Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 22 september 2007, 04:25   #41
straatrue
Minister-President

Standaard

In De Standaard van vandaag heeft men nu al begrip voor de moeilijke situatie van de Franstaligen in de Rand.
Ze beginnen bijna te begrijpen dat die daar gepest worden.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 06:28   #42
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Zonder gemeenschappelijke federale SZ ligt Wallonië in een financiële coma, zoveel is duidelijk want dat is veruit de belangrijkste geldstroom van noord naar zuid.
Om van Wallonië verlost te zijn is dit de enige oplossing: de geldkraan toedraaien.De Walen geven even weinig om het artificiële België als gelijk welke Vlaamse volksnationalist.Het enige dat hun interresseert zijn de Vlamingen hun centen.Als ze die niet meer krijgen, kan de rest hun ook geen moer meer schelen.
forumspook is offline  
Oud 22 september 2007, 06:38   #43
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illegal_alien Bekijk bericht
Vlaanderen onafhankelijk? Nog geen jaar houden we het vol... De belgische economie is te fel verweven met de gewesten onderling. En wat met de vlaamsche immigranten in Wallonie? Gaan jullie die achterlaten achter de "vijandelijke linies"? Of zijn wij nu ook "luie walen" in jullie ogen? Zowel ik als mijn vrouw werken full time, idem voor mijn franstalige overburen...
als Vlaanderen en Wallonië beiden onafhankelijk worden, blijven ze er niet minder landen, allee landjes, van de Europese Unie van.En een Europees staatsburger kan in gelijk welk van de deelstaten werken & wonen.Het gaat over een splitsing, niet over een burgeroorlog, hé!Uw vrouw en uzelf riskeren dus niks, u verblijft daar niet in Congo, tussen bloeddorstige wilden, hé...Niet overdrijven a.u.b.
In Tsjechië en Slovakije leven ze toch ook gewoon verder? En die zijn dan nog een flink stuk armer dan zowel Vlamingen als Walen.
forumspook is offline  
Oud 22 september 2007, 06:41   #44
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In een echtscheidingsprosedure is er niet zoveel haalbaarheidstudie nodig.
Het gaat echt niet meer in het huishouden, en dan is het zo ver.

Dan maar hopen dat het geen vechtscheiding wordt.
Hoe wordt het gegarandeerd een vechtscheiding? Als één partij altijd non zegt en blijft zeggen.
Als die partij denkt dat door dat te blijven zeggen, het huwelijk gered kan worden.

Een echtscheiding van twee partners die een ingewikkelde relatie hebben (kinderen, zaken, goederen ...) kunnen een fatsoenlijke regeling treffen, waarbij de vb. voor de kinderen nog lang na de echtscheiding fatsoenlijk wordt zorg gedragen.
Zo zal de echtscheiding Vlaanderen-Wallonië ook best op een fatsoenlijke geordende manier geregeld worden. Dus eerst toegeven dat de partner wil scheiden (niet non zeggen) en vervolgens konstruktief meewerken (zo krijgt ge nog de beste alimentatie geregeld, en gaan advokaten en konkurrenten niet met alles lopen).
een prachtige vergelijking.Quand ça va plus, ça va plus.Trés simple.
forumspook is offline  
Oud 22 september 2007, 07:31   #45
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
In Tsjechië en Slovakije leven ze toch ook gewoon verder? En die zijn dan nog een flink stuk armer dan zowel Vlamingen als Walen.
In die 2 landen geen kind met de naam Brussel.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 07:55   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In De Standaard van vandaag heeft men nu al begrip voor de moeilijke situatie van de Franstaligen in de Rand.
Ze beginnen bijna te begrijpen dat die daar gepest worden.
Nu moet u mij toch eens uitleggen met welke moeilijkheden Franstaligen in de Rand geconfronteerd worden? Worden ze vervolgd misschien? Worden ze de gevangenis ingegooid wanneer ze op straat Frans spreken? En "pesterijen", waarover heeft u het dan?

