Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2007, 12:23   #21
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het zou interessant worden als ze heel Vlaams-Brabant zouden opeisen.

Dat zou nog eens een interessant gewest zijn, Brussel-Vlaams-Brabant. Ben je meteen van het BHV-gedoe enerzijds en de annexatiedrang anderzijds af. Maar belangrijker nog: er zou een Vlaamse meerderheid zijn! Bij de laatste Kamerverkiezingen werden in BHV en Leuven gezamenlijk 1.161.278 geldige stemmen uitgebracht. Daarvan gingen er ongeveer 460.000 naar Franstalige partijen, de rest (ongeveer 700.000) naar Vlaamse partijen. Dat betekent een 60-40-verhouding in het voordeel van de Vlamingen.

Misschien toch niet zo'n slecht idee van het FDF.
Ben je niet vergeten om de Waals-Brabantse stemmen mee te tellen?

EDIT : ik vergis me, het is Hans die de vroegere provincie Brabant wil herinvoeren.

Laatst gewijzigd door CHW : 7 maart 2007 om 12:25.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:27   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
opmerkelijk is wel dat UNION in Dilbeek in
1994 : 4189 stemmen haalde, of 16.22%
en in 2006: 3990 stemmen of 14.79%

http://www.ibzdgip.fgov.be/result/nl...o=939&party_id=

Sint Pieters Leeuw is blijkbaar wel tamelijk aan het verfransen, met nu 21% stemmen reeds of PF.
Het probleem met Sint-Pieters-Leeuw is dat het uit een aantal vrij verfranste deelgemeenten bestaat (Sint-Pieters-Leeuw zelf en Ruisbroek) en dan een aantal gemeenten die bijna 100% Nederlandstalig zijn (zoals Vlezenbeek en Sint Laureins Berchem.)
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:32   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het probleem met Sint-Pieters-Leeuw is dat het uit een aantal vrij verfranste deelgemeenten bestaat (Sint-Pieters-Leeuw zelf en Ruisbroek) en dan een aantal gemeenten die bijna 100% Nederlandstalig zijn (zoals Vlezenbeek en Sint Laureins Berchem.)
Zou het niet beter zijn als men-algemeen-bij het vastleggen van de taalgrens de fusies van deelgemeenten herschikte?
Of zijn die gemeenten als Ruisbroek of nog maar vrij recent zo verfranst?
Oud 7 maart 2007, 14:39   #24
Unitair
Vreemdeling

Unitair's schermafbeelding

Standaard

Ik snap het probleem niet.
Er wordt net gedaan of Franstaligen in de rand rond Brussel een uitdijende groep ratten is (mogelijk is dit wel de perceptie van de Vlaams-nationalisten).

Komaan zeg, die mensen hebben evenveel recht zich in Oostende te vestigen als in Dilbeek. Zij hebben een Belgische identiteitskaart, nietwaar?

Dé oplossing is dat er meer verdraagzaamheid komen ten opzichte van mensen met een andere moedertaal.
Je woont in de regio rond Brussel, dus zal je nu eenmaal met meerdere talen in aanraking komen.

Wat is in godsnaam de bedreiging aan een Franstalige buurman? Je reinste xenofobie. Daar zijn Vlamingen goed in.
Oud 7 maart 2007, 14:48   #25
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unitair Bekijk bericht
Wat is in godsnaam de bedreiging aan een Franstalige buurman? Je reinste xenofobie. Daar zijn Vlamingen goed in.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door baarle : 7 maart 2007 om 14:49.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:08   #26
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Komaan zeg, die mensen hebben evenveel recht zich in Oostende te vestigen als in Dilbeek. Zij hebben een Belgische identiteitskaart, nietwaar?

