Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2012, 14:49   #61
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Maar fietsers RIJDEN over zebrapaden en brengen zo de voetgangers in gevaar.
Dat valt goed mee hoor. Geen probleem met over het zebrapad fietsen. Auto's rijden toch ook over het zebrapad. Alleen wel beseffen als fietser dat voetgangers voorrang hebben.

Wat mij irriteert als fietser is wanneer auto's geen voorrang geven aan fietsers op een zebrapad. Akkoord, de fietser heeft geen voorrang. Maar ik zou evengoed kunnen afstappen, en te voet oversteken. Waardoor ik er veel langer over doe om de overkant te bereiken dus auto's ook langer moeten wachten. Dat is een verlies/verlies situatie.

Ook al meegemaakt dat ik over het zebrapad wil fietsen en een auto ziet mij, denkt "die heeft mij ni liggen, ik geef die geen voorrang". Maar dan wel vergeten kijken op de voetganger die langs de andere kant afkomt.

Laatst gewijzigd door Nunt : 6 juni 2012 om 14:52.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2012, 15:09   #62
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Die vergelijking is volledig zinloos aangezien u appelen met peren vergelijkt. Iedere groep weggebruikers heeft natuurlijk zijn eigen overtredingen. Naar analogie van uw opsomming kan ik dan evengoed stellen dat fietsers niet te snel rijden in de bebouwde kom, dat ze niet op het zebrapad parkeren in tegenstelling tot automobilisten.

Om even met effectieve cijfers the staven:

2/3 automobilisten rijdt te snel in bebouwde kom
2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen
7/10 gebruikt richtingaanwijzers niet bij verlaten
...

En tot slot rijden er nagenoeg bij iedere lichtovergang aan kruispunten door het rood. Ze schuiven dan door om af te draaien wanneer het groen is en wanneer het reeds rood is draaien ze dan af.
Er zijn een pak meer fietsers die door een rood licht rijden dan auto's. Hetzelfde geldt voor voetgangers. De grote meerderheid van de voetgangers steken gewoon de straat over wanneer ze geen auto's zien aankomen. Of het licht al dan niet op rood staat doet er niet toe.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2012, 15:23   #63
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
U spreekt uzelf blijkbaar tegen. Als automobilisten niet kunnen afdraaien moeten ze voor het licht wachten. Zo wordt dat nochtans tijdens de rijopleiding geleerd.

Fietsers mogen op zebrapaden rijden. Alleen vervalt de voorrangsregel dan.
Deze zin getuigt niet echt van veel verkeersinzicht. Als je links moet afslaan op een druk kruispunt, dan wil dat in de praktijk zeggen dat het verkeer dat in de tegenovergestelde richting niet afslaat voorrang heeft. Als je dan niet even doorrijdt tot het midden van het kruispunt, wil dat zeggen dat je eeuwig achter een rood stoplicht staat.

In de praktijk is het heel simpel als je links wil afslaan. Het licht springt op groen, je rijdt door tot aan het midden van het kruispunt, je wacht tot al het verkeer is doorgereden. (in de praktijk betekent het ook vaak dat je moet wachten tot het licht weer op rood staat voor de tegenovergestelde rijrichting). Je rijdt door en verlaat het kruispunt.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 juni 2012 om 15:24.
Oud 6 juni 2012, 15:32   #64
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U spreekt uzelf blijkbaar tegen. Als automobilisten niet kunnen afdraaien moeten ze voor het licht wachten. Zo wordt dat nochtans tijdens de rijopleiding geleerd.
Als je bedoelt dat ze flagrant door het rood rijden, dan heb je volledig gelijk.

Maar ik had het over de situatie als ze reeds op het kruispunt staan, reeds voorbij de lichten dus. Als die dan op rood springen dan sta je daar hé. Dan ben je volgens mij wettelijk verplicht om het kruispunt te ontruimen. Het gevaar bestaat immers dat je in de flank gegrepen wordt door iemand die op dat moment groen heeft.

Citaat:
Fietsers mogen op zebrapaden rijden. Alleen vervalt de voorrangsregel dan.
Voor zover ik weet zijn zebrapaden oversteekplaatsen voor voetgangers en niet voor fietsers. Als een fietser wil oversteken via een zebrapad moet hij afstappen en te voet gaan. En dan nog het volgende: fietsers stoppen zelden of nooit voor voetgangers die reglementair oversteken op een zebrapad. Ze wringen zich liever tussen de voetgangers. Nogmaals, met alle respect voor de fietsers die zich wel aan de regels houden maar dat zijn witte raven tegenwoordig.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2012, 15:35   #65
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(Snel)wegen verbreden en knelpunten wegwerken geeft duidelijk minder filedruk.

