Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2022, 11:25   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Straffen thuis uitzitten, kunnen imo enkel voor lichte feiten, en zeker niet voor moord. Een moordenaar mag zeker voelen dat hij/zij in de gevangenis zit.
hij heeft alleen de bestelbon getekend he,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:26   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het wordt de straf thuis uitzitten met enkelband. Voor de staat goedkoper dan iemand opsluiten, bewaken, en eten en drinken te moeten geven.
Heeft niets met klassenjustitie te maken.Er moet gewoonweg eens worden nagedacht over de strafuitvoering.
Er is diep nagedacht over de strafuitvoering. Bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheid die de politici naar de strafuitvoeringsrechtbanken hebben doorgeschoven.
Verder is er ook nagedacht vanuit de positie waarin het gevangeniswezen zich bevind, met als gevolg, straffen tot drie jaar automatisch met een bandje, Maar zelfs dat bandje is er meestal niet waardoor de klanten soms bijna tien jaar moeten wachten op de daadwerkelijke strafuitvoering.
Zo ken ik iemand persoonlijk die de uitgesproken drie maand met een bandje, meer dan negen jaar na de uitspraak gedaan heeft.

Zoek je naar een oplossing? Regel een paar honderd miljard € en bouw 25.000 cellen bij. Zoek dan weer naar een paar honderd miljard € om zo'n 100.000 cipiers aan te nemen. Die laatste miljarden worden dan structureel jaarlijks uitgegeven- we kunnen daar enkel over dromen.

In het kort, er is geen geld voor, Belgie wordt dagelijks veroordeeld wegens de mensonwaardige toestand in de gevangenis en ik geef u op een briefje dat de toestand alleen zal verergeren.
Er gaat niets ten goede veranderen en ik voorspel u dat vroeg of laat, tijdens opstanden, er cipiers afgemaakt gaan worden in de gevangenis.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 november 2022 om 11:29.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:28   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Straffen thuis uitzitten, kunnen imo enkel voor lichte feiten, en zeker niet voor moord. Een moordenaar mag zeker voelen dat hij/zij in de gevangenis zit.
Die luxe is er al lang niet meer.

Het komt me voor dat weinig mensen de ernst van de dramatische toestand van het Belgische gevangeniswezen begrijpen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:31   #24
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die luxe is er al lang niet meer.

Het komt me voor dat weinig mensen de ernst van de dramatische toestand van het Belgische gevangeniswezen begrijpen.
Dat justifieert geenszins de straffeloosheid die vandaag heerst.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:34   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Als centrum-rechtse mens vind ik wel dat als er geen gevaar is voor recidive (dat heb je -naast nog andere voorbeelden - bij zedenmisdrijven wel bijna altijd, vrees ik),
en als er zoals in het krantenartikel staat dat hij een enkelband heeft en nog wat bla bal (zodat het duidelijk een straf blijft, en geen vrijgeleide),
en als hij zich maatschappelijk nuttig gedraagt (zoals werken en dus belastingen en sociale bijdragen betalen) ...

(overigens zou er wel een straf mogen gezet worden op onnozele vragen zoals:
"Geen bruine deze keer, benieuwd wat onze rechtsen hiervan vinden".)

dan heb ik geen bezwaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:36   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat justifieert geenszins de straffeloosheid die vandaag heerst.
Ik heb in de post daarvoor aangegeven (grof geschat) wat er nodig is aan Euro's om verandering in de toestand te brengen.

Die Euro's zijn er niet.

Nu, er is nu bruutweg zo'n tien jaar vertraging op de strafuitvoering, mogelijk gemaakt door de wet/regels op strafonderbreking. De volgende stap is dat justitie de straffen niet meer uitgevoerd krijgt en dat na tien jaar de straf vervalt.

Dan ga je eerst straffeloosheid zien.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:38   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De fabel dat voorarrest dubbel telt leeft nog steeds.

