Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2022, 08:15   #1041
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er hoeft maar 1 hoax bewijs te kloppen he.
Natuurlijk niet. Stel dat men OOK NOG EENS de maanlandingen "uit alle veiligheid" zou opgenomen hebben in studio's, en dat men daar bewijzen zou van vinden, dan is dat nog altijd geen bewijs dat de maanlandingen niet plaatsvonden. Enkel dat er OOK studio's waren, he.

Stel dat men een nagemaakte Romeinse helm vindt. Wil dat zeggen dat er geen Romeinen geweest zijn ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:24   #1042
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Stel dat men OOK NOG EENS de maanlandingen "uit alle veiligheid" zou opgenomen hebben in studio's, en dat men daar bewijzen zou van vinden, dan is dat nog altijd geen bewijs dat de maanlandingen niet plaatsvonden. Enkel dat er OOK studio's waren, he.

Stel dat men een nagemaakte Romeinse helm vindt. Wil dat zeggen dat er geen Romeinen geweest zijn ?
Dat is juist. Hoe weet je of de maan beelden getoond in de jaren 60 op tv uit een studio kwamen of vanop de maan? Ik zag wel eens van die beelden waar soms wat leek op de reflectie op kabels boven de huppelende astronauten zichtbaar was. Eigenaardig dacht ik. Maar geen bewijs inderdaad dat ze niet óók ergens echt op de maan rond huppelden. Misschien bedoeld als backup voor als de verbinding zou uitvallen. Ja, van alles is theoretisch mogelijk.

Ik ga ervan uit dat de VS op twee sporen werkte. En dat is een van de redenen waarom de twijfel rond de echtheid van de maanlanding persisteert.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 november 2022 om 08:32.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:42   #1043
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Op Australië, in Afrika en in Azië spreken culturen van een globale vloed met totale destructie waarvan maar een paar mensen het overleefden.
"Ergens in Azië" is iets minder specifiek dan ik op had gehoopt als voorbeeld. Kan je misschien een naam geven van de hoofdpersoon of het boek waar het instaat?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:46   #1044
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
"Ergens in Azië" is iets minder specifiek dan ik op had gehoopt als voorbeeld. Kan je misschien een naam geven van de hoofdpersoon of het boek waar het instaat?
Dat kan ik zeker, voor een 2e maal enige maanden later. Finding Dory...

Quote : In Hindu mythology, texts such as the Satapatha Brahmana[10] (c. 6th century BCE)[11] and the Puranas contain the story of a great flood, "manvantara-sandhya",[12][13] wherein the Matsya Avatar of the Vishnu warns the first man, Manu, of the impending flood, and also advises him to build a giant boat.[14][15][16] In Zoroastrian Mazdaism, Ahriman tries to destroy the world with a drought, which Mithra ends by shooting an arrow into a rock, from which a flood springs; one man survives in an ark with his cattle.[17] Norbert Oettinger[who?] argues that the story of Yima and the Vara[clarification needed] was originally a flood myth, and the harsh winter was added in due to the dry nature of Eastern Iran, as flood myths didn't have as much of an effect as harsh winters. He has argued that the mention of melted water flowing in Videvdad 2.24 is a remnant of the flood myth, and mentions that the Indian flood myths originally had their protagonist as Yama, but it was changed to Manu later.[18] : unquote
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flood_myth
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:46   #1045
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er hoeft maar 1 hoax bewijs te kloppen he. En er zijn talrijke beweringen of mogelijke bewijzen dat de (1969 heen en terug) landing gefaked zou kunnen zijn. Te veel om op te noemen eigenlijk.
Interessante benadering: er zijn zoveel versies van deze hoax verzonnen, dan moet er bijna wel een spontaan in de waarheid veranderd zijn.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:47   #1046
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is juist. Hoe weet je of de maan beelden getoond in de jaren 60 op tv uit een studio kwamen of vanop de maan?
Omdat er aspecten aan die beelden zijn die perfect overeenkomen met een maan omgeving (kleinere zwaartekracht, geen atmosfeer...) en die bijzonder moeilijk ALLEMAAL SAMEN na te doen zijn op aarde. En het zit hem in de kleine details, zoals het stof dat opwarrelt als men stapt.

