Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2003, 22:37   #41
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot

juist de taalgrens is de grens tussen rijk en arm, goed en kwaad, productief en lui, ...
Ik word echt ziek van deze leugens! Er is hier niet één flamingant die zoiets ergens beweert! Het enige wat jullie doen is ons uitspraken in de mond leggen, die wij nooit hebben gezegd.
Blifj aub eerlijk, ik heb deze impliciet en expliciet uitgedrukte argumenten ook al meerdere malen gelezen. Daarvoor was het jij niet die zulke uitspraken heeft gepost.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 22:37   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Citaat:
Nog eens: het blijft mij opvallen dat al het flamingantisch separatisme is gebaseerd op 1 ding: taal....
Heb jij de afgelopen maanden en jaren in een grot geleefd ofzo??
Nee, maar jij hebt blijkbaar wel de afgelopen maanden en jaren naar uw navel zitten staren.
Ach ja, het navelstaren hadden we nog niet gehad. Ken je er nog?
Waarom ben je zo boos?
Ik gaf u zelfs volmondig gelijk in deze topic
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 22:39   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens: het blijft mij opvallen dat al het flamingantisch separatisme is gebaseerd op 1 ding: taal....
Merkwaardig. De wind is alweer aan het keren (dat is onder de belgicisten heel normaal: naargelang de discussie wordt de basisargumentatie altijd weer anders). Zoveel keren hebben we al mogen lezen dat het "flamingantisch separatisme" gebaseerd was op economisch groepsegoïsme... en nu is dat plotseling op de taal.

Tussen haakjes: dat is ook zo bij de Catalanen, Tirolers (in Italië), Hongaren (in Roemenië en in Servië), enzovoort. Blijkbaar is taal toch niet zomaar een onbelangrijk element in een cultuur van een volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 22:40   #44
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heb jij de afgelopen maanden en jaren in een grot geleefd ofzo??
Nee, maar jij hebt blijkbaar wel de afgelopen maanden en jaren naar uw navel zitten staren.
Ach ja, het navelstaren hadden we nog niet gehad. Ken je er nog?
jij navelstaren, ik in een grot...
Met navelstaren bedoel ik dat enkel naar de verschillen wordt gekeken, ik nederlands, hij frans, ik wit, hij zwart, ik atheïst, hij moslim, etc

Oud 14 juli 2003, 22:42   #45
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Merkwaardig. De wind is alweer aan het keren (dat is onder de belgicisten heel normaal: naargelang de discussie wordt de basisargumentatie altijd weer anders). Zoveel keren hebben we al mogen lezen dat het "flamingantisch separatisme" gebaseerd was op economisch groepsegoïsme... en nu is dat plotseling op de taal.

Tussen haakjes: dat is ook zo bij de Catalanen, Tirolers (in Italië), Hongaren (in Roemenië en in Servië), enzovoort. Blijkbaar is taal toch niet zomaar een onbelangrijk element in een cultuur van een volk.
En zo kunnen er voorbeelden voor de 2 kanten gevonden worden.

Oud 14 juli 2003, 22:49   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet u maar. U beweert wel iets, maar ik lees geen voorbeelden van uw hand.
Oud 14 juli 2003, 22:50   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met navelstaren bedoel ik dat enkel naar de verschillen wordt gekeken, ik nederlands, hij frans, ik wit, hij zwart, ik atheïst, hij moslim, etc
Navelstaren betekent wel iets anders. Nederlands leren, belgicisten!
Oud 14 juli 2003, 22:57   #48
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Doet u maar. U beweert wel iets, maar ik lees geen voorbeelden van uw hand.
Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven. Ik ben geen geschiedkundige, dat wil niet zeggen dat ik geen recht van spreken heb. Jij krijg veelal het laatste woord omdat je steeds met historische feiten afkomt. Maar, hoe interessant deze ook zijn. ze zeggen niets over wat er bij het volk leeft.
En, ik voel meestal niet de drang om mijn geschiedenisboeken open te slaan, enkel en alleen om met een historisch argument af te komen. Ik zeg de dingen zoals ik ze zie en aanvoel en dat is mijn goed recht, want ik heb stemrecht, net als de rest van de bevolking.
Moest een regering enkel bestaan uit technocraten, het zou nog verder komen te staan van het volk.

