' te achterlijk waren om te helpen donderen.

Het openen van de doos van Pandora, n.l. Bye, Bye Belgium, behoort dit tot de blunders of is dit een magistrale zet ?
Oud 13 augustus 2010, 23:24   #59
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Hoe wilt u dat concreet zien gebeuren? Het is niet alsof alle transfers via een Vlaams ministerie lopen waar men elk jaar een cheque uitschrijft. De sociale zekerheid bvb wordt gefinancierd door federale sociale bijdragen.
Ik pleit ervoor dat de Vlaamse regering stilaan federale bevoegdheden naar zich toe trekt en begint uit te voeren. Begonnen kan worden met die regionale bevoegdheden die de federale staat usurpeert. Vervolgens kan de Vlaamse regering het innen van de belastingen beginnen te organiseren.

Burgerlijke ongehoorzaamheid? Wellicht, maar dit kan uitstekend verkocht worden als "de Belgische staat werkt niet meer, vitale functies worden niet meer uitgeoefend, wij zijn de enige die orde in de chaos kunnen brengen". Werk op de plank voor Vlaamse spindoctors!
Oud 13 augustus 2010, 23:33   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Ha, dag Everytime. Nog niet verhuisd ? Hou moed.

Als franstalige lijkt ,mij jouw mening de moeite waard over de strategie die franstaligen tegenwoordig volgen. Ik las vandaag het editoriaal van Béatrice in de Soir. Bruxelles n'est pas �* vendre ! Een dreiging aan het adres van Elio. Alle FDF-ers in een massahysterie.

In de tientallen reacties worden de franstalige politiekers voor rot gescholden om hun gebrek aan strategie tegen de perfiede complotten van de vlamingen. Dit is nieuw voor mij. Ik dacht dat die 'boertjes' te achterlijk waren om te helpen donderen.

Het openen van de doos van Pandora, n.l. Bye, Bye Belgium, behoort dit tot de blunders of is dit een magistrale zet ?
Magistrale zet aangezien dit een realiteit zal worden!
Everytime is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be