Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2008, 18:34   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
We sluiten gewoon de grenzen. Pelgrim, ik neem zijn keuken over. Sluiten we daarna een confederatie?
Deal
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 18:35   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
4 ook niet, aangezien het moet gaan over legitieme inwoners, wat jullie niet zijn van Adrians badkamer.
Ik ben wel een legitieme inwoner van Adrians badkamer. Ik richt namelijk mijn eigen wetgeving in, ik hoef de wetgeving van u of Adrian niet te accepteren want ze is mij opgelegd zonder mijn toestemming.
Het is trouwens Adrians badkamer niet meer, maar de mijne. Ik heb ze namelijk mij toegeëigend op grond van mijn privé rechtspraak.
Oud 24 april 2008, 18:36   #103
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als liberaal kan je er niks op tegen hebben dat ik mijn eigen rechtspraak gebruik, neem ik aan?
Oud 24 april 2008, 19:00   #104
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Democratie, zo makkelijk nie

Citaat:
2 en 3 zijn correct. De vraag is vooral waarom Vlaams-nationalisten 2 correct vinden en 3 niet.

1 logischerwijs niet, aangezien separatisme gaat over het deel en niet het geheel. Belgicisten die anders beweren maken zich imo maar belachelijk.

4 ook niet, aangezien het moet gaan over legitieme inwoners, wat jullie niet zijn van Adrians badkamer.
Waarom zou je een gemeente wel de souvereiniteit geven maar een badkamer, huis, straat of wijk binnen die gemeente niet? En waarom geeft je een provincie geen souvereiniteit/zelfbeschikking, maar de gemeenschap Vlaanderen wel?

Stel er komt een referendum in België, met deze uitkomst:

56% van de Belgen wil België behouden zoals het is.
86% van de Wallonen wil ook België behouden zoals het is.
61% van de Vlamingen wil een onafhankelijk Vlaanderen.
72% van de gemeente Wezembeek-Oppem wil aansluiting bij Brussel.
51% van Limburg wil aansluiting bij Nederland.

Welke van deze 5 democratische (en tegenstrijdige) meerderheden moet gehoord worden?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 19:08   #105
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als liberaal kan je er niks op tegen hebben dat ik mijn eigen rechtspraak gebruik, neem ik aan?
Het feit dat je je eigen rechtspraak voert, maakt je actie niet minder illegitiem. Maar goed, ik noteer: na zoveel pagina's heb je zélfs de basisconcepten nog niet door.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 19:14   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Het feit dat je je eigen rechtspraak voert, maakt je actie niet minder illegitiem. Maar goed, ik noteer: na zoveel pagina's heb je zélfs de basisconcepten nog niet door.
niet minder illegitiem?
Als we over legitimiteit spreken dan moet er natuurlijk een referentie zijn om af te toetsen of iets legitiem is of niet. Dus graag concreet de codex of de wetten waaraan blijkt dat mijn rechtspraak niet legitiem is, binnen libertair fabeltjesland.
Tot zolang blijf ik mezelf als heer en meester beschouwen van Adrians badkamer, volledig volgens de libertaire principes.
Oud 24 april 2008, 19:22   #107
Den Dietsch
Vreemdeling

