Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 oktober 2010, 19:07   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
En wie gaat de ambtenaren betalen, om maar één voorbeeld te noemen?
De administratie zelf. Zoals nu al gebeurt...
Oud 7 oktober 2010, 19:09   #42
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat klopt volledig. Maar ik herhaal waarover het gaat: "Maar dat is niet alles. Laten we eens kijken op welke meerderheid Leterme II na 13 juni steunt:" (citaat: E.gidius)
Zowel voor als na 13 juni regeerde Leterme II zonder Vlaamse meerderheid, na 13 juni met een nog kleinere Vlaamse basis. Dus mijn bewering is correct, zowel voor als na 13 juni.

Citaat:
Begint u een discussie over regeringen zonder Vlaamse meerderheid en met volle bevoegdheden, zou u mij niet eens horen. Nu speelt u het spel oneerlijk, dus kom ik tussen.
Oneerlijk? Waarom?

Of een regering nu volle bevoegdheden heeft of alleen lopende zaken beheert, ze heeft geen Vlaamse meerderheid (en is dus in mijn ogen illegitiem).

Citaat:
(je, ik weet het "het doel heiligt de middelen en intellectuele oneerlijkheid is geen probleem als maar België in een slecht daglicht plaatst", zo was het toch ongeveer?)
Als u nu gaat komen aandraven met de grondwet of respect voor de wet, ga ik zo goed als ik kan proberen niet te lachen, en vervolgens uw aanspraak met de mantel der eeuwige liefde bedekken.

Citaat:
Eenvoudige oplossing: de regering volledig ontbinden. Is er geen probleem meer, nietwaar?
Dat zou een oplossing kunnen zijn maar is vanuit democratisch oogpunt niet noodzakelijk. Het volstaat dat een legitieme regering haar taken overneemt.
Oud 7 oktober 2010, 19:11   #43
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie gaat de ambtenaren betalen, om maar één voorbeeld te noemen?
Voelt ge een soort institutionele fantoompijn?
Oud 7 oktober 2010, 19:13   #44
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
PS: je onderschrift... ik zou niet bepaald op Agalev stemmen want dan is je stem ongeldig evenzeer mocht ik op de VU of het Vlaams Blok stemmen. En wie VLD op zijn stembriefje zet is er ook aan voor de moeite. Je partij heet Groen!
Mocht Agalev maar terugkomen... dat was nog een partij naar m'n hart.

Overigens is de miserie begonnen toen al die partijen zonder enig fundament van naam begonnen te veranderen. Ik weet niet of er een causaal verband bestaat. Maar dit terzijde.
Oud 7 oktober 2010, 19:30   #45
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zowel voor als na 13 juni regeerde Leterme II zonder Vlaamse meerderheid, na 13 juni met een nog kleinere Vlaamse basis. Dus mijn bewering is correct, zowel voor als na 13 juni.
Uw bewering is correct ja, de gevolgen ervan zijn een open deur intrappen: per definitie is een ontslagnemende regering niet legitiem van zodra zij de verkiezingen heeft verloren en dus geen meerderheid meer heeft in het Parlement. Zelfs mét een Vlaamse meerderheid is de huidige ontslagnemende regering niet meer "legitiem" te noemen, al heeft zij blijkbaar nog steeds een meerderheid in het Parlement.

U schiet op een dood beest en vindt van uzelf dat u een fantastische schutter bent.

Citaat:
Of een regering nu volle bevoegdheden heeft of alleen lopende zaken beheert, ze heeft geen Vlaamse meerderheid (en is dus in mijn ogen illegitiem).
Een vraagje: indien na volgende verkiezingen een Vlaamse regering de meerderheid kwijtspeelt, wat gaat u ermee doen indien de onderhandelingen langer duren dat voorzien? Ook een postekke hier op P.be komen openen?
(ik hoop dat u dit ook in 2009 hebt gedaan na de Vlaamse verkiezingen)

Citaat:
Als u nu gaat komen aandraven met de grondwet of respect voor de wet, ga ik zo goed als ik kan proberen niet te lachen, en vervolgens uw aanspraak met de mantel der eeuwige liefde bedekken.
Ik dacht eerder aan citaten zoals "Het doel staat voorop, niet de moraal."

Citaat:
Dat zou een oplossing kunnen zijn maar is vanuit democratisch oogpunt niet noodzakelijk. Het volstaat dat een legitieme regering haar taken overneemt.
Oei, dat gaat nog een tijdje duren, dan... (of naargelang mijn humeur)
Oud 7 oktober 2010, 19:31   #46
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst was er het cordon sanitaire.
Dan waren er de eerste ongrondwettelijke verkiezingen van 2007.
Dan was er de regering zonder Vlaamse meerderheid.
En nu hebben we dus ongrondwettelijke verkiezingen gehad die niet leiden tot een nieuwe regering, maar blijkbaar hebben gediend om de aftredende regering zonder Vlaamse meerderheid in het zadel te houden.

