Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2003, 22:33   #101
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Laat ons de Friezen steunen en eisen dat Friesland een eigen gewest word met eigen regering en dergelijke . Dat het Fries op de Nederlandse postzegels gebruikt word en dergelijke .
Dat mag best. Alleen hoop ik dat u dan ook consequent bent. Hoe dit te rijmen valt met uw unitair gedachtegoed is me wel toch eventjes onduidelijk.
U moet de zaken niet omdraaien. Dat is UW probleem. U bent regionalist, niet wij.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 22:34   #102
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
En de enquete waaruit dat bleek werd gevoerd door en gepubliceerd in...?
Een interview met een man zegt nog niets over alle Duitstaligen.
Die man vertegenwoordigt wel de Duitstalige regering, en heeft een resolutie op zak van het Duitstalige parlement, die door alle partijen wordt ondersteund. Er is dus zelfs politieke unanimiteit over deze kwestie in de DG.

Overigens werd het plan voor het houden van een referendum afgeblazen na dreigementen vanuit Franstalig België.
Kent u een politicus die zijn macht niet wenst te vergroten?
Oud 21 oktober 2003, 22:36   #103
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
En de enquete waaruit dat bleek werd gevoerd door en gepubliceerd in...?
Een interview met een man zegt nog niets over alle Duitstaligen.
Leest u eigenlijk de berichten op dit forum? Of leest u gewoon uw eigen berichten honderdmaal opnieuw? Reeds eerder werd er door anderen naar de bron gevraagd. Welnu, die heb ik toen gegeven. Enige tijd geleden verscheen er in het VVB-tijdschrift een artikel daarover dat op zijn beurt verwees naar de Eupense krant Grenz-Echo. Deze krant heeft een enquête gehouden onder een paar duizend inwoners van de Duitstalige gemeenten en die vervolgens gepubliceerd.
Voor de interpretatie van dat "artikel" zullen we dan maar op de VVB vertrouwen zeker? Trouwens, maar bemoeien die mannen zich eigenlijk mee? Is dit "Vlaanderen"?
Oud 22 oktober 2003, 07:33   #104
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hans schreef:

Citaat:
dat willen ze allemaal...
behalve ons aller Hans de eerste, natuurlijk...

Citaat:
JvdB/
Enige tijd geleden verscheen er in het VVB-tijdschrift een artikel daarover dat op zijn beurt verwees naar de [size=6]Eupense krant Grenz-Echo[/size]. Deze krant heeft een enquête gehouden onder een paar duizend inwoners van de Duitstalige gemeenten en die vervolgens gepubliceerd.

Hans:
Voor de interpretatie van dat "artikel" zullen we dan maar op de VVB vertrouwen zeker? Trouwens, maar bemoeien die mannen zich eigenlijk mee? Is dit "Vlaanderen"?
Hans, welk super-recht heb jij eigenlijk om jezelf overal mee te moeien maar alle anderen die het niet met je eens zijn te verbieden ook een mening te hebben terzake?
Wil jij misschien duidelijk maken dat wij enkel onze mond mogen open doen als het over Oost-en West Vlaanderen gaat? De streek die (nog) wel bij België hoort maar die door Hans de eerste al afgeschreven lijkt daar HIJ er toch geen enkele voeling mee heeft?
Ontwaar ik hier (nog maar eens) de fascistische 'zelfkant' van de belzieke figuur, Hans van de Cauter?

En die gaat dit land eens besturen zoals 'het hoort'.
Althans volgens de eerlijke en rechtvaardige normering van Hans de eerste...
Oud 22 oktober 2003, 09:48   #105
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hans schreef:

Citaat:
dat willen ze allemaal...
behalve ons aller Hans de eerste, natuurlijk...
Dat lijkt mij inderdaad een juiste vaststelling. Als je je macht wil vergroten, kies je toch niet voor de BUB zeker?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 12:26   #106
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Laat ons de Friezen steunen en eisen dat Friesland een eigen gewest word met eigen regering en dergelijke. Dat het Fries op de Nederlandse postzegels gebruikt word en dergelijke.
Wordt daar om gevraagd dan? Een recente enquête van het Dagblad van het Noorden (regionale krant voor Groningen, Friesland en Drenthe) toonde aan dat 77% van de Friezen tegen meer zelfstandigheid is. Zie mijn eerdere bericht hierover http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=178495#178495

De Duitstaligen in België hebben echter wel aangegeven meer zelfstandigheid te willen en te streven naar een eigen gewest.
Uw bronnen van de Duitstaligen graag aub .