Ook, omdat er gigantisch veel materiaal is, dat allemaal coherent is. Iedereen weet dat als je een script schrijft, er altijd incoherenties opduiken. Om dat ALLEMAAL correct te krijgen is iets dat ondoenbaar is. Er is altijd iets dat men vergeten is in orde te brengen in een script, omdat men de complexe werkelijkheid wil nabootsen met een andere werkelijkheid. Enkel de echte werkelijkheid is op natuurlijke wijze consistent met zichzelf.

Maar vooral: omdat de technische beschrijving bestaat van hoe men naar de maan moet gaan, en het dus PERFECT TE DOEN WAS. Er is niet meer reden om te twijfelen dat men naar de maan KON gaan, dan dat men met een schip naar Amerika kon varen. Meer nog, die technische beschrijving komt perfect overeen met alle materiaal waar we over beschikken.

Citaat:
Ik zag wel eens van die beelden waar soms wat leek op de reflectie op kabels boven de huppelende astronauten zichtbaar was. Eigenaardig dacht ik. Maar geen bewijs inderdaad dat ze niet óók ergens echt op de maan rond huppelden. Misschien bedoeld als backup voor als de verbinding zou uitvallen. Ja, van alles is theoretisch mogelijk.
Juist. En 1 enkel aspectje, dat kan altijd besproken worden. Maar het geheel is gewoon monsterachtig complex om in orde te krijgen.

De prestatie om dat zo te faken is 100 keer straffer dan gewoon echt naar de maan gaan.

DAT is wat de doorslag geeft.

Citaat:
Ik ga ervan uit dat de VS op twee sporen werkte. En dat is een van de redenen waarom de twijfel rond de echtheid van de maanlanding persisteert.
Nee de strikt enige reden waarom er twijfel rond is, is dat er een wappie in 1976 een onnozel boek heeft geschreven en dat het een buzz geworden is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 08:59   #1047
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Interessante benadering: er zijn zoveel versies van deze hoax verzonnen, dan moet er bijna wel een spontaan in de waarheid veranderd zijn.
He saw the strings, like many others.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 09:08   #1048
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Interessante benadering: er zijn zoveel versies van deze hoax verzonnen, dan moet er bijna wel een spontaan in de waarheid veranderd zijn.
Dat is verkeerd samengevat.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 09:18   #1049
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat er aspecten aan die beelden zijn die perfect overeenkomen met een maan omgeving (kleinere zwaartekracht, geen atmosfeer...) en die bijzonder moeilijk ALLEMAAL SAMEN na te doen zijn op aarde. En het zit hem in de kleine details, zoals het stof dat opwarrelt als men stapt.

Ook, omdat er gigantisch veel materiaal is, dat allemaal coherent is. Iedereen weet dat als je een script schrijft, er altijd incoherenties opduiken. Om dat ALLEMAAL correct te krijgen is iets dat ondoenbaar is. Er is altijd iets dat men vergeten is in orde te brengen in een script, omdat men de complexe werkelijkheid wil nabootsen met een andere werkelijkheid. Enkel de echte werkelijkheid is op natuurlijke wijze consistent met zichzelf.

Maar vooral: omdat de technische beschrijving bestaat van hoe men naar de maan moet gaan, en het dus PERFECT TE DOEN WAS. Er is niet meer reden om te twijfelen dat men naar de maan KON gaan, dan dat men met een schip naar Amerika kon varen. Meer nog, die technische beschrijving komt perfect overeen met alle materiaal waar we over beschikken.



Juist. En 1 enkel aspectje, dat kan altijd besproken worden. Maar het geheel is gewoon monsterachtig complex om in orde te krijgen.

