Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2023, 11:52   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een "concept" dat aan een subsidie-infuus moet hangen om te functioneren is een slecht concept hé.
Yep, vooral het kankerplofwagenconcept met overgesubsidieerde olieproducten. Al zo subsidieverzadigd en gezondheidsschadelijk en crimineel bedrog en ... dat men ze best langzaam gaat verbieden. Goed zo, hoe eerder hoe beter.

De bleiterszakdoeken zijn altijd in de solden, hé.

Citaat:
https://decorrespondent.nl/13737/zol...34224-8a2c7fd2 10 september 2022

Terwijl overheden ambitieuze klimaatverdragen sluiten, gaan ze doodleuk door met het subsidiëren van de fossiele industrie. Met actiegroep Oil Change International voert Laurie van der Burg campagne tegen deze hypocriete praktijken.

Zolang de fossiele industrie subsidies slurpt, is het dweilen met de oliekraan open

Citaat:
‘Twee dagen geleden kwam het Internationaal Energieagentschap met een nieuw rapport, dat laat zien dat de fossiele subsidies in 2021 zijn verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd wordt er nu 700 miljard [dollar] per jaar aan subsidies verleend aan de fossiele industrie – productie en verbruik. Dat heeft ook te maken met de stijgende energieprijzen.’
‘Het trieste is dat daar veel minder geld tegenover staat dat naar klimaatactie of klimaatsteun gaat. Op de klimaattop van 2009 in Kopenhagen hebben rijke landen beloofd om, vanaf 2020, arme landen ieder jaar 100 miljard [dollar] aan klimaatfinanciering te geven. Dat doel is niet bereikt. Het is nu ongeveer 83 miljard per jaar. Dat bedrag is meer dan zeven keer zo laag dan wat we jaarlijks geven aan de fossiele industrie, die ieder jaar miljarden winst maakt. En daarbij niet betaalt voor de vervuiling die ze veroorzaakt.’

‘Dat is dweilen met de oliekraan open. We kunnen dus echt impact maken door die subsidies te verschuiven en te geven aan landen die dat het hardst nodig hebben. Zodat die landen zich kunnen weren tegen de klimaatimpact die nu al per event miljarden aan schade veroorzaakt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2023 om 12:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 13:51   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Alleszins staat Noorwegen niet bij de landen waar de luchtkwaliteit gezond is.

Bizar voor een land waar ze bijna allemaal met EV rijden.

Blijkbaar haalt het niet zo veel uit. En dan gaat het nog maar over de uitstoot. Ik hou mijn hart vast wat er gaat gebeuren wanneer die EV op de schroothoop gaan belanden of wanneer er massaal lithium gaat moeten worden ontgonnen om nog maar te spreken over de rest

https://www.hln.be/buitenland/slecht...rmen~a105c6ab/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 maart 2023 om 13:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 14:25   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Edit: Data last updated: 2023-03-15 11:04:48 -> BEV Total: 270 (Tesla: 130)
Data last updated: 2023-03-15 14:22:31 -> BEV Total: 467 (Tesla: 266)

Tesla zal weer de E-kar trekken...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 15:41   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Data last updated: 2023-03-15 14:22:31 -> BEV Total: 467 (Tesla: 266)
Data last updated: 2023-03-15 15:43:47
-> BEV Total: 626 (Tesla: 359)

...als het daggemiddelde +605 aanhoudt - de volgende 16 dagen - wordt maart 2022 (15.845) ingehaald, of alles boven 605 is bonus.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2023 om 15:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 22:45   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Data last updated: 2023-03-15 15:43:47
-> BEV Total: 626 (Tesla: 359)

...als het daggemiddelde +605 aanhoudt - de volgende 16 dagen - wordt maart 2022 (15.845) ingehaald, of alles boven 605 is bonus.
Data last updated: 2023-03-15 22:33:16

-> BEV Total: 733 (Tesla: 420 = 57%)

https://elbilstatistikk.no/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2023, 09:15   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Tesla-aantallen stijgen verder in Noorwegen: https://elbilstatistikk.no/

Momenteel levert Tesla ~29% van alle BEVs van dit eerste kwartaal.
Het model Y alleen is al genoeg voor ~25% van de Noorse BEV-markt 1e kwartaal 2023 totnutoe.
2 dagen verder is dit respectievelijk gestegen naar 32% en 28%.

Het is een kwestie van snel genoeg kunnen leveren en het beste efficiëntie voor de prijs, ook in winteromstandigheden.

Daarbovenop komt nog het betrouwbaarste (snel)laadnetwerk.

En het snelladen wordt verder geoptimaliseerd en afgestemd op de batterijchemie naargelang temperatuur.

Het model Y batterijpack van 2022 laadt ook nog wat sneller (gemiddeld +8% sneller) dan het batterijpack van 2021, in dezelfde tijd als het pack van 2021 tot 50% laadt zit het pack van 2022 aan 54%, of 70%/75% of 80%/86% respectievelijk.

QED video: https://www.youtube.com/watch?v=Hu6KrTfUv6c laden vanaf 10% naar 90%. Vgl de packs van 70 kWh, packs van respect. 8.2021 en van 04.2022. Het 75 kWh pack van 02.2022 ligt er tussenin qua % maar heeft ook meer inhoud.

QED tijdens de 1000 km test: https://insideevs.com/news/581050/mi...hallenge-cold/ model Y snelste CUV, ook in de winter!

