Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2004, 15:56   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard staat zou het voorbeeld moeten geven

De wegen slippen dicht, en men heeft het over flexibel werken van de burger. Awel zou de regering dan niet eens het goede voorbeeld moeten geven?

Om een voorbeeld te geven...interelectra in Hasselt, men werkt hier van 8.00h tot 17.00h stipt, ga met deze mensen om 17.00h maar eens mee de baan op Hasselt/Eindhoven awel het zit er potvast elke avond. Flexibele werkuren zegt men dan, awel waarom wil men ze deze flexuren dan niet zelf invoeren bij hun eigen bedrijven?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 16:01   #2
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
De wegen slippen dicht, en men heeft het over flexibel werken van de burger. Awel zou de regering dan niet eens het goede voorbeeld moeten geven?

Om een voorbeeld te geven...interelectra in Hasselt, men werkt hier van 8.00h tot 17.00h stipt, ga met deze mensen om 17.00h maar eens mee de baan op Hasselt/Eindhoven awel het zit er potvast elke avond. Flexibele werkuren zegt men dan, awel waarom wil men ze deze flexuren dan niet zelf invoeren bij hun eigen bedrijven?
Ik werk zelf in een ploegsysteem(6-14 14-22u) wie nooit dergelijke uren heeft gewerkt moet andere mensen niet proberen in zo een sleur te steken.Lang leve het gewone dagwerk.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 16:15   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Ik werk zelf in een ploegsysteem(6-14 14-22u) wie nooit dergelijke uren heeft gewerkt moet andere mensen niet proberen in zo een sleur te steken.Lang leve het gewone dagwerk.
Sorry, maar ik snap totaal niet wat jou punt is.
Oud 29 augustus 2004, 16:17   #4
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad, en wacht maar tot de werken gaan beginnen aan die N715 (Hasselt-Eindhoven), dan wordt het nog erger.
Maar het is niet de regering, maar Interelectra die wat aan zijn werkvolk moet gaan denken.
Vergeet niet dat een wagen die in de file staat, gewoon een pak meer opbrengt aan onze regering (hoger verbruik van een hoop wagens).

Kijk eens naar de ringen rond het Genkse.
Als er ploegenwissel is, dan is het niet voor en net na de vaste uren ( 06:00, 14:00 en 22:00u) ook veel verkeer, alhoewel het er gelukkig niet vast zit.

Ikzelf heb geen vaste uren, kan ieder uur van de dag beginnen, kwestie verkeer heeft dat zo zijn voordelen, maar als je om 2u 's nachts uit je bed moet om te beginnen om 2:30u, wees maar zeker dat je dan af en toe die daguren wenst.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 16:19   #5
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik snap totaal niet wat jou punt is.
Het vergt veel energie van jezelf om in ploegen te werken.
Je moet de nadelen van onregelmatig werken ook meetellen natuurlijk.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 17:06   #6
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Mensen met flexibele uren worden daarvoor extra vergoed. Als je vindt dat je niet genoeg vergoed wordt, staat het je vrij te negotieren of op een ander te gaan. Ik zie het probleem niet.
Oud 29 augustus 2004, 17:22   #7
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Mensen met flexibele uren worden daarvoor extra vergoed. Als je vindt dat je niet genoeg vergoed wordt, staat het je vrij te negotieren of op een ander te gaan. Ik zie het probleem niet.
idd.
ik ken ook mensen die flexibele uren werken;
ze moeten enkel hun aantal uren kloppen, zonder dat ze er stipt om 9u of zo moeten zijn.
niks mis mee, in mijn ogen.
Oud 29 augustus 2004, 17:29   #8
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
idd.
ze moeten enkel hun aantal uren kloppen, zonder dat ze er stipt om 9u of zo moeten zijn.
dat is nog een verschil met werken in schiften, en ik denk dat ze het daar over hadden. werken in schiften is idd zwaar. fysiek zwaak, en bovendien niet echt bevorderlijk voor het sociaal leven. je krijgt hier wel en extra financiele vergoeding voor, maar dat neemt de nadelen niet weg.

flexibele uren, waarbij je zelf beslist wanneer je werkt, al naar gelang het je uitkomt, is wel zeer goed voor de werknemer. heel wat kantoren zijn gelukkig al naar dit systeem overgestapt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 19:40   #9
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat is nog een verschil met werken in schiften, en ik denk dat ze het daar over hadden. werken in schiften is idd zwaar. fysiek zwaak, en bovendien niet echt bevorderlijk voor het sociaal leven. je krijgt hier wel en extra financiele vergoeding voor, maar dat neemt de nadelen niet weg.

