![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik doe het niet meer. Ge verliest er alleen maar tijd mee. Patrick leeft in zijn geheel zelf geconstrueerde rationeel coherente construct, die hij helemaal zelf van de grond heeft opgebouwd, waarin woorden een betekenis hebben, alleen voor hemzelf. Inzichten van externen in die opbouw zijn uit den boze, want zouden het systeem kunnen "vervuilen" met voorafnames van derden die incorrect zouden kunnen zijn waardoor de construct puurheid verliest. De enige oplossing om die puurheid te bewaren -volgens Patrick- is alles zelf opbouwen. Principieel bewonderenswaardig en moedig. Edoch, ik denk dat het om de wereld te begrijpen, waardevoller is om bepaalde vooraf "ontdekte" inzichten van derden te erkennen en u daarin te verdiepen om begrip te verbeten, om te vermijden dat je het filosofische wiel opnieuw gaat uitvinden. Het is een heel werk om het menselijk corpus der filosofie helemaal zelf te proberen opbouwen. Maar goed, it's a free world he. (tldr coming in 3, 2, 1.....)
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 21 oktober 2025 om 13:35. |
|
|
|
|
|
|
#282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ja, we kunnen vele dingen indenken waarom dat de vrijheid van iemand anders inperkt, maar dan moeten we het over liberty rights en claim rights hebben he. Ten eerste beperkt dat de rechten van een woke die op diezelfde plek een grote roze penis wilde neerploffen, of van een communist die daar een sikkel en hamer wilde zetten. Ten tweede beperkt dat de rechten van de gevoelige zieltjes die recht hadden op ongeschoffeerdheid. En zo voort.
|
|
|
|
#283 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de betekenis van woorden betreft, ik tracht altijd terug te gaan naar de bron en het basis concept. Daar kan je dan zoveel extra dingen aan hangen als men extern gedefineerd heeft, zolang het maar coherent blijft. Op die manier probeer ik dus ook een coherente definitie van libertarisme te bekomen, maar het is onmogelijk het niet-aggressie principe als basis principe te nemen vermits dat ongefundeerd is. Ik foefel het er weer in als zijnde de aanname van een hypothese van dynamiek, want dat is het dichtste dat men kan komen bij een staatloze situatie om aan een niet-aggressie principe te geraken. Het is gewoon ondenkbaar om te POSTULEREN dat een groep mensen "vanzelf" een niet-aggressie principe zouden aannemen, elk van hen, zonder in een spel-theoretische absurditeit terecht te komen: wat doe je als er daar 1 enkele van zich niet aan die non-afspraak houdt ? Citaat:
Citaat:
Welke zin heeft het om incoherente abstracties in te voeren zoals libertarisme met een a priori non-aggressie principe, die nergens waargenomen werden ?
|
|
|
|
#284 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
|
|
|
|
|
#285 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En vandaar het belang van nu eens te zeggen wat men met "liberaal" bedoelt.
|
|
|
#286 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Libertarisme
|
|
|
|
#287 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als men het anarchistische libertarisme aanneemt, en er dus geen overheid is, dan is het non-aggressie principe totaal bogus, en kan dus niet aangenomen worden. En als men WEL een staat aanvaardt, dan zitten we eigenlijk niet meer bij het libertarisme maar bij een variant van liberalisme. Zoniet zijn al die dingen slecht gedefinieerd want geen basis axiomas.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2025 om 14:01. |
|
|
|
|
|
|
#288 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laatst gewijzigd door Pandareus : 21 oktober 2025 om 13:59. |
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2025 om 14:03. |
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dan had hij beter de eer aan zichzelf gehouden, en een partij opgericht waar de liberale en libertaire waarden en normen effectief nog iets betekenden. De VLD heeft, of had de laatste 20 jaar, maar 1 doel, en dat is langs de linkerkant van het politiek spectrum te gaan staan. Soit, ik zal de slimmerik dan het voordeel van de twijfel geven, we zullen zien wat hij gaat doen.
