Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2021, 12:29   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Laat uw buren er buiten ja. Daarbij alleen al door een taalbarrière, zijn we stuk gastvrijer voor Nederlandstaligen Belgen. En misschien vervelend voor anderstalige Belgen, die Nederlands willen leren, omdat we snel omschakelen naar het Engels (en soms Duits).
In Bergen op Zoom voel ik veel vaker ambiance dan in enige Vlaamse stad. Dat valt op. Breda vind ik ook vaak levendiger op zondag dan zelfs Antwerpen.

Pas op, Vlamingen zijn fel verbeterd, maar die identiteitscrisis heeft ons een beetje genekt. Er bij de pakken neerzitten is natuurlijk ook niet de weg. Ik steek misschien terecht op de 'kulturkampf'. Ook jullie hebben een dergelijke geschiedenis gehad over zuilen heen.

Een Nederlander heeft een hekel aan zij die zoeken naar excuses.

Altijd heerlijk toeven, waar dan ook in Nederland. Van het Bourgondische Zuiden tot het nuchtere Noorden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 mei 2021 om 12:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2021, 12:36   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zelfs dat delen door twee is betwistbaar. In feite moet je de som maken van de absolute getallen van de Waalse en de Brusselse doden en dat delen door het absoluut aantal Vlaamse doden. Daarna vermenigvuldigen met 100 om het procentueel uit te drukken.
Huh ?

Dan heeft Luxemburg procentueel veel minder doden dan Vlaanderen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2021, 12:39   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vroeger was ook het Jansenisme erg invloedrijk in onze contreien, en ook in Zuid-Frankrijk. Net als Calvijn liet Bischop Jansen zich inspireren door Augustinus van Hippo en qua ethiek had het Jansenisme veel gemeen met de Gereformeerde levensbeschouwing. Die stroming werd later wel verketterd als 'te Calvinistisch' door de Jezuïeten. En Luther die ook een grote invloed was op Calvijn was zelf een augustijner monnik vóór hij brak met de Katholieke Kerk, zoals u weet.

Dat die invloed haar sporen heeft achtergelaten, dat weet ik niet zo.
Tussen het Calvinisme (in de Zuidelijke Nederlanden binnengekomen in de 16e eeuw) en het Jansenisme (tweede helft 17e eeuw) zit er wel ruim een eeuw tijdsverschil. Ondertussen was Antwerpen gevallen (1585) en was bij ons de contrareformatie in een hoge versnelling aan het draaien. Maar kom, misschien waren er in bepaalde families en kringen nog echo's te bespeuren van het Calvinisme van een of andere grootvader die na 1585 hier toch maar was gebleven (en zich, veiligheidshalve, terug tot de Roomse kerk had bekeerd)
Oud 20 mei 2021, 12:50   #64
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs dat delen door twee is betwistbaar. In feite moet je de som maken van de absolute getallen van de Waalse en de Brusselse doden en dat delen door het absoluut aantal Vlaamse doden. Daarna vermenigvuldigen met 100 om het procentueel uit te drukken.
Neen, je moet rekening houden met het bevolkingspercentage.
Dat absolute aantal moet eerst zeg maar 'genormaliseerd' worden, maar dat was al gebeurd door fcal (per miljoen).
Knuppel heeft een foutje gemaakt door FR en WA op te delen, maar haar resultaat gaat dan natuurlijk over een populatie van 2 M.
En dat vergeleken met de VL met aantal = 1M.
Lees alles nog 'ns goed na.
Oud 20 mei 2021, 14:19   #65
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat is wat ik ook bedoelde, maar niet zo best verwoordde. Men mag inderdaad veronderstellen dat de immunisatiegraad verhoudingsgewijs gelijk oploopt met de besmettingsgraad. Nu is het ook zo dat deze besmettingsgraad hoofdzakelijk vastgesteld wordt met de PCR-testen. Nu verhoudt zich het aantal testen niet gelijkmatig aan het inwonerstal. In Wallonië wordt er minder getest.

De cijfers:
Vlaanderen: 8,230 miljoen testen (61,8 %) of 1,242 miljoen testen per miljoen inwoners;
Wallonië: 3,645 miljoen testen (27,4 %) of 1,000 miljoen testen per miljoen inwoners;
Brussel: 1,175 miljoen testen (10,8 %) of 1,175 miljoen testen per miljoen inwoners.

