Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2006, 17:19   #41
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Dit is het principe van solidariteit. Je betaalt toch ook belastingen en sociale zekerheid dat vooral voor de anderen is.

Eigenlijk is dit niet anders dan een privatisering van het rampenfonds. Ipv dat de belasting wordt gehoffen wordt dit nu via de verzekering opgevraagd.

Je kan het eigenlijk zien als een belasting die naar de privé wordt verschoven. Uiteindelijk zal door het veel betere beheer in de privé dan in de overheid de eindafrekening voor de burger positief zijn, en zal hij minder betalen dan vroeger, en veel sneller zijn geld krijgen bij een ramp.
Toch wel een beetje naief ?
Jij betaalt dus een extra-verzekering maar de staat vermindert zijn belastingen niet en betaalt ook niet meer uit het rampenfonds.
Slim bekeken van paars, straks gaan ze met jouw eigen centen snoepjes uitdelen onder het mom van "wie werkt moet vooruitgaan!"
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 17:21   #42
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom moet je nu ook al de idiotie van mensen gaan compenseren onder het mom van solidariteit? Waarom zou je een groot deel van de bevolking moeten laten opdraaien voor de onnozelheden van anderen? Want dat is waar het uiteindelijk op neerkomt; een aantal zijn zo stom om te gaan wonen in overstromingsgebieden en daar moet al de rest dan voor opdraaien.
Wat is het volgende? Een verplichte bijdrage in een isolatiefonds om diegenen die aan een startbaan gaan wonen een geisoleerd huis te geven?
Toch niet vergeten dat heel wat mensen aan hun overstromingsgrond veel verdiend hebben.
Veelal via de oude CVP, die zowat alles in het verleden in ruimtelijke ordening heeft "geregeld".
Nu is het uiteraard een collectieve schuld geworden met dank aan de CVP.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 17:33   #43
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Volgens meneer Heylen stonk het er ook geweldig, hzé...
Had het nu even over een ander slachthuis.
Oud 5 april 2006, 17:56   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Het kan ook zijn dat mensen verplicht zijn om op zulke goedkope plaatsen te gaan wonen, omdat ze andere duurdere plaatsen niet kunnen permiteren.
Right; verplicht ben je nooit; huren kan altijd.
Of ga je dan ook stellen dat ze verplicht waren een meer dan gemiddeld huis te bouwen? (want dat is wat je daar meestal ziet staan).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 17:58   #45
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Toch niet vergeten dat heel wat mensen aan hun overstromingsgrond veel verdiend hebben.
Veelal via de oude CVP, die zowat alles in het verleden in ruimtelijke ordening heeft "geregeld".
Nu is het uiteraard een collectieve schuld geworden met dank aan de CVP.
Tuurlijk had het in de eerste plaats niet moeten gebeuren, maar het feit dat blijft dat zij die daar kochten ook wel wisten waarom het daar goedkoop was.
Oud 5 april 2006, 18:08   #46
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
1. Waarom moet ik solidair zijn met mensen die in een overstromingsgebied bouwen?
2. Wie was er hier ooit slachtoffer van een aardbeving?
3. Als de riolen overlopen wil dat zeggen dat de gemeente haar werk niet heeft gedaan en moet zij opdraaien voor de schade,niet ik.

Op de koop toe is het de toon van de brief die sugereerde dat ik een kado kreeg want mijn huis is nu beter beschermd.

wat dat beheer door de privé betreft heb je een misschien een punt maar je gaat me niet wijsmaken dat de staat daar geen kruimel(tje) van meepikt!

Klopt......

Ik betaal geen enkele privé-verzekering uit solidariteits-gevoelens,maar uit koele berekening.....

Ik betaal sociale bijdragen aan de Staat,waarbij ik een zeker solidair gevoel heb (want met een "slecht gevoel" krijg je maagzweren en zo )

Eigenlijk ben ik ook steeds kribbiger dat dit alles door elkaar gehaald wordt......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:07   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige stommiteiten doe je niet expres; dit type stommiteiten (cq in een overstromingsgebied gaan wonen) doe je wel expres en daar hoort de maatschappij niet voor op te draaien.
overstromingen komen ook wel eens voor buiten de gekende overstromingsgebieden.
Oud 5 april 2006, 19:08   #48
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
overstromingen komen ook wel eens voor buiten de gekende overstromingsgebieden.
Tuurlijk. Hoe vaak?
Oud 5 april 2006, 19:09   #49
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Hoe vaak?
goh. vorig jaar nog hebben er straten in m'n stad drie keer onder water gestaan die anders niet onder water staan.
in heel de regio hier trouwens.

Vaak dus, blijkbaar.
Oud 5 april 2006, 19:15   #50
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
goh. vorig jaar nog hebben er straten in m'n stad drie keer onder water gestaan die anders niet onder water staan.

Vaak dus, blijkbaar.
Natuurlijk, dat voorbeeld toont ff aan dat het sowieso vaak gebeurt

Maar bon, 'k he weinig zin een discussie over vormfactoren, dus laat het ons daar maar even op houden.

