Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2023, 15:04   #361
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat die historica ook aanhield. Dat Mariabeelden het vooral moesten ontgelden, omdat het soms leek alsof Maria hoger stond dan Christus bij de katholieken.
Wat mij wel opvalt bij de gevoeligheden bij protestanten vandaag. Praten over Calvijn in negatieve zin is er zwaar taboe, alsof Calvijn boven Christus staat. Hooguit durft men zeggen dat hij een ongezonde levensstijl had (hij at slechts tweemaal per dag) of dat hij een gesloten boek was anders dan Luther (niet bepaald negatief en ook hoe calvinisten veelal zelf zijn).
Hoe Calvijn heksenvervolgingen goedkeurde en vaak op erg brutale manier (dood door foltering), dat is zodanig taboe bij de meesten dat het gewoon onbespreekbaar is. Daarvoor zijn katholieke en andere niet-calvinistische protestantse geleerden nodig, blijkbaar.

Daar zit wel een soort ironie in te wijten aan de menselijke feilbaarheid die ook protestanten zelf bezitten.

De lat die de Bijbel legt ligt ook zo hoog en de mens is een emotioneel wezen. Bij hervormden - die doorgaans hun emoties goed in toom hebben - kunnen emoties vaak erg vurig tot uiting komen wanneer de kruik voor hen barst. Dat is zeker wat ik vaak genoeg opgemerkt heb in Nederland. Meestal wordt er afgereageerd op andere dingen, banaliteiten aangehaald die er normaliter niet toe doen of zelfs aan waandenken gedaan, en dat is puur om de schijnbare emotionele stabiliteit te handhaven dat men dat doet.

Ik daag ze nooit uit hoor en heb oprecht respect voor die mensen, wel is dat wat ik vaker wel dan niet opmerk. Het is vanuit menskundig opzicht wel interessant om waar te nemen en je hoeft het heus niet uit te lokken om het eens mee te maken. Gewoon vaak genoeg onder protestanten zijn en je merkt het snel op.
De historica haalt daar dan ook een van de grote verschillen tussen protestanten en katholieken aan.

De protestant gelooft in het woord van god zoals het in de bijbel staat.

Hij kan dus geen heiligen vereeren want dat zijn creaties van de paus van rome, die door de katholieken gezien wordt als de vertegenwoordiger van god op aarde. (dat is de theorie he, )

De Katholiek volgt de kerk van Rome en dus de Paus als die dus zegt dat Sint Job heilig is, en ons Moederke Maria heilig is, dan is dat zo , dogmatisch vastgelegd,

Voor ne protestant is dat mumbo jumbo.

Vandaar dus hun beeldenstorm. Laat in Vlaanderen de maria aanbidding dan ook nog eens om wat voor reden dan ook vrij groot is, en je weet meteen waarom zoveel maria's gesneuveld zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 15:33   #362
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De historica haalt daar dan ook een van de grote verschillen tussen protestanten en katholieken aan.

De protestant gelooft in het woord van god zoals het in de bijbel staat.

Hij kan dus geen heiligen vereeren want dat zijn creaties van de paus van rome, die door de katholieken gezien wordt als de vertegenwoordiger van god op aarde. (dat is de theorie he, )

De Katholiek volgt de kerk van Rome en dus de Paus als die dus zegt dat Sint Job heilig is, en ons Moederke Maria heilig is, dan is dat zo , dogmatisch vastgelegd,

Voor ne protestant is dat mumbo jumbo.

Vandaar dus hun beeldenstorm. Laat in Vlaanderen de maria aanbidding dan ook nog eens om wat voor reden dan ook vrij groot is, en je weet meteen waarom zoveel maria's gesneuveld zijn.
Je vertelt me ook niks nieuws. Het blijft wel een grootschalige vernieling, he? Zelfs voor de tijden van toen, met grote gevolgen van dien.

