Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2012, 09:02   #141
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Die jobs zijn al gezinsvriendelijk genoeg. Doe nu niet alsof het zware carrièregerichte jobs zijn.
Wat is er zo gezinsvriendelijk aan die jobs?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 09:42   #142
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jij bekijkt dit vanuit het standpunt van de vrouw.
Vertel dat aan de baas "wat zijn die 2 keer 4 maand zwangerschapsverlof nu op een carriere van 45 jaar ?"
Als de baas dat niet inziet zit hij misschien niet op zijn plek daar.

PS: Ik ben geen vrouw. Ik vind gewoon dat mensen (ongeacht sexe) evenveel kansen moeten krijgen in het leven. Dat een vrouw de biologisch zeer belangrijke taak van kinderen te baren heeft, mag daar geen probleem voor zijn.

PS2: Ik heb ooit een vrouwelijke manager gehad. Zij vervulde die taak met glans. Ik kan me trouwens wel inbeelden dat tussen de arbeiders een vrouw het moeilijker heeft. Het niveau is daar namelijk regelmatig ver zoek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 09:43   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht

Neem voor vele vrouwen maar gerust 2 �* 4 jaar.

(Ben jij 'toevallig' een vrouw?)
Neen.

En hier is het 4 maand. Mijn vrouwelijke collegas hebben namelijk lang genoeg gestudeerd om ook een carriere te willen, en ik gun hun die ook ten zeerste.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 09:51   #144
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als de baas dat niet inziet zit hij misschien niet op zijn plek daar.

PS: Ik ben geen vrouw. Ik vind gewoon dat mensen (ongeacht sexe) evenveel kansen moeten krijgen in het leven. Dat een vrouw de biologisch zeer belangrijke taak van kinderen te baren heeft, mag daar geen probleem voor zijn.

PS2: Ik heb ooit een vrouwelijke manager gehad. Zij vervulde die taak met glans. Ik kan me trouwens wel inbeelden dat tussen de arbeiders een vrouw het moeilijker heeft. Het niveau is daar namelijk regelmatig ver zoek.
De plek van de baas wordt niet altijd bepaald door zijn kunde en inzicht.

Je kan als man toch ook iets bekijken vanuit verschillende standpunten (inclusief die van een vrouw)

Ik kan je verzekeren dat het niveau onder bedienden nu en dan ook ver zoek is.

Ik ga volledig akkoord met "Ik vind gewoon dat mensen (ongeacht sexe) evenveel kansen moeten krijgen in het leven. Dat een vrouw de biologisch zeer belangrijke taak van kinderen te baren heeft, mag daar geen probleem voor zijn."

Laatst gewijzigd door artisjok : 11 maart 2012 om 09:51.
Oud 11 maart 2012, 13:23   #145
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen.

En hier is het 4 maand. Mijn vrouwelijke collegas hebben namelijk lang genoeg gestudeerd om ook een carriere te willen, en ik gun hun die ook ten zeerste.

Natuurlijk, als men vrouwen in dienst neemt die ouder dan 35 zijn is de kans groot dat het nog minder dan 4 maand is.

En ook ik gun vrouwen natuurlijk een erg mooie carrière.
Ik wens trouwens dat alle mensen op deze aardbol miljardair zouden zijn en nooit ziek worden en ouder dan 200 jaar.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 13:24   #146
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er zo gezinsvriendelijk aan de job van minister?
Van postbediende, treinbestuurder...?
Oud 11 maart 2012, 13:25   #147
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

Natuurlijk, als men vrouwen in dienst neemt die ouder dan 35 zijn is de kans groot dat het nog minder dan 4 maand is.

En ook ik gun vrouwen natuurlijk een erg mooie carrière.
Ik wens trouwens dat alle mensen op deze aardbol miljardair zouden zijn en nooit ziek worden en ouder dan 200 jaar.
gelieve niet naast de kwestie te leuteren.

Zwangerschapsverlof is vier maanden.

Alle andere ziekten kunnen zowel bij mannen als vrouwen voorkomen, bij mannen nog iets meer.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 13:35   #148
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
gelieve niet naast de kwestie te leuteren.

Zwangerschapsverlof is vier maanden.

Alle andere ziekten kunnen zowel bij mannen als vrouwen voorkomen, bij mannen nog iets meer.
Bon.