|
|
|
|
#291 | |
|
|
Citaat:
Ik kan perfect verkiezen om deel te worden van een groep mensen die dezelfde mening heeft, om mezelf, en de andere vrijwillige leden van de groep, te verdedigen tegen geweldplegers. Het is intussen uw klassieke denkfout geworden, dat individualisten einzelgängers zijn.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 21 oktober 2025 om 14:12. |
|
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 21 oktober 2025 om 14:17. |
|
|
|
|
|
|
#293 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In een anarchie is er zo geen apparaat, en dus kunnen mensen zich evengoed gewelddadig gedragen zonder rekening te houden met dat onafgedwongen dogma. Wat mensen van nature ook zouden doen, natuurlijk. Mijn idee was dat men de HYPOTHESE maakte dat in zulke maatschappij zonder staat en zonder regels, mensen zich uiteindelijk zo zouden gedragen dat ze gewelddadigen die zich niet aan het non-aggressie principe zouden houden, gaan cancellen, fysiek en/of sociaal waardoor het een EMERGENTE EIGENSCHAP zou worden dat zo een non-aggressie VERSCHIJNSEL zou ontstaan. Maar het is uiteraard geen basis "wet" want er bestaan geen wetten, noch bestaat er een geweldsmonopolist die die kan afdwingen. Een beetje zoals men in de vrije markt de HYPOTHESE maakt dat er een marktprijs zal ontstaan, zou men spel-theoretisch misschien kunnen aantonen dat in een anarchie er een libertair non-aggressie fenomeen zou ontstaan. Maar geen kat gaat zich daar in het begin aan houden uiteraard. Hoe zou je zelf zijn.
|
|
|
|
#294 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#295 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Immers, mocht dat zo vanzelfsprekend zijn, waarom zouden we dan kriminelen hebben in ONZE huidige maatschappij ? Waarom zouden er dieven en moordenaars rondlopen in onze huidige maatschappij als het zo vanzelfsprekend is dat mensen "van nature" nooit een aggressie plegen op anderen ?
|
|
|
|
#296 | |
|
|
Citaat:
En louter qua "logische" gevolgtrekking, er zijn gewoon te weinig geweldplegers ten aanzien van zelfverdedigers. Sure, ge gaat U als zelfverdediger moeten groeperen om "in den beginne van het walhalla" al die geweldsplegers een kopje kleiner te maken tijdens het zelfverdedigen, maar louter intuïtief kan men er vanuit gaan dat de rust snel zal wederkeren. Onze maatschappij (buiten het recht op wapenbezit in de US bijvoorbeeld) staat echter géén zelfverdediging toe. Daarom dat de geweldsplegers nu aan de macht zijn.
|
|
|
|
#297 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De meer aannemelijke hypothese is dat er een maffia bende zal ontstaan he die al de "zelfverdedigers" in de pas zal doen lopen wat heel vaak gebeurt als er een machtsvacuum is.
|
|
|
|
#298 | |
|
|
Citaat:
Dus hebben alleen criminelen wapens.
|
|
|
|
#299 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is toch wel degelijk een HYPOTHESE VAN DYNAMIEK in de groep, en geen a priori eigenschap he. Aanvankelijk is geweld dus wel degelijk een vrijheid (zowel aanvallend als verdedigend) en de hypothese van het libertarisme is dat het verdedigende de overhand zal halen, en op een of andere manier het aanvallende zal cancellen. Men kan het niet "vooropstellen" als een "vereiste" in een libertair anarchisme he. Het moet "ontstaan" en men moet erop hopen he. Als emergent fenomeen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2025 om 14:43. |
|
|
|
|
|
|
#300 | |
|
|
Citaat:
Het is ook daarom dat libertarisch onderwijs zo belangrijk is. Libertariërs moeten maar 1 keer "winnen" en de criminelen mogen nooit verliezen hé.
|
|