flexibele uren, waarbij je zelf beslist wanneer je werkt, al naar gelang het je uitkomt, is wel zeer goed voor de werknemer. heel wat kantoren zijn gelukkig al naar dit systeem overgestapt.
Het klopt dat de nacht shift zwaar kan wegen. Bij mij werken de meesten op zelfstandige basis en beslissen we gezamelijk wie de nacht doet. (Hij moet uiteraard wel gedaan worden he). Ik heb er twee die graag 's nachts werken omdat hun sociaal leven zich blijkbaar in de namiddag afspeelt.
Oud 29 augustus 2004, 19:43   #10
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Als iedere ploegwerker zo reageert ligt morgen het land op zijn.Ben verleden verandert van werk om dat ze van de ene op de andere dag op ploegsysteem waren overgeschakeld en ik slechts 0,35€ ploegvergoeding kreeg.Nu krijg ik ongeveer 1€ vergoeding.Voor dagwerk wil gerust 1€ per uur minder verdienen.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 21:13   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Inderdaad, en wacht maar tot de werken gaan beginnen aan die N715 (Hasselt-Eindhoven), dan wordt het nog erger.
Maar het is niet de regering, maar Interelectra die wat aan zijn werkvolk moet gaan denken.
Vergeet niet dat een wagen die in de file staat, gewoon een pak meer opbrengt aan onze regering (hoger verbruik van een hoop wagens).

Kijk eens naar de ringen rond het Genkse.
Als er ploegenwissel is, dan is het niet voor en net na de vaste uren ( 06:00, 14:00 en 22:00u) ook veel verkeer, alhoewel het er gelukkig niet vast zit.

Ikzelf heb geen vaste uren, kan ieder uur van de dag beginnen, kwestie verkeer heeft dat zo zijn voordelen, maar als je om 2u 's nachts uit je bed moet om te beginnen om 2:30u, wees maar zeker dat je dan af en toe die daguren wenst.
Het is wel onze beste vriend Steve Stevaart die de uren beslist bij interelectra.

Flexuren zijn gewoonweg een noodzaak in deze tijd van files.
Er zijn wel niet veel jobs of bedrijven waarbij men om 2.30h nog aan zijn shift moet beginnen, ik kan op dit moment geen enkele voorstellen. Misschien een piloot ofzo?
Oud 29 augustus 2004, 21:16   #12
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen met flexibele uren worden helemaal niet extra vergoed, kzou ook niet weten waarom. Je klopt gewoon je uurtjes en je gaat naar huis. Om nu een voorbeeld te geven, ipv dat iedereen bij interelectra om 8h moet beginnen kun je om 9h beginnen en vertrek je om 18.00h zodat het grootste deel van het verkeer al weg is, of je begint vroeger en je maakt dat je Hasselt uit bent voordat de files beginnen. Dat is nu net wat men voorstelde en toch doet men het niet.

Trouwens, het op een ander gaan zoals je zei, in deze tijden is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om zomaar te vertrekken en op een ander te beginnen, je mag blij zijn dat je werk hebt.

Laatst gewijzigd door illwill : 29 augustus 2004 om 21:17.
Oud 29 augustus 2004, 21:18   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
idd.
Inderdaad.
Oud 29 augustus 2004, 21:26   #14
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen met flexibele uren worden helemaal niet extra vergoed, kzou ook niet weten waarom. Je klopt gewoon je uurtjes en je gaat naar huis. Om nu een voorbeeld te geven, ipv dat iedereen bij interelectra om 8h moet beginnen kun je om 9h beginnen en vertrek je om 18.00h zodat het grootste deel van het verkeer al weg is, of je begint vroeger en je maakt dat je Hasselt uit bent voordat de files beginnen. Dat is nu net wat men voorstelde en toch doet men het niet.

Trouwens, het op een ander gaan zoals je zei, in deze tijden is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om zomaar te vertrekken en op een ander te beginnen, je mag blij zijn dat je werk hebt.
Ik bedoel flexibele werknemers, die gaan wanneer het bedrijf hen nodig heeft, niet werknemers die thuiswerken of hun eigen uren bepalen. Misschien was het onduidelijk, ik bekijk het nogal vaak van de kant van het bedrijf.
Oud 29 augustus 2004, 21:28   #15
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel onze beste vriend Steve Stevaart die de uren beslist bij interelectra.

