Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2023, 08:09   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard Niet eens helft van patiënten gered met peperduur kankermedicijn

Niet eens helft van patiënten gered met peperduur kankermedicijn

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230101_97367917

De helft van de Belgische patiënten die een duur nieuw kankermedicijn kregen toegediend, is binnen het jaar na de start van de behandeling overleden. “Er moet beter worden onderzocht wie er wel en wie er geen baat bij heeft”, zeggen experts.

Maxie Eckert
HBVL 02-01-2023 om 03:00
Opdivo en Keytruda deden in 2016 hun intrede in ons land als de eerste medicijnen uit een geheel nieuwe klasse die de overlevingskans van kankerpatiënten ‘spectaculair’ zouden verhogen, en waarmee patiënten met uitgezaaide kankers toch zouden genezen. Ook hun prijskaartjes zijn spectaculair: de behandeling kost officieel meer dan 100.000 euro per patiënt per jaar.


100.000 euro / patiënt / jaar is een bom geld.
Indien het effectief is, dan is het mss goed besteed geld, maar als niets eens de helft het een jaar overleeft, dan stel ik me toch ernstige vragen bij de besteding van "ons" geld.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 20:14   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

En de Geldverbrander reageert volledig naast de kwestie.
Uit de link en uit andere kranten:

Citaat:
Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) wijst er in een reactie op dat er bij elke kankertherapie naar de doeltreffendheid wordt gekeken. “Het gaat om publieke middelen en daar moeten we heel efficiënt mee omgaan. Die beslissing voor terugbetaling wordt telkens genomen op basis van een goede farmaco-economische evaluatie. Wij kiezen nu in België voor een beleid dat de meest menselijke, maar ook doelmatige zorg kan bieden aan kankerpatiënten.”
De controle moet inderdaad niet beëindigen met de goedkeuring van de terugbetaling van het dure geneesmiddel. De controle moet blijven duren.

Voorts zijn er nog politieke consequenties in dit verhaal. Vroeger waren de sossen tegen geheime deals. Nu werken ze er vrolijk aan mee.

Voor de rest heb ik slecht nieuws voor sommige van jullie.
Sedert korte tijd 'geniet' ik van zo'n duur geneesmiddel. Dat heeft niet tot doel mij te genezen, maar wel mij meerdere extra jaren te bezorgen om hier op het forum de ambetante uit te hangen. Dat geneesmiddel kost het riziv 74.000 euro per jaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 07:26   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En de Geldverbrander reageert volledig naast de kwestie.
Uit de link en uit andere kranten:



De controle moet inderdaad niet beëindigen met de goedkeuring van de terugbetaling van het dure geneesmiddel. De controle moet blijven duren.

Voorts zijn er nog politieke consequenties in dit verhaal. Vroeger waren de sossen tegen geheime deals. Nu werken ze er vrolijk aan mee.

Voor de rest heb ik slecht nieuws voor sommige van jullie.
Sedert korte tijd 'geniet' ik van zo'n duur geneesmiddel. Dat heeft niet tot doel mij te genezen, maar wel mij meerdere extra jaren te bezorgen om hier op het forum de ambetante uit te hangen. Dat geneesmiddel kost het riziv 74.000 euro per jaar.
Het is u gegund.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 09:23   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Er zijn maar weinig kankerbehandelingen die 50% halen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 10:16   #5
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn maar weinig kankerbehandelingen die 50% halen he.
Zeker in dat stadium van de ziekte

De meeste nieuwe en dure geneesmiddelen vallen onder een contract met het RIZIV, waaraan een resultaatsverbintenis aan verbonden is. Als het geneesmiddel niet doet waarvoor het is voorgeschreven, krijgt de firma geen terugbetaling. Vandenbroeke zijn kabinet is daar nogal doortastend in, in dergelijke contracten, dus ik vermoed dat zo’n contract hier ook is afgesloten
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 10:55   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Zeker in dat stadium van de ziekte

De meeste nieuwe en dure geneesmiddelen vallen onder een contract met het RIZIV, waaraan een resultaatsverbintenis aan verbonden is. Als het geneesmiddel niet doet waarvoor het is voorgeschreven, krijgt de firma geen terugbetaling. Vandenbroeke zijn kabinet is daar nogal doortastend in, in dergelijke contracten, dus ik vermoed dat zo’n contract hier ook is afgesloten
Daar geloof ik geen kloten van.
Geef jij maar eens een link van jouw bewering.

