Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2023, 14:42   #61
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat ook mogelijk is: de mijn fluvius gegevens laten koppelen aan mijnenergie.be.

Die website kan dan aan de hand van de fluvius gegevens het capaciteitstarief bepalen.
Handige tip. Bedankt. En voor 1 keer werkt het nog ook.

Mijn gas+electriciteit bij de huidige leverancier zou volgens de site en de fluvius gegevens op 2860 € komen.... Dezelfde leverancier die wou dat ik 450 € voorschot per maand betaal. (Van 185 € bij het vorig contract)
(Heb ik toen direct zelf verminderd naar een redelijk bedrag dat veel dichter bij de schatting van mijnenergie uitkomt)
Oud 4 januari 2023, 16:02   #62
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

Mijn gas+electriciteit bij de huidige leverancier zou volgens de site en de fluvius gegevens op 2860 € komen.... Dezelfde leverancier die wou dat ik 450 € voorschot per maand betaal. (Van 185 € bij het vorig contract)
(Heb ik toen direct zelf verminderd naar een redelijk bedrag dat veel dichter bij de schatting van mijnenergie uitkomt)
Idem bij mij.

Als ik 'anoniem' simuleer wat ik bij mijn huidige leverancier zou moeten betalen als ik een contract afsluit, krijg ik ongeveer € 3000 per jaar.

De voorgestelde voorschotten zijn € 150 voor elektriciteit en € 400 voor gas... Absurd natuurlijk.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 16:13   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Volgens de simulatie in de toekomst 2022-2023 zou ik bij mijn huidige voorschotten elec+gas maar 40€ teveel betalen.

Dat wil zeggen -als de winter niet te koud wordt- dat ik dan € 480 ga terugkrijgen bij de jaarafrekeningen.
Dus dat zit prima, en nog wat reserve bij een koude februari-maart.

Ik ga mijn voorschot gas dan ook niet veranderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2023 om 16:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 16:17   #64
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb mijn energieleverancier eens gecontacteerd.

Blijkbaar is bij mij de oorzaak dat de datum van mijn 'eindfactuur' er bijna aankomt.

Stel: ik heb 10 maanden lang elke maand € 100 betaald in plaats van € 200. Ik heb dus € 1.000 te weinig betaald.

Die € 1.000 die ik te weinig heb betaald wordt bij het berekenen van mijn 'ideale voorschot' verdeeld over de 2 resterende maanden die nog resten tot de eindafrekening.

Met andere woorden: die laatste 2 maanden is mijn 'ideale voorschot' (om bij mijn eindafrekening niets extra te moeten betalen) € 500 + € 200 = € 700.

Dat verklaart de veel te hoge bedragen bij het berekenen van de voorschotfactuur. Die omvat immers ook hetgeen je de laatste maanden te weinig zou hebben betaald (en niet enkel hetgeen je deze maand zou moeten betalen).
Oud 4 januari 2023, 16:30   #65
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik heb mijn energieleverancier eens gecontacteerd.

Blijkbaar is bij mij de oorzaak dat de datum van mijn 'eindfactuur' er bijna aankomt.

Stel: ik heb 10 maanden lang elke maand € 100 betaald in plaats van € 200. Ik heb dus € 1.000 te weinig betaald.

Die € 1.000 die ik te weinig heb betaald wordt bij het berekenen van mijn 'ideale voorschot' verdeeld over de 2 resterende maanden die nog resten tot de eindafrekening.

Met andere woorden: die laatste 2 maanden is mijn 'ideale voorschot' (om bij mijn eindafrekening niets extra te moeten betalen) € 500 + € 200 = € 700.

Dat verklaart de veel te hoge bedragen bij het berekenen van de voorschotfactuur. Die omvat immers ook hetgeen je de laatste maanden te weinig zou hebben betaald (en niet enkel hetgeen je deze maand zou moeten betalen).
Bij mij was het contract afgelopen (een vast contract) Aangezien er geen vaste contracten meer vernieuwd werden kreeg ik een variabel contract met 480 € per maand.
Ik heb dat voorschot flink verminderd, met het risico een pak bij te moeten betalen volgend jaar bij de afrekening. Bij het vorig contract kreeg ik zelfs nog terug gestort.
Nu blijkt uit die simulatie van mijnenergie dat 480 per maand = 5760 per jaar nogal serieus te hoog ligt.
We weten niet wat de toekomst brengen zal, maar van een gewoon loon of pensioen elke maand +300 € aftoppen vergeleken met vorig jaar, bovenop de andere prijsstijgingen is crimineel.
En ik lees over ergere gevallen dan het mijne.
Oud 4 januari 2023, 16:43   #66
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mij was het contract afgelopen (een vast contract) Aangezien er geen vaste contracten meer vernieuwd werden kreeg ik een variabel contract met 480 € per maand.
Ik heb dat voorschot flink verminderd, met het risico een pak bij te moeten betalen volgend jaar bij de afrekening. Bij het vorig contract kreeg ik zelfs nog terug gestort.
Nu blijkt uit die simulatie van mijnenergie dat 480 per maand = 5760 per jaar nogal serieus te hoog ligt.
We weten niet wat de toekomst brengen zal, maar van een gewoon loon of pensioen elke maand +300 € aftoppen vergeleken met vorig jaar, bovenop de andere prijsstijgingen is crimineel.
En ik lees over ergere gevallen dan het mijne.
Ik hou mijn voorschotten ook zo laag mogelijk. Uiteindelijk ben je anders toch maar gewoon renteloos aan het lenen aan je energiebedrijf.
Oud 4 januari 2023, 16:50   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zodra het mogelijk wordt voor mij, zal ik elke maand het juiste bedrag voor het verbruikte gas en elektriciteit betalen.