QED grafisch:
Citaat:
https://www.trackevs.com/tesla-model...ovements-2022/
Tesla Model Y charging curve improvements

Tests performed by Bjorn Nyland confirms what Tesla Model Y owners already knew - the charge curve performance of their 2022 cars has improved recently.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg model-y-curve-1.jpg‎ (62,4 KB, 17x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2023 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2023, 18:13   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Zolang 400 Teslas gemiddeld per dag ingeschreven worden gaat maart 2023 maart 2022 ruim overtreffen, momenteel ~ +12 %. (zonder vandaag te verrekenen)
Citaat:
Best sellers for Mar 2023, Countries: NO
Top brands
MAKE # SHARE
TESLA 3.161 47.4%
VOLKSWAGEN 847 12.7%
TOYOTA 530 7.9%
VOLVO 371 5.6%
HYUNDAI 244 3.7%
NISSAN 240 3.6%
PEUGEOT 185 2.8%
MERCEDES-BENZ 169 2.5%
____________________________
TOTAL 6.672 100%
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (15).png‎
Bekeken: 15
Grootte:  222,0 KB
ID: 117683  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2023 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 09:49   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

In maart is 1 op 3 verkochte BEV een Tesla in Noorwegen-Zweden-Nederland-Spanje.
Top brands, Best sellers for Mar 2023
Countries: ES NL NO SE
MAKE # | SHARE
TESLA 5963 | 32.8%
VOLKSWAGEN 2058 | 11.3%
VOLVO 1639 | 9%

En enkel in Noorwegen is bijna 1 op 2 verkochte BEV een Tesla. De andere merken kunnen niet zo snel produceren/leveren.
Top brands, Best sellers for Mar 2023
Countries: NO
MAKE # | SHARE
TESLA 3381 | 48.1%
VOLKSWAGEN 874 | 12.4%
TOYOTA 541 | 7.7%

Nochtans komen nog altijd meer dan de helft Teslas van Giga Shanghai, dat is tot 5 weken lang op de boot.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (17).png‎
Bekeken: 15
Grootte:  206,6 KB
ID: 117685  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (16).png‎
Bekeken: 16
Grootte:  222,9 KB
ID: 117686  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2023 om 09:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 09:54   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Yep, vooral het kankerplofwagenconcept met overgesubsidieerde olieproducten. Al zo subsidieverzadigd en gezondheidsschadelijk en crimineel bedrog en ... dat men ze best langzaam gaat verbieden. Goed zo, hoe eerder hoe beter.

De bleiterszakdoeken zijn altijd in de solden, hé.
Kunt u mij vertellen waarom de voor u "redder van deze planeet MUSK" RAKETTEN de ruimte in moet schieten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 10:02   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kunt u mij vertellen waarom de voor u "redder van deze planeet MUSK" RAKETTEN de ruimte in moet schieten ?
Omdat de anderen het niet zo goedkoop kunnen. Wat leesplezier: https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX

Landen staan quasi in de wachtrij om hun satellieten door SpaceX in de ruimte te laten schieten, ook van de commerciële soort.

Inderdaad, satellieten zijn hoognodig.

Je weet dus niet waarvoor al die satellieten dienen?

Meteorologie, navigatie (gps), wetenschap, internet, enz...

Een van de x-voorbeelden, meteorologie:
Citaat:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datace...eg/satellieten

Satellieten

De eerste weersatelliet werd in 1960 gelanceerd. Sindsdien is de satelliet één van de belangrijkste hulpmiddelen in de meteorologie.

De satellieten leveren niet alleen wolkenbeelden maar ook gegevens over infraroodstraling waaruit temperatuur en vochtigheid wordt afgeleid. Satellietmetingen zorgen ook voor gegevens van straling, wind, golfhoogtes, golfpatronen, zeestromingen, ijskappen en nog veel meer.

Geostationair en polair

Er is een onderscheid tussen satellieten die op een vast punt ten opzichte van de aarde staan, de geostationaire satellieten en satellieten die een cirkelvormige baan over de polen beschrijven, de polaire satellieten. De geostationaire, zoals de serie Meteosat-satellieten, kunnen door hun vaste positie veel vaker opnames maken van eenzelfde gebied dan de polaire. De polaire satellieten zijn vooral geschikt voor details en brengen de poolstreken in beeld.

Tropomi

Satellietinstrument Tropomi is 13 oktober 2017 gelanceerd en heeft een levensduur van naar schatting zeven jaar. Tropomi is een grotendeels Nederlands ruimte-instrument aan boord van de Sentinel-5P satelliet. Het instrument meet gassen en fijnstof die belangrijk zijn voor luchtkwaliteit en klimaatverandering. De wetenschappelijke leiding is in handen van het KNMI. Tropomi is een voorloper van de Sentinel missies die vanaf 2018 worden gelanceerd voor het continue meten van de chemische samenstelling van de atmosfeer.

Meteosat

In de zomer van 2015 is de Meteosat-11 gelanceerd. Deze geostationaire satelliet is de vierde en laatste in de serie Europese weersatellieten binnen het Meteosat Second Generation (MSG) programma. Hij levert elk kwartier beelden van het aardoppervlak en wolken en aerosolen in de atmosfeer boven Europa, Afrika en de Atlantische Oceaan. Deze gegevens zijn van groot belang voor het volgen van het actuele weer en voor klimaatonderzoek. De eerdere MSG-satellieten zijn ook nog actief, deels als back-up, waarbij Meteosat-8 - al sinds 2002 in de ruimte - naar het oosten is verhuisd om beelden van westelijk Azië en de Indische Oceaan te maken. De voorbereidingen voor de derde generatie Meteosat (MTG) zijn in volle gang en daarmee zal vanaf 2022 de meetcapaciteit verder worden verfijnd en bovendien uitgebreid met de detectie van luchtvervuiling, verticale temperatuur- en vochtprofielen en bliksem.

Metop-serie

In november 2018 is Metop-C gelanceerd, de derde en laatste satelliet van de Metop-serie. De Metop-A, B en C satellieten vormen een serie van drie polaire satellieten die deel uitmaken van het EUMETSAT Polar System (EPS). De satellieten zijn een aanvulling op de Meteosat satellieten van EUMETSAT die in een geostationaire baan rond de aarde draaien. Hierdoor hebben de Meteosat satellieten permanent zicht op een deel van de aarde, namelijk Europa en Afrika. De Metop satellieten draaien in een baan over de polen op ongeveer 800 kilometer hoogte, en kunnen op die manier elke plek op aarde in één dag zien.

Aan boord zitten verschillende instrumenten die onder andere informatie geven over temperatuur, luchtvochtigheid, wind, ozon, stofdeeltjes en luchtvervuilingsgassen. De metingen van deze satellieten maken de weersverwachting voor de korte en middellange termijn nauwkeuriger en leveren een lange reeks van data die gebruikt wordt voor inzicht in klimaatverandering.