Hoe zit dat dan met de Marokkaanse bevolking van Antwerpen? Wordt die ook op taalkundig vlak "gepest"? En de Turken van Gent? En de Assyriërs uit Mechelen? De Italianen in de mijnstreek? En de Fransen in Nieuwkerke (want ja, weet u, Nieuwkerke is de gemeente met het grootste aantal ingeweken Fransen van heel Vlaanderen)?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 september 2007, 07:56   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die 2 landen geen kind met de naam Brussel.
Inderdaad, maar Brussel is slechts een probleem zolang men vasthoudt aan het dogma dat Brussel bij Vlaanderen moet horen in geval van een boedelscheiding. Nu stel je vast dat men in Vlaanderen hoe langer hoe meer die piste verlaat, omdat men er zich rekenschap van geeft dat Brussel een struikelblok is. Eens men aan Vlaamse kant Brussel institutioneel loslaat, staan de Franstaligen ook met hun rug tegen de muur.
Oud 22 september 2007, 07:58   #48
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu moet u mij toch eens uitleggen met welke moeilijkheden Franstaligen in de Rand geconfronteerd worden? Worden ze vervolgd misschien? Worden ze de gevangenis ingegooid wanneer ze op straat Frans spreken? En "pesterijen", waarover heeft u het dan?

Hoe zit dat dan met de Marokkaanse bevolking van Antwerpen? Wordt die ook op taalkundig vlak "gepest"? En de Turken van Gent? En de Assyriërs uit Mechelen? De Italianen in de mijnstreek? En de Fransen in Nieuwkerke (want ja, weet u, Nieuwkerke is de gemeente met het grootste aantal ingeweken Fransen van heel Vlaanderen)?
Ziee Standaard

Ik heb vroeger mijn abo op DS opgezegd wegens de hele tijd eenzijdige berichtgeving; maaar die zijn eindelijk tot inkeer gekomen en proberen de 2 meningen aan bod te laten komen. En ook te begrijpen waarom iemand reagert zoals hij reageert; en niet vanuit het grote gelijk te vertrekken.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 08:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ziee Standaard

Ik heb vroeger mijn abo op DS opgezegd wegens de hele tijd eenzijdige berichtgeving; maaar die zijn eindelijk tot inkeer gekomen en proberen de 2 meningen aan bod te laten komen. En ook te begrijpen waarom iemand reagert zoals hij reageert; en niet vanuit het grote gelijk te vertrekken.
Wat staat er dan in DS? Geef eens wat inhoudelijke argumenten.
Oud 22 september 2007, 08:50   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar u het desbetreffende artikel heeft gelezen, kunt u ongetwijfeld in enkele puntjes een overzichtje maken van die "moeilijkheden".
Oud 22 september 2007, 09:08   #51
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar u het desbetreffende artikel heeft gelezen, kunt u ongetwijfeld in enkele puntjes een overzichtje maken van die "moeilijkheden".

Ik hou ervan om artikels snel te lezen want dan denk ik (misschien ten onrechte) dat ik toch het belangrijkste onthouden heb:

De Franstaligen die er nu wonen zijn vaak (kinderen van) Vlamingen die min of meer verplicht werden om te verfransen.

Die houden eraan om hun Franstalige cultuur te behouden want

en dat voeg ik eraan toe - staat niet in het artikel: op die manier kunnen ze zichzelf in de speigel blijven kijken. Ze moeten zichzelf ervan kunnen overtuigen dat hun keuze voor de francofonie niet verkeerd was.

Problemen: OCMW-klanten kunnen hulp krijgen, maar zijn vaak kansarme Franstaligen en dat zijn de laatsen om te beseffen dat ze NL moeten leren.

Logisch dat ze FR-boeken willen lezen maar bib-decreet werkt FR-boeken in bib zoveel mogelijk tegen.

Nieuwe verkavelingen in bijv. Linkebeek, waar het blijkbaar nog zou kunnen tegengewerkt om nieuwe FR-mensen een kans op bouwen te geven.

Het FR-onderwijs in de Rand: de regelneven van het Vlaamse onderwijs zetten overal de puntjes op de i terwijl enige soepelheid alles vlotter laat verlopen.

Eigen conclusie:

De Vlamingen willen nu overal op alle slakken zout leggen en stellen zich bijgevolg onsympathiek op.
Resultaat=de lauwe francofonen worden ultra-francofoon om hun cultuur te beschermen : dus omgekeerd effect
Jammer want nu zijn de meeste Franstaligen zeker niet meer zo dom om hun kinderen eentalig in het FR op te voeden.

