Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2023, 20:56   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard 1985

Intussen is de prestige-serie “1985” van VRT en RTBF al aan z’n voorlaatste aflevering toe. Ik ben zwaar onder de indruk. Het lijkt er inderdaad op dat de Bende van Nijvel een bijna niet te doorgronden kluwen is van zwaar banditisme, politiek terrorisme en zelfs persoonlijke afrekeningen. Ook de rol van de Rijkswacht lijkt bijzonder bizar in heel het verhaal.

__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2023, 21:59   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ja en. Is het de bedoeling dat we hier iets wijzer worden ?
De geschiedenis is zoals het is. Vooral de feiten.
Tussen haakjes. Ik heb nog geen enkele aflevering gezien.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 6 maart 2023 om 22:04.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2023, 20:07   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Er waren meer,veel meer,overwegingen dan "efficiency" en "kostenbesparingen" toen enkele jaren later de Rijkswacht opgeheven werd...
Het was mogelijk een kwestie van overleven voor ons politiek en democratisch systeem....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 13:44   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ja en. Is het de bedoeling dat we hier iets wijzer worden ?
De geschiedenis is zoals het is. Vooral de feiten.
Tussen haakjes. Ik heb nog geen enkele aflevering gezien.
Ik heb die afleveringen live meegemaakt.

Rijkswacht...politie...justitie...overheden..polit ici ...heb ze allemaal mogen beleven in die jaren

De razzia's de interventies....te zot voor woorden.

1 ding weet ik zeker....het waren geen zotte maar vooral zatte jaren. Overal werd er gezopen dat het niet meer kon. Van op de werven tot bij het leger en tot bij de post en politie. Je had meer kans bedient te worden door een dronken mens dan door een nuchtere

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 maart 2023 om 13:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 15:41   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb die afleveringen live meegemaakt.

Rijkswacht...politie...justitie...overheden..polit ici ...heb ze allemaal mogen beleven in die jaren
Ik kwam wat later op de proppen, maar de Rijkswacht, ideaal om de flikken te pesten.
Citaat:
De razzia's de interventies....te zot voor woorden.
Met de brommerkes gaan lopen van de flikken. De massa's combi's zien toestromen bij woelige fuiven

Citaat:
1 ding weet ik zeker....het waren geen zotte maar vooral zatte jaren. Overal werd er gezopen dat het niet meer kon. Van op de werven tot bij het leger en tot bij de post en politie. Je had meer kans bedient te worden door een dronken mens dan door een nuchtere
En de kans dat die bediening nog in dezelfde maand voor elkaar kwam was ook groter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 20:20   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Ik weet het niet: ik heb altijd opgekeken naar de Rijkswacht, een professionele ordemacht, bij wie je steeds werd ernstig genomen. Die indruk had ik niet van de gemeentepolitie

Met wat er de laatste tijd naar boven komt, weet ik niet meer wat er van te denken. Het lijkt er op dat zelfs de Generale Staf, en generaals van de Rijkswacht in extreem-rechtse toestanden zaten
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 22:07   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb die afleveringen live meegemaakt.

Rijkswacht...politie...justitie...overheden..polit ici ...heb ze allemaal mogen beleven in die jaren

De razzia's de interventies....te zot voor woorden.

1 ding weet ik zeker....het waren geen zotte maar vooral zatte jaren. Overal werd er gezopen dat het niet meer kon. Van op de werven tot bij het leger en tot bij de post en politie. Je had meer kans bedient te worden door een dronken mens dan door een nuchtere
Fred. De Rijkswacht zat toen onder de koepel van Defensie. Nadien zijn ze verkast naar Binnenlandse zaken. Ik heb het van dichtbij meegemaakt. Ik ken nogal wat ex Rijkswachters. De discussie gaat steeds over de concurrentie van de componenten binnen de Rijkswacht. BOB, gerechtelijke politie ... Breek me de bek niet open.
Die afleveringen 1985 zijn wat nostalgie. Niet slecht. Een heropfrissing van de geschiedenis binnen een fictie omgeving, in het bijzonder voor de modale burger.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 20:29   #8
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