Windsatelliet Aeolus

In augustus 2018 lanceerde de Europese ruimtevaart organisatie (ESA) de satelliet Aeolus. De wind is een belangrijke factor, zeker ook in Nederland. Vaak komt de wind van zee en brengt dan slecht weer. Aeolus meet de wind vanaf het aardoppervlak tot wel 30 kilometer hoogte. De satelliet kan laten zien hoe wereldwijd de wind verandert met de hoogte, ook in de gebieden waar dit soort metingen nu nog niet gedaan worden, zoals boven zee, in de tropen of op het zuidelijk halfrond. Door deze nieuwe metingen worden de weersverwachtingen nauwkeuriger. Dit is van belang omdat de wind op verschillende hoogten een belangrijke rol speelt, onder andere bij het ontstaan van depressies. Een depressie die nu boven de Atlantische Oceaan ontstaat, kan bepalend zijn voor het weer in Nederland een dag later.
ps SpaceX herbruikt zoveel mogelijk zijn raketten.

Citaat:
Het doel van herbruikbaarheid is de kosten van een lancering te beperken tot brandstof en onderhoud. Wat de prijs van een lancering van nu[(sinds) wanneer?] ongeveer 60 miljoen dollar naar enkele miljoenen zou terugbrengen. Sinds de achtste landing (missie CRS-10) wordt niet meer van een "experimentele landing" gesproken, wat erop duidt dat SpaceX boosterlandingen als routine ziet. De boostertrappen van Block 3 en 4 uitvoeringen van de Falcon 9 waren geschikt voor maximaal twee vluchten. De boostertrap van de Block 5 uitvoering die sinds halverwege 2018 in gebruik is zo robuust ontworpen dat deze zeer veelvuldig hergebruikt kan worden.

Om de kosten nog verder omlaag te brengen houdt het idee van herbruikbaarheid dus ook niet op bij het laten landen van booster-trappen. Ook de "payload fairing", de neuskegel die de vracht beschermt tegen winddruk wil SpaceX herbruikbaar maken. Ook heeft SpaceX op vlucht CRS-11 in 2017 voor het eerst een opgeknapte, reeds gebruikte Dragon gelanceerd. Er was in een eerder stadium ook een plan voor een herbruikbare "upper stage", de uitvoering daarvan leek van de baan tot Musk aankondigde bij de Falcon Heavy-demonstratievlucht een poging tot het bergen van de upperstage te willen doen. Maar dit plan werd meerdere malen geschrapt en weer uit de kast gehaald. Anno 2019 wordt niet meer aan een herbruikbare upperstage van de Falcon-raketten gewerkt. De ontwikkeling van het volledig herbruikbare Starship heeft nu de hoogste prioriteit gekregen.
En recent in de pers, december 2022:
Citaat:
https://nos.nl/video/2456315-met-nie...rden-voorspeld

NOS Nieuws • Dinsdag 13 december, 23:02

Met nieuwe weersatellieten kan het weer beter worden voorspeld

Vandaag wordt de eerste van een nieuwe serie weer- en klimaatsatellieten gelanceerd. Ze zijn belangrijk voor het beter voorspellen van weersextremen en voor klimaatonderzoek. Het KNMI zal van deze satellieten gebruik maken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2023 om 10:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2023, 18:25   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Blijkbaar is Tesla de enige die zaterdag (lørdag) de tijd heeft zijn winkels open te houden en wagens te verkopen.
(op die ene Hyundai Ioniq 6 na, oef. )
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/NO/Brands/LatestDate
Best sellers for March 18, 2023 Countries: NO
Top brands
MAKE # SHARE
TESLA 271 99.6%
HYUNDAI 1 0.4%
TOTAL 272 100%
Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 249
TESLA MODEL 3 22
HYUNDAI IONIQ 6 1
TOTAL 272
Citaat:
https://www.tesla.com/no_NO/findus/l.../store/drammen
Åpningstider i butikken
Mandag 09:00 - 17:00
Tirsdag 09:00 - 17:00
Onsdag 09:00 - 17:00
Torsdag 09:00 - 17:00
Fredag 09:00 - 17:00
Lørdag 10:00 - 15:00
Søndag stengt
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 maart 2023 om 18:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 09:48   #52
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

En ondanks de Noorse ban op plofbakken blijkt de luchtkwaliteit er geen flut gezonder of ongezonder te zijn dan in plofbakken stad Brussel

Dus het haalt allemaal niemendal uit.

Vergewis jullie zelf

https://www.iqair.com/th-en/belgium/...pital/brussels
https://www.iqair.com/norway/oslo

Wie had dat kunnen denken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2023 om 09:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 10:46   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard Heerlijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En ondanks de Noorse ban op plofbakken blijkt de luchtkwaliteit er geen flut gezonder of ongezonder te zijn dan in plofbakken stad Brussel

Dus het haalt allemaal niemendal uit.

https://www.iqair.com/th-en/belgium/...pital/brussels
https://www.iqair.com/norway/oslo

Wie had dat kunnen denken
Meen je dat echt? Een zondag in Brussel met redelijk krachtige gunstige westenwind? Je kijkt ook niet verder dan uw neus?
What is the CURRENT air quality in Brussels?

Een zwaluw maakt de lente niet.

Al gehoord van dosis vuile lucht indademen op lange temijn (jarenlang) ? Of toch niet?

Eens kijken wat Brussel morgen verwacht, op een werkdag:
Monday, Mar 20 Good 48 US AQI Temp 8° 4° Wind rotating 222 degree: 18 km/h

En Oslo:
Monday, Mar 20 Good 8 US AQI Temp 3°-2° Wind rotating 17 degree : 7.2 km/h

Holy shit Brussel 6 maal VUILER! En dat bij gunstigere wind en hogere temperaturen.

Citaat:
Vergewis jullie zelf
Heb ik gedaan, maar dan op langere termijn. Jij niet hé.