De prestatie om dat zo te faken is 100 keer straffer dan gewoon echt naar de maan gaan.

DAT is wat de doorslag geeft.



Nee de strikt enige reden waarom er twijfel rond is, is dat er een wappie in 1976 een onnozel boek heeft geschreven en dat het een buzz geworden is.
Er zijn vele aspectjes. Dat is juist wat de hoax theorie niet zomaar verwerpbaar maakt. En sommigen daarvan zullen zeker aantoonbaar fout zijn. Of weinig overtuigend. Maar ook daar geldt wat u beweerde. Dat het geheel van 'eigenaardige' zaken vragen doet reizen.

De TV beelden overtuigen me in ieder geval niet. En ook lijkt het me niet zo extreem moeilijk dit te faken Je hebt daarvoor geen honderduizenden nodig die op de hoogte zijn van een of ander complot. Dat zijn veronderstellingen.

Stel u misschien eens de vraag, als gedachtenspel, moest ik zo iets willen faken, hoe zou ik dat doen?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 10:03   #1050
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat kan ik zeker, voor een 2e maal enige maanden later. Finding Dory...
Jij hebt inderdaad toen een lijst tevoorschijn gegoogled die niet bewees wat jij zei dat hij bewees. Maar we hebben het destijds vooral gehad over zogenaamd fysiek bewijs, een artikel waarvan jij vond dat het een wereldwijde vloed bewees, maar wat in werkelijkheid ging over een overstroming van misschien formaat België die mogelijk als inspiratie gediend zou kunnen hebben voor de mythe. Eigenlijk bewees het dus eerder dat overstromingen bestaan, en dat wisten we al. Grappig dat je de film aanhaalt waarin Dory zich dingen wel herinnert.

Citaat:
Quote : In Hindu mythology, texts such as the Satapatha Brahmana[10] (c. 6th century BCE)[11] and the Puranas contain the story of a great flood, "manvantara-sandhya",[12][13] wherein the Matsya Avatar of the Vishnu warns the first man, Manu, of the impending flood, and also advises him to build a giant boat.[14][15][16] In Zoroastrian Mazdaism, Ahriman tries to destroy the world with a drought, which Mithra ends by shooting an arrow into a rock, from which a flood springs; one man survives in an ark with his cattle.[17] Norbert Oettinger[who?] argues that the story of Yima and the Vara[clarification needed] was originally a flood myth, and the harsh winter was added in due to the dry nature of Eastern Iran, as flood myths didn't have as much of an effect as harsh winters. He has argued that the mention of melted water flowing in Videvdad 2.24 is a remnant of the flood myth, and mentions that the Indian flood myths originally had their protagonist as Yama, but it was changed to Manu later.[18] : unquote
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flood_myth
Oké, ik doe die eerste. Het begint mijn gebruikelijke methode te worden. Kijken of het allereerste bewijs ergens op slaat. Dat zal vaak wel de sterkste zijn. Ik pak een Engelse vertaling, als je dat goed vindt? Het origineel leest wat lastiger. Dit is de volledige tekst over de overstroming:

EIGHTH ADHYÂYA. FIRST BRÂHMANA.
THE IDÂ.

1:8:1:11. In the morning they brought to Manu 1 water for washing, just as now also they (are wont to) bring (water) for washing the hands. When he was washing himself, a fish came into his hands.

1:8:1:22. It spake to him the word, 'Rear me, I will save thee!' 'Wherefrom wilt thou save me?' 'A flood will carry away all these creatures 2: from that I will save thee!' 'How am I to rear thee?'

1:8:1:33. It said, 'As long as we are small, there is great destruction for us: fish devours fish. Thou wilt first keep me in a jar. When I outgrow that, thou wilt dig a pit and keep me in it. When I outgrow that, thou wilt take me down to the sea, for then I shall be beyond destruction.'

