Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2024, 11:56   #341
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Elias werd geïnterneerd in een hotel, zult u bedoelen.
En wat was gepaster geweest voor muiterij, landverraad en collaboratie?

Toch wel minstens vierendelen, radbraken, ophanging. Iets uit de Middeleeuwse kelder. Iets barbaars, IS achtig. Ingewanden eruit ofzo ..

Een vuurpeloton, die eer gunnen we ze niet ...

Gewoon naar het gevang zeg. Ho...

Zeg het maar, rechter beul en uitvoerder.
Oud 14 juli 2024, 12:13   #342
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Nonsens. Je kunt niet zeggen dat mensen die collaboreerden om economische redenen op dezelfde manier betiteld worden als zij die het deden voor een Vlaams ideaal.
Je hoort ook weinig over de aanhangers van Degrelle, het gaat altijd over de Vlaamsgezinden, en de Vlaamsgezinden van tegenwoordig worden ook altijd gelinkt met de collaboratie, in dat bedje ben jij ook zwaar ziek.

Juist, alleen was voor die Vlaamsgezinden België hun land niet, dat was Vlaanderen.
En misschien moet je dat tegen landsverrader nummer één zeggen, uw geliefde Leopold III, nazi-collaborateur nummer 1.

De enige die walgelijk is ben jij, door mij daarvan te beschuldigen.
Ik ben opgegroeid lang na de 2e wereldoorlog, ik heb mij nooit echt verdiept in de materie, mij dan verwijten om toespraken te kopiëren van tijdens de tweede wereldoorlog is er ver over.
Ik ga deze post rapporteren, want ik ben uw smerige beschuldigingen kotsbeu.
Juist als ze consequent zijn moeten ze een signaal sturen en de grootste collabo iets barbaars laten ondergaan. Maar als het weer met die 2 maten en 2 gewichten is vallen ze door de mand. Want de collabo uit Brussel kan nooit iets verkeerds doen ofzo? Leopold III en nog 6 andere vorstenhuizen van Europa naar de eeuwige jachtvelden. Kunnen we niet maken...

Dan zijn we uitgepraat hè.
Oud 14 juli 2024, 13:34   #343
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Uit pakweg het boek "Greep Naar De Macht" van Bruno De Wever heb ik toch iets helemaal anders geleerd.

Las ik het 'fout'/'onjuist'/'verkeerd'?

En dat is ?

(ik moet er toch niet naar gaan raden hee djimi ? )
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2024, 13:47   #344
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht

De maffia baas die toch de geheime Omerta wist door te geven.
En met succes !

Hij heeft zijn vergif weten te planten in het brein van de mensen die de latere Volksunie hebben opgericht, en waarvan de extreme kern zich later hergroepeerde in het Vlaams Blok.

In die zin zijn wij Vlamingen in west-europa een uitzondering : we hebben anno 2024 en dus 80 jaar na de oorlog nog steeds een politieke partij en al de randorganisaties en vreemde verschijnselen die daarbij horen die de geschiedenis ontkent, verkracht, en op revisionistische wijze blijft hineinterpretieren.

Daarin en enkel daarin zit het verschil tussen Vl en WL (en trouwens de rest van de europese landen die onder het nazi juk hebben geleden op dat vlak) : in wallonië is er nooit een politiek initiatief of politieke partij geweest die na WO II de incivieken wilde verenigen.

Jammer genoeg is het Elias gelukt om dit zaadje in Vlaanderen wel te planten, met alle latere gevolgen die we tot nu meedragen...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 juli 2024 om 13:53.
Oud 14 juli 2024, 13:49   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij heeft zijn vergif weten te planten in het brein van de mensen die de latere Volksunie hebben opgericht, en waarvan de extreme kern zich later hergroepeerde in het Vlaams Blok.

In die zin zijn wij Vlamingen in west-europa een uitzondering : we hebben anno 2024 en dus 80 jaar na de oorlog nog steeds een politieke partij en al de randorganisaties en vreemde verschijnselen die daarbij horen die de geschiedenis ontkent, verkracht, en op revisionistische wijze blijft hineinterpretieren.
Echt? Wel, daar geloof ik nu eens niets van en ik ben er zeker van dat u ook niets kunt aanbrengen om te bewijzen dat er bij ons "nog steeds een politieke partij" bestaat die "de geschiedenis ontkent, verkracht en op revisionistische wijze blijft hineinterpretieren".