Citaat:
Wie had dat kunnen denken
Euh, jij alleen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2023 om 11:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 11:24   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard Link van Fred

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Holy shit Brussel 6 maal VUILER! En dat bij gunstigere wind en hogere temperaturen.
• Naja nemen we nog de voorspelling volgende 6 dagen Brussel en Oslo, of de tabel eronder.

Brussel: gemiddeld 23,3 vervuiling, bij gemiddelde windsnelheid 28,2 kmu uit het westen (dus Noordzee en Atl. oceaan)

Oslo : gemiddeld 8,7 vervuiling, bij gemiddelde windsnelheid amper 3,5 kmu uit alle richtingen, de laatste 2 dagen zelfs windstil

• Ik vergewis me dus dat volgende week de lucht in Brussel - zelfs bij gunstige relatief sterke westenwinden vanuit de zee - bijna 4 maal vuiler is dan in Oslo waar zeer ongunstige wind heerst tot windstil. (dit komt ook door de ligging van Oslo)

Citaat:
Vergewis jullie zelf
Heb ik gedaan, maar dan op ietsje langere termijn als jouw eendagvlieg, 6 dagen was al genoeg.

Dosis vuilste lucht op lange termijn, bron via hbvl 2016:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20160131_02100986

Belgische lucht krijgt slecht rapport: op 1 na vuilste van Europa

De Belgische luchtkwaliteit is, op Montenegro na, de slechtste van Europa. Vooral fijn stof zorgt voor de slechte luchtkwaliteit. Volgens experten zijn de dieselmotoren de grote boosdoeners. "De regeringen in België moeten er eindelijk iets aan doen", zegt Hans Bruyninckx, Belgische topman van het Europees Milieuagentschap, aan VTM.

Zondag 31 januari 2016

België haalt een score van 80,15%. Dat lijkt misschien wel goed, maar daarmee hebben we de op een na slechtste luchtkwaliteit in Europa. Dat blijkt uit een nieuw milieurraport. Beste in de klas is Finland, gevolgd door IJsland en Zweden. Naast Montenegro en België scoren ook Cyprus, Polen en Nederland minder goed.

"De slechte luchtkwaliteit zorgt voor 12.000 vroegtijdige overlijdens per jaar", vertelt Bruyninckx. Hij pleit dan ook voor minder dieselwagens op de baan. "Maar dan moeten de regeringen eindelijk beslissingen durven te nemen."
[diesel] Hola menneke hola helaba, raak niet aan mijn heilige kankerdieselsjoemelwagen. En probeer niet de roetdeeltjes degelijk te meten en probeer niet mijn trouwe lievelingswagen af te keuren wegens die paar miljoenen kankerdeeltjes per km, dat hoort erbij. Schandalig nazi boe boe. [/dieselmode]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2023 om 11:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 12:35   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En ondanks de Noorse ban op plofbakken blijkt de luchtkwaliteit er geen flut gezonder of ongezonder te zijn dan in plofbakken stad Brussel

Dus het haalt allemaal niemendal uit.

Vergewis jullie zelf

https://www.iqair.com/th-en/belgium/...pital/brussels
Uit uw link geplakt:
Citaat:
What is the air quality index of Brussels?

Brussels, officially the Brussels-Capital Region is a region of Belgium comprising 19 municipalities, including the City of Brussels, which is the capital of Belgium. It is located in the central part of Belgium and is part of the French and also the Flemish sectors. Brussels is a major centre for many international organisations, most notably, it is the de facto capital of the European Union.

In early 2021, Brussels was experiencing a period of “Moderate” quality air with a US AQI reading of 63. This classification is based on recommendations by the World Health Organisation (WHO). The concentrations of the measured pollutants were: PM2.5 - 18 µg/m³, ozone (O3) - 55 µg/m³ and nitrogen dioxide (NO2) - 11 µg/m³ With levels such as these, the advice is to close doors and window to prevent the ingress of dirty air into the rooms and those of a sensitive disposition should avoid outdoor activity until the air quality improves.

What is the main source of air pollution in Brussels?

There are two four-lane highways through which traffic stops at all times. In traffic jams, you can also walk down the side streets of the area. There are simply far too many cars. Emissions from vehicles are the main source of air pollution in Brussels.

In Brussels, in addition to fine particles of PM2.5, the problem is nitrogen oxide (NOx) emissions. Both are constantly in the air many times the permitted values.

On the Arts-Loi Street across the EU, the average concentration of nitrogen oxides in the air is 56 micrograms per cubic meter µg/m³. On many days, the concentration rises alarmimgly. The maximum permissible concentration according to EU law is 40 µg/m³.

The most dangerous air pollutants for humans are respirable particles (PM10), fine particles (PM2.5), nitrogen dioxide (NO2) and ground-level ozone (O3). According to the European Environment Agency, the biggest sources of air pollution in EU countries are domestic heating, road transport, energy production, industry and agriculture. In cities, one of the worst sources of air pollution is traffic.

What is the pollution level in Brussels?

Looking back at figures from 2019, it can be seen that in September of that year, Brussels attained the target air quality figure of less than 10 µg/m³. During the months of July and December, the air quality was “Good” with figures between 10 and 12 µg/m³. For the remaining 9 months, the air quality was “Moderate” with figures between 12.1 and 35.4 µg/m³. Looking back over previous years it can be seen that the air quality does not change very much. In 2017 the figure was 14.9 µg/m³ and in 2018 it was 14.1 µg/m³. The average for 2019 was also 14.1 µg/m³.

What can be done to improve the air quality in Brussels?

Belgium celebrated its annual car-free day. The day is truly car-free in Belgium. From morning to evening, motoring is prohibited within the entire Brussels-Capital Region, which covers 19 municipalities. The ban does not apply to public transport, the use of which is free of charge on a car-free day.

The streets of the city this year were also full of events from organic markets and concerts to pony rides.

The 2008 Air Quality Directive is a keystone of EU air quality policy, as it sets acceptable levels for concentrations of air pollutants. The directive also requires member states to analyse air quality and report the results to the European Environment Agency, as well as to draw up national plans for improving air quality.

The EU Commission also has the power to take action if the Member States do not comply with the requirements of the directive but, for example, breach the limit values for air pollution.