Voor grote overstromingen bestaat er zoiets als rampenfondsen; voor de rest (sporadische wateroverlast) moet je je maar verzekeren of moet je er maar zelf voor opdraaien (wanneer je in overstromingsgebied gaat wonen).
Easy as that... Al dat gezever van eigen verantwoordelijkheden afwentelen op de maatschappij...
Oud 5 april 2006, 19:45   #51
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, dat voorbeeld toont ff aan dat het sowieso vaak gebeurt

Maar bon, 'k he weinig zin een discussie over vormfactoren, dus laat het ons daar maar even op houden.

Voor grote overstromingen bestaat er zoiets als rampenfondsen; voor de rest (sporadische wateroverlast) moet je je maar verzekeren of moet je er maar zelf voor opdraaien (wanneer je in overstromingsgebied gaat wonen).
Easy as that... Al dat gezever van eigen verantwoordelijkheden afwentelen op de maatschappij...
totdat het u is overkomt, dan zal je ook wel wenen om vergoedingen van de overheid
Oud 5 april 2006, 19:57   #52
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
totdat het u is overkomt, dan zal je ook wel wenen om vergoedingen van de overheid
Ik en mijn familie hebben al genoeg meegemaakt, en nooit heeft vadertje staat geholpen. Steeds zijn we er terug uit geraakt, maar dan niet door ergens een potje te gaan zitten janken. 'k Zie dus niet in waarom ik dan plots wel zou gaan wenen om steun.
Oud 5 april 2006, 20:11   #53
Duvelke

Standaard

Citaat:
Ik en mijn familie hebben al genoeg meegemaakt, en nooit heeft vadertje staat geholpen. Steeds zijn we er terug uit geraakt, maar dan niet door ergens een potje te gaan zitten janken. 'k Zie dus niet in waarom ik dan plots wel zou gaan wenen om steun.
Had het niet fijner geweest had je wel wat hulp gekregen? dat het een beetje makkelijker ging..
Oud 5 april 2006, 20:14   #54
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Had het nu even over een ander slachthuis.
Ik weet het...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:19   #55
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Had het niet fijner geweest had je wel wat hulp gekregen? dat het een beetje makkelijker ging..
Niet noodzakelijk. Zelfredzaamheid is geen slecht iets. Zelf iets bereiken, zonder jan en alleman daar te laten voor opdraaien, voelt heus zo slecht nog niet.
Oud 5 april 2006, 21:15   #56
Duvelke

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk. Zelfredzaamheid is geen slecht iets. Zelf iets bereiken, zonder jan en alleman daar te laten voor opdraaien, voelt heus zo slecht nog niet.
mja, jij denkt er mss zo over, en dat wil ik best wel respecteren.
Maar niet iedereen geraakt uit een dieptepunt hoor..Niet iedereen weet zich te redden
Oud 6 april 2006, 08:55   #57
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Tja jan.
Waarom moet ik solidair zijn met mensen die kinderen hebben?
Waarom moet ik solidair zijn met gepensioneerden?
Waarom moet ik solidair zijn met gehandicapten?
Waarom moet ik solidair zijn met mensen die geen kinderen kunnen krijgen?
Waarom moet ik solidair zijn met mensen die geen werk hebben?
Waarom..................?

...omdat die kinderen voor uw pensioen gaan zorgen, omdat die gepensioneerden er ook niet kunnen aan doen dat de regering hun pensioen heeft opgesoupeerd, omdat die gehandicapten er meestal niet aan kunnen doen dat ze gehandicpat zijn, mensen die geen kinderen kunnen krijgen ook niet, en de meeste werklozen ook niet,... maar geef mij één goede reden waarom ik solidair moet zijn met mensen die bouwen in een gebied dat al eeuwenlang gekend staat als overstromingsgebied? En trouwens ik wil gerust solidair zijn met slachtoffers van aardbevingen, maar zeg jij mij eens hoeveel slachtoffers die hier de laatste eeuwen hebben gemaakt? Dan kunnen ze mij evengoed verplichten om een verzekering te nemen tegen vallende piano's!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 08:56   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Je kan de risicogebieden trouwens gemakkelijk vinden:

http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen....omingskaarten/
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 09:32   #59
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vaak dus, blijkbaar.
Ok, dat klopt! Maar wat was de oorzaak? Hier in de buurt werden er vorig jaar enkele huizen beschadigd door een overstroming waar er nog nooit eerder een overstroming was geweest. maar wat bleek de oorzaak: de gemeente had een open beekje overdekt en betunneld wat er toe leidde dat op een gegeven moment de beek het overtollige water niet meer kon slikken met alle gevolgen vandien. hier moet de gemeente opdraaien voor de schade, toch niet ik of de bewoners van de 20ste verdieping van een appartementgebouw?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 09:41   #60
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

kunnen ze niet gewoon verbieden om in zo n risicogebied te gaan wonen en daar natuurgebied van maken ? dan is t probleem meteen opgelost en moet er niemand meer betalen.

En niet afkomen dat dat niet kan he wegens plaatsgebrek want bij onze noorderburen hebben ze in verhouding minder plaats en daar lukt dat wel. Gewoon kwestie van het woord urbanisatie er bij de vlaamse lintbouwersboerkes eens ingepompt te krijgen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 6 april 2006 om 09:43.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be