1:8:1:44. It soon became a ghasha (a large fish); for that grows largest (of all fish) 3. Thereupon it said, 'In such and such a year that flood will come. Thou shalt then attend to me (i.e. to my advice) by preparing a ship 1; and when the flood has risen thou shalt enter into the ship, and I will save thee from it.'

1:8:1:55. After he had reared it in this way, he took it down to the sea. And in the same year which the fish had indicated to him, he attended to (the advice of the fish) by preparing a ship; and when the flood had risen, he entered into the ship. The fish then swam up to him, and to its horn he tied the rope of the ship, and by that means he 2 passed swiftly up to yonder northern mountain.

1:8:1:66. It then said, 'I have saved thee. Fasten the ship to a tree; but let not the water cut thee off 3, whilst thou art on the mountain. As the water subsides, thou mayest gradually descend!' Accordingly he gradually descended, and hence that (slope) of the northern mountain is called 'Alarm's descent 1.' The flood then swept away all these creatures, and Manu alone remained here.


Blijkbaar zijn er latere uitgebreidere versies van dit verhaal waar volgens Wikipedia meer overeenkomsten met het verhaal van Noach heeft. De vloed is meer dan een voetnootje in een verhaal waarvan de volgende 38 verzen gaan over Manu's relatie met zijn dochter, die hij zelf geschapen heeft uit wat klinkt als een recept voor kaas. In deze versies red hij blijkbaar (ik kan de originele heilige tekst hiervan niet vinden) zijn familie, 9 soorten zaden, een aantal dieren en 7 wijze mannen op zijn boot. De vis is hierin een avatar van Vishnu, en Manu is hierin een koning die als de 7e van 14 manu's (eerste mens, voorouder van de mensheid?) fungeert. Het verhaal zou zich 120 miljoen jaar geleden afspelen, dus net wat buiten de scope van de Bijbel. Ik kan geen verwijzing vinden dat het doel van de vloed het vernietigen van de door zonen van God gecorrupteerde mensheid te resetten.

Als we de juiste delen van de mythe benadrukken en andere compleet negeren, ja, ik moet toegeven, dan lijkt het veel meer op het verhaal uit Genesis dan ik verwacht had. Je zou het zelfs mogelijk als een aanwijzing voor cultureel contact tussen de culturen kunnen zien. Bewijs voor dat de versie met Noach waar is? Dat zou ik er niet direct uithalen.

Ik zal nu weer even ophouden met een draad over maancomplotten te ontsporen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 10:33   #1051
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er zijn vele aspectjes. Dat is juist wat de hoax theorie niet zomaar verwerpbaar maakt. En sommigen daarvan zullen zeker aantoonbaar fout zijn. Of weinig overtuigend. Maar ook daar geldt wat u beweerde. Dat het geheel van 'eigenaardige' zaken vragen doet reizen.
Er zijn eigenlijk geen "eigenaardige zaken". Er zijn wel dingen die door naieve kijkers als bizar ervaren kunnen worden, en die bij nadere beschouwing juist meer coherentie geven aan het geheel, omdat ze subtiel JUIST zijn.

DAT zijn trouwens aspecten die zo goed als ondenkbaar zijn in een script, omdat een script eerder 'naief' de eerste gevoelens van een naieve kijker zou volgen.

Die schaduwen bijvoorbeeld. Ha ja, je moet eraan denken dat die schaduwen enkel maar parallel moeten zijn als het vlak van hun projectie parallel is. Schaduwen op vlakken met een onderlinge hoek zijn niet parallel.

Naieve script schrijvers zouden waarschijnlijk de schaduwen strikt parallel maken en dus eigenlijk een fout introduceren.

Om het volgende te faken is enorm veel ongekend werk nodig bvb:

https://www.youtube.com/watch?v=X30z82aeSHw&t=0s

De perfect parabolische beweging van het stof is zo goed als niet in orde te krijgen op aarde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2022 om 10:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 10:58   #1052
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik zal nu weer even ophouden met een draad over maancomplotten te ontsporen.
Ik gaf u exact waarnaar ge vroeg
Van bewijs was geen sprake tot nu, he?

