Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2022, 17:49   #43521
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mee eens, en had liever gezien dat we één waren gebleven destijds. En inderdaad waren we wel misschien beter af geweest onder de Oostenrijkse Habsburgers...
Wat ik ook betereur is dat de Vlamingen i.v.m. historische feestdagen het uitsluitend hebben over 1302 (De slag op het Groeninghe-veld bij Kortrijk) toen wij de “fine fleur” van de Franse adel van hun paarden knokten. Maar wat mij betreft zouden we net zogoed 26 juli 1581 moeten herdenken toen de Akte van Verlaetinghe werd bekend gemaakt. Want die werd evenzeer ondertekend zowel door Het toenmalige Vlaanderen als door Brabant.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 08:21   #43522
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik ook betereur is dat de Vlamingen i.v.m. historische feestdagen het uitsluitend hebben over 1302 (De slag op het Groeninghe-veld bij Kortrijk) toen wij de “fine fleur” van de Franse adel van hun paarden knokten. Maar wat mij betreft zouden we net zogoed 26 juli 1581 moeten herdenken toen de Akte van Verlaetinghe werd bekend gemaakt. Want die werd evenzeer ondertekend zowel door Het toenmalige Vlaanderen als door Brabant.
Waarom zo ver teruggrijpen? Geneer je niet:
Ge zijt 19/25 oktober '16 nog vergeten, Kjoe.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 09:04   #43523
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Waarom zo ver teruggrijpen? Geneer je niet:
Ge zijt 19/25 oktober '16 nog vergeten, Kjoe.
Ik denk wel dat de tweespaltvorming oudere wortels heeft, maar ik heb al vaker uit Franstalige hoek gelezen dat dit het begin van het einde was. De kiem echter is veel ouder, die was er al in 1830.

Een cartoon uit De Amsterdammer alleszins. Ollanders die hun eigen elite hadden keken natuurlijk vooral naar de elite in België, die Frans als voertaal had (vaak Vlondereirs die op wilden klimmen enzo, maar goed, dat weten we)


Laatst gewijzigd door Weyland : 25 oktober 2022 om 09:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 09:18   #43524
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik ook betereur is dat de Vlamingen i.v.m. historische feestdagen het uitsluitend hebben over 1302 (De slag op het Groeninghe-veld bij Kortrijk) toen wij de “fine fleur” van de Franse adel van hun paarden knokten. Maar wat mij betreft zouden we net zogoed 26 juli 1581 moeten herdenken toen de Akte van Verlaetinghe werd bekend gemaakt. Want die werd evenzeer ondertekend zowel door Het toenmalige Vlaanderen als door Brabant.
De Akte van Verlaetinghe is de aanzet geweest tot de oorlog met de koning van Spanje en een burgeroorlog. Het is eerder een tragisch documen zoals ik het voel. Meer tranen als vreugde bij mij... Dat het getekend werd in het zuiden verandert bij mij niets. Een dag van rouw voor de dag van ondertekening is zoals ik het zie eerder van toepassing.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 oktober 2022 om 09:21.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 09:25   #43525
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik denk wel dat de tweespaltvorming oudere wortels heeft, maar ik heb al vaker uit Franstalige hoek gelezen dat dit het begin van het einde was. De kiem echter is veel ouder, die was er al in 1830.

Een cartoon uit De Amsterdammer alleszins. Ollanders die hun eigen elite hadden keken natuurlijk vooral naar de elite in België, die Frans als voertaal had (vaak Vlondereirs die op wilden klimmen enzo, maar goed, dat weten we)

Veel Walen zijn naar Nederland gevlucht, in de grote steden zijn nog steeds Waalse kerken te vinden. De invloed van het Frans was behoorlijk groot. Maar die status is er nu niet echt meer. De jeugd op de scholen kiezen niet meer voor het Frans als examenvak. Best jammer.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 09:34   #43526
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een cartoon uit De Amsterdammer alleszins.
Ollanders die hun eigen elite hadden keken natuurlijk vooral naar de elite in België, die Frans als voertaal had (vaak Vlondereirs die op wilden klimmen enzo, maar goed, dat weten we)
Ik zie dat ge 't artikel in kwestie gelezen hebt. Politico cartoons stonden kwalitatief blijkbaar een trapje hoger toen ook al.
Enfin, naar mijn gedacht toch.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 11:01   #43527
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En in 1890, afsplitsing Luxemburg.
Dat valt inderdaad niet te vergeten als we het hebben over interne splitsingen in de Deling der Nederladnen !
Citaat:
Verder de eerdere annexaties van delen van Frankrijk en het landje pik van Frans Vlaanderen....
Inderdaad, maar dat is dan wel van een andere orde, dat zijn namelijk veroveringen door Frankrijk. De Franse Nederlanden zijn verloren Heimat geworden in tegenstelling tot de drie staten die de huidige Nederlanden vormen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 11:04   #43528
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verder zie ik het Franstalige deel van België tegenwoordig ook als deel van de oorspronkelijke Nederlanden. Iedere verdere opsplitsing van België doet afbreuk aan de woorden van Keizer Karel V, opdat zij allen één zijn en ondeelbaar.
Wel kijk eens aan... ! Wij zitten dus eindelijk op dezelfde lijn !