Den Dietsch's schermafbeelding

Standaard

Legitimiteit is niet hetzelfde als legaliteit, het kan niet getoest worden aan wetten. Wanneer de inwoners hier van Adrians badkamer en de rest van de inwoners van het huis Pelgrims gezag aanvaarden is hij daar legitiem, wat niet wil zeggen dat hij er legaal het gezag uitoefent.
Oud 24 april 2008, 21:20   #108
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Er is zopas een heuglijk feit gebeurd: ik heb mijn studentenkamer op een vreedzame en democratische manier onafhankelijk verklaard. Nu moet ik nog erkend worden, maar dat zal geen enkel probleem zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:48   #109
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Adrian ondertussen voor de keuken gekozen heeft waar hij gezellig een koekje van eigen deeg aan het bakken is. Die knabbelt hij gezellig op bij z'n bakske koffie en daarna belt tie aan bij de buurtjes of hij daar misschien even gebruik mag maken van de badkamer omdat zijn badkamer OVERBEVOLKT is....
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 05:40   #110
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Er is zopas een heuglijk feit gebeurd: ik heb mijn studentenkamer op een vreedzame en democratische manier onafhankelijk verklaard. Nu moet ik nog erkend worden, maar dat zal geen enkel probleem zijn.
Vraag het eens aan de N-GA.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:32   #111
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Ik zou nog verder durven gaan: als men besluit tot splitsing dan moet elke burger het recht hebben om zijn eigen nationaliteitskeuze te doen. Stel: Vlaanderen wordt een onafhankelijk land en Brussel en Wallonië vormen samen (mini-)België. Dan zou m.i. iedereen moeten kunnen kiezen om de Vlaamse nationaliteit aan te nemen dan wel om Belg te blijven. Verhuizen hoeft dan niet, want de Europese regels op vrij verkeer van personen en goederen blijft van toepassing.

Tenzij Vlaanderen helemaal voor het isolationisme kiest en de EU opzegt natuurlijk....
Dé oplossing voor het verhinderen van verlies van grondgebied ligt in het uitdelen van 'subnationaliteiten', voor de splitsing (NU dus)

Elke inwoner van Vlaanderen krijgt een Vlaams-Belgisch paspoort
Elke inwoner van Franstalig Wallonië krijgt een Waals-Belgisch paspoort
Elke brusselse inwoner krijgt de keuze tussen Vlaams-Belgisch, Waals-Belgisch en 'Brussels-Belgisch (dit om buitenlanders, die zich geen Waal voelen een apart statuut te geven, zodat de huidige franstalige bevolkingsmeererheid in brussel verkleint wordt.)
Elke inwoner van de Oostkantons (inclusief Platdietse streek) en het land van Aarlen krijgt een Oostkanton-Belgisch paspoort (na het oprichten van een 4de gewest, de Oostkantons)

Dit gebeurd ongeacht de taal die de burger spreekt. Om de subnationaliteit van een ander gewest te verkrijgen heeft men 2 keuzes:
*Verhuizen naar dat gewest
*Een inburgeringscursus volgen mét taalexamen van het gewest waar je in woont.

Concreet voorbeeld:
Een franstalige in de Vlaamse rand krijgt automatisch de Vlaamse identiteit. Als hij de Waalse identiteit wenst, kan hij een nederlands taalexamen afleggen. Vanaf nu wordt hij beschouwd als een imigrant die NIET kan stemmen voor de Vlaamse verkiezingen, enkel voor de verkiezingen van het land van herkomst (Waalse verkiezingen dus)
Hij kan ook verhuizen naar Wallonië. als hij verhuisd naar Brussel is hij nog stees verplicht een Nederlands taalexamen af te leggen om de Waalse identiteit te verkrijgen; hij kan er echter ook voor kiezen om de neutrale Brusselse identiteit aan te nemen (met tweetalig examen, dus een kleinere kennis van het Nederlands vereist)

op deze manier leggen we de Vlaamse identiteit op, en bijgevolg zouden bij een splitsing van België de immigranten in de Vlaamse rand met veel minder zijn en de officiële Walen die er wonen, zijn nit stemgeregtigd, dus een eenzijdige afsplitsing van Sint-genesius-rode wordt verhinderd.

op het eerste zicht lijkt het systeem met de taalexamen onlogisch, maar dat is het NIET. bekijk het zo eens:
Een mexicaan wil in Vlaanderen komen wonen, hij dient hier een Nederlands taalexamen voor af te leggen.
vs
Een Franstalige wenst in de Vlaamse rand te blijven wonen, hij moet hiervoor een NEderlands taalexamen af te leggen...

logisch toch?