Heb jij bewijs dat ze op de maan landden? Het enige tastbare bewijs dat ze meenamen (maanstenen) blijkt gefossiliseerd hout te zijn. How about that?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:08   #1053
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik gaf u exact waarnaar ge vroeg
Van bewijs was geen sprake tot nu, he?

Heb jij bewijs dat ze op de maan landden? Het enige tastbare bewijs dat ze meenamen (maanstenen) blijkt gefossiliseerd hout te zijn. How about that?
Heb je dat uit uw geloofsboekskes? Welke heilige?

Ik heb ook boekskes:

Bestaan en leeftijd van maanstenen

Tijdens de Apollo 11, 12, 14, 15, 16 en 17 missies werd in totaal 382 kilogram maansteen en stof verzameld. Ongeveer 10 kg (22 lb) van de maanstenen is gebruikt in honderden experimenten die zijn uitgevoerd door zowel NASA-onderzoekers als planetaire wetenschappers bij onderzoeksinstellingen die niet bij NASA zijn aangesloten. Deze experimenten hebben de ouderdom en oorsprong van de rotsen als maansteen bevestigd en werden gebruikt om maanmeteorieten te identificeren die later uit Antarctica waren verzameld.[36] De oudste maanstenen zijn tot 4,5 miljard jaar oud,[35] waardoor ze 200 miljoen jaar ouder zijn dan de oudste aardstenen, die dateren uit de Hadeïsche eon en 3,8 tot 4,3 miljard jaar geleden dateerden. De door Apollo geretourneerde rotsen komen qua samenstelling zeer dicht in de buurt van de monsters die zijn geretourneerd door het onafhankelijke Sovjet Luna-programma. Een door Apollo 17 meegebrachte rots was gedateerd op 4,417 miljard jaar oud, met een foutmarge van plus of min 6 miljoen jaar. De test werd uitgevoerd door een groep onderzoekers onder leiding van Alexander Nemchin aan de Curtin University of Technology in Bentley, Australië.[39]

-- -- -- --

Existence and age of Moon rocks

A total of 382 kilograms (842 lb) of Moon rocks and dust were collected during the Apollo 11, 12, 14, 15, 16 and 17 missions.[35] Some 10 kg (22 lb) of the Moon rocks have been used in hundreds of experiments performed by both NASA researchers and planetary scientists at research institutions unaffiliated with NASA. These experiments have confirmed the age and origin of the rocks as lunar, and were used to identify lunar meteorites collected later from Antarctica.[36] The oldest Moon rocks are up to 4.5 billion years old,[35] making them 200 million years older than the oldest Earth rocks, which are from the Hadean eon and dated 3.8 to 4.3 billion years ago. The rocks returned by Apollo are very close in composition to the samples returned by the independent Soviet Luna programme.[37][38] A rock brought back by Apollo 17 was dated to be 4.417 billion years old, with a margin of error of plus or minus 6 million years. The test was done by a group of researchers headed by Alexander Nemchin at Curtin University of Technology in Bentley, Australia.[39]

[35] James Papike; Grahm Ryder & Charles Shearer (1998). "Lunar Samples". Reviews in Mineralogy and Geochemistry. 36: 5.1–5.234.

[36] Pearlman, Robert (September 27, 2000). "House Passes Bill to Award Apollo Astronauts Moon Rocks". Space.com. New York: TechMediaNetwork, Inc. Archived from the original on October 17, 2000. Retrieved May 14, 2013.

[37] Laul, JC; Schmitt, RA (1973). "Chemical composition of Luna 20 rocks and soil and Apollo 16 soils". Geochim. Cosmochim. Acta. 37 (4): 927–942. Bibcode:1973GeCoA..37..927L. doi:10.1016/0016-7037(73)90190-7.