Men heeft ook kunnen vaststellen dat in absolute getallen hoe meer testen men uitvoert hoe meer positieve resultaten men heeft. Een en ander maakt dat deze factor best niet meegenomen wordt in de vroeger vermelde vergelijkingen.
Het protocol van deze PCR-testen is ook rekbaar (aantal amplificaties) zodat men best uitgaat van meer tastbare feiten zoals ziekenhuisopnamen en overlijdens.
Het aantal testen geeft niet de besmettingsgraad aan onder de bevolking maar wel de inspanning, die geleverd wordt door de regio om de besmetting in kaart te brengen.
Het aantal positieve testuitslagen (aanzien als besmetting) geeft wel weer wat de besmettingsgraad is onder de bevolking van de regio's. De cijfers (17-05-2021) zijn als volgt:

Vlaanderen: 553.317 positieve testuitslagen of 48, 1 % van het nationaal totaal, of 83.467 'besmetten' per miljoen inwoners;
Wallonië: 449.176 positieve testuitslagen of 39,1 % van het nationaal totaal, of 123.323 'besmetten' per miljoen inwoners (+ 48 % t.o.v. Vlaanderen);
Brussel: 147.429 positieve testuitslagen of 12,8 % van het nationaal totaal, of 121.017 'besmetten' per miljoen inwoners (+ 45 % t.o.v. Vlaanderen).
De afwijking in Wallonië en Brussel t.o.v. Vlaanderen is hier groter dan bij de overlijdens.

Laatst gewijzigd door fcal : 20 mei 2021 om 14:22.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2021, 14:55   #66
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
In Brussel overleden 2.620 personen aan covid-19 per miljoen inwoners;
In Wallonië overleden 2.420 personen aan covid-19 per miljoen inwoners;
In Vlaanderen overleden 1.890 personen aan covid-19 per miljoen inwoners;
Als je Brussel en Wallonië wilt optellen, doe je:
-Brussel: 1,2 miljoen inwoners x 2620 doden per miljoen = 3144 doden
-Wallonië: 3,6 miljoen inwoners x 2420 doden per miljoen = 8712 doden
-Samen dus 11856 doden op 4.8 miljoen inwoners = 2470 doden per miljoen
-Vlaanderen: 6,6 miljoen inwoners x 1890 doden per miljoen = 12474 doden

Dus in Brussel en Wallonie is covid19 31% dodelijker geweest (2470 tegen 1890), maar door zijn grotere bevolking heeft Vlaanderen het meeste doden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2021, 16:44   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als je Brussel en Wallonië wilt optellen, doe je:
-Brussel: 1,2 miljoen inwoners x 2620 doden per miljoen = 3144 doden
-Wallonië: 3,6 miljoen inwoners x 2420 doden per miljoen = 8712 doden
-Samen dus 11856 doden op 4.8 miljoen inwoners = 2470 doden per miljoen
-Vlaanderen: 6,6 miljoen inwoners x 1890 doden per miljoen = 12474 doden

Dus in Brussel en Wallonie is covid19 31% dodelijker geweest (2470 tegen 1890), maar door zijn grotere bevolking heeft Vlaanderen het meeste doden.
Helder, logisch en goed geconstrueerd.
Oud 20 mei 2021, 23:40   #68
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In Bergen op Zoom voel ik veel vaker ambiance dan in enige Vlaamse stad. Dat valt op. Breda vind ik ook vaak levendiger op zondag dan zelfs Antwerpen.

Pas op, Vlamingen zijn fel verbeterd, maar die identiteitscrisis heeft ons een beetje genekt. Er bij de pakken neerzitten is natuurlijk ook niet de weg. Ik steek misschien terecht op de 'kulturkampf'. Ook jullie hebben een dergelijke geschiedenis gehad over zuilen heen.

Een Nederlander heeft een hekel aan zij die zoeken naar excuses.

Altijd heerlijk toeven, waar dan ook in Nederland. Van het Bourgondische Zuiden tot het nuchtere Noorden.
Dat doet mij als West Brabander deugt om te horen Bergen* (op Zoom), Roosendaal en natuurlijk Breda is mijn thuisstreek. (*= niemand hier zegt Bergen op Zoom, Bergen of Berrege en iedereen weet wat je bedoelt, zo hebben wij het ook over 'erel ipv Heerle).

Mee eens het ''nuchtere'' Noorden heeft ook z'n charme. Zeker voor Brabanders en Belgen, het predicaat Bourgondisch (hoewel dat ook heel breed is, van volks tot elitair) is in mijn ervaring geen nadeel.
Het wordt wel grappig, wanneer ze mij 'boven de sloot' voor Belg gaan aanzien (Ik heb wel eens geantwoord, ik vraag toch ook niet aan jou of je eigenlijk een Duitser bent).

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 mei 2021 om 23:41.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be