Ik weet waarover ik spreek:
Ik woon als Vlaming in Wallonië: ik heb ook mijn best gedaan om mijn taal en cultuur door te geven aan mijn vrouw, kinderen.

Is me vrij goed gelukt omdat ik het Nederlands altijd op een positieve manier heb proberen voor te stellen:

Bij mijn vrouw en kinderen= doorgifte taal en cultuur erg goed gelukt.
ook vrij veel vrienden van mijn kinderen komen graag op bezoek en hebben er geen moeite mee om NL te spreken.
Enig probleem: mijn FR is vrij goed en taal is communicatie: de taal die beide partijen het best spreken geniet altijd de voorkeur in een vlotte conversatie.

JE VANGT GEEN VLIEGEN MET AZIJN, MAAR MET HONING.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 09:17   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen die er nu wonen zijn vaak (kinderen van) Vlamingen die min of meer verplicht werden om te verfransen.

Die houden eraan om hun Franstalige cultuur te behouden want

en dat voeg ik eraan toe - staat niet in het artikel: op die manier kunnen ze zichzelf in de speigel blijven kijken. Ze moeten zichzelf ervan kunnen overtuigen dat hun keuze voor de francofonie niet verkeerd was.
Eerste stelling is niet noodzakelijk juist, daar de verfransing van de faciliteitengemeenten in de Rand grotendeels het gevolg is van een inwijking uit Brussel en dus niet van een sociologische ommeslag. Dit werd trouwens onderzocht in een studie die indertijd gevoerd werd in opdracht van de Nederlandse Cultuurraad. Later werden de conclusies bevestigd door professor De Wit in een publicaties over de sociologische taalverhoudingen in het Brusselse en de Vlaamse Rand.

Nu, dat is eigenlijk niet het belangrijke element in deze discussie. Wat ook hun etnische of taalkundige achtergrond is, het zijn Franstaligen die zich in de Vlaamse Rand vestigen. En dat ze hun taal en cultuur willen behouden, lijkt me in vele opzichten normaal. Alleen zie ik niet waar het probleem nu eigenlijk zit. Niemand in Vlaanderen wenst hierbij die mensen iets in de weg te zetten. Huistaal of -cultuur is immers niet het probleem. En in dat opzicht worden Franstaligen het in de Rand helemaal niet moeilijk gemaakt. Dat kan ook moeilijk, daar Brussel heel dichtbij is: heel velen blijven in Brussel winkelen, hun sociaal leven speelt zich daar af en de band blijft bestaan. In niets wordt dat bemoeilijkt.
Oud 22 september 2007, 09:19   #53
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eerste stelling is niet noodzakelijk juist, daar de verfransing van de faciliteitengemeenten in de Rand grotendeels het gevolg is van een inwijking uit Brussel en dus niet van een sociologische ommeslag. Dit werd trouwens onderzocht in een studie die indertijd gevoerd werd in opdracht van de Nederlandse Cultuurraad. Later werden de conclusies bevestigd door professor De Wit in een publicaties over de sociologische taalverhoudingen in het Brusselse en de Vlaamse Rand.

Nu, dat is eigenlijk niet het belangrijke element in deze discussie. Wat ook hun etnische of taalkundige achtergrond is, het zijn Franstaligen die zich in de Vlaamse Rand vestigen. En dat ze hun taal en cultuur willen behouden, lijkt me in vele opzichten normaal. Alleen zie ik niet waar het probleem nu eigenlijk zit. Niemand in Vlaanderen wenst hierbij die mensen iets in de weg te zetten. Huistaal of -cultuur is immers niet het probleem. En in dat opzicht worden Franstaligen het in de Rand helemaal niet moeilijk gemaakt. Dat kan ook moeilijk, daar Brussel heel dichtbij is: heel velen blijven in Brussel winkelen, hun sociaal leven speelt zich daar af en de band blijft bestaan. In niets wordt dat bemoeilijkt.