Deze zomer heb ik aardig wat tijd in de Oostkantons doorgebracht . Wat mij daar op viel waren de talrijke Belgische driekleuren in in de dagen op en rond 21 juli , de mensen die drietalig zijn , u met de glimlach te woord staan (zeker als ze horen dat u hen in het Duits probeert aan te spreken) en dergelijke meer . Ik moet zeggen , ik voelde me er als Belgicist echt thuis . Thuis , op vakantie in mijn eigen land .

btw , Jan , tijdens die dagen heb ik slechts een paar van die stickers gezien . Dus echt een succes zou ik het niet noemen . Een teken aan de wand zal het dus al zeker niet zijn .

Ook nog even benadrukken dat er voor mijn part op de postzegels ook Belgien mag staan (zoals trouwens meer en meer begint voor te komen . Een unitaire staat kan drie landstalen hebben !!!

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 12:47   #107
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij daar op viel waren de talrijke Belgische driekleuren in in de dagen op en rond 21 juli , de mensen die drietalig zijn , u met de glimlach te woord staan (zeker als ze horen dat u hen in het Duits probeert aan te spreken) en dergelijke meer
Commentaar is overbodig zeker.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 14:45   #108
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Uw bronnen van de Duitstaligen graag aub.
Hoe vaak moet ik die nu nog herhalen voordat je 'm leest?
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=219951#219951

Overigens werd al in 1998 in een notitie van het Duitstalige parlement aan de Senaat medegedeeld dat de DG streeft naar de vorming van een zgn. Gemeinschaft-Region, een vierde Duitstalig gewest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De voorpagina van Grenz-Echo op 20 oktober 1998
RDG teilt Wünsche dem Senat mit
[size=4]Ausbau der Autonomie zu »Gemeinschaft-Region«[/size]

Eupen (gz). - Das langfristige Ziel der Autonomiebestrebungen der Deutschsprachigen Gemeinschaft lautet »Gemeinschaft-Region«.

»Die Deutschsprachige Gemeinschaft ist an einer progressiven Übernahme von regionalen Befugnissen interessiert, die langfristig zur Schaffung einer `Gemeinschaft-Region´ führen soll«, heißt es in einer Note des RDG, die Wünsche der DG im Hinblick auf den Ausbau der Autonomie enthält und an den Senat auf dessen Anfrage hin weitergeleitet wurde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het hoofdartikel van Grenz-Echo op 20 oktober 1998
Progressive Übernahme von regionalen Befugnissen - Schaffung einer »Gemeinschaft-Region«
[size=4]RDG stellt die Existenzfrage der Gemeinschaft[/size]

Eupen (gz). - In sieben Sitzungen hat der RDG-Ausschuß I für allgemeine Politik, Petitionen, Finanzen und Zusammenarbeit die augenblickliche föderale Staatsstruktur bewertet. Der Bericht, der dem Senat zugestellt wird, ist, wie Ratspräsident und Ausschußvorsitzender Manfred Schunck (CSP) es ausdrückte, »eine wichtige Facette der Bemühungen des Rates um den Ausbau der Autonomie«.

Im April dieses Jahres hatte Senatspräsident Frank Swaelen (CVP) die Regierungen der Gemeinschaften und Regionen um eine Stellungnahme zur föderalen Staatsstruktur gebeten. Im Gegensatz zu den anderen Gebietskörperschaften leitete die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft die Anfrage an den RDG weiter. Ende September verabschiedete der Ausschuß I im Namen des Rates einstimmig (bei Enthaltung der Ecolo-Fraktion) eine 22 Seiten umfassende Note, die dem Senat zugestellt wird. Dieser Bericht wird bei der nächsten RDG-Plenarsitzung am 26. Oktober zur Debatte stehen.