Ik betaal immers ook geen maandelijks geschat bedrag voor mijn vakanties in het buitenland.

Als je erover nadenkt: de overheid verplicht ons eigenlijk tot het aanleggen van een spaarpotje in de zomer, zodat we in de winter niet moeten bleiten van de rekening. Hoe communistisch is da?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:52   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zodra het mogelijk wordt voor mij, zal ik elke maand het juiste bedrag voor het verbruikte gas en elektriciteit betalen.

Ik betaal immers ook geen maandelijks geschat bedrag voor mijn vakanties in het buitenland.

Als je erover nadenkt: de overheid verplicht ons eigenlijk tot het aanleggen van een spaarpotje in de zomer, zodat we in de winter niet moeten bleiten van de rekening. Hoe communistisch is da?
Communisten bij Engie en Luminus?
Waar, waar?
Oud 4 januari 2023, 18:59   #69
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Hier zo'n geval : van 35 € per maand naar 4201 €. Je zou zeggen dat de leverancier vanzelf zou opmerken dat hier iets niet klopt, maar nee. De klant moet maar ophoesten en zelf proberen de fout te herstellen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_94151545
Citaat:
Cathy Bulens (53) uit Zandhoven kan weer met een geruster hart koken en haar gaskachel aanzetten. Hoewel ze van een invaliditeitsuitkering van 1.229,58 euro leeft, kreeg ze van Luminus het voorstel om haar voorschotfactuur voor gas en elektriciteit te verhogen van 35,04 euro naar 4.201 euro. De energieleverancier laat nu weten dat het probleem gevonden is. “Ik ben dit al maandenlang aan het zeggen, maar vond geen gehoor.”
Oud 4 januari 2023, 21:40   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mochten ze bij mij afgekomen zijn met een onnozele verhoging, dan zou ik de domiciliering onmiddellijk opzeggen.

Ik denk wel dat het duidelijk is: hun automatische rekenmodellen zijn niet aangepast en niet verfijnd genoeg voor woelige periodes.
Feit is wel: de bevolking is wakker geschud geweest. Niemand zal nog verrast worden door een hogere energiefactuur.
Ik ken anderzijds wel mensen die ik vermoed dat ze zichzelf nu wel pijn doen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 21:59   #71
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mochten ze bij mij afgekomen zijn met een onnozele verhoging, dan zou ik de domiciliering onmiddellijk opzeggen.

Ik denk wel dat het duidelijk is: hun automatische rekenmodellen zijn niet aangepast en niet verfijnd genoeg voor woelige periodes.
Feit is wel: de bevolking is wakker geschud geweest. Niemand zal nog verrast worden door een hogere energiefactuur.
Ik ken anderzijds wel mensen die ik vermoed dat ze zichzelf nu wel pijn doen.
Is het niet zo dat sinds enkele jaren een domiciliëring wordt afgesproken tussen leverancier en klant in plaats van tussen bank en klant vroeger ?
Je kan die dus niet opzeggen via de bank. Je leverancier moet dat doen. Haha.

Maar kijk als je zo'n getal uit de computer ziet rollen weet je toch dat er een fout is en dat je die moet opsporen. Dat zonder boe of ba publiceren is een astronomische graad van incompetentie. Maar firma's als fluvius kunnen daar dus hun gat aan vegen. Ze hebben blijkbaar geen enkele aansprakelijkheid.
Oud 5 januari 2023, 00:01   #72
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het niet zo dat sinds enkele jaren een domiciliëring wordt afgesproken tussen leverancier en klant in plaats van tussen bank en klant vroeger ?
Je kan die dus niet opzeggen via de bank. Je leverancier moet dat doen. Haha.