__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 11:25   #43529
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Nederland vieren veel Nederlanders dat ze de strijd tegen de Spanjaarden gewonnen hebben. Maar ik vind dat er niets te vieren valt. Er was destijds een ordinaire burgeroorlog gaande in combinatie met de strijd tegen een onbuigzaam Spanje en daarna de opsplitsing van de Nederlanden. Ook latere onverdraagzaamheid tegenover de katholieken in het noorden verdient niet de hoofdprijs, is dat dan zo mooi ? Er valt naar mijn idee niets te vieren. Jammer dat alles zo is gelopen.
Ik begrijp u natuurlijk volkomen en ik deel zelfs die mening, maar er is een belangrijke MAAR.....
En daarover heb ik het hier:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=190313

Na het starten van die draad heb ik bij verschillende (amateur)historici het licht opgestoken, en ik nu tendeer ik er lichtjes naar van te stellen dat als er geen machtig noorden zou zijn ontstaan tengevolge van de Opstand, en dus Spanje er alleen zou voorgestaan hebben om het hoofd te bieden aan Frankrijk, datzelfde Frankrijk nog met een veel groter stuk der Nederlanden zou zijn aan de haal gegaan. Weet immers dat Spanje in die tijd verschillende keren bankroet is gegaan dat de Republiek daarentegen een supermacht was.

Maar goed, zulke hypothetische bespiegelingen blijven natuurlijk een zeer moeilijke oefening...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 oktober 2022 om 11:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 11:31   #43530
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Akte van Verlaetinghe is de aanzet geweest tot de oorlog met de koning van Spanje en een burgeroorlog. Het is eerder een tragisch documen zoals ik het voel. Meer tranen als vreugde bij mij... Dat het getekend werd in het zuiden verandert bij mij niets. Een dag van rouw voor de dag van ondertekening is zoals ik het zie eerder van toepassing.
Had je dan liever gezien dat de feitelijke coalitie tussen de Spaans-Habsburgse Filips II en de Roomse Kerk in de Nederlanden ongebreideld haar zin kon doen? Brandstapel hoogtij???
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 11:52   #43531
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Had je dan liever gezien dat de feitelijke coalitie tussen de Spaans-Habsburgse Filips II en de Roomse Kerk in de Nederlanden ongebreideld haar zin kon doen? Brandstapel hoogtij???
Wat ge daar beroert zijn eigentijdse problemen van toen.
Wat echter belangrijk is voor het verdere verloop der geschiedenis zijn de geopolitieke gevolgen van de Opstand waarover ik het hierboven heb: nml. wat zou territoriaal voor Dietsland het voordeligste zijn geweest: alleen Spanje versus Frankrijk ( in de veronderstelling dat de Opstand niet had plaatsgevonden) OF Spanje+de Republiek versus Frankrijk. Een Republiek uiteraard als gevolg van de Opstand.

Het is het volledige langetermijnplaatje dat telt, en daar ligt nu juist het belang van de studie der geschiedenis.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 oktober 2022 om 11:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 18:47   #43532
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Had je dan liever gezien dat de feitelijke coalitie tussen de Spaans-Habsburgse Filips II en de Roomse Kerk in de Nederlanden ongebreideld haar zin kon doen? Brandstapel hoogtij???
Wat u aangeeft is de andere consequentie, ook dit is treurig te noemen mocht dit zo zijn gegaan. Ook in dat geval viel er weinig te vieren. Het is pure tragiek wat er is gebeurd.

Verder zijn ook katholieken om het leven gebracht door de geuzen en zijn ook de katholieken verdreven uit de steden. Ook gematigde protestantse groepen als de remonstranten zijn het land uitgezet of een kopje kleiner gemaakt. Ook dit maakt deel uit van diezelfde tragedie. Nee, er valt dus niets te vieren.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 18:49   #43533
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wel kijk eens aan... ! Wij zitten dus eindelijk op dezelfde lijn !

