Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2025, 19:59   #161
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
En Charleroi heeft circa 6.000.000 passagiers.
Avec près de 6.000.000 passagers par an, il est le deuxième aéroport de Belgique après celui de Bruxelles-National. Le nombre de destinations n'a cessé d'augmenter. Plus de 75 destinations sont maintenant desservies au départ de cet aéroport qui emploie environ 700 personnes.
Niemand kan ontkennen dat de vele honderden miljoenen die het Waalse gewest heeft geïnvesteerd in Charleroi en Luik met (gedoog)steun van ECOLO, een successtory is van de low-cost overconsumptie en de chinezen pakketjes tsunami.

Maar toch even de passagiersaantallen in Charleroi op een rijtje zetten, om niet af te komen met volledig, 10 jaar achterhaalde cijfers
2014 6.432.611
2019 8.226.572 (=28% stijging, Deurne 155%)
2024 10.504.554 (=63% stijging, Deurne 74%)

tja, en dan nog zijn er Groene fundamentalisten die afkomen met waanzin als dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Deurne subsidiëren is een lijk zuurstof toedienen.
De Walen die moeten toch krom liggen van het lachen, met de jaarlijkse 8 miljard noord-zuid transfers en met een partij zoals Groen, die de Vlaamse keuterboer keer op keer zichzelf in de voet doet schieten.
Ecolo weet wel wanneer ze hun mond moeten houden als het overheidsgeld rijkelijk binnenstroomt. Ze zijn nog zo lomp niet die Walen.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2025, 19:59   #162
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Tja, das de continue desinformatie, noem het maar leugen, van Groen...

Even een paar feiten op een rij, de passagiers-jaarcijfers:
2014 120.026
2024 208.845
da's 74% stijging

Als we even de Corona nasleep, met o.a. het faillisement van Air Antwerp, (en Oekraine en Gaza, etc.) buiten beschouwing laten, zien we in 2019 306.330 passagiers, dus op 5 jaar tijd (vanaf 2014) een groei van 155%.
En dan beweren dat er in de luchthaven Antwerpen geen potentieel zit, is een dikke Groene leugen. Zonder Corona, etc. zaten we nu rond het half miljoen passagiers.

Maar het potentieel eruit halen, is in de huidige omstandigheden moeilijk.
Als je ziet dat het Waalse gewest honderden miljoenen heeft gepompt in Air Belgium, met het faillissement en een diepe schuldenput als gevolg. Dan weet je dat er niet snel een nieuwe Air Antwerp gaat starten (was trouwens volledige met privé kapitaal).

En in de luchtvaart geldt nu meer dan ooit het gezegde: 'Wil je miljonair worden met een luchtvaartmaatschappij, begin er dan aan als miljardair'.


Edit:
even de Zaventem cijfers erbij gezet
2014 21.933.190 (referentiejaar)
2019 26.360.003 (=20% stijging, Deurne 155%)
2024 23.610.856 (=8% stijging, dus ook Corona nog niet verteerd / Deurne 74% stijging)
De cijfers vallen toch tegen, DIBO.


Zo zegt de site van de luchthaven zelf.

https://www.luchthaven-antwerpen.com/statistieken/

Het zijn gemiddeld 570 passagiers per dag. Dat is lachwekkend weinig.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 19 oktober 2025 om 20:01.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2025, 20:09   #163
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.559
Standaard

Deurne zou beter boeren als het Ryan Air kon aan de haak slaan.
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2025, 21:00   #164
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De cijfers vallen toch tegen, DIBO.
Zo zegt de site van de luchthaven zelf.
https://www.luchthaven-antwerpen.com/statistieken/
Wel de cijfers van de voorbije tien jaar spreken toch duidelijk voor zich wat het marktpotentieel is. Corona en de naweeën zijn inderdaad nog niet verteerd, maar ook voor een mastodont zoals Zaventem is dat nog niet helemaal verteerd.