Dé oplossing is dat er meer verdraagzaamheid komen ten opzichte van mensen met een andere moedertaal.
Je woont in de regio rond Brussel, dus zal je nu eenmaal met meerdere talen in aanraking komen.
Die Franstaligen doen er anders wel vaak veel tot alles aan om zelf niet in contact te komen met het Nederlands, niet? Respect en 'samen'leven moet van twee kanten komen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 16:49   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt net gedaan of Franstaligen in de rand rond Brussel een uitdijende groep ratten is (mogelijk is dit wel de perceptie van de Vlaams-nationalisten).

Wat voor een klinkklare onzin is dit nu weer? Natuurlijk hebben Franstaligen het recht om zich in Oostende of in Dilbeek te doen. Net zoals Chinezen of Martianen dat recht hebben.

Ze moeten alleen beseffen en aanvaarden dat ze in Vlaanderen wonen en de voertaal het Nederlands is, en dat is zowel in Oostende als in Dilbeek zo. Waarom kunnen de Nederlandstaligen die zich in Wallonië vestigen zich anders wél aanpassen?

Uiteraard moet de verdraagzaamheid wat jou betreft natuurlijk maar van één kant komen, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 17:03   #28
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ok, heel juist, maar zeg maar "flaminganten", hoor.

Vlamingen zijn gewoon de inwoners van West- en Oost-Vlaanderen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 17:05   #29
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog zo'n kloon. Wie is het nu weer? Is bruno er weer door geglipt?
Dé oplossing is idd méér verdraagzaamheid, voor de taal van het gebied waar je woont.
Met een franstalige buurman is idd niets mis mee, wel met het feit dat hij de tweetaligheid eist en dat je hem op zijn franskiljone wensen moet bedienen om niet het woord xenophobie naar het hoofd geslingerd te krijgen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 7 maart 2007 om 17:06.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 17:05   #30
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Ik denk dat je hier een potentieel lid voor je kaartersclub hebt. Of is Unitair gewoon één van de velen die hier ook af en toe als Hans1 inlogt?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 7 maart 2007 om 17:06.
Oud 7 maart 2007, 17:06   #31
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

roekoe
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 17:50   #32
Unitair
Vreemdeling

Unitair's schermafbeelding

Standaard

Overdrijven is een nationale sport in het Vlaanderen van morgen.

Ik zie niet in waarom ik een kloon zou moeten zijn van wie dan ook. Is elke VLD'er op het forum een kloon van zichzelf?

Er bestaan nog meer dan genoeg (Belgisch gezinde) jongeren met gezond verstand.
Oud 8 maart 2007, 12:59   #33
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens de grondwet van de belgische staat zijn Vlamingen inwoners van het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap.

Niet enkel Oost- en West-Vlamingen dus.
Oud 8 maart 2007, 13:00   #34
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er bestaan nog meer dan genoeg (Belgisch gezinde) jongeren met gezond verstand.
Inderdaad meer dan genoeg! Elke belgisch gezinde is er één teveel. Gelukkig zijn ze op één hand te tellen.
Oud 8 maart 2007, 13:32   #35
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Volgens de grondwet van de belgische staat zijn Vlamingen inwoners van het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap.

Niet enkel Oost- en West-Vlamingen dus.
Er wordt gezegd dat Mercator (een van de bekendste Vlamingen!,zestiende eeuw) zijn gouden handen heeft gebruikt om een kaart van Vlaanderen zelf te maken, en daarop maakten niet alleen Gent maar ook Antwerpen, Leuven en Brussel deel uit van Vlaanderen. Ik ben er al een tijdje naar op zoek maar ik vind ze niet.
Oud 8 maart 2007, 14:13   #36
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Overdrijven is een nationale sport in het Vlaanderen van morgen.
En jij overdrijft natuurlijk niet. Mijnheer is zogezegd unitair, maar het misprijzen en het superioriteitscomplex druipen er weer van af. De xenofobische racistische Vlamingen die zich in Wallonië vestigen (pakken in Waver bvb zoals ik over het laatst nog op de RTBF zag) denken er zelfs niet aan om te eisen dat zij op het gemeentehuis in het Nederlands zouden bediend worden. Op die manier krijgen we natuurlijk nooit de gelegenheid om te zien hoe tolerant de franstaligen wel zijn.