Much has already been achieved as a result of the regulations. People no longer have to breathe sulphur dioxide, lead, leukaemia-causing benzene, carbon dioxide or carbon monoxide.

In many countries, there is a need to address household heating with solid fuels. In addition to wood, coal is also used in many EU countries. The key means of transport are the old familiar promotion of walking, cycling, low-emission passenger cars and public transport, for example through infrastructure development and public procurement.

Traffic is currently being electrified. Car manufacturers have started to produce new electric car models and prices are falling so that hopefully the average consumer will be able to afford it. The next thing is that the local councils must provide convenient recharging points throughout the city. Drivers of electric vehicles need to know they can be recharged if needed. Without such facilities, there will be no confidence in owning such a vehicle because it would be a liability.

Emission limits for nitrogen oxides, particulate emissions, carbon monoxide and hydrocarbons have been defined for cars, vans and trucks through Euro standards. In addition, a maximum emission value has been set for greenhouse gas carbon dioxide from 2012 onwards. It has long been known that car emissions are in fact up to seven times higher than measurements made under laboratory conditions suggest.

The European Commission, therefore, intends to include RDE emissions in mandatory calculations, i.e. emissions from real driving conditions. Therefore, in addition to Euro standards, all new cars should remain within the RDE limits. From 2017 onwards, this regulation applies to the nitrogen oxide values for diesel cars and the fine particulate matter (PM) values for all cars.

Diesel pollutants are also released into the city air from various work machines, the emission limit values of which should also be tightened.

What are the effects of breathing Brussels’ poor quality air?

Air pollution from particulate matter PM2.5 and PM10, nitrogen dioxide (NO2) and ground-level ozone (O3) is the leading cause of premature deaths in Europe. According to statistics from the European Environment Agency, air pollution causes 422,000 premature deaths in EU countries every year. By comparison, about 25,000 people die in road accidents every year.

Air pollutants directly cause chronic and serious diseases such as asthma, cardiovascular disease and cancer. According to studies, polluted air is also a component in the onset of type 2 diabetes, childhood obesity and Alzheimer's disease.
Op lucht in Oslo is amper wat op aan te merken, met waardes die X maal lager liggen dan in Brussel:
Citaat:
https://www.iqair.com/norway/oslo

What is the air quality index of Oslo?

Oslo is the capital city of the Scandinavian country of Norway. The metropolitan area of Oslo has a population of approximately 1.7 million people in November 2020.

With regards to air quality, in 2019 Oslo achieved the target figure of less than 10 µg/m³. This is the recommended level as suggested by the World Health Organisation (WHO). This target was attained for 10 months of the year with the other two months bringing in a “Good” reading with figures between 10 and 12 µg/m³. This figure has been fairly static over the two previous years. 2017 saw a 5.2 µg/m³ whilst 2018 showed a figure of 5.5 µg/m³. The average for 2019 was 5.9 µg/m³.

What is the main source of Oslo’s polluted air?

The largest sources of air pollution in Oslo today are road traffic and heating. These sources emit particulate matter (PM2.5 and PM10) and nitrogen dioxide (NO2). Nitrogen dioxide comes mainly from the exhaust, primarily from diesel-powered vehicles and internal combustion engines that burn fossil fuels, while the main sources of airborne dust are swirling road dust and wood burning.

Locally, building or construction activities or ships and port activities can also make a significant contribution to pollution. In addition, there is pollution that is brought to Oslo by the prevailing winds from other regions and countries.

In areas close to the harbour, ships and harbour activities also contribute to the amount of NO2
Fijne links van groene Fred.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2023 om 12:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 13:27   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uit uw link geplakt:


Op lucht in Oslo is amper wat op aan te merken, met waardes die X maal lager liggen dan in Brussel:

Fijne links van groene Fred.
Hier Fred zal je nog iets leren en let op ik doe dat helemaal gratis

https://www.iqair.com/th-en/belgium/wallonia/vielsalm

In Belgie de minst vervuilde plaats met 0 gr PM 2.5

In Noorwegen is dat Nulsteinvik met 1 gram PM 2.5

https://www.iqair.com/norway/More-og-romsdal/ulsteinvik

Dus loop maar door met uw onzin. Ik kon vandaag een plaats vinden in Belgie met gezondere lucht dan in Noorwegen.



Hier betweter....de lucht was vandaag zelfs zuiverder in Helsinki dan in Oslo

https://www.iqair.com/finland/uusimaa/helsinki

https://www.iqair.com/norway/oslo


Als we daar gans die transitie moeten voor doen naar EV dan is het resultaat heel heel mager en volgens mij omzeggens nihil.

Spijtig van die wind Dju toch

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2023 om 13:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 14:34   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hier Fred zal je nog iets leren en let op ik doe dat helemaal gratis
Blablabla..., nog eens dank van groene Fred voor uw geplaatste links van Brussel en Oslo die aantoonden dat je dikke onzin vertelde, of nog erger je begreep er zelfs geen bal van.

Hier nog een toetje uit uw link over Oslo, speciaal vertaald voor jou.
(het laatste deel, het stuk ervoor had ik al geplakt):

Kleurlegende: groen: is luchtverbetering (vandaag telt Oslo-agglomeratie +30% BEV in zijn wagenpark)
donkerrood: oorzakelijk door het overgrote deel plofbakken in zijn wagenpark.(+65% plofbakken)
https://www.iqair.com/norway/oslo
[....]

Wordt de luchtvervuiling in Oslo beter of slechter?

In 2016 zijn de landelijke eisen in de Regeling verontreinigingsbeheersing aangescherpt. Om te voorkomen dat de grenswaarden voor lokale luchtverontreiniging worden overschreden, moeten daarom verschillende maatregelen worden genomen. Als de grenswaarden worden overschreden, overtreedt de gemeente Oslo de wet. In de afgelopen 50 jaar is de luchtverontreiniging in Oslo afgenomen. Lokale maatregelen hebben een goed effect gehad, maar er moet nog veel gebeuren.