[38] Baryshev, VB; Kudryashova, AF; Tarasov, LS; Ulyanov, AA; Zolotarev, KV (2001). "Geochemistry of rare elements in different types of lunar rocks (based on ?XFA-SR data)". Nucl. Instrum. Methods A. 470 (1–2): 422–425. Bibcode:2001NIMPA.470..422B. doi:10.1016/S0168-9002(01)01089-0.

[39] Pendick, Daniel (June 2009). "Apollo sample pinpoints lunar crust's age". Astronomy. Waukesha, WI: Kalmbach Publishing. 37 (6): 16.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third-..._of_Moon_rocks

Zeer tastbaar en zeer oud (dikwijls gecheckt), ook de Russen hadden zulke maanstenen (Luna).

Van een technische website, 2017: (hele uitleg)
https://www.theverge.com/2017/1/11/1...llo-14-samples

SCIENCE/SPACE

Scientists pinpoint the exact age of the Moon — and it’s older than we thought

/ All thanks to some precious Apollo 14 samples
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2022 om 18:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:16   #1054
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je dat uit uw geloofsboekskes? Welke heilige?

Ik heb ook boekskes:

Bestaan en leeftijd van maanstenen

Tijdens de Apollo 11, 12, 14, 15, 16 en 17 missies werd in totaal 382 kilogram maansteen en stof verzameld. Ongeveer 10 kg (22 lb) van de maanstenen is gebruikt in honderden experimenten die zijn uitgevoerd door zowel NASA-onderzoekers als planetaire wetenschappers bij onderzoeksinstellingen die niet bij NASA zijn aangesloten. Deze experimenten hebben de ouderdom en oorsprong van de rotsen als maansteen bevestigd en werden gebruikt om maanmeteorieten te identificeren die later uit Antarctica waren verzameld.[36] De oudste maanstenen zijn tot 4,5 miljard jaar oud,[35] waardoor ze 200 miljoen jaar ouder zijn dan de oudste aardstenen, die dateren uit de Hadeïsche eon en 3,8 tot 4,3 miljard jaar geleden dateerden. De door Apollo geretourneerde rotsen komen qua samenstelling zeer dicht in de buurt van de monsters die zijn geretourneerd door het onafhankelijke Sovjet Luna-programma. Een door Apollo 17 meegebrachte rots was gedateerd op 4,417 miljard jaar oud, met een foutmarge van plus of min 6 miljoen jaar. De test werd uitgevoerd door een groep onderzoekers onder leiding van Alexander Nemchin aan de Curtin University of Technology in Bentley, Australië.[39]

-- -- -- --

Existence and age of Moon rocks

A total of 382 kilograms (842 lb) of Moon rocks and dust were collected during the Apollo 11, 12, 14, 15, 16 and 17 missions.[35] Some 10 kg (22 lb) of the Moon rocks have been used in hundreds of experiments performed by both NASA researchers and planetary scientists at research institutions unaffiliated with NASA. These experiments have confirmed the age and origin of the rocks as lunar, and were used to identify lunar meteorites collected later from Antarctica.[36] The oldest Moon rocks are up to 4.5 billion years old,[35] making them 200 million years older than the oldest Earth rocks, which are from the Hadean eon and dated 3.8 to 4.3 billion years ago. The rocks returned by Apollo are very close in composition to the samples returned by the independent Soviet Luna programme.[37][38] A rock brought back by Apollo 17 was dated to be 4.417 billion years old, with a margin of error of plus or minus 6 million years. The test was done by a group of researchers headed by Alexander Nemchin at Curtin University of Technology in Bentley, Australia.[39]

[35] James Papike; Grahm Ryder & Charles Shearer (1998). "Lunar Samples". Reviews in Mineralogy and Geochemistry. 36: 5.1–5.234.

[36] Pearlman, Robert (September 27, 2000). "House Passes Bill to Award Apollo Astronauts Moon Rocks". Space.com. New York: TechMediaNetwork, Inc. Archived from the original on October 17, 2000. Retrieved May 14, 2013.