Flexuren zijn gewoonweg een noodzaak in deze tijd van files.
Er zijn wel niet veel jobs of bedrijven waarbij men om 2.30h nog aan zijn shift moet beginnen, ik kan op dit moment geen enkele voorstellen. Misschien een piloot ofzo?
Piloot in de prive luchtvaart is een voorbeeld van hoe het kan. De meeste van die mannen hebben geen uren, zitten meer als 150 dagen per jaar thuis, maar kunnen wel om 1 uur 's morgens de dag voor een feestdag opgebeld worden omdat er een vlucht geboekt werd.
Oud 29 augustus 2004, 23:06   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het klopt dat de nacht shift zwaar kan wegen. Bij mij werken de meesten op zelfstandige basis en beslissen we gezamelijk wie de nacht doet. (Hij moet uiteraard wel gedaan worden he). Ik heb er twee die graag 's nachts werken omdat hun sociaal leven zich blijkbaar in de namiddag afspeelt.
Sommige bedrijven zijn nu eenmaal verplicht om in shift te werken. (staal bijvoorbeeld)
Zelf heb ik het vrijwel mijn hele loopbaan gedaan.
Mijn zoon werkt altijd ’s nachts.
Dat lijkt mij alvast minder belastend dan wisselende shift, kwestie van de biologische klok aan te passen.
Uw sociaal leven moet u er natuurlijk bij aanpassen maar het heeft soms ook voordelen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 23:22   #17
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Sommige bedrijven zijn nu eenmaal verplicht om in shift te werken. (staal bijvoorbeeld)
Zelf heb ik het vrijwel mijn hele loopbaan gedaan.
Mijn zoon werkt altijd ’s nachts.
Dat lijkt mij alvast minder belastend dan wisselende shift, kwestie van de biologische klok aan te passen.
Uw sociaal leven moet u er natuurlijk bij aanpassen maar het heeft soms ook voordelen.
die wisselende schifts zijn idd moeilijk. je hebt geen ritme, en je leven een beetje plannen is zeer moeilijk, want uurroosters hangen meestal niet lang op voorhand uit.

Citaat:
Oud 29 augustus 2004, 23:31   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die wisselende schifts zijn idd moeilijk. je hebt geen ritme, en je leven een beetje plannen is zeer moeilijk, want uurroosters hangen meestal niet lang op voorhand uit.
Hier een tiental dagen voor het einde vd maand, hangt de uurrooster voor de volgende maand uit. (Ik doe shiften van twaalf uur, 0700-1900 of 1900-0700). Dit is voordelig in die zin, dat ik "minder" naar het werk ga om de nodige uren te presteren. In kilometers, scheelt dat nogal wat op jaarbasis.8)

Laatst gewijzigd door Pietje : 29 augustus 2004 om 23:32.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 23:41   #19
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Hier een tiental dagen voor het einde vd maand, hangt de uurrooster voor de volgende maand uit. (Ik doe shiften van twaalf uur, 0700-1900 of 1900-0700). Dit is voordelig in die zin, dat ik "minder" naar het werk ga om de nodige uren te presteren. In kilometers, scheelt dat nogal wat op jaarbasis.8)
ik werk in een supermarkt, in het schooljaar 2 dagen van 4u, in de vakanties wat meer. de uurroosters moeten 3 weken op voorhand uithangen (is wel niet altijd zo). de uren kunnen (aan de kassa) varieren van 8.30 's morgens en 20.30 's avonds (vrijdag zelfs 21.30). ook je vrije dag valt wekelijks anders. indien je dus ergens naar toe moet, moet je dit 4 weken op voorhand melden. last-minute afspraken zijn moeilijk. maar zoals gezegd, ook voor je bioritme is dit niet goed. als men winkels nog langer gaat openhouden (tot 22 uur zoals sommigen willen) wordt dit nog erger.

Citaat:
Oud 29 augustus 2004, 23:59   #20
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik werk in een supermarkt, in het schooljaar 2 dagen van 4u, in de vakanties wat meer. de uurroosters moeten 3 weken op voorhand uithangen (is wel niet altijd zo). de uren kunnen (aan de kassa) varieren van 8.30 's morgens en 20.30 's avonds (vrijdag zelfs 21.30). ook je vrije dag valt wekelijks anders. indien je dus ergens naar toe moet, moet je dit 4 weken op voorhand melden. last-minute afspraken zijn moeilijk. maar zoals gezegd, ook voor je bioritme is dit niet goed. als men winkels nog langer gaat openhouden (tot 22 uur zoals sommigen willen) wordt dit nog erger.
Daar heb je gelijk in. Ook mijn bioritme slaat wel eens tilt. (maar toch zou ik nooit "nine to five" willen doen). En als syndikalist, sta ik er natuurlijk ook achter, dat grootwarenhuizen NIET later moeten openblijven, anders wordt het in de eerste plaats bijna slavernij, en ten tweede : rauwe winstcijfers moeten af en toe eens plaats maken voor het "welzijn" vh personeel.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be