Wetten en beperkingen stellen minimumeisen aan de lokale luchtkwaliteit. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeenten om ervoor te zorgen dat deze worden nageleefd. De Pollution Control Regulations definiëren minimumeisen voor lokale luchtkwaliteit. In de regelgeving staan grenswaarden voor onder meer stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM2,5 en PM10).

Voor fijn stof worden de grenswaarden voor Oslo de afgelopen jaren grotendeels gehaald, zowel op dag- als op jaarbasis, maar in 2016 zijn de eisen in de regelgeving aangescherpt. Dit kwam doordat het laatste onderzoek een groter gezondheidsrisico aantoonde bij lage concentraties stof in de lucht dan eerder werd gedacht. Daarnaast zijn er op gezondheid gebaseerde luchtkwaliteitscriteria van het National Institute of Public Health en het Noorse Milieuagentschap waarmee rekening moet worden gehouden voordat er limieten worden vastgesteld.

De criteria voor luchtkwaliteit zijn strenger dan de grenswaarden in de regelgeving. De gemeenteraad streeft ernaar de lokale uitstoot van stof in de lucht ruim onder de aanbevelingen van de gezondheidsautoriteiten te houden.

Een woordvoerder van de Urban Environment Agency meldt dat uit de metingen blijkt dat de jaargemiddelde niveaus van stikstofdioxide (NO2) in Oslo de afgelopen jaren zijn gedaald.

Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van emissiereducties, als gevolg van een steeds schoner wagenpark en relatief gunstige weersomstandigheden.

Wat kan er worden gedaan om de luchtkwaliteit in Oslo te verbeteren?

Sinds 2013 zijn de waarden voor stikstofdioxide (NO2) in Oslo gedaald. Dit geldt zowel langs drukke wegen als bij meetstations die representatief zijn voor de luchtkwaliteit in Oslo in het algemeen. De daling is het gevolg van een combinatie van emissiereducties als gevolg van een steeds schoner wagenpark en relatief gunstige weersomstandigheden. Toch worden op sommige meetstations in drukbezochte gebieden nog steeds overschrijdingen van de grenswaarde voor jaargemiddelden geregistreerd en liggen de concentraties op meerdere plaatsen in de buurt van de grenswaarde. De overmaat is het gevolg van een te hoog algemeen stikstofdioxidegehalte.

Het aantal overschrijdingen kan van jaar tot jaar sterk verschillen. De hoogste niveaus worden in de winter gemeten vanwege stabielere weersomstandigheden in combinatie met grotere emissies, b.v. van een koude start op auto's.

In februari 2018 keurde de gemeenteraad een herzien actieplan goed voor een betere luchtkwaliteit in Oslo in 2018-2020. Het actieplan bestond uit ruim 40 punten en bevatte zowel directe maatregelen bij hoge luchtverontreiniging als algemene maatregelen voor betere lucht. De gemeente Oslo heeft een noodplan voor hoge luchtverontreiniging door stikstofdioxide over grotere delen van de stad, en met een bepaalde duur. In dergelijke situaties kunnen indien nodig direct maatregelen worden genomen, zoals een totaal dieselverbod. De algemene maatregelen zijn onder meer milieudifferentiatie van voertuigen, emissiereductie vanuit de haven van Oslo, maatregelen voor een gedwongen overstap op elektrische bestelauto's en maatregelen om de uitstoot van houtverbranding te verminderen.

Geïmplementeerde maatregelen zoals gewijzigde tarieven in de tolring, tolheffing voor spijkerbanden, reiniging en stofdemping en de milieusnelheidslimiet hebben allemaal geleid tot lagere niveaus van stikstofdioxide en stof in de lucht.

Meer fietspaden, beter openbaar vervoer, de overgang naar milieuvriendelijkere voertuigen en emissievrije bouw- en constructieplaatsen zijn slechts enkele van de aandachtsgebieden in het klimaatwerk van de gemeente Oslo. Het zorgt niet alleen voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor minder lokale vervuiling.

Veel huishoudens zijn overgestapt op een schonere en energiezuinigere houtkachel die helpt tegen stof in de lucht. Sinds de gemeente in 1998 een subsidieregeling voor de vervanging van houtkachels in het leven heeft geroepen, zijn met steun van de gemeente 11.575 oude kachels vervangen bij de inwoners van Oslo.

- - - - - - -

Heerlijk toch, dankzij de links van groene

Nog eens de vertaalde tekst uit zijn bron plakken Oslo versus Brussel referentiejaren 2017 - 2018 - 2019. Het spreekt voor zichzelf dat Oslo 2020-2022 nog verder uitliep op Brussel qua luchtkwaliteit.
Maar die recentere cijfers staan er niet in. Groene Fred zal die nog wel opzoeken.

- - -
• Wat is de luchtkwaliteitsindex van Oslo?

Op het gebied van luchtkwaliteit behaalde Oslo in 2019 het streefcijfer van minder dan 10 µg/m³. Dit is het aanbevolen niveau zoals voorgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit doel werd gedurende 10 maanden van het jaar bereikt, terwijl de andere twee maanden een "Goede" waarde opleverden met cijfers tussen 10 en 12 µg/m³. Dit cijfer is vrij statisch over de twee voorgaande jaren. In 2017 was dat 5,2 µg/m³ en in 2018 was dat 5,5 µg/m³. Het gemiddelde over 2019 was 5,9 µg/m³.

• Wat is het vervuilingsniveau in Brussel?

Als we de cijfers van 2019 terugkijken, zien we dat Brussel in september van dat jaar het streefcijfer voor de luchtkwaliteit van minder dan 10 µg/m³ behaalde. Tijdens de maanden juli en december was de luchtkwaliteit “Goed” met cijfers tussen 10 en 12 µg/m³. De resterende 9 maanden was de luchtkwaliteit “Matig” met cijfers tussen 12,1 en 35,4 µg/m³. Terugkijkend op voorgaande jaren is te zien dat de luchtkwaliteit niet veel verandert. In 2017 was dat 14,9 µg/m³ en in 2018 was dat 14,1 µg/m³. Ook voor 2019 was het gemiddelde 14,1 µg/m³.
- - - - -

Oslo gemiddelde van die 3 jaren : 5,5 µg/m³ (ondanks ongunstige ligging, veel kouder klimaat+haven)

Brussel gemiddelde van die 3 jaren : 14,4 µg/m³ (relatief gunstige ligging vooral door overheersende westenwinden, hielpen daar ook niet echt..., geen echte haven ook niet, **Antwerpen zal daar anders piepen)

•• Oslo heeft bijna 3 maal minder vuile ademlucht dan Brussel, in 2022 zal het zeker 3 maal zijn.

