Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 11:14   #41
Linda
Banneling

Standaard

[quote=Esperanza;3570563]Hm, deze stelling een paar keer herlezen, doch het is me niet geheel duidelijk.

Citaat:
Wanneer de paus stelt dat bijvoorbeeld het Geloof terug actief in de politiek dient te worden geïntegreerd en ik daar niet akkoord mee ga en dit als reactionair beschouw, getuigt dit volgens jou van minachting van mijnentwege tegenover de paus/gelovigen?
Als je het geloof wil weren uit de politiek dan gedraag je je als een inquisiteur. Het geloof heeft zijn rechten binnen de politiek. De kerk mag echter niet opnieuw alle ruimte naar zich toetrekken. Maar alle ruimte naar zich toetrekken, dat is wat jij, en je zielsverwanten nu bezig bent te doen.

Citaat:
Kritiek hebben is een synoniem voor minachting?
Kritiek op jou, en je zielsverwanten, zie je als 'minachting', maar de demonisering, verkettering van iedereen die het concept G-d erkent, beschouw jij als 'kritiek'.

Citaat:
Niet akkoord gaan of een andere mening toegedaan zijn is een synoniem voor minachting?
Kijk eens naar jezelf, misschien!?
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:16   #42
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Voor zover ik weet geldt die zogenaamde onfeilbaarheid enkel en alleen voor bepaalde geloofszaken mits tussenkomst van hun Heilige Geest. Er wordt ergens een bepaald onderscheid gemaakt.

Het blijft natuurlijk belachelijk, dat wel.
Hier kan ik dus een stuk in meegaan. Zoals ik in mijn andere post al heb duidelijk gemaakt.
Oud 17 juli 2008, 11:17   #43
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Tiens, die vraag stel ik regelmatig ook eens aan gelovigen van allerhande slag.

Meestal volgt dan wat vaag gemompel...
Zou het niet zo zijn dat de meest heldere uiteenzettingen in het religieus territorium als 'vaag gemompel' moeten blijven overkomen voor iemand die zichzelf uitsluit voor een hele denkwereld?
Oud 17 juli 2008, 11:19   #44
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Aha! Hij is dus alleen onfeilbaar wanneer dat de katholieken goed uitkomt. Als hij dwaasheden verkondigt waarmee men het niet eens is, is hij ineens "ook maar een mens". Je moet het ze nageven, die katholieken: ze weten het altijd wel handig aan te pakken...
En hoe ben je gewoon te reageren als de mensen die het concept G-d erkennen even 'respectvol' met jou omgaan?
Oud 17 juli 2008, 11:20   #45
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Niet alleen god word geboetseert door de gelovigen, ook de paus, volledig naar eigen smaak.
Met andere woorden, liberale katholieken worden als een nog grotere pest beschouwd.
Oud 17 juli 2008, 11:23   #46
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik zie niet goed in waar er minachting zou bestaan.

Dus is het logisch dat "ongelovigen" kritiek hebben op de standpunten van de RKK, zonder daarom de Katholieken te minachten.
Mooie demonstratie van de eigen blinde vlekken. Wat baten kaars en bril ...
Oud 17 juli 2008, 11:28   #47
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is het dan zo belangrijk om bij die club te horen dat u die onzin blijft slikken?
Wel, ik heb geen lidkaart van een religieuze club, tenzij dat ik gedoopt ben in de katholieke kerk, enkele dagen nadat ik geboren werd. Ik denk in de eerste plaats vrij. Als ik het op één of meerdere punten niet eens ben met andere mensen die het concept G-d erkennen, en het in hun denken integreren, dan aarzel ik niet mij daarover uit te spreken. Maar voor jullie is het al goed dat ik het concept G-d erken, de kerk haar rechten gun in deze samenleving om mij te verketteren als 'fanatiek religieus extremist', gereed om naar Irak te trekken om een terroristische aanslag te plegen.

Citaat:
Er valt helemaal niks te ijveren in het Vaticaan, Ratzinger dirigeert en de rest zingt.
Dat klopt niet. Niet dat ik het altijd eens ben met wat er uitkomt, maar het is teamwork.
Oud 17 juli 2008, 11:30   #48
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
En hoe ben je gewoon te reageren als de mensen die het concept G-d erkennen even 'respectvol' met jou omgaan?
Ik ben gewoon de mensen te behandelen zoals ze mij behandelen. Een organisatie die schaamteloos aan mijn zuurverdiende geld zit en dus geen respect heeft voor mij, hoeft ook niet op mijn respect te rekenen.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:30   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat men in Nederland en dan vooral in de gereformeerde kerken het begrip "G-d" gebruikt, in navolging van JHWH omdat in het hebreeuws evenmin als in het arabisch klinkers bestonden.