1985 was een wereld waar je in een gat met 2500 inwoners bij 2 slachters vlees en kaas kon kopen, en daarbuiten ook voorraad inslaan bij thuisslachtingen.her en der, bij 2 kruideniers vlees kaas fruit deegwaren vanalles kon kopen, 2 feestzalen, 3 elektrowinkels, 4 plaatsen waar je geld kon afhalen waaronder 2 kantoorgebouwen en 2 thuis, 3 dokters op 3 addressen, een gemeentehuis, politiekantoor, postkantoor, een bemand treinstation, 2 voetbalclubs met eigen terreinen, 1 basketbalclub, een paar dozijn cafe's tot in de uithoeken; 3 garages, 2 kledingwinkels, 6 fietsherstellers waarvan 2 met winkel en ik vergeet nog wel wat. Een bakker en een melkboer deden rondes.
Quasi al de winkels verkocht meer dan de specialiteit, je kon in elke wijk van het gehucht iets van alles vinden. Weinig keuze dan, maar er was toch wat.

En 0 verkeersdrempels, 0 plateaus, 0 paaltjes, 0 gerestrcteerde tot afgesloten banen, 0 adviesbureaus, 0 interimkantoren, 0 vastgoedkantoren, 0 boomverzorgers, 0 werkwinkels, 0 vreemdelingen en 0 minighetto's, dat zijn, plekken waar vreemdelingen wonen, waar ze afgedankte matrassen en ander kapot spul/brol met "gratis" erop langs straat leggen en ivago die dat dan braaf komt gratis (voor hen dan...) accepteren.

Nu is het omgekeerd, en in de tijd vooral stil en dood, want uren 9-12 en sinds hun corona verexcuseerde terreur enkel op afspraak.

1985 was een wereld met een graad van vrijheid van betekenis.
Anno 2023, we zijn naar de andere kant van de muur van toen gedeporteerd.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 10 maart 2023 om 20:32.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 08:51   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
1985 was een wereld waar je in een gat met 2500 inwoners bij 2 slachters vlees en kaas kon kopen, en daarbuiten ook voorraad inslaan bij thuisslachtingen.her en der, bij 2 kruideniers vlees kaas fruit deegwaren vanalles kon kopen, 2 feestzalen, 3 elektrowinkels, 4 plaatsen waar je geld kon afhalen waaronder 2 kantoorgebouwen en 2 thuis, 3 dokters op 3 addressen, een gemeentehuis, politiekantoor, postkantoor, een bemand treinstation, 2 voetbalclubs met eigen terreinen, 1 basketbalclub, een paar dozijn cafe's tot in de uithoeken; 3 garages, 2 kledingwinkels, 6 fietsherstellers waarvan 2 met winkel en ik vergeet nog wel wat. Een bakker en een melkboer deden rondes.
Quasi al de winkels verkocht meer dan de specialiteit, je kon in elke wijk van het gehucht iets van alles vinden. Weinig keuze dan, maar er was toch wat.

En 0 verkeersdrempels, 0 plateaus, 0 paaltjes, 0 gerestrcteerde tot afgesloten banen, 0 adviesbureaus, 0 interimkantoren, 0 vastgoedkantoren, 0 boomverzorgers, 0 werkwinkels, 0 vreemdelingen en 0 minighetto's, dat zijn, plekken waar vreemdelingen wonen, waar ze afgedankte matrassen en ander kapot spul/brol met "gratis" erop langs straat leggen en ivago die dat dan braaf komt gratis (voor hen dan...) accepteren.

Nu is het omgekeerd, en in de tijd vooral stil en dood, want uren 9-12 en sinds hun corona verexcuseerde terreur enkel op afspraak.