[37] Laul, JC; Schmitt, RA (1973). "Chemical composition of Luna 20 rocks and soil and Apollo 16 soils". Geochim. Cosmochim. Acta. 37 (4): 927–942. Bibcode:1973GeCoA..37..927L. doi:10.1016/0016-7037(73)90190-7.

[38] Baryshev, VB; Kudryashova, AF; Tarasov, LS; Ulyanov, AA; Zolotarev, KV (2001). "Geochemistry of rare elements in different types of lunar rocks (based on ?XFA-SR data)". Nucl. Instrum. Methods A. 470 (1–2): 422–425. Bibcode:2001NIMPA.470..422B. doi:10.1016/S0168-9002(01)01089-0.

[39] Pendick, Daniel (June 2009). "Apollo sample pinpoints lunar crust's age". Astronomy. Waukesha, WI: Kalmbach Publishing. 37 (6): 16.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third-..._of_Moon_rocks

Zeer tastbaar en zeer oud (dikwijls gecheckt), ook de Russen hadden zulke maanstenen (Luna).
In 1969, three Apollo 11 astronauts visited the Netherlands. And the U.S. ambassador gave the Dutch prime minister what he said was a moon rock. When an expert saw the rock in the museum, he didn't think it was real. Geologists have identified the moon rock as petrified wood. https://www.npr.org/templates/story/...ryId=112324216

All y’all are watching is a puppet show lalalala
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:34   #1055
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
In 1969, three Apollo 11 astronauts visited the Netherlands. And the U.S. ambassador gave the Dutch prime minister what he said was a moon rock. When an expert saw the rock in the museum, he didn't think it was real. Geologists have identified the moon rock as petrified wood. https://www.npr.org/templates/story/...ryId=112324216

All y’all are watching is a puppet show lalalala
Onzin dus, van uwe sinterklaas.

https://www.theverge.com/2017/1/11/1...llo-14-samples

Scientists pinpoint the exact age of the Moon — and it’s older than we thought
/ All thanks to some precious Apollo 14 samples

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2022 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:37   #1056
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin dus.
Neen, die steen die ze schonken was fake.
Waarom? Omdat ze niet naar de maan geweest zijn toen en dus toen nog geen echte stenen hadden.
Research it yourself als ge denkt dat NPR onzin verkoopt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:38   #1057
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Neen, die steen die ze schonken was fake.
Waarom? Omdat ze niet naar de maan geweest zijn toen en dus toen nog geen echte stenen hadden.
Research it yourself als ge denkt dat NPR onzin verkoopt.
Onzin.

Apollo 14:
https://www.theverge.com/2017/1/11/1...llo-14-samples

Scientists pinpoint the exact age of the Moon — and it’s older than we thought
/ All thanks to some precious Apollo 14 samples

Bestaan en leeftijd van maanstenen

Tijdens de Apollo 11, 12, 14, 15, 16 en 17 missies werd in totaal 382 kilogram maansteen en stof verzameld. Ongeveer 10 kg (22 lb) van de maanstenen is gebruikt in honderden experimenten die zijn uitgevoerd door zowel NASA-onderzoekers als planetaire wetenschappers bij onderzoeksinstellingen die niet bij NASA zijn aangesloten. Deze experimenten hebben de ouderdom en oorsprong van de rotsen als maansteen bevestigd en werden gebruikt om maanmeteorieten te identificeren die later uit Antarctica waren verzameld.[36] De oudste maanstenen zijn tot 4,5 miljard jaar oud,[35] waardoor ze 200 miljoen jaar ouder zijn dan de oudste aardstenen, die dateren uit de Hadeïsche eon en 3,8 tot 4,3 miljard jaar geleden dateerden. De door Apollo geretourneerde rotsen komen qua samenstelling zeer dicht in de buurt van de monsters die zijn geretourneerd door het onafhankelijke Sovjet Luna-programma. Een door Apollo 17 meegebrachte rots was gedateerd op 4,417 miljard jaar oud, met een foutmarge van plus of min 6 miljoen jaar. De test werd uitgevoerd door een groep onderzoekers onder leiding van Alexander Nemchin aan de Curtin University of Technology in Bentley, Australië.[39]