Je hebt in Quebec, Canada exact hetzelfde probleem maar dan andersom. De franstaligen proberen daar hun taal te verdedigen tegen de druk van hun engelstalige landgenoten. Dat heet dan de eigen taal en cultuur beschermen. Als Vlamingen het doen heet dat xenofobie.

Ik leef al 15 jaar in een Vlaamse gemeente. Ik ben franstalig. Ik heb nog nooit, maar dan nog nooit één verwijt of één opmerking over mijn dak gehad. Ik spreek wel NL op het geementehuis. Dat is het enige dat men van mij verwacht. Veel franstaligen begrijpen dat, maar anderen vinden dat teveel. En waarom? Omdat zij vinden dat Frans een superieure taal is, terwijl Vlaams voor hen een boerendialect is. Dat mijn vriend is de "dirty little secret" van de francofone militanten in de periferie. Zij kunnen niet dulden dat men hen dwingt om al was het maar af en toe die boerkestaal te hanteren. Ze zijn daar te goed voor. Wel, ze mogen de pot op. Ik heb geen enkel medelijden met die mensen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 8 maart 2007 om 14:19.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 16:04   #37
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik leef al 15 jaar in een Vlaamse gemeente. Ik ben franstalig. Ik heb nog nooit, maar dan nog nooit één verwijt of één opmerking over mijn dak gehad. Ik spreek wel NL op het geementehuis. Dat is het enige dat men van mij verwacht. Veel franstaligen begrijpen dat, maar anderen vinden dat teveel. En waarom? Omdat zij vinden dat Frans een superieure taal is, terwijl Vlaams voor hen een boerendialect is. Dat mijn vriend is de "dirty little secret" van de francofone militanten in de periferie. Zij kunnen niet dulden dat men hen dwingt om al was het maar af en toe die boerkestaal te hanteren. Ze zijn daar te goed voor. Wel, ze mogen de pot op. Ik heb geen enkel medelijden met die mensen.
Schitterend, Kaal.

De valse "tolerantie"-pleiters staan meteen in hun onderbroek, en het zicht is niet fraai.
Oud 8 maart 2007, 17:15   #38
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt gezegd dat Mercator (een van de bekendste Vlamingen!,zestiende eeuw) zijn gouden handen heeft gebruikt om een kaart van Vlaanderen zelf te maken, en daarop maakten niet alleen Gent maar ook Antwerpen, Leuven en Brussel deel uit van Vlaanderen. Ik ben er al een tijdje naar op zoek maar ik vind ze niet.
Is dit geen copie ervan ?
Vlaanderen (Imperial)

[No title] - Hondius H., 1636.

Copper engraving
Size: 40 x 50.5cm (15.6 x 19.7 inches)
Condition: Old coloured.
References: Van der Krogt 3, 215:1A.

The map showing the regions between Gent, Antwerp and Brussels, forms part of a wall-map of Flanders.

Item number: 9919
Price: 200 Euro
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 17:17   #39
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Dank je maar deze had ik al gezien, je ziet er niet zo goed op wat de grenzen zijn? Waar is de zee eigenlijk, en waar zijn gent , leuven,...
Oud 8 maart 2007, 19:00   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je maar deze had ik al gezien, je ziet er niet zo goed op wat de grenzen zijn? Waar is de zee eigenlijk, en waar zijn gent , leuven,...
De stad in de rechterbovenhoek is Antwerpen.

Daaronder, in het kleine roze cirkeltje ligt Mechelen, terwijl je ook onderaan in het midden goed het Zoniënwoud ziet liggen, met Brussel er vlak boven.

Gent ligt helemaal bovenaan, links midden. En in de rechter benedenhoek zie je Leuven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be