Nooit te oud om te leren, toch ?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2022, 21:05   #43534
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Had je dan liever gezien dat de feitelijke coalitie tussen de Spaans-Habsburgse Filips II en de Roomse Kerk in de Nederlanden ongebreideld haar zin kon doen? Brandstapel hoogtij???
De 'leyenda negra'-koorts slaat weer toe bij sommigen. Zelfs in 2022. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 oktober 2022 om 21:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 06:22   #43535
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De 'leyenda negra'-koorts slaat weer toe bij sommigen. Zelfs in 2022. Het zij zo.
De verhalen omtrent de repressie blijft en is zeker geen uitgemaakte zaak, de discussie hieromtrent blijft. Hoe dan ook, vanuit huidig standpunt is iedere repressie fout. Maar toen golden er andere normen, het zij zo....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 08:11   #43536
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De verhalen omtrent de repressie blijft en is zeker geen uitgemaakte zaak, de discussie hieromtrent blijft. Hoe dan ook, vanuit huidig standpunt is iedere repressie fout. Maar toen golden er andere normen, het zij zo....
Voor elk wat wils blijkbaar.


Nieuw licht op de Tachtigjarige Oorlog: 'Die calvinisten leken wel de Taliban'.
De Nederlandse historicus Hans Goedkoop, die de zevendelige TV-serie maakte over de Tachtigjarige Oorlog, vergelijkt de calvinisten met een soort taliban van toen. Godsdienstige zeer wrede fanaten. Hij als historicus die deze oorlog bestudeerde, zegt dit natuurlijk niet 'zo maar'.

De wrede oorlogsvoering zoals die van Islamitische Staat in Syrië of de Taliban in Afghanistan verbijstert mensen al jaren. Maar zulke wreedheden vonden ook plaats in de Tachtigjarige Oorlog, vertelt een nieuwe tv-serie. "Dáár is Nederland dus uit voortgekomen", zegt presentator en historicus Hans Goedkoop, ook bekend van het geschiedenisprogramma 'Andere Tijden'. Het vertrouwde beeld van de Tachtigjarige Oorlog - die in 1568 begon, 450 jaar geleden - is die van een opstand van een kleine groep dappere Nederlandse protestanten tegen het grote wereldrijk van de foute overheersende katholieke Spanjaarden. Dat beeld klopt niet.
(Trouw)


Het is maar dat men het weet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2022 om 08:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 08:46   #43537
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor elk wat wils blijkbaar.


Nieuw licht op de Tachtigjarige Oorlog: 'Die calvinisten leken wel de Taliban'.
De Nederlandse historicus Hans Goedkoop, die de zevendelige TV-serie maakte over de Tachtigjarige Oorlog, vergelijkt de calvinisten met een soort taliban van toen. Godsdienstige zeer wrede fanaten. Hij als historicus die deze oorlog bestudeerde, zegt dit natuurlijk niet 'zo maar'.

De wrede oorlogsvoering zoals die van Islamitische Staat in Syrië of de Taliban in Afghanistan verbijstert mensen al jaren. Maar zulke wreedheden vonden ook plaats in de Tachtigjarige Oorlog, vertelt een nieuwe tv-serie. "Dáár is Nederland dus uit voortgekomen", zegt presentator en historicus Hans Goedkoop, ook bekend van het geschiedenisprogramma 'Andere Tijden'. Het vertrouwde beeld van de Tachtigjarige Oorlog - die in 1568 begon, 450 jaar geleden - is die van een opstand van een kleine groep dappere Nederlandse protestanten tegen het grote wereldrijk van de foute overheersende katholieke Spanjaarden. Dat beeld klopt niet.
(Trouw)


Het is maar dat men het weet.
Trouw is ook van oorsprong een orthodox gereformeerd blad. Eetje die aan zelfreflectie durft doen, maar velen zijn er nog verre van, ook vandaag (helaas).

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 oktober 2022 om 08:46.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 10:38   #43538
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Wat mij betreft kunnen de Nederlanden pas één worden met wederzijds begrip. Zelf droom ik ervan, maar het staat niet in de sterren geschreven dat het er ooit van zou komen. Ik verwacht gewoon dat het zou botsen tussen Belgen en Nederlanders zonder (ik sluit de Walen niet uit, die zijn als het erop aankomt geen fan van onderdeel van Frankrijk worden, al houden ze van dat land).

Ondertussen kunnen we het beste aan onszelf werken.

Verder heb ik erg veel begrip voor hervormden en gereformeerden. Soms lukt dat beter dan anders en vice versa bestaat evenzeer veel onbegrip. Ik bofte toen ik op Goeree-Overflakkee werkte dat ik erg verdraamzame orthodox gereformeerde collega's had (eentje afvallig en een ander een bekeerling, toegegeven). De schoonmakers waren zelfs bevindelijk gereformeerd en evenzeer topmensen. Eentje was Jehovagetuige, prima persoon verder. Zo kan het ook.