Hoe die frustraties naar de Beeldenstorm zo geëscaleerd zijn is de interessante studie. Je gaat niet zomaar andersdenkenden aanvallen, he?

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 februari 2023 om 15:34.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 20:03   #363
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hoe die frustraties naar de Beeldenstorm zo geëscaleerd zijn is de interessante studie. Je gaat niet zomaar andersdenkenden aanvallen, he?
Zoals bij de Guldensporenslag hebben we hier ook te doen met meerdere tegenstellingen.
  • De kalvinisten vonden de beeldenverering een degeneratie van de religieuze leer en ze stoorden zich bovendien aan de uitbundige rijkdom binnen de kerken en waren van mening dat een kerk zo sober mogelijk moest zijn ingericht.

  • Die ergernis kreeg een sociale dimensie door de hongernood die in 1566 de Nederlanden trof. De hongerige bevolking keek hierdoor met steeds meer afschuw en ergernis naar de rijkdom van de Kerk en de levensstijl van kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders.

  • In politiek opzicht was er de ergernis van de edelen die zich gepasseerd voelden door de landvoogdes Margaretha van Parma en medezeggingsschap willen in het bestuur. Daarnaast zag een toen opkomende burgerij in het calvinisme een mogelijkheid zich te ontworstelen aan het gezag van de alles bepalende kerkelijke instellingen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 februari 2023 om 20:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2023, 21:52   #364
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

De jongste aflevering was uiteraard mooi gepresenteerd maar dat was toch allemaal middelbare school/‘s Lands Glorie niveau.
Heeft de gemiddelde Vlaming dan nooit van de Beeeldenstorm, Alva, Egmont en Hoorn gehoord?
De Slag om Antwerpen was minder triviaal, maar toch ook nog altijd vrij gekend.

De conclusie die ik hieruit trek: het is met de geschiedeniskennis van de Vlaming droevig gesteld.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2023, 22:24   #365
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De jongste aflevering was uiteraard mooi gepresenteerd maar dat was toch allemaal middelbare school/‘s Lands Glorie niveau.
Heeft de gemiddelde Vlaming dan nooit van de Beeeldenstorm, Alva, Egmont en Hoorn gehoord?
De Slag om Antwerpen was minder triviaal, maar toch ook nog altijd vrij gekend.

De conclusie die ik hieruit trek: het is met de geschiedeniskennis van de Vlaming droevig gesteld.
De uitzendingen zijn snapshots, maar dan wel mooi gepresenteerd.
Zolang er geen leugens worden verkondigd zie ik geen probleem.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2023, 23:08   #366
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De uitzendingen zijn snapshots, maar dan wel mooi gepresenteerd.
Zolang er geen leugens worden verkondigd zie ik geen probleem.
Weet echter dat men niet hoeft te liegen om aan geschiedenisvervalsing te doen; dat kan namelijk ook gebeuren door dingen te verzwijgen of niet te vermelden.
En dan is de vraag gebeurt of dat bewust of onbewust gebeurt. En te kwader of te goeder trouw.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2023, 23:32   #367
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Weet echter dat men niet hoeft te liegen om aan geschiedenisvervalsing te doen; dat kan namelijk ook gebeuren door dingen te verzwijgen of niet te vermelden.
En dan is de vraag gebeurt of dat bewust of onbewust gebeurt. En te kwader of te goeder trouw.
Indien Antwerpen en Gent (en eventueel andere) protestants bleven dan had dat de religieuze tolerantie misschien ten goede gekomen, zeker na de dood van Filips II als die zo lang uithielden. De landen rondom zouden nog overwegend katholiek gebleven zijn en de terreur van de Watergeuzen was achter de rug. De vraag is of de Bosgeuzen zich zouden gedragen hebben indien ze meer slagkracht hadden. Waterdicht kijken, en misschien was de Republiek net relatief tolerant wegens machtige Habsbursge buren. Koffedik kijken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 februari 2023 om 23:33.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 00:02   #368
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Indien Antwerpen en Gent (en eventueel andere) protestants bleven dan had dat de religieuze tolerantie misschien ten goede gekomen, zeker na de dood van Filips II als die zo lang uithielden. De landen rondom zouden nog overwegend katholiek gebleven zijn en de terreur van de Watergeuzen was achter de rug. De vraag is of de Bosgeuzen zich zouden gedragen hebben indien ze meer slagkracht hadden. Waterdicht kijken, en misschien was de Republiek net relatief tolerant wegens machtige Habsbursge buren. Koffedik kijken.
Het is allemaal ‘wat als?’. Nederland had zijn Gouden Eeuw met de Oostindische Kompanie, België was voorloper met de industrialisatie Cockeril, spoorwegen,…