1985 was een wereld met een graad van vrijheid van betekenis.
Anno 2023, we zijn naar de andere kant van de muur van toen gedeporteerd.
Ik deed toen mijn militaire dienst....laat ons zeggen dat ik dat vrije jaar grotendeels een beetje gemist heb....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 10:45   #10
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik deed toen mijn militaire dienst....laat ons zeggen dat ik dat vrije jaar grotendeels een beetje gemist heb....
Indien die staatsgreep, waarvan sommigen spreken, had plaatsgevonden, had je er misschien middenin gezeten. Neem nou die Turkse dienstplichtigen die toevallig hun dienst deden tijdens die mislukte staatsgreep in Turkije in 2016. Je zal maar gewoon het bevel van je oversten volgen om een brug te gaan bezetten. Die gasten zitten nu allicht nog altijd ergens weg te rotten in een Turkse cel.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 10:16   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik weet het niet: ik heb altijd opgekeken naar de Rijkswacht, een professionele ordemacht, bij wie je steeds werd ernstig genomen. Die indruk had ik niet van de gemeentepolitie

Met wat er de laatste tijd naar boven komt, weet ik niet meer wat er van te denken. Het lijkt er op dat zelfs de Generale Staf, en generaals van de Rijkswacht in extreem-rechtse toestanden zaten
Ja de flikken toen dat waren ook meestal niet de meest grote lichten he, ...

We hadden er hier 2 in de buurt, daar hebben we toch wel wat mee afgelachen ...

Maar de Rijkswacht, dat was wat anders... Controle s nachts met den UZI in de aanslag dat was niet om mee te lachen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 17:19   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb die afleveringen live meegemaakt.

Rijkswacht...politie...justitie...overheden..polit ici ...heb ze allemaal mogen beleven in die jaren

De razzia's de interventies....te zot voor woorden.

1 ding weet ik zeker....het waren geen zotte maar vooral zatte jaren. Overal werd er gezopen dat het niet meer kon. Van op de werven tot bij het leger en tot bij de post en politie. Je had meer kans bedient te worden door een dronken mens dan door een nuchtere
De Staatsveiligheid ziet u.
Hier vloekt men niet in de kerk.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 17:22   #13
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik weet het niet: ik heb altijd opgekeken naar de Rijkswacht, een professionele ordemacht, bij wie je steeds werd ernstig genomen. Die indruk had ik niet van de gemeentepolitie

Met wat er de laatste tijd naar boven komt, weet ik niet meer wat er van te denken. Het lijkt er op dat zelfs de Generale Staf, en generaals van de Rijkswacht in extreem-rechtse toestanden zaten

Een dikke 2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 17:24   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Intussen is de prestige-serie “1985” van VRT en RTBF al aan z’n voorlaatste aflevering toe. Ik ben zwaar onder de indruk. Het lijkt er inderdaad op dat de Bende van Nijvel een bijna niet te doorgronden kluwen is van zwaar banditisme, politiek terrorisme en zelfs persoonlijke afrekeningen. Ook de rol van de Rijkswacht lijkt bijzonder bizar in heel het verhaal.

Peter Van den Begin: een pracht van een vent !
Hij was voor 1 keer de "goeie" .
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2023, 16:37   #15
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik weet het niet: ik heb altijd opgekeken naar de Rijkswacht, een professionele ordemacht, bij wie je steeds werd ernstig genomen. Die indruk had ik niet van de gemeentepolitie

Met wat er de laatste tijd naar boven komt, weet ik niet meer wat er van te denken. Het lijkt er op dat zelfs de Generale Staf, en generaals van de Rijkswacht in extreem-rechtse toestanden zaten
Het spijtige was dat de rijkswacht totaal niet communiceerde met de lokale politie bij het uitvoeren van een actie/opdracht. Daardoor zijn er serieus wat zaken mis gelopen. Wees daar maar zeker van.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 13:02   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Het spijtige was dat de rijkswacht totaal niet communiceerde met de lokale politie bij het uitvoeren van een actie/opdracht. Daardoor zijn er serieus wat zaken mis gelopen. Wees daar maar zeker van.
Na de Witte Mars heeft men (Dehaene ?) de rijkswact & politie samengesmolten
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 13:54   #17
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.657
Standaard

Begin jaren 80. De politie Berchem was een prostitutie / drugsbende op het spoor.
De verassing kwam bij het aanhouden van die bende. Bleek dat er 2 rijkswachters undercover bij zaten.
De politie had de hele opzetvan de rijkswacht naar de kloten geholpen.

Was er een correcte communicatie geweest was dit nooit kunnen gebeuren. Ja, de rijkswacht speelde graag solo slim.

Ik weet nog meer stoten tussen de rijkswacht en de politie. Maar ja, het is verleden tijd.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be