Of het nu juist is of niet, de Franstaligen hebben de indruk dat Vlaanderen hun cultuur weg wil.
De Rand moet weer Vlaams worden en het omgekeerde effect wordt bereikt.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 09:20   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Problemen: OCMW-klanten kunnen hulp krijgen, maar zijn vaak kansarme Franstaligen en dat zijn de laatsen om te beseffen dat ze NL moeten leren.
Dit vind ik nu echt wel een giller van formaat. 't Overgrote deel van de Franstaligen in de Rand zijn rijken tot heel rijken. Als je door Kraainem, Rode e.d. rijdt, wordt dat onmiddellijk duidelijk: grote villa's, dure wagens, enorme piepfijn verzorgde tuinen. Hier woont een financiële toplaag.

Ongetwijfeld zijn er wel enkele kansarme Franstaligen, maar er zijn net zo goed Vlaamse kansarmen. De VDAB biedt al vele jaren gratis taalcursussen aan opdat langdurig werklozen die thuis anderstalig zijn (niet noodzakelijk Franstalig) zich kunnen bijscholen en uiteindelijk werk vinden. Alleen moet het initiatief van hen komen. En er zijn natuurlijk die dat niet beseffen, ongeacht welke thuistaal ze spreken. Net zo heb je Nederlandstaligen die jaren werkloos zijn en niet goed beseffen dat het de hoogste tijd wordt hieraan iets te doen. Dit lijkt me geen probleem te zijn dat in de eerste plaats aan de taalproblematiek te wijten is, maar wel aan het persoonlijk aanvoelen van die mensen.
Oud 22 september 2007, 09:23   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of het nu juist is of niet, de Franstaligen hebben de indruk dat Vlaanderen hun cultuur weg wil.
De Rand moet weer Vlaams worden en het omgekeerde effect wordt bereikt.
Misschien hebben ze die indruk, maar dat stemt dan niet overeen met de feiten. Niets verbiedt deze mensen culturele manifestaties te organiseren, iets wat trouwens ook gebeurt. Bij mijn weten bestaan er geen wetten of decreten die zoiets kunnen tegenhouden. M.a.w. de Franstaligen doen zich voor als slachtoffers, terwijl er helemaal geen hefbomen zijn om hen tot slachtoffer te maken.

De Rand is Vlaams: d.i. behorend tot het Vlaams Gewest. Dat er anderstaligen wonen lijkt me helemaal geen probleem, op voorwaarde dat ze het Nederlandstalig karakter van de streek waarin ze wonen respecteren. In Gent is het ook geen probleem - op zich - dat er daar Turken wonen die thuis Turks spreken. Problematisch wordt het wel als die Turken zouden weigeren Nederlands te leren en zouden eisen dat ze in school en administratie in het Turks moeten worden bediend.
Oud 22 september 2007, 09:28   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch dat ze FR-boeken willen lezen maar bib-decreet werkt FR-boeken in bib zoveel mogelijk tegen.
De Vlaamse Gemeenschap is bevoegd voor de Nederlandse cultuur in Vlaanderen. Daarom is het maar logisch dat het geen eentalig Franse bibliotheken gaat sponseren; dat is hetzelfde vragen als dat "l'Agence culturelle de France" bibliotheken met alleen maar Engelse boeken zou ondersteunen.

Het bibliotheekdecreet over de aanwezigheid van anderstalige boeken is trouwens niet uitsluitend bedoeld voor de Vlaamse Rand. 't Is een algemeen decreet dat er gekomen is op vraag van de Vlaamse bibliothecarissen om een goede taalverdeling in acht te houden in overeenstemming met de financiële mogelijkheden. In Vlaanderen mag iedere bibliotheek voortaan een bepaald % anderstalige boeken bevatten. Frans, Engels, Duits, Spaans, Grieks... of meer van dat alles.