Wat is de invloed daarvan nu?
Niks.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 8 februari 2023 om 00:05.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 00:11   #369
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is allemaal ‘wat als?’. Nederland had zijn Gouden Eeuw met de Oostindische Kompanie, België was voorloper met de industrialisatie Cockeril, spoorwegen,…

Wat is de invloed daarvan nu?
Niks.
Een Antwerpen dat geen afgesloten Schelde had en wellicht nog groter had geweest nu.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 00:30.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 14:26   #370
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Wat mij vooral bijgebleven is na de afleveringen tot nu toe is hoe makkelijk die 'Vlamingen' zich doorheen de geschiedenis onder de voet hebben laten lopen.

Romeinen, Bourgondiers, Spanjaarden, Habsburgers,... noem maar op. Iedereen die ooit in deze contreien simpelweg zijn vlag in de grond stak had het voor het zeggen.

En de Vlamen lieten dat (op enkele kleine uitzonderingen na) allemaal stilletjes gebeuren.

De "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op!"-stickers zie je tegenwoordig steeds minder vaak en ik snap stilaan wel waarom...
Niks om fier op te zijn, die 'Vlaamse' geschiedenis.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 14:38   #371
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat mij vooral bijgebleven is na de afleveringen tot nu toe is hoe makkelijk die 'Vlamingen' zich doorheen de geschiedenis onder de voet hebben laten lopen.

Romeinen, Bourgondiers, Spanjaarden, Habsburgers,... noem maar op. Iedereen die ooit in deze contreien simpelweg zijn vlag in de grond stak had het voor het zeggen.

En de Vlamen lieten dat (op enkele kleine uitzonderingen na) allemaal stilletjes gebeuren.

De "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op!"-stickers zie je tegenwoordig steeds minder vaak en ik snap stilaan wel waarom...
Niks om fier op te zijn, die 'Vlaamse' geschiedenis.
Nogal kort door de bocht en simplistische kijk, vind ik.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 14:53   #372
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nogal kort door de bocht en simplistische kijk, vind ik.
Klopt dat was in alle Europese streken zo. Maar vooral natuurlijk gebieden die aan de rand van 1 van de grote koninkrijken lagen.... Sicilë bijv. Grieken, Carthagers, Romeinen, Byzantijnen, Moren, Normandiers, Heilig Rooms rijk, Huis Anjou, huis Aragon, Spaans Habsburgers.... allemaal hebben ze er gezeten.
Eind 13de eeuw hebben ze in Palermo trouwen hun eigen Brugse metten gehad, tegen de Fransen van huis Anjou. Alleen gebeurde het tijdens de Vespers ipv de metten.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 15:49   #373
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Indien Antwerpen en Gent (en eventueel andere) protestants bleven dan had dat de religieuze tolerantie misschien ten goede gekomen, zeker na de dood van Filips II als die zo lang uithielden. De landen rondom zouden nog overwegend katholiek gebleven zijn en de terreur van de Watergeuzen was achter de rug. De vraag is of de Bosgeuzen zich zouden gedragen hebben indien ze meer slagkracht hadden. Waterdicht kijken, en misschien was de Republiek net relatief tolerant wegens machtige Habsbursge buren. Koffedik kijken.

