![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat mij irriteert als fietser is wanneer auto's geen voorrang geven aan fietsers op een zebrapad. Akkoord, de fietser heeft geen voorrang. Maar ik zou evengoed kunnen afstappen, en te voet oversteken. Waardoor ik er veel langer over doe om de overkant te bereiken dus auto's ook langer moeten wachten. Dat is een verlies/verlies situatie. Ook al meegemaakt dat ik over het zebrapad wil fietsen en een auto ziet mij, denkt "die heeft mij ni liggen, ik geef die geen voorrang". Maar dan wel vergeten kijken op de voetganger die langs de andere kant afkomt. Laatst gewijzigd door Nunt : 6 juni 2012 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de praktijk is het heel simpel als je links wil afslaan. Het licht springt op groen, je rijdt door tot aan het midden van het kruispunt, je wacht tot al het verkeer is doorgereden. (in de praktijk betekent het ook vaak dat je moet wachten tot het licht weer op rood staat voor de tegenovergestelde rijrichting). Je rijdt door en verlaat het kruispunt. Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 juni 2012 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar ik had het over de situatie als ze reeds op het kruispunt staan, reeds voorbij de lichten dus. Als die dan op rood springen dan sta je daar hé. Dan ben je volgens mij wettelijk verplicht om het kruispunt te ontruimen. Het gevaar bestaat immers dat je in de flank gegrepen wordt door iemand die op dat moment groen heeft. Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op deze website (waarschijnlijk ken je die website al) staan trouwens ook al de recente wegopeningen. http://www.wegenwiki.nl/Hoofdpagina Het valt daarbij vooral op dat in Polen heel wat nieuwe autosnelwegen worden geopend. (heeft natuurlijk ook te maken met EURO 2012) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sowieso zie ik maar heel weinig automobilisten flagrant door een rood licht rijden, in tegenstelling tot fietsers. Wat je wel heel vaak ziet is dat automobilisten bij een oranje licht nog snel wat gas bijgeven, hoewel ze gemakkelijk konden stoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tot slot nog even bemerken dat de oplossing voor bovenstaande situtie nochtans zeer eenvoudig is, maar blijkbaar schijnen de mensen die niet in te zien. In Nederland heeft elke richting apart groen. Als je afdraait heb je dus geen kruisend verkeer zodat deze situatie vermeden wordt en je ook veel minder kans hebt op ongevallen. Ook fietsers en voergangers hebben apart groen. Citaat:
Het is zelfs veiliger om als fietser zebra paden te gebruiken omdat automobilisten daar meestal wat meer op hun hoede zijn voor overstekende voergangers ( of dat zouden ze toch moeten zijn ). Best stap je natuurlijk af, maar doe je dat niet, dan bega je geen overtreding. En fietsers stoppen minder aan een zebrapad? Natuurlijk is dat zo. Je hebt als fietser een veel kleiner frontaal oppervlak dan een auto en kan dus gemakkelijk achter de voetganger doorrijden. Het is ook een veel moeilijkere procedure om als fietser te remmen, te stoppen, voeten aan de grond te zetten en vervolgens terug te vertrekken dan dat met de auto het geval is. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 juni 2012 om 18:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) het licht springt op groen 2) je rijdt het verkeerslicht voorbij 3) je wacht tot er geen verkeer meer van rechts komt 4) als er geen verkeer meer komt, sla je linksaf. Of het verkeerslicht dat je voorbij hebt gereden nog op groen staat of niet, is niet relevant. Zo doe ik het altijd, en zo doet al het andere autoverkeer het ook. Een mooi voorbeeld in Gent is de Heuvelpoort. Als je zou blijven wachten voor het groene licht, dan kan het een eeuwigheid duren vooraleer je kan doorrijden; zeker bij drukke kruispunten. Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 juni 2012 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een discussie hierover is te lezen in deze draad: http://www.gratisrijbewijsonline-for...pic.php?t=9692 Je mag het kruispunt oprijden en in het midden van het kruispunt wachten op voorwaarde dat je ander verkeer niet hindert. Op de opmerking van een ander forumlid dat je niet in het midden van een kruispunt mocht stilstaan was dit het antwoord. Citaat:
Laatst gewijzigd door stropdrager : 7 juni 2012 om 00:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb al enkele dagen een idee. Als alle rode lichten nu eens zouden knipperen gedurende de 3 seconden voordat het groen wordt. Hoe dikwijls maak je het niet mee dat je nét stilstaat wanneer het groen wordt? Dit zou in veel gevallen vermeden kunnen worden met knipperende rode lichten doordat je dan kan anticiperen en in 2e versnelling kan blijven.
Volgens mij levert dit een besparing van honderdduizenden, zo niet miljoenen liters brandstof per jaar op, zonder enige investering in andere lichten. Bovendien kan het niet anders dan een heilzaam effect hebben op de doorstroming (gelijkmatigere snelheid 100 meter voor de rode lichten). |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.wegcode.be/~wegcode/forum...r-op-kruispunt Best zou men natuurlijk zoals in Nederland iedere richting apart groen geven. Nu zie je vaak dat iemand die wil afdraaien bijna frontaal botst met iemand die uit de tegenovergestelde richting komt omdat die nog snel wat gas bij geeft en door het rood knalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Anderzijds, onderstaand artikel geldt eveneens voor degene die gaat aanschuiven om af te draaien. Het lijkt me in ieder geval niet éénduidig.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de kans dat er zich geweldige zotjes bevinden in de groep min 20 is veel groter dan gelijk welke andere leeftijdscategorie. Net zoals de kans dat er zich trage slakken bevinden in de groep plus 70 veel groter is. Het ergste van alles is dan nog dat de groep plus 70 binnenkort geweldig zal beginnen groeien, de babyboomgeneratie, weet je wel.
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De wegen zijn meer dan verzadigd, we zitten allemaal te wachten op een beter alternatief voor het wegvervoer.
Maar stel nu dat er 5 percent minder vervoerd wordt via het wegvervoer -opzich niet zo'n absurd getal- en deze 5 percent zou vervoerd worden via het spoort, dan verdubbeld de totale trafiek over de spoorwegen, dit omdat het aandeel van het wegvervoer zo immens is. Personenwagens van de wegen houden is simpel, vraag gewoon 5 euro voor 1 liter brandstof. Maar verdorie, dan valt er wel een groot deel inkomsten voor vadertje staat weg...
![]() |
#80 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of als ik lees dat de sneltramlijn in de toekomst tussen Hasselt en Maastricht na 22.00 niet zal rijden. Het is wel iets ingewikkelder dan simpelweg de brandstofprijs verhogen. |
|
![]() |
![]() |