Die einzelnen Fraktionen des Rates haben in der Anfrage des Senats eine Chance erkannt, die Forderungen nach einem Ausbau der Autonomie zu aktualisieren. »Für uns bot sich durch diesen Auftrag die Gelegenheit, die Existenzfrage der Gemeinschaft zu stellen. Und wenn in Brüssel die bevorstehenden Debatten über Staatsreformen stattfinden, wollen wir nicht dem Zug hinterherlaufen, sondern mit unseren Wünschen und Vorstellungen von Anfang an dabei sein«, so der SP-Fraktionsvorsitzende Edmund Stoffels gestern bei der Pressevorstellung der Note. Gerhard Palm (PJU/PDB) wurde unter Hinweis auf die oftmals erschwerten Verwaltungsumwege noch konkreter: »Es bot sich einfach die Gelegenheit zu zeigen, daß die Situation bei uns ein wenig anders ist als in den anderen Gemeinschaften.«

Die vom Ausschuß verabschiedete Note hatte in einer Resolution des RDG vom 25. Mai 1992 bereits einen »Vorläufer«, ist aber in den allgemeinen Bemerkungen zum Ausbau des Autonomiestatuts der Deutschsprachigen Gemeinschaft eine Spur deutlicher als das damalige Dokument. So stellt der Rat fest, daß sich während der jüngsten Staatsreform ein deutlicher Trend hin zur Bildung einer »eingliedrigen Staatsstruktur« (Verschmelzung von Region und Gemeinschaft) abzeichnet. »Die Deutschsprachige Gemeinschaft möchte ihrerseits ihre Stellung als autonomer und gleichwertiger Gliedstaat Belgiens gesichert und durch die Bildung eines homogenen Kompetenzfeldes konsolidiert wissen«, heißt es in der Note. Aus Gründen der Effizienz, der Bürgernähe, der historischen, geographischen und sprachlich-kulturellen Sonderstellung sowie angesichts von Problemen institutioneller, ökonomischer und praktischer Art, die durch die Wahrnehmung von Befugnissen der Französischen Gemeinschaft durch die Wallonische Region hervorgerufen werden, ist die Deutschsprachige Gemeinschaft an eine »progressive Übernahme von regionalen Befugnissen interessiert, die langfristig zur Schaffung einer `Gemeinschaft-Region´ führen soll«.

In punkto Wahrnehmung regionaler Befugnisse denkt der RDG vor allem an die Raumordnung, die Beschäftigung (wo bereits konkrete Schritte erfolgt sind), Befugnisse in Verbindung mit der Organisation der Gemeinden (Finanzierung durch den Gemeindefonds, subsidierte Arbeiten,...) sowie die gesetzliche Regelung und Beaufsichtigung der Interkommunalen.

Ferner möchte die DG bekanntlich alle Provinzbefugnisse sowie die Verwaltungsaufsicht über die neun Gemeinden wahrnehmen.

Bei der jüngsten Staatsreform wurde den Gemeinschafts- und Regionalräten ein gewisses Recht auf Selbstbestimmung (»konstitutive Autonomie«) in bezug auf Zusammensetzung und Arbeitsweise zugestanden. Nur der RDG wurde hierbei nicht berücksichtigt. Nach Auffassung des Rates soll dies bei einer Verfassungsrevision nachgeholt werden.

Außerdem fordert der RDG eine garantierte Vertretung auf föderaler (Kammer und Senat) und regionaler Ebene und spricht sich für eine verbesserte Zusammenarbeit mit dem Staatsrat und dem Rechnungshof aus.

Bei der Übertragung von neuen Kompetenzen an die DG müsse sichergestellt werden, daß unter Berücksichtigung der Besonderheiten des deutschen Sprachgebiets entsprechende Finanzmittel zur konkreten Wahrnehmung dieser neuen Befugnisse übertragen werden. Vor diesem Hintergrund wünscht der RDG vor allem, daß bei der Berechnung der vom Föderalstaat überwiesenen Dotation auch die Entwicklung der Schülerzahl an den Schulen des deutschen Sprachgebiets berücksichtigt werden.

Für den CSP-Fraktionsvorsitzenden Erwin Franzen sollte »die DG dort zusätzliche Kompetenzen ausüben, wo sie am ehesten dem Bürger und den Gemeinden dienen«. Zur Übertragung von Provinzbefugnissen meinte er, daß »man ernsthaft über ein provinzfreies Gebiet nachdenken sollte«.

Berni Collas (PFF), dessen Fraktion die Note mitträgt, fordert im Zuge dieses Dokuments resolutes Vorgehen. »Es darf jetzt nicht bei Lippenbekenntnissen bleiben.« Gerhard Palm (PJU/PDB) stellte fest, daß »das, was wir vor zwei Jahren bereits vorgebracht hatten, und wofür wir von allen Seiten Prügel bezogen, jetzt von allen Fraktionen mitgetragen wird«. Für Palm ist von größter Wichtigkeit, daß in der Note die »eingliedrige Staatsstruktur« gefordert wird, daß die »Zwittersituation«, in der sich die DG befindet, aufgehoben wird.