Om de Franstalige dominantie over Vlaanderen overeind te houden, wordt de sinds drie decennia groeiende opstand van de Vlaamse kiezer genegeerd en buiten het federaal beleid gehouden. Dat leidt tot steeds verdergaande democratische aberaties. Anno 2010 wordt er doodernstig gesteld dat de regering Leterme II in één of andere vorm mag blijven doorwerken. We zijn met andere woorden zover dat verkiezingen geen nieuwe regering meer aan de macht hoeven te brengen

De Belgische democratie, if any, wordt wel heel dunnetjes.

Maar dat is niet alles. Laten we eens kijken op welke meerderheid Leterme II na 13 juni steunt:

Open Vld 13
CD&V 17
PS 26
MR 18
CDH 9

De regering Leterme heeft 83 zetels op 150, waarvan 53 Franstalige en nog slechts 30 Vlaamse.

De oppositie daarentegen bestaat uit 67 zetels van de 150, waarvan 58 Vlaamse en nog slechts 9 Franstalige.

Vlaams Belang 12
Lijst Dedecker 1
sp.a 13
N-VA 27
GROEN! 5
ecolo 8
Parti Populaire 1

Bron

Bijna alle Franstaligen zijn dus vertegenwoordigd in de regering Leterme II, terwijl deze regering nog maar een derde van de Vlamingen vertegenwoordigt.

Voor de Vlaamse burgers heeft de regering Leterme II dus geen legitimiteit meer. We kunnen ze dus ook niet erkennen. Het is nu ook in haar parlementaire basis een koloniale Franstalige regering geworden.
Mijn waarde Hideous,

Ouwe koek.
Het was Yves Leterme zelf die ooit stelde een regering met een Vlaemsche minderheid te bekampen van De Panne tot in Opgrimbie.
Hoeft het nog gezegd; Yves Leterme stond/staat aan het hoofd van een dergelijke regering.
Uitgerekend Bart De Wever, toendertijd de bezieler van de website http://www.vanopgrimbietotdepanne.be/ , pleit nu om Leterme II in het zadel te houden. Bart biedt Ief namelijk 'een luisterend oor'. Een aangenaaid oor, waarschijnlijk.

http://www.vanopgrimbietotdepanne.be/ is nog altijd online, de inhoud is weliswaar verdwenen, en vervangen door een wervende boodschap voor het N-VA.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 7 oktober 2010 om 19:35.
4x10E6 is offline  
Oud 7 oktober 2010, 19:52   #47
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De administratie zelf. Zoals nu al gebeurt...
Tja, zonder volmacht van de regering kunnen die niet betalen he. Ik vrees dat de banken de transacties wel eens zouden kunnen weigeren...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 oktober 2010, 19:54   #48
EddyBal

Standaard

Citaat:
Voelt ge een soort institutionele fantoompijn?
Nee: realiteit.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 oktober 2010, 20:01   #49
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zou kunnen.
Maar als de pariteit in de federale regering ondemocratisch is, is zij even ondemocratisch in de Brusselse regering (eigenlijk nog veel meer). Dus als men pleit voor de afschaffing van de ene, moet men ook pleiten voor de afschaffing van de andere.
Doe maar, de pariteit in Brussel is louter voor de postjes, de Vlamingen kunnen in Brussel al lang niet meer blokkeren. De Franstaligen moeten gewoon een stemronde meer houden en ze duwen alles door. Met dank aan Verhofstad die dit aan de Franstaligen kado deed.
Burry is offline  
Oud 8 oktober 2010, 08:46   #50
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, zonder volmacht van de regering kunnen die niet betalen he. Ik vrees dat de banken de transacties wel eens zouden kunnen weigeren...
machtigingen moeten niet systematisch hernieuwd worden, hoor...
Oud 8 oktober 2010, 11:21   #51
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

De regering Leterme II vertegenwoordigt, zoals alle Belgische regeringen tot dusver, alleen zichzelf. Er is geen sprankeltje democratie mee gemoeid.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 8 oktober 2010, 14:12   #52
EddyBal

Standaard

Citaat:
machtigingen moeten niet systematisch hernieuwd worden, hoor...
Toch wel. Geen regering: geen geld. Daarom dat de gevallen regering de "lopende zaken" behandelt he. DAT is één van de lopende zaken.
EddyBal is offline  
Oud 8 oktober 2010, 15:12   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat is dat nu weer voor een onnozele draad.

Het NV-A vertegenwoordigd een stuk minder dan 30% van de vlamingen, daar hoor ik niemand over klagen.....

2 "maten" en twee gewichten ?
Henri1 is offline  
Oud 8 oktober 2010, 15:34   #54
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Het NV-A vertegenwoordigd een stuk minder dan 30% van de vlamingen, daar hoor ik niemand over klagen.....

Euh, Henri1: een regeringssamenstelling is niet hetzelfde als een verkiezingsuitslag.
Oud 8 oktober 2010, 15:36   #55
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

HOE meet jij dan?
EddyBal is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be