Citaat:
** https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...chtvervuiling/

Alleen Madrid scoort slechter dan Antwerpen in Europa qua gezondheidsimpact van stikstofdioxide, al is er beterschap

Antwerpen scoort op een lijst van een duizendtal Europese steden als op één na slechtste als het aankomt op het aantal vroegtijdige overlijdens door stikstofdioxide. Dat blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie, die de vergelijking tussen steden heeft gemaakt. Ook Brussel doet het slecht, met een achtste plaats. "We hebben intussen wel vooruitgang geboekt dankzij onze lage-emissiezone", reageert de Antwerpse schepen Tom Meeuws (SP.A), maar hij geeft toe dat het nog beter kan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2023 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 15:32   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Aandeel BEV in het wagenpark van Noorwegen, ook per provincie:

En evolutie: 2019-2020-2021-2022
Citaat:
https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/
vb stad Oslo:
2019: 17%
2020: 22%
2021: 27%
2022: 34%

Antall registrerte elektriske personbiler og elbilandel av total personbilbestand i prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (www.ofvstatistikk.no)
Sist oppdatert: 31.12.2022.
Provincie Hordaland (30%) en Akershus (27%) komen ook al in de buurt van Oslo.
In Hordaland ligt Bergen, de tweede grootste stad van Noorwegen.
Provincie Akershus grenst oostelijk aan Oslo.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2023 om 15:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 17:37   #59
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aandeel BEV in het wagenpark van Noorwegen, ook per provincie:

En evolutie: 2019-2020-2021-2022

Provincie Hordaland (30%) en Akershus (27%) komen ook al in de buurt van Oslo.
In Hordaland ligt Bergen, de tweede grootste stad van Noorwegen.
Provincie Akershus grenst oostelijk aan Oslo.
U mag hier nog 27 boeken posten dat verandert niets aan het feit dat vandaag de gezondste lucht te vinden was in een Belgisch dorpje en niet in Noors dorpje. U gaat letterlijk af als een gieter.

Feit is dat vandaag de luchtkwaliteit beter was in Helsinki dan in Oslo. Feit is dat er in Helsiniki vnml plofbakken rijden en dit in tegenstelling tot Oslo.

Feit is dat vandaag de luchtkwaliteit in Brussel niet moest onderdoen voor deze in Oslo.

Al de rest zijn vijgen na pasen.

Feiten zijn feiten de rest interesseert niemand ondanks je tekeer gaat als een duiveltje in een wijwatervat.

En zelfs in de hoofdstad van Zweden was de lucht gezonder dan in Oslo

https://www.iqair.com/sweden/vastra-.../goteborg-haga

Hier Oslo ....Bwerk wat een vieze lucht ondanks al hun EV

https://www.iqair.com/norway/oslo

Moderate stel je voor

Ik zal je nog iets leren

Onder de ontwikkelde landen had Finland de beste luchtkwaliteit.

Zelfs in San Francisco waar ze allemaal met zware pickup's rijden was de lucht niet ongezonder dan in Oslo integendeel .
https://www.iqair.com/th-en/usa/cali.../san-francisco

Dus nogmaals daar sta je dan met je broek op uw enkels

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2023 om 18:04.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 18:13   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blablabla..., nog eens dank van groene Fred voor uw geplaatste links van Brussel en Oslo die aantoonden dat je dikke onzin vertelde, of nog erger je begreep er zelfs geen bal van.

Hier nog een toetje uit uw link over Oslo, speciaal vertaald voor jou.
(het laatste deel, het stuk ervoor had ik al geplakt):

Kleurlegende: groen: is luchtverbetering (vandaag telt Oslo-agglomeratie +30% BEV in zijn wagenpark)
donkerrood: oorzakelijk door het overgrote deel plofbakken in zijn wagenpark.(+65% plofbakken)
https://www.iqair.com/norway/oslo
[....]

Wordt de luchtvervuiling in Oslo beter of slechter?

In 2016 zijn de landelijke eisen in de Regeling verontreinigingsbeheersing aangescherpt. Om te voorkomen dat de grenswaarden voor lokale luchtverontreiniging worden overschreden, moeten daarom verschillende maatregelen worden genomen. Als de grenswaarden worden overschreden, overtreedt de gemeente Oslo de wet. In de afgelopen 50 jaar is de luchtverontreiniging in Oslo afgenomen. Lokale maatregelen hebben een goed effect gehad, maar er moet nog veel gebeuren.

Wetten en beperkingen stellen minimumeisen aan de lokale luchtkwaliteit. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeenten om ervoor te zorgen dat deze worden nageleefd. De Pollution Control Regulations definiëren minimumeisen voor lokale luchtkwaliteit. In de regelgeving staan grenswaarden voor onder meer stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM2,5 en PM10).

Voor fijn stof worden de grenswaarden voor Oslo de afgelopen jaren grotendeels gehaald, zowel op dag- als op jaarbasis, maar in 2016 zijn de eisen in de regelgeving aangescherpt. Dit kwam doordat het laatste onderzoek een groter gezondheidsrisico aantoonde bij lage concentraties stof in de lucht dan eerder werd gedacht. Daarnaast zijn er op gezondheid gebaseerde luchtkwaliteitscriteria van het National Institute of Public Health en het Noorse Milieuagentschap waarmee rekening moet worden gehouden voordat er limieten worden vastgesteld.

De criteria voor luchtkwaliteit zijn strenger dan de grenswaarden in de regelgeving. De gemeenteraad streeft ernaar de lokale uitstoot van stof in de lucht ruim onder de aanbevelingen van de gezondheidsautoriteiten te houden.