Für Edmund Stoffels (SP) ist die Note ein »gutes Kompromißpapier, das die Wünsche umfaßt, die als Minimalkonsens möglich sind«. In seinen Augen ist wichtig, daß eine Kompetenzübertragung finanziell abgesichert ist, daß der Ausbau der Autonomie einhergeht mit einer Verpflichtung zur Kooperation (mit Nachbarregionen), und daß diese Autonomie politisch auch bewältigt werden kann.

Als einzige Fraktion hatte Ecolo sich der Stimme enthalten. Fraktionssprecher Lambert Jaegers begründet dies damit, daß die Forderung nach einem eigenen Wahlbezirk, sprich: einer garantierten Vertretung im Regionalparlament und in der Kammer, seit je her bei Ecolo keine Unterstützung finde.

Zudem mahnt Jaegers bei Befugnisübertragungen zur Vorsicht und hinterfragt u.a. die personellen und finanziellen Bedingungen, die erforderlich sind, um neue Kompetenzen auszuüben. Der Ecolo-Fraktionsvorsitzende sieht die Gefahr, daß »die parlamentarische Demokratie mehr und mehr zu einem aufgeklärten Despotismus abdriftet«.
Copyright Grenz-Echo.

Dat was 1998. Pas in 2005 wordt de eerste voorzichtige stap gezet naar meer bevoegdheden voor de DG. Vanaf 1-1-2005 wordt de DG bevoegd voor het toezicht op de gemeentes. Verreweg de meeste eisen van de DG zijn echter van tafel geveegd door de Walen, die ook in de federale regering elke hervorming in de richting van een vierde gewest blokkeren.

Citaat:
Deze zomer heb ik aardig wat tijd in de Oostkantons doorgebracht. Wat mij daar op viel waren de talrijke Belgische driekleuren in in de dagen op en rond 21 juli , de mensen die drietalig zijn , u met de glimlach te woord staan (zeker als ze horen dat u hen in het Duits probeert aan te spreken) en dergelijke meer . Ik moet zeggen , ik voelde me er als Belgicist echt thuis . Thuis , op vakantie in mijn eigen land .
Je was zeker in een gulle bui, toen je probeerde hen in het Duits aan te spreken?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 17:33   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:
Citaat:
Laat ons de Friezen steunen en eisen dat Friesland een eigen gewest word met eigen regering en dergelijke . Dat het Fries op de Nederlandse postzegels gebruikt word en dergelijke .
Dat mag best. Alleen hoop ik dat u dan ook consequent bent. Hoe dit te rijmen valt met uw unitair gedachtegoed is me wel toch eventjes onduidelijk.
U moet de zaken niet omdraaien. Dat is UW probleem. U bent regionalist, niet wij.
Dat is helemaal niet mijn probleem: mocht ik Fries zijn, dan zou ik inderdaad streven naar verdergaande culturele autonomie en een sterkere aanwezigheid van het Fries in de verschillende geledingen van staat en maatschappelijk leven. Ik heb dus helemaal geen probleem met uw voorstel.

U stelt het echter voor, en hoe dat met uw unitaire ideologie te rijmen valt is wel helemaal niet te vatten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 17:38   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook nog even benadrukken dat er voor mijn part op de postzegels ook Belgien mag staan (zoals trouwens meer en meer begint voor te komen . Een unitaire staat kan drie landstalen hebben !!!
Aha, ik merk dat ook de Opperblubber dit argumentje bovenhaalt. Er zouden dus meer en meer drietalige postzegels gedrukt worden. Daarom nogmaals mijn reeds eerder gestelde vraag (waarop, naar vaste BUB-gewoonte, geen antwoord kwam): hoeveel drietalige postzegels worden er dan wel nu uitgegeven en in hoeverre is dat een stijging in vergelijking met de voorgaande jaren?

Graag misschien deze keer een antwoord?

U kunt de zaak nakijken op

http://nl.philately.post.be/NL/default.asp

Klikt op "filatelie" en de rest wijst zichzelf uit.
Oud 22 oktober 2003, 23:15   #111
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Jan Van den Berghe, wordt u betaald om onzin uit te kramen of verveelt u zich gewoon? Dit is toch te gek om los te lopen.