Nee dus !
Klopt. Maar het telt wel gewoon mee (niet dubbel natuurlijk).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:44   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt. Maar het telt wel gewoon mee (niet dubbel natuurlijk).
Het telt gewoon mee bij de 1/3 van de straf, vandaar de fabel dat het maal drie telt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:46   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als centrum-rechtse mens vind ik wel dat als er geen gevaar is voor recidive (dat heb je -naast nog andere voorbeelden - bij zedenmisdrijven wel bijna altijd, vrees ik),
en als er zoals in het krantenartikel staat dat hij een enkelband heeft en nog wat bla bal (zodat het duidelijk een straf blijft, en geen vrijgeleide),
en als hij zich maatschappelijk nuttig gedraagt (zoals werken en dus belastingen en sociale bijdragen betalen) ...

(overigens zou er wel een straf mogen gezet worden op onnozele vragen zoals:
"Geen bruine deze keer, benieuwd wat onze rechtsen hiervan vinden".)

dan heb ik geen bezwaar.
Velen hebben geen werk en krijgen een uitkering om het thuis zitten met een bandje mogelijk te maken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:50   #30
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
hij heeft alleen de bestelbon getekend he,
Zeker even erg, zoniet zelfs erger want te laf om het zelf te doen. Maar meneer doktoor had genoeg geld om een huurmoordenaar te betalen.

(cfr. andere bekende gevallen : de moord op PS-kopstuk Cools en de moord op veearts Van Noppen.)
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 30 november 2022 om 11:52.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:50   #31
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Den doktoor mag niet meer als doktoor werken. Maar hij zou nu bij een dierenartsenpraktijk werken.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:52   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Den doktoor mag niet meer als doktoor werken. Maar hij zou nu bij een dierenartsenpraktijk werken.
Enkel om te euthanaseren.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 11:53   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Enkel om te euthanaseren.
Toepasselijk.

Alleszins, is werken één van zijn voorwaarden? Lijkt me overdreven in het geval van iemand die in de zeventig is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 12:35   #34
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.618
Standaard

Wij, de belastingbetalers, moesten de veroordeelde terrorist trabelsi die een aanslag plande op de amerikaanse vliegbasis van Kleine-Brogel een schadevergoeding van 100.000€ betalen omdat het amerikaanse gevangenisregime hem niet aanstond na zijn uitlevering aan de vs.
De veroordeelde terrorist trabelsi kreeg onze 100.000€ belastinggeld van het hellhole brussels hof van beroep.
Er is geen geld voor strafuitvoering maar het brussels hof van beroep smijt 100.000 € naar een veroordeelde terrorist omdat de gevangenis niet naar zn goesting is?!

nourredine cheikni, tot levenslang veroordeelde moordenaar (2011) van agente Kitty Van Nieuwenhuysen, komt na 10 jaar al vrij.
Ook hassan iasir, de tweede veroordeelde moordenaar van Kitty, komt al vrij met een enkelband in 2021 dankzij de strafuitvoeringsrechtbank.
De derde moordenaar van de agente Kitty Van Nieuwenhuysen, de veelpleger kurum galip, mag nu ook vervroegd vrijkomen.
Dit crapuul pleegde voor de moord reeds 33 feiten, een veelpleger dus.
Kurum galip, met zijn ondertussen vrij rondlopende companen hassan iasir en nourredine cheikni pleegden de laffe moord in 2007 op de agente Van Nieuwenhuysen met een kalasjnikov. Na de schietpartij plegen de daders ook nog homejacking bij buurman Ismael Sacoor en vuren in het bijzijn van Sacoors vrouw en kinderen drie kogels op hem af.

In de vs zitten copkillers in de dodencel, hier lopen de veroordeelde moordenaars van 23-jarige politie agente Kitty Van Nieuwenhuysen reeds vrij rond.
Collega Peter Vanstalle raakt zeer zwaar gewond, de agent die destijds een kogel in de buik en een in het been kreeg, heeft sindsdien van elke dader "al" 40€ gekregen....hij krijgt, als slachtoffer, van onze rechtbank geen 100.000€ zoals de veroordeelde terrorist...