En de "drogreden van groentjes en gelijkgezinden" is hiermee - alweer - onderuit gehaald :
Hier sluit ik me volledig bij aan. België is zowat het enige land in Europa dat in de laatste 10 jaar noch een autosnelweg heeft verbreed noch een nieuwe autosnelweg heeft gebouwd. In andere landen wordt de wegeninfrastructuur jaar na jaar verbeterd en uitgebreid.

Op deze website (waarschijnlijk ken je die website al) staan trouwens ook al de recente wegopeningen.

http://www.wegenwiki.nl/Hoofdpagina

Het valt daarbij vooral op dat in Polen heel wat nieuwe autosnelwegen worden geopend. (heeft natuurlijk ook te maken met EURO 2012)
Oud 6 juni 2012, 15:42   #66
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je bedoelt dat ze flagrant door het rood rijden, dan heb je volledig gelijk.

Maar ik had het over de situatie als ze reeds op het kruispunt staan, reeds voorbij de lichten dus. Als die dan op rood springen dan sta je daar hé. Dan ben je volgens mij wettelijk verplicht om het kruispunt te ontruimen. Het gevaar bestaat immers dat je in de flank gegrepen wordt door iemand die op dat moment groen heeft.

Fred.
Ik had het in mijn eerdere bericht ook over dezelfde situatie. In Gent zijn er genoeg kruispunten waar je lang moet stilstaan op het midden van het kruispunt. (de Heuvelpoort en de Sint-Lievenspoort zijn mooie voorbeelden)

Sowieso zie ik maar heel weinig automobilisten flagrant door een rood licht rijden, in tegenstelling tot fietsers. Wat je wel heel vaak ziet is dat automobilisten bij een oranje licht nog snel wat gas bijgeven, hoewel ze gemakkelijk konden stoppen.
Oud 6 juni 2012, 15:53   #67
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik had het in mijn eerdere bericht ook over dezelfde situatie. In Gent zijn er genoeg kruispunten waar je lang moet stilstaan op het midden van het kruispunt. (de Heuvelpoort en de Sint-Lievenspoort zijn mooie voorbeelden)
Inderdaad, daar passeer ik zeer regelmatig. De plaats bij uitstek om fietsers te bestuderen ook.

Citaat:
Wat je wel heel vaak ziet is dat automobilisten bij een oranje licht nog snel wat gas bijgeven, hoewel ze gemakkelijk konden stoppen.
Ja, en het zijn deze die er voor zorgen dat degene die afslaat ongewild door het rood moet. Anders blijft die midden op het kruispunt staan, wat nog gevaarlijker is. Gelukkig is er een kleine pauze tussen rood voor u en groen voor de anderen. Deze pauze is zelfs bedoeld om het kruispunt te kunnen ontruimen in situaties als deze.

Fred.
Oud 6 juni 2012, 17:56   #68
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Deze zin getuigt niet echt van veel verkeersinzicht. Als je links moet afslaan op een druk kruispunt, dan wil dat in de praktijk zeggen dat het verkeer dat in de tegenovergestelde richting niet afslaat voorrang heeft. Als je dan niet even doorrijdt tot het midden van het kruispunt, wil dat zeggen dat je eeuwig achter een rood stoplicht staat.

In de praktijk is het heel simpel als je links wil afslaan. Het licht springt op groen, je rijdt door tot aan het midden van het kruispunt, je wacht tot al het verkeer is doorgereden. (in de praktijk betekent het ook vaak dat je moet wachten tot het licht weer op rood staat voor de tegenovergestelde rijrichting). Je rijdt door en verlaat het kruispunt.
Getuigt niet van veel verkeersinzicht? Pardon? Ik denk dat u beter stelt dat u het verkeersreglement niet kent. U begaat hier een zware overtreding als u wacht tot het rood is en dan pas doorrijdt ( = door het rood rijden ). Zoals reeds gezegd dien je te wachten VOOR het licht tot je kan afslaan net om te vermijden dat je in het midden staat te blinken en het ondertussen reeds groen is voor het dwarsend verkeer.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2012, 18:04   #69
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Maar ik had het over de situatie als ze reeds op het kruispunt staan, reeds voorbij de lichten dus. Als die dan op rood springen dan sta je daar hé. Dan ben je volgens mij wettelijk verplicht om het kruispunt te ontruimen. Het gevaar bestaat immers dat je in de flank gegrepen wordt door iemand die op dat moment groen heeft..
Daar sta je dan inderdaad. Dat is dan je eigen schuld. Zoals reeds uitgelegd dien je te wachten voor het licht als je niet kan afdraaien net om te vermijden dat je daar komt te staan in het midden van het kruispunt. Draai je dan toch af terwijl het reeds rood is, dan bega je een zware overtreding.