Maar kijk als je zo'n getal uit de computer ziet rollen weet je toch dat er een fout is en dat je die moet opsporen. Dat zonder boe of ba publiceren is een astronomische graad van incompetentie. Maar firma's als fluvius kunnen daar dus hun gat aan vegen. Ze hebben blijkbaar geen enkele aansprakelijkheid.
Domiciliëringen dien je inderdaad nu via de begunstgde te beheren.
Tip: aangetekende brief is nog altijd een wondermiddel.

En Fluvius heeft niks met voorschotten te maken. De leveranciers zoals Engie en Luminus bepalen de voorschotten.
Oud 5 januari 2023, 09:14   #73
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Basispiek is 2.5KW
Dat is 1 elektrisch kacheltje om een ruimte wat extra te verwarmen....
Of je E-wagen 's nachts opladen...
Of je vaatwasser gebruiken...
Of strijken ...

Je kan hier eens kijken waar je ergens gaat uitkomen.

https://www.energids.be/nl/vraag-ant...toestellen/71/

Dat capaciteitstarief is eigenlijk goed uitgedokterd om de mensen te ruïneren zonder dat ze het beseffen.
Zoals hier alle verknipte belastingen zeker?
Van de oorspronkelijke diensten die door belastingen werden betaald blijft ondertussen bijna niks meer over.

Nu, tegelijk ook goed nieuws voor de mensen die via de gekoppelde index hun loon/uitkering/pensioen zien
stijgen maar genieten van rechtvaardige afrekeningen omdat ze niet in België wonen.

Water ... elektriciteit ... afvalverwerking ... milieutaksen allerhande ...
Als er iemand eens alles bij elkaar zou optellen, BTW + taksen + accijnzen + verknipte belastingen + enz... ,
aan welk percentage van zou die komen?

Ik vermoed tussen 75 en 90% van wat een werkgever al moet ophoesten om een arbeider aan het werk te kunnen zetten.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 januari 2023 om 09:15.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 09:31   #74
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Domiciliëringen dien je inderdaad nu via de begunstgde te beheren.
Tip: aangetekende brief is nog altijd een wondermiddel.

En Fluvius heeft niks met voorschotten te maken. De leveranciers zoals Engie en Luminus bepalen de voorschotten.
Glitch. was Luminus.
Oud 5 januari 2023, 10:40   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

• Als we dit jaar helemaal geen moeite doen zal het 41,3 € meer per jaar zijn, of gewoon verderdoen zoals in 2022 geeft:
Citaat:
Jouw verbruiksgegevens
Dagverbruik 2663 kWh
Maandpiek 3,69 kW
De impact van het capaciteitstarief op jouw maandelijkse energiefactuur:
Je zal €41,27/jaar meer betalen
• Als we een klein beetje moeite doen gaan we 15,3 € meer per jaar betalen, simulatie mijnenergie.be gemiddelde maandpiek ingesteld op 3 kW.
Citaat:
Jouw verbruiksgegevens
Dagverbruik 2663 kWh
Maandpiek 3 kW
Je zal €15,30/jaar meer betalen
• Gaan we er echt ons voeten aan vegen en abnormaal verbruiken, pakweg maandpiek 5 kW, geeft volgend resultaat:
Citaat:
Jouw verbruiksgegevens
Dagverbruik 2663,kWh
Maandpiek 5 kW
Je zal €90,59/jaar meer betalen
Eerlijk gezegd ik dacht dat het veel meer was, rekening houdend dat mijn pensioen relatief veel gestegen is (minder door de indexering, maar vooral omdat de *bedrijfsvoorheffing* heel anders geindexeerd wordt vanaf 2023..., voor mij was dat ~70 €/maand minder bedrijfsvoorheffing of 840 €/jaar)

Andere zullen *dat* wel ook al gemerkt hebben... indien niet een linkje:
Citaat:
https://www.securex.be/nl/lex4you/we...-voor-iedereen

Nieuwe regels bedrijfsvoorheffing voor 2023: beduidend meer nettoloon voor iedereen

De aangepaste versie van de zogenaamde “Bijlage III” werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit document bevat de regels van de bedrijfsvoorheffing die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2023.

30 december 2022

De aanpassing van de schalen van de bedrijfsvoorheffing aan de hoge inflatie is één van de meest opmerkelijke wijzigingen. Hierdoor zullen we ons nettoloon allemaal beduidend zien stijgen vanaf het nieuwe jaar.

Bijlage III: een woordje uitleg

Bijlage III is de derde bijlage bij het koninklijk uitvoeringsbesluit van het Wetboek van inkomstenbelastingen van 1992 (afgekort KB/WIB 92) die, zoals gezegd, de regels van de bedrijfsvoorheffing bevat.
Dit document wordt minstens één keer per jaar aangepast om de bedragen in overeenstemming te brengen met de kosten van het levensonderhoud en om de bedrijfsvoorheffing aan te passen aan de nieuwe wetgeving.