En als je vindt van dat een passagiersstijging van 155% voor Corona en 74% over periode van tien jaar, dik tegenvalt, dan begrijp ik dat dit voor een Groene fundamentalist, enorm pijnlijk moet zijn, om de volgehouden Groene leugen ontkracht te zien worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het zijn gemiddeld 570 passagiers per dag. Dat is lachwekkend weinig
'Lachwekkend weinig' is natuurlijk stemmingmakerij die op niks gebaseerd is. Het blijft wel een kleine 'City Airport', hé. Het luchthavengebouw dat binnenkort 100 jaar oud is, werd eigenlijk nooit uitgebreid, enkel binnenin wat vernieuwd. De pre-Corona 839 passagiers/dag (verdeeld over 2 piekmomenten) was al behoorlijk wat voor zo'n kleine luchthaven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deurne zou beter boeren als het Ryan Air kon aan de haak slaan.
wel, had Antwerpen een luchthaven gehad, een wereldhaven waardig (die ze dan 50 jaar geleden ergens anders hadden moeten bouwen), dan zou Ryanair zeker naar Antwerpen gekomen zijn, met zijn economisch potentieel.
Maar nu is het een geluk dat Deurne veel te klein is voor de Boeings van Ryanair. Ik ben pro luchthaven Deurne, maar blijf objectief en ga zeker niet de fundamentalist uithangen zoals Groen. Dus Ryanair in Deurne, no way!
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2025, 21:08   #165
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.930
Standaard

2019 was het laatste jaar pre corona: 306.000 passagiers.

2024: 208.000 passagiers.

Waar je de indrukwekkendheid haalt ontgaat me.

En eens te meer: de redenen waarom de barak beter sluit hebben met verstandig omgaan met overheidsgeld te maken. Ik ben geen groene en vind dat luchtvaart zijn plaats heeft in ons land.

Ook al ben ik Antwerpenaar, dat betekent niet dat de luchthaven als een soort statussymbool moet blijven.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2025, 21:52   #166
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Waar je de indrukwekkendheid haalt ontgaat me.
ja, als je maar blijft de basiscijfers herhalen en de interpretatie telkens negeert.... enfin, nog een laatste keer:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
een passagiersstijging van 155% voor Corona en 74% over periode van tien jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En eens te meer: de redenen waarom de barak beter sluit hebben met verstandig omgaan met overheidsgeld te maken.
zoals ik al schreef
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
De Walen die moeten toch krom liggen van het lachen, met de jaarlijkse 8 miljard noord-zuid transfers en met een partij zoals Groen, die de Vlaamse keuterboer keer op keer zichzelf in de voet doet schieten.
Om af te ronden een mooi sfeerbeeld, van een gras vliegveldje dat failliet gaat (door Corona) en daarna door de Waalse overheid wordt overgenomen en verder uitgebaat (mits flink wat overheidsgeld in te pompen).
Laat de Vlamingen maar besparen, zullen ze daar denken.

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Cerfontaine.JPG‎ (222,5 KB, 65x gelezen)
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 05:18   #167
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.559
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht

wel, had Antwerpen een luchthaven gehad, een wereldhaven waardig (die ze dan 50 jaar geleden ergens anders hadden moeten bouwen), dan zou Ryanair zeker naar Antwerpen gekomen zijn, met zijn economisch potentieel.
Maar nu is het een geluk dat Deurne veel te klein is voor de Boeings van Ryanair. Ik ben pro luchthaven Deurne, maar blijf objectief en ga zeker niet de fundamentalist uithangen zoals Groen. Dus Ryanair in Deurne, no way!
De luchthaven van Brasschaat dan.
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 05:43   #168
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.662
Standaard

Rode cijfers?


Met hogere landingsprijzen voor privéjets kan de luchthaven snel 1,5 ?* 2 miljoen euro extra verdienen


Een hekelpunt, zeker stof om over na te denken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 08:59   #169
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De luchthaven van Brasschaat dan.
Naast het groot Schietveld van de veldartillerie. Midden in een natuurgebied.

Echte codenaam is EBBT. Jambon airport moet kunnen.

Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 20:26   #170
Storm
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Berichten: 260
Standaard

Sluit al die lokale vliegveldjes. Heel Vlaanderen wordt permanent overvlogen door die brommende sprotvliegtuigjes. Voor wat asociale pleziervluchtjes.
Storm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 20:36   #171
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 26.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Om af te ronden een mooi sfeerbeeld, van een gras vliegveldje dat failliet gaat (door Corona) en daarna door de Waalse overheid wordt overgenomen en verder uitgebaat (mits flink wat overheidsgeld in te pompen).
Laat de Vlamingen maar besparen, zullen ze daar denken.