Volgende woensdag zie ik normaal enkele ondernemers. Ik zal ze die blijde boodschap overmaken.
Oud 11 maart 2012, 13:46   #149
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er zo gezinsvriendelijk aan de job van minister?
Van postbediende, treinbestuurder...?
Niets. Waarom vraag je dat?
Oud 11 maart 2012, 13:55   #150
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets. Waarom vraag je dat?
Vragen staat vrij.

Waarom schrijf jij?

Die vrouwen die aan de lopende band of in een stikatelier werken, hebben niet altijd de keuze om een gezinsvriendelijke job te kunnen beoefenen.
Oud 11 maart 2012, 14:19   #151
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vragen staat vrij.

Waarom schrijf jij?

Die vrouwen die aan de lopende band of in een stikatelier werken, hebben niet altijd de keuze om een gezinsvriendelijke job te kunnen beoefenen.
Dat waren twee voorbeelden die direct bij me opkwamen omdat vriendinnen-moeders dat beroep uitoefenen.
Je mag gerust toevoegen "minister, postbediende, treinbestuurder," en nog tal van beroepen.

In 2009 lanceerde de gezinsbond een charter voor gezinsvriendelijke onderneming.

Op deze link kan je dat charter nalezen en bekijken hoe weinig ondernemingen zich als gezinsvriendelijk wensen te profileren.
Oud 11 maart 2012, 14:31   #152
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat waren twee voorbeelden die direct bij me opkwamen omdat vriendinnen-moeders dat beroep uitoefenen.
Je mag gerust toevoegen "minister, postbediende, treinbestuurder," en nog tal van beroepen.

In 2009 lanceerde de gezinsbond een charter voor gezinsvriendelijke onderneming.

Op deze link kan je dat charter nalezen en bekijken hoe weinig ondernemingen zich als gezinsvriendelijk wensen te profileren.
Zou je het me kwalijk nemen als ik dat charter beschouw als zever in een pakske?

Hoe zou jij bvb het werk van een vrouw die in een stikatelier vrouwvriendelijker maken?
(wat doet zo'n vrouw trouwens volgens jou?)
Oud 11 maart 2012, 14:31   #153
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is lessen voorbereiden geen gepresteerde tijd?
Lessen voorbereiden hoort tot de job. Waar je die lesvoorbereiding ook doet, thuis of op school. Lesvoorbereiding beperkt zich tot de eerste twee jaren van de loopbaan, de rest is routine ... en herhalen. Voor de rest 5 maanden vakantie per jaar.

Ik dacht dat je een kaderfunctie (ICT) uitoefende.

Schandalig eigenlijk dat je verantwoordelijk kaderwerk reduceert tot wat minutenklopperij. Leerkrachten hebben 5 maanden per jaar de tijd om uit te rusten. Regenten en licentiaten kunnen misschien tijdens hun 20-tal urenweek tijdens de werkweek op school blijven.

Je gooit je eigen ruiten in. Vrouwen opteren voor de job van leerkracht omdat ze net als hun kindjes op hetzelfde moment vakantie hebben.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 maart 2012 om 14:33.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:42   #154
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Als de vrouwen in islamlanden al evenveel rechten krijgen als hier, is er reeds een ENORME stap gedaan. Of niet ?
De vrouwen ginder zijn nauwelijks meer dan huisdieren, of slaven...Dat kan je van onze dame's niet zeggen vind ik.
Citaat:
Wat bedoel jij met islamlanden?

Mag ik er je op wijzen dat er nog andere landen zijn behalve islamlanden en ons land?
Ik hoop dat jij je niet enkel op de vrouwenrechten in islamlanden fixeert. Elders is er ook nog veel werk
Dergelijke vraagstelling is ondertussen totaal achterhaald. zeker in discussies waar de neofiet het ook eens heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Je wordt daar zo moe van, om het telkens te moeten uitleggen.

Islamlanden is een totaal achterhaald begrip. Het Midden-Oosten, tot daar.