Ook de zogenaamde “sleutelformule” werd aangepast
Samen met bijlage III wordt traditiegetrouw ook de zgn. sleutelformule aangepast. Deze sleutelformule wordt gebruikt voor de automatische verwerking van de berekening van de bedrijfsvoorheffing op de lonen, SWT (brugpensioenen) of pensioenen die maandelijks worden betaald of toegekend.

Wat zijn de nieuwigheden voor 2023?
Naast de klassieke indexering van een aantal bedragen, zijn er dit jaar ook verschillende nieuwigheden.

Nieuwe structuur en volledige hernummering
Een eerste opvallende wijziging voor 2023 is dat de lay-out van Bijlage III werd gewijzigd.

Zo werd het document onder meer voorzien van:
Dit laatste is ongepast in een klaagdraad.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2023 om 10:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2023, 11:17   #76
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
En wat gaan de energiemaatschappijen doen als ze zien dat door het capaciteitstarief de mensen minder moeten betalen dan ervoor?
De prijs van de stroom omhoog?
Nee, want het capaciteitstarief heeft betrekking op de nettarieven, niet op de elektriciteitsprijs.
De energiemaatschappijen gaan hier geen verschil in merken.
Oud 6 januari 2023, 11:23   #77
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier zo'n geval : van 35 € per maand naar 4201 €. Je zou zeggen dat de leverancier vanzelf zou opmerken dat hier iets niet klopt, maar nee. De klant moet maar ophoesten en zelf proberen de fout te herstellen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_94151545
Dat zijn zo van die uitzonderlijke verhalen die maar al te graag de pers halen eh?

Heb onlangs de achtergrond van dat verhaal ook gelezen.
Mevrouw zou een digitale meter krijgen. Die begint terug van 0 te tellen.
Dat was zo ook doorgegeven aan de leverancier.
Maar de plaatsing van de digitale meter ging om één of andere reden niet door dus volgens de leverancier had mevrouw massa's stroom verbruikt. Ze gingen er immers van uit dat de stand op de analoge meter die van de digitale was en aangezien die pas vanaf 0 was beginnen tellen had mevrouw op korte tijd massa's stroom verbruikt.

Kortom: leuk voor de gazetten maar weinig relevant. Al had de leverancier hier natuurlijk wel eerder in moeten grijpen en niet zo maar blindelings het voorschot verhogen.
Oud 6 januari 2023, 11:25   #78
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Over die voorschotten:
zelf vorige maand nog meegemaakt.

Ik krijg een mail van mijn gasleverancier dat ik best mijn voorschot verhoog van €200 naar pakweg €400. Ik laat het voorschot gewoon op €200 staan en leef verder.
Enkele dagen later geef ik mijn meterstand in op hun website (doe ik maandelijks) en krijg ik de melding dat ik mijn voorschot best verlaag van €200 naar €10!

Op nog geen 14 dagen van €400 naar €10...
Nattevingerwerk?
Oud 6 januari 2023, 11:37   #79
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Over die voorschotten:
zelf vorige maand nog meegemaakt.

Ik krijg een mail van mijn gasleverancier dat ik best mijn voorschot verhoog van €200 naar pakweg €400. Ik laat het voorschot gewoon op €200 staan en leef verder.
Enkele dagen later geef ik mijn meterstand in op hun website (doe ik maandelijks) en krijg ik de melding dat ik mijn voorschot best verlaag van €200 naar €10!

Op nog geen 14 dagen van €400 naar €10...
Nattevingerwerk?
Dat is waarschijnlijk op basis van de geschatte jaarafrekening en de reeds betaalde voorschotten.
Ik vermoed dat het zoiets is van:
- als de jaarafrekening nog veraf is: voorschot op basis van de huidige prijs
- als de jaarafrekening nabij is: voorschot op basis van het verwachte saldo
Oud 6 januari 2023, 11:39   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is waarschijnlijk op basis van de geschatte jaarafrekening en de reeds betaalde voorschotten.
Ik vermoed dat het zoiets is van:
- als de jaarafrekening nog veraf is: voorschot op basis van de huidige prijs
- als de jaarafrekening nabij is: voorschot op basis van het verwachte saldo
Klopt. Als je 11 maanden lang te weinig hebt betaald, gaat je voorgestelde voorschot voor die laatste maand voor de jaarafrekening super hoog zijn.

Je moet dat voorschot dan niet * 12 doen om je jaarprijs te berekenen. Dat laatste voorschot omvat gewoon die 11X dat je iets te weinig hebt betaald (en zal dus heel hoog zijn).

Zie post 64.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 6 januari 2023 om 11:39.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be