Het is me een raadsel waarom je Wallonie hier blijft bijsleuren. Probeer je een soort communautair gevoel op te wekken om zo steun voor Deurne te bekomen?
__________________
“Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience.” - Mark Twain
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2025, 16:20   #172
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.467
Standaard

Luchthaven dicht
Bij de luchthaven van Deurne was de klassieke scheidingslijn tussen links en rechts helemaal duidelijk. Voor PVDA, Groen, Vooruit en CD&V mag Antwerp Airport verdwijnen en is Zaventem al de luchthaven voor Antwerpen – Vooruit pint zelfs 2034 vast als afscheidsjaar. Open VLD, OL-A, N-VA en Vlaams Belang blijven voorstander. “Zolang ik iets te zeggen heb in deze stad, zal de luchthaven altijd openblijven. Een big fat no tegen sluiting”, aldus De Wever. Willem-Frederik Schiltz (Open VLD) wil de luchthavensite net uitbouwen tot een sterkere economische pool, “na al die jaren tussen hangen en wurgen”.

Linkse coalitie
De angel zat in de afsluiter van het debat. Toen de mogelijke coalities ter sprake kwamen, viel de gematigde houding van Groen en Vooruit tegenover PVDA op. De voorbije maanden klonk het bij de socialisten steevast dat een zogenaamd progressief front van linkse partijen wel heel moeilijk lag na een “vuile kiescampagne waarin PVDA zich tégen Vooruit had afgezet”. Maar op het Voka-debat zei Karim Bachar dat er “met iedereen onderhandeld kan worden, behalve met Vlaams Belang”. Bij Groen volgde eenzelfde standpunt. Volgens de recente stadspeiling van Gazet van Antwerpen is het linkse trio PVDA-Groen-Vooruit maar twee zetels verwijderd van een meerderheid. En dat met nog 15,9% onbesliste kiezers.

“Burgemeester of premier? Mijn hart klopt in Antwerpen, maar mijn hoofd zegt Brussel.”
Bart De Wever (N-VA)
“Ik ben ontsteld door het gebrek aan democratische hygiëne aan de linkerkant”, reageerde De Wever op het uitblijven van een afwijzing van de communisten. Waarop Dewinter aanhaalde dat de linkerzijde slimmer is dan de rechterzijde, “want zij gaan wel coalities aan en sluiten niemand uit”. Waarop De Wever opnieuw: “Niet persoonlijk, maar gij kunt het nogal uithangen.”

bron: https://www.made-in.be/antwerpen/de-...ers-op-scherp/
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2025, 16:23   #173
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.467
Standaard

De Diaboloverbinding werd gebouwd om Brussels Airport beter te ontsluiten via het spoor, met snellere verbindingen naar Antwerpen, Mechelen en Leuven. De kostprijs liep op tot bijna €700 miljoen. Oppositiepartijen, vooral Groen, bekritiseerden het publiek-private contract als een “wurgcontract” dat de NMBS en belastingbetaler tot 2047 opzadelt met hoge kosten.

???? Waarom werd de Diaboloverbinding gebouwd?
• Doel: De verbinding moest Brussels Airport rechtstreeks aansluiten op het Belgische en Europese spoorwegnet, met snelle verbindingen naar steden als Antwerpen (34 min), Mechelen (10 min) en Leuven (14 min).
• Internationale bereikbaarheid: Via aansluiting op het HST-netwerk werd de luchthaven ook beter bereikbaar vanuit Amsterdam, Parijs en Frankfurt.
• Veiligheid en modernisering: De tunnels onder de luchthaven werden uitgerust met het ETCS-systeem, het Europese treinbeïnvloedingssysteem, om de veiligheid te verhogen.

???? Kostprijs en financiering
• Totale kostprijs: Ongeveer €700 miljoen.
• Financiering: De aanleg gebeurde deels via een publiek-private samenwerking (PPS) met private investeerders zoals Babcock & Brown en HSH Nordbank AG.
• Diabolotoeslag: Reizigers betalen een extra toeslag (in 2025: €6,4) bovenop hun treinticket naar de luchthaven.
• Totale kost voor NMBS en Infrabel: In 13 jaar liep dit op tot €446 miljoen, inclusief jaarlijkse bijdragen en toeslagen.

???* Kritiek van de oppositie
• Groen noemde het contract een “wurgcontract” dat vooral voordelig is voor de private partner Northern Diabolo, en nadelig voor de overheid en reizigers.
• Problemen:
• NMBS moet toeslagen verhogen als het aantal reizigers onder de verwachtingen blijft.
• Jaarlijkse betalingen aan de private partner blijven oplopen, ongeacht het gebruik.
• Voorstel van Groen: Het contract heronderhandelen en laten analyseren door het Rekenhof om de financiële impact objectief te beoordelen.




bron:
https://www.groen.be/wurgcontract_diaboloverbinding

Laatst gewijzigd door N-Vb : 25 oktober 2025 om 16:24.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be