Als de Franstaligen dan ook een eigen Franse bibliotheek willen hebben, dan is het normaal dat ze daar zelf voor opdraaien. Als ik in Duitsland zou wonen in een gemeente waar er al veel Nederlanders wonen (en bepaalde gemeenten in de grensstreek zijn goed op weg een Nederlands(talig)e meerderheid te krijgen), dan zal de Duitse staat Nederlandse bibliotheken financieel ook niet ondersteunen. Dan moeten de inwoners daar zelf voor opdraaien. Net zo voor de Franse bibliotheken in de Vlaamse Rand. Een heel logisch beginsel.
Oud 22 september 2007, 09:29   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nieuwe verkavelingen in bijv. Linkebeek, waar het blijkbaar nog zou kunnen tegengewerkt om nieuwe FR-mensen een kans op bouwen te geven.
Bij mijn weten is de aankoop van een huis in België niet verbonden aan een taalvereiste. Pure prietpraat dus. En de overheid heeft wel andere criteria om een verkaveling toe te laten of niet. Dubbele prietpraat dus.
Oud 22 september 2007, 09:32   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het FR-onderwijs in de Rand: de regelneven van het Vlaamse onderwijs zetten overal de puntjes op de i terwijl enige soepelheid alles vlotter laat verlopen.
Over welke puntje op de i gaat het dan wel? En moet het onderwijs in die scholen misschien niet voldoen aan dezelfde normen die gehanteerd worden in het Vlaams onderwijs? Immers, de Vlaamse Gemeenschap staat in voor het financieel aspect van die scholen. Dus mag de Vlaamse Gemeenschap ook daar haar criteria opleggen. Indien men dat niet goed vindt, dan moet men de zaak maar zelf bekostigen. Dat is ook zo in Vlaanderen. In Antwerpen is er een private school waarvan de directie niet wil weten van enige inmenging van overheidswege. Die mensen zijn logisch met zichzelf: dat onderwijs wordt dan ook niet door de overheid gefinancieerd.

Kortom, blijkbaar moeten de Franstaligen even leren beseffen dat een overheid die voor het geld zorgt, ook de normen mag opleggen om van deze financiële tegemoetkoming te genieten. Dat is een algemeen geldend principe, en dus maken de Franstaligen daar geen uitzondering op.
Oud 22 september 2007, 09:34   #59
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziee Standaard

Dit is volgens mij geen echt initiatief van de Standaard ; ongeveer identiek hetzelfde artikel ook in het Laatste Nieuws . Wellicht zijn dit de media-kanalen waarlangs de politici de vlaamse publieke opinie bespelen ; en ook uittesten hoe het toekennen van bijkomende culturele (voor-)rechten in de vlaamse rand zou onthaald worden . Daarbij probeert men op de emoties te spelen ("de franstaligen in de rand zijn "buitensporig" bang staat er) . Buitensporig bang is men voor levensbedreigende situaties of voor precaire levensomstandigheden . Franstaligen zijn een beetje bang (alle verhoudingen in acht genomen ) dat ze verplicht zullen worden nederlands te leren en te gebruiken ; en niet te vergeten dat ze hun ('imperialistisch'-ik vind het woord zelf wat overtrokken , maar vind er geen ander , expansionistische ?) droom om een francofone natie te stichten in en rond Brussel moeten opbergen .
Ik kan mij niet inbeelden dat het kartel bijkomende faciliteiten zal aanvaarden in de vlaamse rand .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 september 2007 om 10:04.
Luc Bekaert is offline  
Oud 22 september 2007, 09:35   #60
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien hebben ze die indruk, maar dat stemt dan niet overeen met de feiten. Niets verbiedt deze mensen culturele manifestaties te organiseren, iets wat trouwens ook gebeurt. Bij mijn weten bestaan er geen wetten of decreten die zoiets kunnen tegenhouden. M.a.w. de Franstaligen doen zich voor als slachtoffers, terwijl er helemaal geen hefbomen zijn om hen tot slachtoffer te maken.

De Rand is Vlaams: d.i. behorend tot het Vlaams Gewest. Dat er anderstaligen wonen lijkt me helemaal geen probleem, op voorwaarde dat ze het Nederlandstalig karakter van de streek waarin ze wonen respecteren. In Gent is het ook geen probleem - op zich - dat er daar Turken wonen die thuis Turks spreken. Problematisch wordt het wel als die Turken zouden weigeren Nederlands te leren en zouden eisen dat ze in school en administratie in het Turks moeten worden bediend.
Rand = ingewikkeld

geografisch dicht bij Wallonië en (FR)Brussel
historisch proces van verfransing
sociaal: FR=rijk & Vl= vaak arm

alle respect voor de VL-mensen die hun dorp FR + stad hebben zien worden

maar ook respect voor DS die eens de andere kant van de medaille aan het woord laat.

en eenheidsworst = makkelijk maar saai

België= ingewikkeld maar leuk

Laatst gewijzigd door straatrue : 22 september 2007 om 09:37.
straatrue is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be