Het is niet meer dan een kwalijke beschuldiging van dezelfde aard als de Russische propagandisten op dit forum die Oekraïne aanwijzen als de enige staat in Europa die nog steeds geregeerd wordt door nazi's. Ook daar is niet het minste bewijs voorhanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2024, 18:44   #346
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Juist als ze consequent zijn moeten ze een signaal sturen en de grootste collabo iets barbaars laten ondergaan...
Belgicisten zijn niet consequent, natuurlijk.
Ze verkondigen met veel graagte allerlei sprookjes.
Leopold III was 'gevangene' van Hitler, yeah right.
En de wreedheden van Leopold II worden met de mantel der liefde bedekt.
Massamoordenaars zijn OK als ze een Belgisch lintje dragen...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 14 juli 2024 om 18:44.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2024, 08:49   #347
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met succes !

Daarin en enkel daarin zit het verschil tussen Vl en WL (en trouwens de rest van de europese landen die onder het nazi juk hebben geleden op dat vlak) : in wallonië is er nooit een politiek initiatief of politieke partij geweest die na WO II de incivieken wilde verenigen.

Jammer genoeg is het Elias gelukt om dit zaadje in Vlaanderen wel te planten, met alle latere gevolgen die we tot nu meedragen...
Je mag een béétje overdrijven maar niet te veel hé.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2024, 08:52   #348
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ja, Panda's obsessie met Elias is iets vreemds. Alsof honderdduizenden Vlamingen zelf niet nadenken en zich 75 jaar later nog steeds laten manipuleren door iemand die de meesten van hen waarschijnlijk niet kennen.

Heel, heel vreemd.
Oud 15 juli 2024, 09:11   #349
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met succes !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zeg me eens waar ik volgens jou overdrijf ?

Dat Elias de mentor is van VU stichter Van Der Elst is bewezen, zie de link die ik eerder gaf. Elias stuurde de jonge Van Der Elst aan, manipuleerde hem om een partij op te richten om zo de incivieken te groeperen zodat de CVP er niet zou in lukken die te incorporeren. Hij lukte dus in het behalen van zijn doelstelling.

Dat de extreemste elementen uit die partij zich later organiseerden in het Vlaams Blok onder leiding van collaboratie verheerlijker Karel Dillen lijkt me ook onloochenbaar. Ook de nummer 2 van de partij toen was een revisionist en holocaust ontkenner (Roeland Raes)

https://www.blokbuster.be/?p=5244

https://www.blokbuster.be/?p=5242
Oud 15 juli 2024, 09:23   #350
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ja, Panda's obsessie met Elias is iets vreemds. Alsof honderdduizenden Vlamingen zelf niet nadenken en zich 75 jaar later nog steeds laten manipuleren door iemand die de meesten van hen waarschijnlijk niet kennen.

Heel, heel vreemd.
Inderdaad, mensen zoals ik die decennia na het einde van WO II geboren werden, worden verweten dat we zijn toespraken kopiëren, terwijl ik eigenlijk eerst eens zou moeten opzoeken wie die Elias was, laat staan dat ik zijn toespraken zou gelezen hebben of er zou uit gekopieerd hebben.

Ik had het ook helemaal niet over de repressie, maar over de kijk op de collaboratie, alsof het iets typisch Vlaams was, en dat als je aan de andere kant van de taalgrens keek, het plots niet meer bestond.
In werkelijkheid was het gewoon alomtegenwoordig, net zoals de jodenhaat, die er ook bij Belgisch gezinden was, het was nu eenmaal een internationaal fenomeen.
En ook de waarheid, dat het nazisme maar kon bloeien dankzij de Britse eugenetica theorieën.
Geschiedenis is altijd complexer dan het zwart-witverhaaltje dat sommigen er willen van maken.

Diezelfde kijk zie je ook heel de tijd bij franskiljons als Panda of het Oosten, die dat fabeltje verder verspreiden.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 15 juli 2024 om 09:25.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2024, 09:27   #351
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat Elias de mentor is van VU stichter Van Der Elst is bewezen, zie de link die ik eerder gaf. Elias stuurde de jonge Van Der Elst aan, manipuleerde hem om een partij op te richten om zo de incivieken te groeperen zodat de CVP er niet zou in lukken die te incorporeren. Hij lukte dus in het behalen van zijn doelstelling.
Je maakt hier van Van der Elst een ongelooflijke schlemiel, een soort levenslange zombie. Dat was hij niet, dat kan ik je verzekeren.
Oud 15 juli 2024, 09:34   #352
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je maakt hier van Van der Elst een ongelooflijke schlemiel, een soort levenslange zombie. Dat was hij niet, dat kan ik je verzekeren.
dat, terwijl hij van de communistische "grapjassen" van blokbuster een ernstige bron maakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2024, 09:34   #353
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik niet. Wel dat de uiterst lepe Hendrik Elias die een bedreven volksmenner was hem echt heeft weten te sturen in die richting die hij wou.

Elias heeft het zaadje geplant, Van Der Elst heeft er de partij rond opgericht.