Voor de rest kan het me geen * schelen welke rechten de Friezen hebben op cultureel vlak vergeleken met de Nederlanders. Ik ben een Belgische unitarist, geen Groot-Nederlandse regionalist. Ik bemoei mij niet met andermans problemen. Jij blijkbaar wel. Ik haalde het voorbeeld alleen aan om het niveau van de discussie wat op te trekken. Ik stel voor dat u zich nu wijdt aan de rechten van de Friezen in uw geliefd Nederland. U zou het niet slecht doen.
Oud 23 oktober 2003, 07:44   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan Van den Berghe, wordt u betaald om onzin uit te kramen of verveelt u zich gewoon? Dit is toch te gek om los te lopen.

Voor de rest kan het me geen * schelen welke rechten de Friezen hebben op cultureel vlak vergeleken met de Nederlanders. Ik ben een Belgische unitarist, geen Groot-Nederlandse regionalist. Ik bemoei mij niet met andermans problemen. Jij blijkbaar wel. Ik haalde het voorbeeld alleen aan om het niveau van de discussie wat op te trekken. Ik stel voor dat u zich nu wijdt aan de rechten van de Friezen in uw geliefd Nederland. U zou het niet slecht doen.
Hans gaat het zelf dan ook uitstekend doen in zijn gedroomde, unitaire vaderland...
De rechten van de Vlaams- en Duitstalige gemeenschap kunnen hem echter overduidelijk aan de reet roesten.
De verdere overheersing in België van de francofonie, d�*�*r gaat het ons Hanske om. Alleen mag hij dat niet luidop zeggen. Achterbaksheid troef dus, zoals we het van zijn medestanders- belgicisten gewend zijn door de bijna twee Belgische eeuwen heen. Niks nieuws onder de zon dus bij de neo-unitaristen.
Gelukkig zien we dagelijks dat het pal in de tegenovergestelde richting evolueert. 8)

Boontje komt nu eenmaal ALTIJD om zijn loontje.
Oud 23 oktober 2003, 09:56   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bemoei mij niet met andermans problemen. Jij blijkbaar wel. Ik haalde het voorbeeld alleen aan om het niveau van de discussie wat op te trekken. Ik stel voor dat u zich nu wijdt aan de rechten van de Friezen in uw geliefd Nederland. U zou het niet slecht doen.
Goed idee, maar u komt er wel een beetje laat mee af. Ongeveer een tweetal jaar geleden werd ik door een aantal mensen in de Friese Beweging aangezocht om hen te informeren over onze taalwetgeving, de concrete toepassing ervan en de federalisering van België. Nog regelmatig help ik mensen, waardoor ik hen tegelijkertijd wijs op de zwakke en sterke elementen van de huidige Belgische federale constructie. Op die manier hoop ik de Friezen een handje te helpen.
Oud 23 oktober 2003, 09:57   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zit de onzin dan? Gelieve uw bewering concreter te duiden.

Ook over die drietalige postzegels had ik graag een antwoord gezien. Of moet ik gewoon concluderen dat u, naar vaste gewoonte, weer uit uw nek aan het kletsen was?
Oud 23 oktober 2003, 10:01   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de rest kan het me geen * schelen welke rechten de Friezen hebben op cultureel vlak vergeleken met de Nederlanders. Ik ben een Belgische unitarist, geen Groot-Nederlandse regionalist.
Als ik het goed begrepen heb, kijkt een belgicist dus nooit over het muurtje. Geen belangstelling, geen medeleven met andere volkeren (nu ja, die bestaan volgens de belgicisten al niet). Dat de Bretoenen en Basken in Frankrijk geen taalrechten hebben, vinden de belgicisten blijkbaar geen onderwerp van gesprek. Waarschijnlijk vinden zij de armoede in de derdewereldlanden ook niet belangrijk: het is immers niet in eigen land. Over egoïsme gesproken...