Tot slot nog even bemerken dat de oplossing voor bovenstaande situtie nochtans zeer eenvoudig is, maar blijkbaar schijnen de mensen die niet in te zien. In Nederland heeft elke richting apart groen. Als je afdraait heb je dus geen kruisend verkeer zodat deze situatie vermeden wordt en je ook veel minder kans hebt op ongevallen. Ook fietsers en voergangers hebben apart groen.

Citaat:
Voor zover ik weet zijn zebrapaden oversteekplaatsen voor voetgangers en niet voor fietsers. Als een fietser wil oversteken via een zebrapad moet hij afstappen en te voet gaan. En dan nog het volgende: fietsers stoppen zelden of nooit voor voetgangers die reglementair oversteken op een zebrapad. Ze wringen zich liever tussen de voetgangers. Nogmaals, met alle respect voor de fietsers die zich wel aan de regels houden maar dat zijn witte raven tegenwoordig. Fred.
Onzin. Een fietser mag een zebra pad al rijdend gebruiken. Alleen verliest hij dan zijn voorrang. Als hij afstapt en hij gaat te voet, dan heeft hij die wel.
Het is zelfs veiliger om als fietser zebra paden te gebruiken omdat automobilisten daar meestal wat meer op hun hoede zijn voor overstekende voergangers ( of dat zouden ze toch moeten zijn ). Best stap je natuurlijk af, maar doe je dat niet, dan bega je geen overtreding.

En fietsers stoppen minder aan een zebrapad? Natuurlijk is dat zo. Je hebt als fietser een veel kleiner frontaal oppervlak dan een auto en kan dus gemakkelijk achter de voetganger doorrijden. Het is ook een veel moeilijkere procedure om als fietser te remmen, te stoppen, voeten aan de grond te zetten en vervolgens terug te vertrekken dan dat met de auto het geval is.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 juni 2012 om 18:08.
Oud 6 juni 2012, 19:15   #70
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar sta je dan inderdaad. Dat is dan je eigen schuld. Zoals reeds uitgelegd dien je te wachten voor het licht als je niet kan afdraaien net om te vermijden dat je daar komt te staan in het midden van het kruispunt. Draai je dan toch af terwijl het reeds rood is, dan bega je een zware overtreding.
Ge wilt het niet snappen hé. Sommige kruispunten zijn zo ruim, dat er gemakkelijk 4 auto's bij GROEN licht op de voorsorteerstrook komen te staan. Achter hen verandert het licht op rood. Toch zijn zij niet door het rood gereden. Als je wacht bij groen zoals jij voorstelt, dan sta je daar voor een uur of drie.

Citaat:
Onzin. Een fietser mag een zebra pad al rijdend gebruiken. Alleen verliest hij dan zijn voorrang.
OK je hebt gelijk, ik heb het ook opgezocht. www.wegcode.be Ik dacht dat dit vroeger anders was maar soit.

Citaat:
En fietsers stoppen minder aan een zebrapad? Natuurlijk is dat zo. Je hebt als fietser een veel kleiner frontaal oppervlak dan een auto en kan dus gemakkelijk achter de voetganger doorrijden.
Kijk, dat is enorm storend voor de voetgangers maar dat snappen jullie fietsers blijkbaar niet.