Egide, lees deze zeer interessante scriptie eens, gaat volledig over dat thema. Het bronmateriaal zijn de archieven van Elias, 947 brieven van Elias gericht aan Van Der Elst.

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RU...12_0001_AC.pdf

Laatst gewijzigd door Pandareus : 15 juli 2024 om 09:56.
Oud 15 juli 2024, 09:53   #354
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En met succes !

Weet je Panda, ik denk dat jij het huidige palet van Vlaamse politieke partijen nagenoeg uitsluitend bekijkt vanuit één enkel criterium, namelijk of er al of niet ergens een rode draad te bespeuren valt die de betrokken partij zou kunnen connecteren aan WO2 en de collaboratie. Zéér eenzijdig en, na 80 jaar, nog weinig relevant, als je 't mij vraagt.
Oud 15 juli 2024, 10:07   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Weet je Panda, ik denk dat jij het huidige palet van Vlaamse politieke partijen nagenoeg uitsluitend bekijkt vanuit één enkel criterium, namelijk of er al of niet ergens een rode draad te bespeuren valt die de betrokken partij zou kunnen connecteren aan WO2 en de collaboratie. Zéér eenzijdig en, na 80 jaar, nog weinig relevant, als je 't mij vraagt.
Niet 'weinig relevant', maar totaal irrelevant. Pandaman is blijkbaar ergens in het verleden blijven steken - en daarbij kunnen we trouwens nog bemerkingen maken. Het is nu 2024.

Daarom ook kan hij mijn vraag niet beantwoorden zonder zwaar gezichtsverlies te lijden. Hij weet het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt? Wel, daar geloof ik nu eens niets van en ik ben er zeker van dat u ook niets kunt aanbrengen om te bewijzen dat er bij ons "nog steeds een politieke partij" bestaat die "de geschiedenis ontkent, verkracht en op revisionistische wijze blijft hineinterpretieren".

Het is niet meer dan een kwalijke beschuldiging van dezelfde aard als de Russische propagandisten op dit forum die Oekraïne aanwijzen als de enige staat in Europa die nog steeds geregeerd wordt door nazi's. Ook daar is niet het minste bewijs voorhanden.
Oud 15 juli 2024, 10:17   #356
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Helaas is dit niet zo. Meer dan één verkozene van het VB tapt nog altijd uit hetzelfde vaatje. En Tom Van den Driessche, raadgever van Van Grieken, is er zo eentje.

Een interessant artikeltje voor u:

https://www.dewereldmorgen.be/artike...vlaams-belang/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juli 2024 om 10:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2024, 10:17   #357
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Niet 'weinig relevant', maar totaal irrelevant. Pandaman is blijkbaar ergens in het verleden blijven steken - en daarbij kunnen we trouwens nog bemerkingen maken. Het is nu 2024.

Daarom ook kan hij mijn vraag niet beantwoorden zonder zwaar gezichtsverlies te lijden. Hij weet het.
En uit zijn vorige schuilnaam weten we dat hij geboren is in 1962.
Hij is dus 62 jaar oud, en is niet blijven steken in zijn eigen tijd, maar in iets dat jaren voor zijn eigen geboorte is gebeurd.
Compleet absurd, de enige reden dat hij dat doet is om het te gebruiken om alle Vlaamsgezinden te stigmatiseren.
Oud 15 juli 2024, 10:26   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helaas is dit niet zo. Meer dan één verkozene van het VB tapt nog altijd uit hetzelfde vaatje. En Tom Van den Driessche, raadgever van Van Grieken, is er zo eentje.
Echt? Dan mag u eens een recente uitspraak van Tom VDD bovenhalen waaruit blijkbaar dat hij iets aangebrand gezegd heeft over WO II of de holocaust.
Oud 15 juli 2024, 10:29   #359
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Egide, lees deze zeer interessante scriptie eens, gaat volledig over dat thema. Het bronmateriaal zijn de archieven van Elias, 947 brieven van Elias gericht aan Van Der Elst.

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RU...12_0001_AC.pdf
Interessante tip. Ik neem dat eens door op een regenachtige avond.

In afwachting blijf ik bij mijn gevoel over Frans Van der Elst: die man was geen naïveling, hij was niet zomaar te manipuleren. Als hij al ideeën van Elias zou overgenomen hebben, dan is dat omdat hij ze zelf afgewogen en geëvalueerd heeft als nuttig voor zijn project.
Oud 15 juli 2024, 10:39   #360
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt? Dan mag u eens een recente uitspraak van Tom VDD bovenhalen waaruit blijkbaar dat hij iets aangebrand gezegd heeft over WO II of de holocaust.
Ja, heel echt.

Nogmaals:

https://www.dewereldmorgen.be/artike...vlaams-belang/

Neo-fascist of neo-nazi, die Tom Van den Driessche. Ik laat u de keuze.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juli 2024 om 10:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be