Oud 14 juli 2003, 22:59   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven.
Ja?

Waar dan wel? U hoeft de zaak heus niet over te tikken, gewoon de referntie geven is al voldoende.
Oud 14 juli 2003, 23:00   #50
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Navelstaren betekent wel iets anders. Nederlands leren, belgicisten!
Ik had het over de brede zin van navelstaren. Jullie luisteren enkel naar een mening in anticipatie om ze af te breken. Sommige belgicisten doen dat ook, dat weet ik.
Jullie gaan te veel op in jullie eigen "cultuur", maar wat is cultuur. Waarom wordt het zo afgeschermd en geconserveerd ???? Ik denk dat ik een cultuurbarbaar ben, ik verkies veelzijdigheid.

Oud 14 juli 2003, 23:01   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen geschiedkundige, dat wil niet zeggen dat ik geen recht van spreken heb. Jij krijg veelal het laatste woord omdat je steeds met historische feiten afkomt. Maar, hoe interessant deze ook zijn. ze zeggen niets over wat er bij het volk leeft.
Het gaat hier hoegenaamd over de geschiedenis, maar over taalnationalisme dat u blijkbaar brandmerkt als een gevaarlijke afwijking van het Vlaamsnationalisme.
Oud 14 juli 2003, 23:01   #52
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven.
Ja?

Waar dan wel? U hoeft de zaak heus niet over te tikken, gewoon de referntie geven is al voldoende.
Zoals ik u juist zei, ik ga ze niet gaan opzoeken, zal ik een pb naar tacitus sturen, ik ben zeker dat hij als geschiedkundige ook tegenvoorbeelden weet.

Oud 14 juli 2003, 23:02   #53
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben geen geschiedkundige, dat wil niet zeggen dat ik geen recht van spreken heb. Jij krijg veelal het laatste woord omdat je steeds met historische feiten afkomt. Maar, hoe interessant deze ook zijn. ze zeggen niets over wat er bij het volk leeft.
Het gaat hier hoegenaamd over de geschiedenis, maar over taalnationalisme dat u blijkbaar brandmerkt als een gevaarlijke afwijking van het Vlaamsnationalisme.
Taalnationalsime, oke, wat is dan de link met (groot-nederland )?

Oud 14 juli 2003, 23:05   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie gaan te veel op in jullie eigen "cultuur", maar wat is cultuur. Waarom wordt het zo afgeschermd en geconserveerd ???? Ik denk dat ik een cultuurbarbaar ben, ik verkies veelzijdigheid.
Larie. Wij gaan helemaal niet teveel op in onze eigen cultuur: wij zijn gewoon bewuste Vlamingen en willen dat ons Vlaming-zijn ongecomplexeerd beleven. En dat betekent geenszins dat we niet eens over het muurtje kijken. In tegendeel, de Vlaamsnationalisten hebben een lange traditie om contacten te leggen met andere volkeren. De relaties tussen Vlaamsgezinden en Ieren bijvoorbeeld gaan heel ver terug, ook had de Vlaamse Beweging al in het midden van de 19e eeuw contacten met de Alduitse Beweging (toen Duitsland als staat nog niet bestond). En later kwamen daar nog contaxten met Basken, Catalanen, enzovoort. Ook is er vele jaren een groet uit buitenland geweest op de Ijzerbedevaart. Om dan nog te zwijgen over de talrijke contacten die Vlaamsgezinden met onze taalgenoten uit het noorden hebben opgebouwd.
Oud 14 juli 2003, 23:07   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taalnationalsime, oke, wat is dan de link met (groot-nederland )?
Gaat deze discussie dan plotseling over Grootnederland???
Oud 14 juli 2003, 23:19   #56
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Misschien interessant om even op te merken dat men in Europa ook een onderscheid aanbrengt tussen taalminderheden en etnische minderheden.
Er zijn twee belangrijke verdragen van de Raad van Europa op dit gebied:
- het Europees Handvest van Streek- en Minderheidstalen: http://conventions.coe.int/Treaty/EN...=8&DF=27/07/01
- de Europese Kaderconventie voor de Bescherming van Nationale Minderheden (het beruchte 'minderhedenverdrag'): http://conventions.coe.int/Treaty/EN...=8&DF=15/07/03