En vdb doortastend in die contracten? De sossen bestreden destijds het geheime karakter van de contracten ... maar nu passen ze het zelf toe.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221128_98061008
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 11:23   #7
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En de Geldverbrander reageert volledig naast de kwestie.
Uit de link en uit andere kranten:



De controle moet inderdaad niet beëindigen met de goedkeuring van de terugbetaling van het dure geneesmiddel. De controle moet blijven duren.

Voorts zijn er nog politieke consequenties in dit verhaal. Vroeger waren de sossen tegen geheime deals. Nu werken ze er vrolijk aan mee.

Voor de rest heb ik slecht nieuws voor sommige van jullie.
Sedert korte tijd 'geniet' ik van zo'n duur geneesmiddel. Dat heeft niet tot doel mij te genezen, maar wel mij meerdere extra jaren te bezorgen om hier op het forum de ambetante uit te hangen. Dat geneesmiddel kost het riziv 74.000 euro per jaar.
Oei. Dat is tussen een politiek verhaal door niet zo'n gunstig nieuws. Moge het je gegund zijn ons nog lang te ambeteren.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 11:43   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Oei. Dat is tussen een politiek verhaal door niet zo'n gunstig nieuws. Moge het je gegund zijn ons nog lang te ambeteren.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 11:43   #9
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar geloof ik geen kloten van.
Geef jij maar eens een link van jouw bewering.

En vdb doortastend in die contracten? De sossen bestreden destijds het geheime karakter van de contracten ... maar nu passen ze het zelf toe.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221128_98061008
das flink van je schoof... ge hoeft me ook niet te geloven...

Citaat:
Dat deze onderhandelingen op het scherp van de snee worden gevoerd, bewijzen de grote terugbetalingen op de omzet die bedrijven dienen te betalen. Zo stortten de farmaceutische bedrijven in 2022 ongeveer 1,2 miljard euro terug aan de ziekteverzekering voor de geneesmiddelen waarvoor met het RIZIV een overeenkomst werd afgesloten. Dat levert het RIZIV een besparing op van zowat 20 % op het totale geneesmiddelenbudget. Maar de grootste winnaar van deze overeenkomsten zijn de patiënten.
https://pharma.be/nl/media/nieuws/he...overeenkomsten

ik heb vorig jaar 2 van dergelijke contracten afgesloten, en heb volgende week een onderhandeling met het kabinet op de agenda staan.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 11:55   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
das flink van je schoof... ge hoeft me ook niet te geloven...



https://pharma.be/nl/media/nieuws/he...overeenkomsten

ik heb vorig jaar 2 van dergelijke contracten afgesloten, en heb volgende week een onderhandeling met het kabinet op de agenda staan.
Dat is dus de sector zelf die beweert dat zij "hard" aangepakt worden door de overheid.
Wel verrassing: elke sector zegt iets gelijkaardigs, vanaf het ogenblik dat ze dat kunnen zeggen wegens weinig transparatie.

Nog een toelichting: ik ben niet tegen vertrouwelijke passages in dergelijke contracten. Het zou me vb. niet storen mocht geneesmiddel x in Vlaanderen op de markt komen voor 100 euro 't stuk, maar in een armer EU-land voor 60 euro 't zelfde stuk. Of in een Afrikaans land voor 30 euro ... bla bla ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 12:19   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Een laatste show of van mijne privé:
ik blijk de chemo-pillen goed te verdragen. Een eerste evaluatie van de hematologe moet nog komen, maar ik kan de resultaten van de bloedafname al zien op cozo.be en ik meen dat ik in mijn pollekes mag wrijven.
En garde ! De politieke strijd gaat voort.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:22   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een laatste show of van mijne privé:
ik blijk de chemo-pillen goed te verdragen. Een eerste evaluatie van de hematologe moet nog komen, maar ik kan de resultaten van de bloedafname al zien op cozo.be en ik meen dat ik in mijn pollekes mag wrijven.
En garde ! De politieke strijd gaat voort.
Als je eens boven 50% geraakt krijgen ze het duurzaam stabiel. (ervaring met echtgenote, reeds 8 maanden immuuntherapie...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be