Fred.
Oud 6 juni 2012, 21:35   #71
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Getuigt niet van veel verkeersinzicht? Pardon? Ik denk dat u beter stelt dat u het verkeersreglement niet kent. U begaat hier een zware overtreding als u wacht tot het rood is en dan pas doorrijdt ( = door het rood rijden ). Zoals reeds gezegd dien je te wachten VOOR het licht tot je kan afslaan net om te vermijden dat je in het midden staat te blinken en het ondertussen reeds groen is voor het dwarsend verkeer.
Inderdaad, geen verkeersinzicht. Dat heb je met je bericht nog maar eens duidelijk gemaakt. Het is nochtans heel simpel.
1) het licht springt op groen
2) je rijdt het verkeerslicht voorbij
3) je wacht tot er geen verkeer meer van rechts komt
4) als er geen verkeer meer komt, sla je linksaf. Of het verkeerslicht dat je voorbij hebt gereden nog op groen staat of niet, is niet relevant.

Zo doe ik het altijd, en zo doet al het andere autoverkeer het ook. Een mooi voorbeeld in Gent is de Heuvelpoort.

Als je zou blijven wachten voor het groene licht, dan kan het een eeuwigheid duren vooraleer je kan doorrijden; zeker bij drukke kruispunten.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 juni 2012 om 21:36.
Oud 7 juni 2012, 00:46   #72
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het ondertussen opgezocht en het blijkt dat dit GEEN overtreding is van het verkeersreglement.

Een discussie hierover is te lezen in deze draad:

http://www.gratisrijbewijsonline-for...pic.php?t=9692

Je mag het kruispunt oprijden en in het midden van het kruispunt wachten op voorwaarde dat je ander verkeer niet hindert. Op de opmerking van een ander forumlid dat je niet in het midden van een kruispunt mocht stilstaan was dit het antwoord.

Citaat:
Dat klopt niet.
Pas dit toe en je geraakt nauwelijks nog een kruispunt voorbij ...
Je mag een kruispunt niet oprijden als je er waarschijnlijk op zou moeten stoppen, en daardoor het dwarsverkeer hindert of zelfs verhindert.
Dat zijn 2 belangrijke, bijkomende voorwaarden in Art 14.2.

Je mag dus wel degelijk een kruispunt oprijden, op dat kruispunt stoppen, en het kruispunt vrij maken wanneer je de kans hebt ... ALS je er daarbij redelijkerwijze van mag uitgaan dat je het kruispunt weer kan vrijmaken voor het dwarsverkeer het kruispunt opgereden komt, en je hen dus niet hindert.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 7 juni 2012 om 00:47.
Oud 7 juni 2012, 03:57   #73
CeeSsss
Vreemdeling

Standaard

Ik heb al enkele dagen een idee. Als alle rode lichten nu eens zouden knipperen gedurende de 3 seconden voordat het groen wordt. Hoe dikwijls maak je het niet mee dat je nét stilstaat wanneer het groen wordt? Dit zou in veel gevallen vermeden kunnen worden met knipperende rode lichten doordat je dan kan anticiperen en in 2e versnelling kan blijven.
Volgens mij levert dit een besparing van honderdduizenden, zo niet miljoenen liters brandstof per jaar op, zonder enige investering in andere lichten.
Bovendien kan het niet anders dan een heilzaam effect hebben op de doorstroming (gelijkmatigere snelheid 100 meter voor de rode lichten).
CeeSsss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 07:00   #74
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeSsss Bekijk bericht
Ik heb al enkele dagen een idee. Als alle rode lichten nu eens zouden knipperen gedurende de 3 seconden voordat het groen wordt. Hoe dikwijls maak je het niet mee dat je nét stilstaat wanneer het groen wordt? Dit zou in veel gevallen vermeden kunnen worden met knipperende rode lichten doordat je dan kan anticiperen en in 2e versnelling kan blijven.
Volgens mij levert dit een besparing van honderdduizenden, zo niet miljoenen liters brandstof per jaar op, zonder enige investering in andere lichten.
Bovendien kan het niet anders dan een heilzaam effect hebben op de doorstroming (gelijkmatigere snelheid 100 meter voor de rode lichten).
Dan liever oranje zoals in Duitsland. Ik denk dat anders een pak mensen die lichten wel eens gaan zien knipperen wanneer dit niet echt het geval is.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:01   #75
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, geen verkeersinzicht. Dat heb je met je bericht nog maar eens duidelijk gemaakt. Het is nochtans heel simpel.
1) het licht springt op groen
2) je rijdt het verkeerslicht voorbij
3) je wacht tot er geen verkeer meer van rechts komt
4) als er geen verkeer meer komt, sla je linksaf. Of het verkeerslicht dat je voorbij hebt gereden nog op groen staat of niet, is niet relevant.