Het probleem met uw stelling is dat de protestanten helemaal niet tolerant waren. Integendeel! Zo waren de katholieken tweederangsburgers in de Hollandse Republiek. En ze bleven dit in de feiten minstens tot Wereldoorlog I!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:04   #374
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het probleem met uw stelling is dat de protestanten helemaal niet tolerant waren. Integendeel! Zo waren de katholieken tweederangsburgers in de Hollandse Republiek. En ze bleven dit in de feiten minstens tot Wereldoorlog I!
Dat weet ik hoor. Nu ja, 'de protestanten' is ook kort door de bocht. Zelfs in de 17de eeuw waren er tolerante gereformeerden. Bijvoorbeeld de schuilkerk 'Onse Lieve Vrouw op Solder' in Amsterdam viel eind 17de eeuw in handen van een protestantse familie en die waren gelukkig voor die katholieke huurders tolerant, bijvoorbeeld. Ironisch genoeg beter, want de nieuwe eigenaars werden eens niet financieel uitgeknepen, al denk ik dat die tolerante houding voor wrijving zorgde bij hardliners. Evenmin zonder risico. Gelukkig waren en zijn er ook mensen met sterke principes.
Vaak angst dreef de intolerantie en drijft die tot de dag van vandaag. Wij zijn zelf niet per se beter hoor. Ik heb ook nog veel mindere momenten uit negatieve ervaringen met protestanten, maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ikzelf feilbaar ben en zeer goed fout kan zitten.

Het is ook daarom dat ik met open ogen en stokvol vooroordelen had besloten meer contact op te zoeken met mensen uit een reformatorische cultuur, he? Meer positieve ervaringen opdoen die mijn vooroordelen counteren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 16:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:13   #375
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

In Horebeke werden protestanten vroeger beschimpt met de volgende slogan: "Geus lange neus, lange tand, die voor eeuwig in de helle brandt." Alle subsidies gingen ook steevast naar de katholieken en nul naar de protestanten tot de vorige burgemeester daar verandering in bracht.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:14   #376
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat weet ik hoor. Nu ja, 'de protestanten' is ook kort door de bocht. Zelfs in de 17de eeuw waren er tolerante gereformeerden. Bijvoorbeeld de schuilkerk 'Onse Lieve Vrouw op Solder' viel eind 17de eeuw in handen van een protestantse familie en die waren gelukkig voor die katholieke huurders tolerant, bijvoorbeeld. Ironisch genoeg beter, want de nieuwe eigenaars werden eens niet financieel uitgeknepen, al denk ik dat die tolerante houding voor wrijving zorgde bij hardliners. Evenmin zonder risico. Gelukkig waren en zijn er ook mensen met sterke principes.

Vaak angst dreef de intolerantie en drijft die tot de dag van vandaag. Wij zijn zelf niet per se beter hoor. Ik heb ook nog veel mindere momenten uit negatieve ervaringen met protestanten, maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ikzelf feilbaar ben en zeer goed fout kan zitten.

Het is ook daarom dat ik met open ogen en stokvol vooroordelen had besloten meer contact op te zoeken met mensen uit een reformatorische cultuur, he?
Belgisch topdiplomaat Frans Van Daele (in Nederland geboren) meldt ons dat de katholieken in zijn streek nog lang gediscrimineerd werden…

”Nederland is veel minder homogeen dan wij in België wel denken. Toen toch waren er ook eerste- en tweederangsburgers. Geen wonder dat Geert Wilders eerst in het Zuiden des lands opgang heeft gemaakt. De scheidingslijn was niet de taal maar de godsdienst. Katholieken droegen officeel verlatijnste voornamen en ze werden er toen nog van verdacht hun orders in Rome in plaats van in Den Haag te halen. In Zuid-Nederland werd er trouwens tot voor de oorlog zorgvuldig over gewaakt dat de (niet-verkozen) burgemeester en de commissarissen van de marechaussees protestant waren.”
(Frans Van Daele, Achter de schermen van de diplomatie , 2019, blz. 14)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2023 om 16:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:15   #377
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Belgisch topdiplomaat Frans Van Daele (in Nederland geboren) meldt ons dat de katholieken in zijn streek nog lang gediscrimineerd werden…