Laatst gewijzigd door flamingant : 25 april 2008 om 16:36.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:39   #112
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je vergeet daarbij te vermelden dat het Franstalige inwijkingen uit Brussel zijn die op Vlaams gebied, waar de enige officiele taal het Nederlands is, gaan wonen, weigeren het Nederlands onder de knie te krijgen en dan een Anschluss bij Brussel eisen. Ik noem dat imperalisme. Volgens jouw principe zouden wijken met veel allochtonen zich ook kunnen afscheiden.
om dit tegen te gaan, zie mijn post hierboven
Oud 25 april 2008, 16:46   #113
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Heb ik dan ook de keuze om geen tot geen enkele natie meer te behoren?
in zijn redenering heb je de keuze om jezelf als een éénmansvolk onafhankelijk te verklaren, dus je richt je eigen natie op (bvb je huis als grondgebied)
Oud 25 april 2008, 16:50   #114
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
in zijn redenering heb je de keuze om jezelf als een éénmansvolk onafhankelijk te verklaren, dus je richt je eigen natie op (bvb je huis als grondgebied)
Ideaal
Oud 25 april 2008, 16:53   #115
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Waarom zou je een gemeente wel de souvereiniteit geven maar een badkamer, huis, straat of wijk binnen die gemeente niet?
Daar is inderdaad geen enkele reden voor en dat verkondig ik dus ook niet.

Citaat:
En waarom geeft je een provincie geen souvereiniteit/zelfbeschikking, maar de gemeenschap Vlaanderen wel?
Daar is inderdaad geen enkele reden voor en dat verkondig ik dus ook niet.

Citaat:
Stel er komt een referendum in België, met deze uitkomst:

56% van de Belgen wil België behouden zoals het is.
86% van de Wallonen wil ook België behouden zoals het is.
61% van de Vlamingen wil een onafhankelijk Vlaanderen.
72% van de gemeente Wezembeek-Oppem wil aansluiting bij Brussel.
51% van Limburg wil aansluiting bij Nederland.

Welke van deze 5 democratische (en tegenstrijdige) meerderheden moet gehoord worden?
Prioriteit aan de laagste niveau's geven he.

Belgen en Walen mogen hun België houden, zonder Vlaanderen welteverstaan, de Wezembeek-Oppemers joinen Brussel en de Limburgers joinen Nederland.

Het probleem van tegenspraak stelt zich pas als je vindt dat mensen zeggenschap hebben over sferen waarover ze niks te zeggen hebben. Walen over Vlaanderen. Vlaanderen over de rand. Etc.
Oud 25 april 2008, 17:03   #116
flamingant
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
dus adrian mag wel zelf zijn eigen badkamer onafhankelijk verklaren, en hem tot president uitroepen
Oud 25 april 2008, 19:06   #117
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dat kan niet want ik ben daar al alleenheerser volgens mijn privaat rechtstelsel.
Oud 26 april 2008, 12:06   #118
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Iemand die bovenstaande tekst heeft geschreven kan ik echt geen liberaal noemen.
In een vrij en liberaal land hoeven individuele personen zich niet aan te passen aan de normen van de overheid. Iedereen mag alles doen (natuurlijk binnen de grenzen van de wet), zolang het de anderen niet schaadt. Laat jij de dingen die je zegt of schrijft bepalen door de nederlandse overheid?
Ik mag toch in Nederland en België afwisselend engels, turks of duits spreken met mijn familie of vrienden? Daarbij overtreed ik toch geen wet?
Gelukkig mag ik als burger van de EU in ieder EU-land gaan werken en wonen, dit geldt voor nederlands-, engels- én franstaligen, etc.
Ik bedoel dat de communicatie met en in de overheid enkel en alleen in het Nederlands dient te verlopen, niet dat iedereen verplicht Nederlands moet spreken op straat uiteraard.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be