Een woordvoerder van de Urban Environment Agency meldt dat uit de metingen blijkt dat de jaargemiddelde niveaus van stikstofdioxide (NO2) in Oslo de afgelopen jaren zijn gedaald.

Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van emissiereducties, als gevolg van een steeds schoner wagenpark en relatief gunstige weersomstandigheden.

Wat kan er worden gedaan om de luchtkwaliteit in Oslo te verbeteren?

Sinds 2013 zijn de waarden voor stikstofdioxide (NO2) in Oslo gedaald. Dit geldt zowel langs drukke wegen als bij meetstations die representatief zijn voor de luchtkwaliteit in Oslo in het algemeen. De daling is het gevolg van een combinatie van emissiereducties als gevolg van een steeds schoner wagenpark en relatief gunstige weersomstandigheden. Toch worden op sommige meetstations in drukbezochte gebieden nog steeds overschrijdingen van de grenswaarde voor jaargemiddelden geregistreerd en liggen de concentraties op meerdere plaatsen in de buurt van de grenswaarde. De overmaat is het gevolg van een te hoog algemeen stikstofdioxidegehalte.

Het aantal overschrijdingen kan van jaar tot jaar sterk verschillen. De hoogste niveaus worden in de winter gemeten vanwege stabielere weersomstandigheden in combinatie met grotere emissies, b.v. van een koude start op auto's.

In februari 2018 keurde de gemeenteraad een herzien actieplan goed voor een betere luchtkwaliteit in Oslo in 2018-2020. Het actieplan bestond uit ruim 40 punten en bevatte zowel directe maatregelen bij hoge luchtverontreiniging als algemene maatregelen voor betere lucht. De gemeente Oslo heeft een noodplan voor hoge luchtverontreiniging door stikstofdioxide over grotere delen van de stad, en met een bepaalde duur. In dergelijke situaties kunnen indien nodig direct maatregelen worden genomen, zoals een totaal dieselverbod. De algemene maatregelen zijn onder meer milieudifferentiatie van voertuigen, emissiereductie vanuit de haven van Oslo, maatregelen voor een gedwongen overstap op elektrische bestelauto's en maatregelen om de uitstoot van houtverbranding te verminderen.

Geïmplementeerde maatregelen zoals gewijzigde tarieven in de tolring, tolheffing voor spijkerbanden, reiniging en stofdemping en de milieusnelheidslimiet hebben allemaal geleid tot lagere niveaus van stikstofdioxide en stof in de lucht.

Meer fietspaden, beter openbaar vervoer, de overgang naar milieuvriendelijkere voertuigen en emissievrije bouw- en constructieplaatsen zijn slechts enkele van de aandachtsgebieden in het klimaatwerk van de gemeente Oslo. Het zorgt niet alleen voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor minder lokale vervuiling.

Veel huishoudens zijn overgestapt op een schonere en energiezuinigere houtkachel die helpt tegen stof in de lucht. Sinds de gemeente in 1998 een subsidieregeling voor de vervanging van houtkachels in het leven heeft geroepen, zijn met steun van de gemeente 11.575 oude kachels vervangen bij de inwoners van Oslo.

- - - - - - -

Heerlijk toch, dankzij de links van groene

Nog eens de vertaalde tekst uit zijn bron plakken Oslo versus Brussel referentiejaren 2017 - 2018 - 2019. Het spreekt voor zichzelf dat Oslo 2020-2022 nog verder uitliep op Brussel qua luchtkwaliteit.
Maar die recentere cijfers staan er niet in. Groene Fred zal die nog wel opzoeken.

- - -
• Wat is de luchtkwaliteitsindex van Oslo?

Op het gebied van luchtkwaliteit behaalde Oslo in 2019 het streefcijfer van minder dan 10 µg/m³. Dit is het aanbevolen niveau zoals voorgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit doel werd gedurende 10 maanden van het jaar bereikt, terwijl de andere twee maanden een "Goede" waarde opleverden met cijfers tussen 10 en 12 µg/m³. Dit cijfer is vrij statisch over de twee voorgaande jaren. In 2017 was dat 5,2 µg/m³ en in 2018 was dat 5,5 µg/m³. Het gemiddelde over 2019 was 5,9 µg/m³.

• Wat is het vervuilingsniveau in Brussel?

Als we de cijfers van 2019 terugkijken, zien we dat Brussel in september van dat jaar het streefcijfer voor de luchtkwaliteit van minder dan 10 µg/m³ behaalde. Tijdens de maanden juli en december was de luchtkwaliteit “Goed” met cijfers tussen 10 en 12 µg/m³. De resterende 9 maanden was de luchtkwaliteit “Matig” met cijfers tussen 12,1 en 35,4 µg/m³. Terugkijkend op voorgaande jaren is te zien dat de luchtkwaliteit niet veel verandert. In 2017 was dat 14,9 µg/m³ en in 2018 was dat 14,1 µg/m³. Ook voor 2019 was het gemiddelde 14,1 µg/m³.
- - - - -

Oslo gemiddelde van die 3 jaren : 5,5 µg/m³ (ondanks ongunstige ligging, veel kouder klimaat+haven)

Brussel gemiddelde van die 3 jaren : 14,4 µg/m³ (relatief gunstige ligging vooral door overheersende westenwinden, hielpen daar ook niet echt..., geen echte haven ook niet, **Antwerpen zal daar anders piepen)

•• Oslo heeft bijna 3 maal minder vuile ademlucht dan Brussel, in 2022 zal het zeker 3 maal zijn.
We zijn ondertussen 2023. Je loopt wat achter met je cijfers uit 2017 en 2019.

Mij interesseert vandaag en morgen en dan moet ik zeker niet in Oslo zijn EN DIT ONDANKS ER GEEN ENKELE DIESEL MEER RONDRIJDT.

Triestig noem ik dat

OSLO VANDAAG

19-3

42
LKI
Redelijk

De luchtkwaliteit is voor de meeste mensen acceptabel. Bij langdurige blootstelling kunnen personen met overgevoeligheid echter lichte tot matige symptomen ervaren.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2023 om 18:32.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be