Arti. "Den Dinges" populist meeloper zal u nog proberen aan te tonen dat het allemaal de schuld van de vrouwen is.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 maart 2012 om 14:44.
Oud 11 maart 2012, 14:42   #155
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou je het me kwalijk nemen als ik dat charter beschouw als zever in een pakske?
Neen, ik neem je dat niet kwalijk, want dat is het eigenlijk wel.
Een onderneming tekent dit en heeft geen enkele verplichting. Mag gewoon gezins(on)vriendelijk verder doen zoals ze al altijd deden.

Citaat:
Hoe zou jij bvb het werk van een vrouw die in een stikatelier vrouwvriendelijker maken?
(wat doet zo'n vrouw trouwens volgens jou?)
Vrouwvriendelijker of gezinsvriendelijker?
Glijdende uren, bijvoorbeeld, is vriendelijk voor de werknemer in het algemeen, en in het bijzonder voor de werknemer met een gezin die zijn werkuren moet afstemmen met de school- en opvanguren.

Misschien moet je toch eens dat charter lezen, want er staan wel enkele goede ideeën in.
Oud 11 maart 2012, 14:42   #156
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Lessen voorbereiden hoort tot de job. Waar je die lesvoorbereiding ook doet, thuis of op school. Lesvoorbereiding beperkt zich tot de eerste twee jaren van de loopbaan, de rest is routine ... en herhalen. Voor de rest 5 maanden vakantie per jaar.

Schandalig eigenlijk dat je verantwoordelijk kaderwerk reduceert tot wat minutenklopperij. Leerkrachten hebben 5 maanden per jaar de tijd om uit te rusten. Regenten en licentiaten kunnen misschien tijdens hun 20-tal urenweek tijdens de werkweek op school blijven.

Je gooit je eigen ruiten in. Vrouwen opteren voor de job van leerkracht omdat ze net als hun kindjes op hetzelfde moment vakantie hebben.
ik zie dat je geen leerkrachten in je kennissenkring hebt.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:48   #157
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik zie dat je geen leerkrachten in je kennissenkring hebt.
Cynara. Ik dacht dat je ondertussen, na enkele jaren, zou begrepen hebben dat dit niet zo is. Of hoort wie in hetzelfde bed ligt niet tot de kennissenkring ?
Oud 11 maart 2012, 14:52   #158
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
9 to 5 jobs
Ploegensysteem: men kan dus op eender welk tijdstip (zwangerschaps-)verlof nemen

Een beroep aan de lopende band of stikatelier is heel wat anders dan de job van manager, managing director, etc... waarbij je om te beginnen al tal van overuren dient te kloppen en daarnaast nogeens minder snel vervangbaar bent. Dit laatste is dus niet heel gezinsvriendelijk.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:53   #159
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je visie klopt niet.

Citaat:
Ik ben IT-er, maar heb geen kaderfunctie. Ik ben programmeur.

Citaat:
Iedere job heeft toch zijn verantwoordelijkheden.
Ik moet zorgen dat mijn programma correct werkt (en liefst tegen de geplande deadline), een leerkracht moet zorgen dat hij mee evolueert, pedagogisch verantwoord werkt, de aandacht en interesse van de leerlingen wekt en houdt,....

Citaat:
De vrouwen-leerkrachten die ik ken kozen niet voor die job omwille van de vakantie.
5 vrouw-leerkrachten die ik ken, hebben (nog) geen kinderen.
Een andere geeft Nederlands aan anderstaligen, en heeft bijgevolg die schoolvakanties niet.
Oud 11 maart 2012, 14:55   #160
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik neem je dat niet kwalijk, want dat is het eigenlijk wel.
Een onderneming tekent dit en heeft geen enkele verplichting. Mag gewoon gezins(on)vriendelijk verder doen zoals ze al altijd deden.

Vrouwvriendelijker of gezinsvriendelijker?
Glijdende uren, bijvoorbeeld, is vriendelijk voor de werknemer in het algemeen, en in het bijzonder voor de werknemer met een gezin die zijn werkuren moet afstemmen met de school- en opvanguren.

Misschien moet je toch eens dat charter lezen, want er staan wel enkele goede ideeën in.
Ik heb het gelezen (en nu nog eens opnieuw) en ik vind dit echte stjeefse prietpraat...

Hoe zou jij dat bvb regelen moest jij de baas zijn van een stikateliertje van bvb 10 stiksters, die allen minstens 20 km verder wonen? Hoe gaat jij die uren laten glijden?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be