-- -- -- --

Existence and age of Moon rocks

A total of 382 kilograms (842 lb) of Moon rocks and dust were collected during the Apollo 11, 12, 14, 15, 16 and 17 missions.[35] Some 10 kg (22 lb) of the Moon rocks have been used in hundreds of experiments performed by both NASA researchers and planetary scientists at research institutions unaffiliated with NASA. These experiments have confirmed the age and origin of the rocks as lunar, and were used to identify lunar meteorites collected later from Antarctica.[36] The oldest Moon rocks are up to 4.5 billion years old,[35] making them 200 million years older than the oldest Earth rocks, which are from the Hadean eon and dated 3.8 to 4.3 billion years ago. The rocks returned by Apollo are very close in composition to the samples returned by the independent Soviet Luna programme.[37][38] A rock brought back by Apollo 17 was dated to be 4.417 billion years old, with a margin of error of plus or minus 6 million years. The test was done by a group of researchers headed by Alexander Nemchin at Curtin University of Technology in Bentley, Australia.[39]

[35] James Papike; Grahm Ryder & Charles Shearer (1998). "Lunar Samples". Reviews in Mineralogy and Geochemistry. 36: 5.1–5.234.

[36] Pearlman, Robert (September 27, 2000). "House Passes Bill to Award Apollo Astronauts Moon Rocks". Space.com. New York: TechMediaNetwork, Inc. Archived from the original on October 17, 2000. Retrieved May 14, 2013.

[37] Laul, JC; Schmitt, RA (1973). "Chemical composition of Luna 20 rocks and soil and Apollo 16 soils". Geochim. Cosmochim. Acta. 37 (4): 927–942. Bibcode:1973GeCoA..37..927L. doi:10.1016/0016-7037(73)90190-7.

[38] Baryshev, VB; Kudryashova, AF; Tarasov, LS; Ulyanov, AA; Zolotarev, KV (2001). "Geochemistry of rare elements in different types of lunar rocks (based on ?XFA-SR data)". Nucl. Instrum. Methods A. 470 (1–2): 422–425. Bibcode:2001NIMPA.470..422B. doi:10.1016/S0168-9002(01)01089-0.

[39] Pendick, Daniel (June 2009). "Apollo sample pinpoints lunar crust's age". Astronomy. Waukesha, WI: Kalmbach Publishing. 37 (6): 16.

weerleg eens al die refertes.

Al die refertes zijn al een paar maal geciteerd als het om recente studies gaat.

https://www.scirp.org/(S(351jmbntvns...enceID=2006421

https://www.sciencedirect.com/scienc...12821X15007955

(100 maal)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2022 om 18:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:39   #1058
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin.

Apollo 14:
https://www.theverge.com/2017/1/11/1...llo-14-samples

Scientists pinpoint the exact age of the Moon — and it’s older than we thought
/ All thanks to some precious Apollo 14 samples
Ja maar stenen van later tellen niet meer mee he.
Die ze van Apollo 11 kregen waren fake.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:41   #1059
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja maar stenen van later tellen niet meer mee he.
Die ze van Apollo 11 kregen waren fake.
Ze waren zes keer op de maan, lolbroek.

Tijdens de Apollo 11, 12, 14, 15, 16 en 17 missies werd in totaal 382 kilogram maansteen en stof verzameld.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2022 om 18:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 18:43   #1060
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ze waren zes keer op de maan, lolbroek.
Den eerst keer alleszins niet...
anders geeft ge geen gefossiliseerde stenen maar echte weg he.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 28 november 2022 om 18:46.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be