Het eerste is alleen bedoeld voor bescherming van minderheidstalen, het tweede voor bescherming van minderheidsvolkeren (naties). Opvallend genoeg is het tweede verdrag, dat verdergaande gevolgen heeft dan het eerste, wel het meest ondertekend, nl. door alle landen van Europa behalve Frankrijk (en Andorra). De meeste, waaronder Nederland en België, hebben het echter nog niet geratificeerd.
Het eerste verdrag is wel door Nederland ondertekend en geratificeerd en erkend Fries en in mindere mate Nedersaksisch en Limburgs als taal. (Overigens heeft Duitsland het Nederduits (=Nedersaksisch) ook erkend.) Blijkbaar zijn Friezen, Nedersaksen en Limburgers dus geen nationale minderheid, maar wel een taalkundige minderheid.

Conclusie: taal is niet de enige voorwaarde om een bevolkingsgroep een volk te noemen. In de gevallen die je hierboven noemt zijn er echter meer factoren die verschillen en maken dat er sprake is van nationale minderheden. Een Hongaar in Roemenië zal zichzelf geen Roemeen voelen, en een Roemeen zal hem ook niet als Roemeen beschouwen. Het feit dat België wèl het tweede verdrag ondertekende (onder druk van de Franstalige partijen nog wel), maar niet het eerste, geeft aan dat er ook in België sprake is van verschillende volkeren. Of die dan in elkaars grondgebied erkend moeten worden is natuurlijk weer een heel ander verhaal, aangezien ze daar geen autochtone minderheid zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 00:24   #57
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteraard is er nog werk aan de winkel. Nederlands is dan ook een moeilijkere taal dan Frans (en het taalgebied is kleiner, dus het is ook nog eens een nuttelozere taal).
Waarom zou Nederlands leren moeilijker zijn dan Frans leren? Dat zijn leugens van Walen die geen Nederlands willen leren. En de Vlamingen trappen daarin. Zielig. Hoe is het mogelijk? Hoe is het mogelijk?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 13:04   #58
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het ziet er weer naar uit dat de Nederlandstalige woordvoerders van deze exellenties bekender zullen worden in Vlaanderen dan de ministers zelf. Net zoals dat was bij Antoine Duquesne...
Inderdaad ze zijn lelijk.. van die Arena en Laruelle weten we nog niet wat het gaat worden, maar Onckelinx heeft 4 jaar tijd gehad om Nederlands te leren!
Walgelijk dat zo'n mensen federale ministers kunnen worden!
Ik heb altijd gezegd dat als er in de nieuwe federale regering nederlands-onkundige ministers zouden zitten, ik zou gaan meebetogen als er een betoging was. Wel...
Patriot, ik had het nooit gedacht dat ik je volmondig gelijk zou moeten geven. Hiermee bewijs ik dan ook dat ik niet -zoals al beweerd werd- gewoon een tegendraadse Flamingant wil zijn

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 13:09   #59
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het ziet er weer naar uit dat de Nederlandstalige woordvoerders van deze exellenties bekender zullen worden in Vlaanderen dan de ministers zelf. Net zoals dat was bij Antoine Duquesne...
Inderdaad ze zijn lelijk.. van die Arena en Laruelle weten we nog niet wat het gaat worden, maar Onckelinx heeft 4 jaar tijd gehad om Nederlands te leren!
Walgelijk dat zo'n mensen federale ministers kunnen worden!
Ik heb altijd gezegd dat als er in de nieuwe federale regering nederlands-onkundige ministers zouden zitten, ik zou gaan meebetogen als er een betoging was. Wel...
Ik zie het al voor me: het Vlaams Blok organiseert een betoging en jij loopt in je CCCP-shirt mee.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 13:11   #60
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Hand in Hand voor de meertaligheid van ministers in dit land

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be