”Nederland is veel minder homogeen dan wij in België wel denken. Toen toch waren er ook eerste- en tweederangsburgers. Geen wonder dat Geert Wilders eerst in het Zuiden des lands opgang heeft gemaakt. De scheidingslijn was niet de taal maar de godsdienst. Katholieken droegen officeel verlatijnste voornamen en ze werden er toen nog van verdacht hun orders in Rome in plaats van in Den Haag te halen. In Zuid-Nederland werd er trouwens tot voor de oorlog zorgvuldig over gewaakt dat de (niet-verkozen) burgemeester en de commissarissen van de marechaussees protestant waren.”
(Frans Van Daele, Achter de schermen van de diplomatie , 2019, blz. 14)]
Dat weet ik allemaal wel hoor. Dat maakt me echter niet boos op protestanten vandaag.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:18   #378
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat weet ik allemaal wel hoor. Dat maakt me echter niet boos op protestanten vandaag.
Nu nog,in het kabinet Rutte III dan, kwamen nog steeds de meeste beleidsmakers uit het protestantse Noorden. Het is maar dat men het weet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2023 om 16:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:19   #379
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nu nog in het kabinet Rutte 3 komen nog steeds de meeste beleidsmakers uit het protestantse Noorden. Het is maar dat men het weet.
Dat weet ik ook. Dat is om menselijke redenen zo. Nederland is de opvolgstaat van de Republiek en de structuur van dat land is nog steeds zeer protestants-georiënteerd. Mensen uit een protestantse cultuur gedijen daar doorgaans beter in natuurlijk, de ene uitzondering daar niet gelaten.

Noorderse katholieken zijn er het meeste thuis in. Wij zijn het niet zo gewend wegens relatief gebrek aan ervaringen met protestanten.

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn stelling in dat het de tolerantie (vandaag dan en wellicht eerder in de geschiedenis) ten goede zou gekomen zijn. Koffiedik kijken natuurlijk.

Het platteland was nog steeds katholiek gedomineerd. Wellicht zou Antwerpen nog steeds in meerderheid katholiek geworden zijn later in de geschiedenis. Dat is ook zo met Bergen op Zoom gebleken, dat is zelfs met Genève, de stad van Calvijn en ooit het hart van de reformatie zo. Genève is desondanks nog steeds zeer 'calvinistisch', ondanks de katholieke meerderheid daar. Katholieken hebben de cultuur van de stad gedeeltelijk overgenomen.
De periode van het schrikbewind onder de (met woede opgefokte) Watergeuzen was achter de rug. De latere onderdrukking van katholieken was natuurlijk geen fraaie episode, maar die was nooit erg genoeg om de katholieke cultuur te vernietigen. Mensen zijn nl. veel sterker van geest dan dat.

Het dient wel gezegd dat Noorderse katholieken hebben moeten kiezen welke herinneringen van vroeger ze moesten bewaren. In zeker opzicht is er wel veel verdwenen van wat bij ons nog leeft. De Antwerpse Republiek (katholieken onderdrukt, maar broodnodig voor de economie) was ook veel minder intolerant dan de Gentse (calvinistisch schrikbewind)

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 16:34.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2023, 16:31   #380
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Over Bergen op Zoom kan trouwens zeggen dat er vroeger een heuse rivaliteit leefde tussen Noord-Brabanders en Zeeuwen. Dat vertelde een Bergenaar me. Dieper in Zeeland en in Noord-Brabant weten ze niet eens waarover je het hebt als je dat aanhaalt.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be