De Vlaamse Beweging daarentegen heeft altijd haar emancipatorische draagwijdte aangevoeld en steeds belangstelling gehad voor andere volkeren die een cultuur- en taalstrijd moeten voeren. Juist in de Vlaamse Beweging werd een band aangevoeld voor die andere volkeren. Medeleven en belangstelling voor andere volkeren was en is nog steeds een sleutelwoord in de Vlaamse Beweging. Echt emancipatorisch dus.
Oud 23 oktober 2003, 10:13   #116
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af wat het antwoord zou zijn van Hans & co als een Vlaams-Nationalist dit zou zeggen:

Voor de rest kan het me geen * schelen welke rechten de Walen hebben op cultureel vlak vergeleken met de Vlamingen. Ik ben een Vlaams-Nationalist, geen unitarist.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 13:55   #117
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Dimitri
Je was zeker in een gulle bui, toen je probeerde hen in het Duits aan te spreken?
Nee , in tegenstelling tot de NL-ers die het gebied met hun sleurhutten overspoelen , spreek ik een mondje duits en Frans zonder veel haar op .

btw , je doet weer alsof iedere Belgicist alleen maar Nederland en Frans spreekt (meestal dan nog alsof we lekker met zijn allen alleen Frans zouden willen spreken )
Ik maak er een punt van de drie landstalen te gebruiken , afhankelijk van het gebied waar ik mij bevind . 8)

Oud 23 oktober 2003, 14:00   #118
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Aha, ik merk dat ook de Opperblubber dit argumentje bovenhaalt. Er zouden dus meer en meer drietalige postzegels gedrukt worden. Daarom nogmaals mijn reeds eerder gestelde vraag (waarop, naar vaste BUB-gewoonte, geen antwoord kwam): hoeveel drietalige postzegels worden er dan wel nu uitgegeven en in hoeverre is dat een stijging in vergelijking met de voorgaande jaren?

Graag misschien deze keer een antwoord?

U kunt de zaak nakijken op

http://nl.philately.post.be/NL/default.asp

Klikt op "filatelie" en de rest wijst zichzelf uit.
waarom antwoorden op de vraag als je het antwoordt toch al klaar hebt Jan .

btw , als BELG en Filatelist zou ik het niet slecht vinden als er vandaag op morgen op alle zegels ook Belgien bijstaat . Voorlopig enkel nog op de uitgifte van de Oostkantons (1998 geloof ik) , de uitgiften over het Belgische vorstenhuis (verloving Prins Filip : 1999 , geboorte Prinses Elisabeth , ...)

De vraag is wel waarom VL-nationalisten zoals jij zitten te zagen over de Oostkantons , die geen deel zijn van en niet grenzen aan het Nederlandstalige landsdeel van België .

So Jan , Check it out en als je t niet vind , koop je dan de cataloog van de Belgische postzegels !

Oud 23 oktober 2003, 14:02   #119
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik bemoei mij niet met andermans problemen. Jij blijkbaar wel. Ik haalde het voorbeeld alleen aan om het niveau van de discussie wat op te trekken. Ik stel voor dat u zich nu wijdt aan de rechten van de Friezen in uw geliefd Nederland. U zou het niet slecht doen.
Goed idee, maar u komt er wel een beetje laat mee af. Ongeveer een tweetal jaar geleden werd ik door een aantal mensen in de Friese Beweging aangezocht om hen te informeren over onze taalwetgeving, de concrete toepassing ervan en de federalisering van België. Nog regelmatig help ik mensen, waardoor ik hen tegelijkertijd wijs op de zwakke en sterke elementen van de huidige Belgische federale constructie. Op die manier hoop ik de Friezen een handje te helpen.
Ma Jan toch , gij zijt toch ne goeie mens ...

allé , zouden die Friezen dan binnen een paar jaar , dankzij uw hulp , ook zo kunnen zagen tegen de rest van NL over Hoe slecht ze behandeld worden in NL ?

Oud 23 oktober 2003, 14:06   #120
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee , in tegenstelling tot de NL-ers die het gebied met hun sleurhutten overspoelen , spreek ik een mondje duits en Frans zonder veel haar op .
Vrees niet, ik kan mij zonder veel problemen redden in het Duits. In het Frans zijn de problemen iets groter.

Citaat:
btw , je doet weer alsof iedere Belgicist alleen maar Nederland en Frans spreekt (meestal dan nog alsof we lekker met zijn allen alleen Frans zouden willen spreken )
Ik maak er een punt van de drie landstalen te gebruiken , afhankelijk van het gebied waar ik mij bevind . 8)
Het was meer een reactie op de manier waarop je het zei, alsof men blij moest zijn dat jij hen in het Duits aansprak. En ik was blijkbaar niet de enige die dat opviel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be