En hier wordt dan gezeurd over een bejaarde opdrachtgever die ze zijn verdere straf met enkelband laten uitzitten omdat de politiek faalt om voldoende plaatsen te voorzien voor strafuitvoering?
Zijn die drie copkillers misschien niet gevaarlijker door recidive voor de bevolking/maatschappij dan een oud manneke dat al rijp is voor het rusthuis?
Amai, zeg...waarover hebben we het hier dan maar?
Het plichtsverzuim van de politiek als wetgever verhindert de werking van justitie en de strafuitvoering.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 12:39   #35
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het telt gewoon mee bij de 1/3 van de straf, vandaar de fabel dat het maal drie telt.
Dat zou het inderdaad verklaren.

En het gaat nog verder. Als je je voorhechtenis (deels) met enkelband doet, telt dat ook mee.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 30 november 2022 om 12:39.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 13:01   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
inderdaad, dat is voor iedereen duidelijker, gewoon al dat gezwets van wet le jeune en goed gedrag en amnesty van de roi de vuilbak in.

zelfde voor het boetesysteem

Wat de rechter zegt dat het is, is het ook in realiteit direct duidelijk voor de pers, kleine man, rechtsgeleerde en het slachtoffer.
https://www.hln.be/bizar/kijk-omstre...ting~aa379b5f/

Rechter die in lingerie op haar bed vonnist.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 13:10   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Velen hebben geen werk en krijgen een uitkering om het thuis zitten met een bandje mogelijk te maken.
Als ik je goed begrijpen kan je thuis zitten met enkelband en genieten van een uitkering.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 13:10   #38
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat zou het inderdaad verklaren.

En het gaat nog verder. Als je je voorhechtenis (deels) met enkelband doet, telt dat ook mee.
Uiteraard, elke nacht doorgebracht in de gevangenis telt als gedane gevangenis-dag. Ook de dagen met een bandje tellen mee, vrijheidsberoving is nu eenmaal de straf.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 november 2022 om 13:15.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 13:13   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijpen kan je thuis zitten met enkelband en genieten van een uitkering.
Ja, ook mensen met een bandje moeten huishuur betalen en rekeningen, eten, die dingen.
Lijkt me logisch dat je dan dop/OCMW trekt bij gebrek aan werk.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2022, 13:14   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er is diep nagedacht over de strafuitvoering. Bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheid die de politici naar de strafuitvoeringsrechtbanken hebben doorgeschoven.
Verder is er ook nagedacht vanuit de positie waarin het gevangeniswezen zich bevind, met als gevolg, straffen tot drie jaar automatisch met een bandje, Maar zelfs dat bandje is er meestal niet waardoor de klanten soms bijna tien jaar moeten wachten op de daadwerkelijke strafuitvoering.
Zo ken ik iemand persoonlijk die de uitgesproken drie maand met een bandje, meer dan negen jaar na de uitspraak gedaan heeft.

Zoek je naar een oplossing? Regel een paar honderd miljard € en bouw 25.000 cellen bij. Zoek dan weer naar een paar honderd miljard € om zo'n 100.000 cipiers aan te nemen. Die laatste miljarden worden dan structureel jaarlijks uitgegeven- we kunnen daar enkel over dromen.

In het kort, er is geen geld voor, Belgie wordt dagelijks veroordeeld wegens de mensonwaardige toestand in de gevangenis en ik geef u op een briefje dat de toestand alleen zal verergeren.
Er gaat niets ten goede veranderen en ik voorspel u dat vroeg of laat, tijdens opstanden, er cipiers afgemaakt gaan worden in de gevangenis.
Dat begrijp ik. Overbevolking van de gevangenissen met alle gevolgen van dien.
Ik heb zo de indruk thuis zitten met een enkelband wordt beschouwd als een vorm van luxe, en het het rechtvaardigheidsgevoel schaadt. Mijn indruk;
Tellen de dagen thuis zitten ook mee voor de regel 1/3 straf uitzitten ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be