Volgens de leer van Calvijn komen weinig mensen in de hemel terecht en is dit sinds het begin der tijden vastgelegd, maar die mensen maken een grote kans wat mij betreft. Gouden mensen.

Wat mensen zich moeten bedenken is dat zelfreflectie an sich evenzeer onderdeel is van de dubbele predistinatie (ik zie het als geen echte zware contradictie alleszins). Als je erg consequent bent verschillen het katholicisme en de hervormde gezindte niet zo veel van elkaar als het aankomt op de essentie van wat de Bijbel ons leert, slechts een ander pad om tot dezelfde 'goede weg' te komen. Het is enkel dat weinig mensen goede christenen zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 oktober 2022 om 10:53.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 16:02   #43539
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor elk wat wils blijkbaar.


Nieuw licht op de Tachtigjarige Oorlog: 'Die calvinisten leken wel de Taliban'.
De Nederlandse historicus Hans Goedkoop, die de zevendelige TV-serie maakte over de Tachtigjarige Oorlog, vergelijkt de calvinisten met een soort taliban van toen. Godsdienstige zeer wrede fanaten. Hij als historicus die deze oorlog bestudeerde, zegt dit natuurlijk niet 'zo maar'.

De wrede oorlogsvoering zoals die van Islamitische Staat in Syrië of de Taliban in Afghanistan verbijstert mensen al jaren. Maar zulke wreedheden vonden ook plaats in de Tachtigjarige Oorlog, vertelt een nieuwe tv-serie. "Dáár is Nederland dus uit voortgekomen", zegt presentator en historicus Hans Goedkoop, ook bekend van het geschiedenisprogramma 'Andere Tijden'. Het vertrouwde beeld van de Tachtigjarige Oorlog - die in 1568 begon, 450 jaar geleden - is die van een opstand van een kleine groep dappere Nederlandse protestanten tegen het grote wereldrijk van de foute overheersende katholieke Spanjaarden. Dat beeld klopt niet.
(Trouw)


Het is maar dat men het weet.
Doet mij ook denken aan de voetbal hooligans vandaag de dag. Weinig gevoel voor nuancering door de geuzen van toen.

Er is onder katholieken ook een slachting aangericht in het noorden. Allemaal tragisch toendertijd. Ik treur er om wat mensen elkaar toen hebben aangedaan.

Beter was het geweest dat dit nooit had plaatsgevonden, dan waren we misschien nog één geheel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2022, 16:05   #43540
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat mij betreft kunnen de Nederlanden pas één worden met wederzijds begrip. Zelf droom ik ervan, maar het staat niet in de sterren geschreven dat het er ooit van zou komen. Ik verwacht gewoon dat het zou botsen tussen Belgen en Nederlanders zonder (ik sluit de Walen niet uit, die zijn als het erop aankomt geen fan van onderdeel van Frankrijk worden, al houden ze van dat land).

Ondertussen kunnen we het beste aan onszelf werken.

Verder heb ik erg veel begrip voor hervormden en gereformeerden. Soms lukt dat beter dan anders en vice versa bestaat evenzeer veel onbegrip. Ik bofte toen ik op Goeree-Overflakkee werkte dat ik erg verdraamzame orthodox gereformeerde collega's had (eentje afvallig en een ander een bekeerling, toegegeven). De schoonmakers waren zelfs bevindelijk gereformeerd en evenzeer topmensen. Eentje was Jehovagetuige, prima persoon verder. Zo kan het ook.

Volgens de leer van Calvijn komen weinig mensen in de hemel terecht en is dit sinds het begin der tijden vastgelegd, maar die mensen maken een grote kans wat mij betreft. Gouden mensen.

Wat mensen zich moeten bedenken is dat zelfreflectie an sich evenzeer onderdeel is van de dubbele predistinatie (ik zie het als geen echte zware contradictie alleszins). Als je erg consequent bent verschillen het katholicisme en de hervormde gezindte niet zo veel van elkaar als het aankomt op de essentie van wat de Bijbel ons leert, slechts een ander pad om tot dezelfde 'goede weg' te komen. Het is enkel dat weinig mensen goede christenen zijn.
In essentie ligt het gedachtengoed van Rooms Katholiek en Bevindelijk Gereformeerd soms héél erg dicht bij elkaar....Dit is mijn persoonlijke ervaring. Mijn vrouw zegt dit ook, en zij is van Zeeuwse komaf...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be