Zo doe ik het altijd, en zo doet al het andere autoverkeer het ook. Een mooi voorbeeld in Gent is de Heuvelpoort.

Als je zou blijven wachten voor het groene licht, dan kan het een eeuwigheid duren vooraleer je kan doorrijden; zeker bij drukke kruispunten.
Mijn opmerking heeft niks met verkeersinzicht te maken, wel met het naleven van het verkeersreglement. Dit is mij destijds nochtans zo door de rijschool aangeleerd, maar blijkbaar is het niet correct. Het is zelfs zo dat het dwarsend verkeer blijkbaar het kruispunt niet mag oprijden, zelfs al hebben ze groen. Vond er nog een interessant topic over;

http://www.wegcode.be/~wegcode/forum...r-op-kruispunt

Best zou men natuurlijk zoals in Nederland iedere richting apart groen geven. Nu zie je vaak dat iemand die wil afdraaien bijna frontaal botst met iemand die uit de tegenovergestelde richting komt omdat die nog snel wat gas bij geeft en door het rood knalt.
Oud 7 juni 2012, 10:39   #76
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Anderzijds, onderstaand artikel geldt eveneens voor degene die gaat aanschuiven om af te draaien. Het lijkt me in ieder geval niet éénduidig.

Citaat:
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Dit zijn m.a.w. weer typische Belgische toestanden, net zoals de vroegere voorrang van rechts regel die voor eindeloze welles-nietes discussie zorgde.
Oud 7 juni 2012, 12:51   #77
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn opmerking heeft niks met verkeersinzicht te maken, wel met het naleven van het verkeersreglement. Dit is mij destijds nochtans zo door de rijschool aangeleerd, maar blijkbaar is het niet correct. Het is zelfs zo dat het dwarsend verkeer blijkbaar het kruispunt niet mag oprijden, zelfs al hebben ze groen. Vond er nog een interessant topic over;

http://www.wegcode.be/~wegcode/forum...r-op-kruispunt

Best zou men natuurlijk zoals in Nederland iedere richting apart groen geven. Nu zie je vaak dat iemand die wil afdraaien bijna frontaal botst met iemand die uit de tegenovergestelde richting komt omdat die nog snel wat gas bij geeft en door het rood knalt.
Dat laatste zou inderdaad de beste oplossing zijn en zou ook tot minder chaotische toestanden leiden op drukke kruispunten.
Oud 7 juni 2012, 17:54   #78
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicnacer Bekijk bericht
-20jarige en +70jarige ik denk niet dat dat veel zal uitmaken hoor. Is niet bepaald een grote groep en iemand van 30-40-50 kan evengoed een wegpiraat of een slak zijn.
Beste Nicnacer,

de kans dat er zich geweldige zotjes bevinden in de groep min 20 is veel groter dan gelijk welke andere leeftijdscategorie. Net zoals de kans dat er zich trage slakken bevinden in de groep plus 70 veel groter is.

Het ergste van alles is dan nog dat de groep plus 70 binnenkort geweldig zal beginnen groeien, de babyboomgeneratie, weet je wel.
Oud 12 juni 2012, 22:51   #79
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

De wegen zijn meer dan verzadigd, we zitten allemaal te wachten op een beter alternatief voor het wegvervoer.

Maar stel nu dat er 5 percent minder vervoerd wordt via het wegvervoer -opzich niet zo'n absurd getal- en deze 5 percent zou vervoerd worden via het spoort, dan verdubbeld de totale trafiek over de spoorwegen, dit omdat het aandeel van het wegvervoer zo immens is.

Personenwagens van de wegen houden is simpel, vraag gewoon 5 euro voor 1 liter brandstof. Maar verdorie, dan valt er wel een groot deel inkomsten voor vadertje staat weg...
Oud 13 juni 2012, 09:03   #80
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Personenwagens van de wegen houden is simpel, vraag gewoon 5 euro voor 1 liter brandstof. Maar verdorie, dan valt er wel een groot deel inkomsten voor vadertje staat weg...
Hoe moeten mensen zich dan verplaatsen die geen gebruik kunnen maken van openbaar vervoer, om dat er geen of onvoldoende is?
Of als ik lees dat de sneltramlijn in de toekomst tussen Hasselt en Maastricht na 22.00 niet zal rijden.
Het is wel iets ingewikkelder dan simpelweg de brandstofprijs verhogen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be