Sinds wanneer is het gebruik van "g-d" in de Vlaamse taal ingeburgerd geraakt? Of is dit reeds een aanpassing aan het nakende arabiseringsproces? verplichting om de klinkers uit onze woorden te verwijderen?

m nt gltn mr vlgns m s dt tch nt z smpl znn

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 juli 2008 om 11:43.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:34   #50
Linda
Banneling

Standaard

[quote=system;3571317]
Citaat:
Dus als ik u goed begrijp: als men maar in een god gelooft, dan is er geen leegte.
Zo simpel is het nu ook weer niet. Maar als je al de moed hebt voor jezelf om toe te geven dat er daar iets is achter dat drieletterwoord: G-d, dan pas kan je een begin maken van denken over wat er achter dat begrip schuilt.
Niet alle atheïsten zijn negativisten, maar het gebrek aan houvast, aan structuur, plaatst mensen duidelijk voor grote problemen, voor een heel zwaar leven. Je wordt niet op slag heilig als je je openstelt voor het religieus denken, maar je kan er dan tenminste een begin van maken, een begin van een lange weg. Overigens meen in mij te herinneren dat jij de essentie van het Joodse geloof aanhangt. Dus zo leeg is jouw leven dan toch ook niet.

Citaat:
Dan is het leven vol. Wat een pretentie. Als ik sommige 'gelovigen' hier hoor ratelen, dan is er wel degelijk veel leegte in hun geest en gemoed. Ik noem dit een 'papegaaienleegte', afgeleid van het werkwoord 'papegaaien', en dat betekent: dingen uitkraamen en nazeggen zonder goed te weten waarover dat het gaat.
Als ik niet moest zijn tegengekomen dat je elders op dit forum de essentie van het Joodse geloof aanhangt, dan zou ik zeggen dat je het hier over jezelf had.
Oud 17 juli 2008, 11:40   #51
system
Banneling

Standaard

[quote=Linda;3571507]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Zo simpel is het nu ook weer niet. Maar als je al de moed hebt voor jezelf om toe te geven dat er daar iets is achter dat drieletterwoord: G-d, dan pas kan je een begin maken van denken over wat er achter dat begrip schuilt.
Niet alle atheïsten zijn negativisten, maar het gebrek aan houvast, aan structuur, plaatst mensen duidelijk voor grote problemen, voor een heel zwaar leven. Je wordt niet op slag heilig als je je openstelt voor het religieus denken, maar je kan er dan tenminste een begin van maken, een begin van een lange weg. Overigens meen in mij te herinneren dat jij de essentie van het Joodse geloof aanhangt. Dus zo leeg is jouw leven dan toch ook niet.

Als ik niet moest zijn tegengekomen dat je elders op dit forum de essentie van het Joodse geloof aanhangt, dan zou ik zeggen dat je het hier over jezelf had.
U moet dringend naar de oogarts. Ofwel is er iets mis met uw bekwaamheid tot 'begrijpend' lezen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:42   #52
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik weet dat men in Nederland en dan vooral in de gereformeerde kerken het begrip "G-d" gebruikt, in navolging van JHWH omdat in het hebreeuws evenmin als in het arabisch klinkers bestonden.

Sinds wanneer is het gebruik van "g-d" in de Vlaamse taal ingeburgerd geraakt? Of is die een aanpassing aan het nakende arabiseringsproces? de klinkers uit onze woorden gaan verwijderen?
Een ietwat bedachtzame post van Circe, waar gaan we dat schrijven?!

Circe, je weet dat ik eerder al zei dat ik mezelf situeer op het convergentiepunt van het Jodendom en de islam. Dat is géén clubje, voor de mensen die graag in clubjes denken (dus deze opmerking is niet bepaald voor jou, Circe).

Wat men in Nederland doet, en wat de gereformeerde kerken doen, kan mij niet schelen. Ik ben in de eerste plaats een authentiek vrijdenker. Dat verschilt van de vrijdenkers die alles ongenuanceerd afbreken. Mijn keuze voor de term G-d gaat terug op de Joodse gewoonte. Voor zover ik weet schrijven de moslims niet: -ll-h. Maar misschien weet jij iets wat ik niet weet.

Waarom ik de Joodse traditie op dit punt wil volgen, hou ik achter de hand. Je mag het niet weten.

Citaat:
m nt gltn mr vlgns m s dt tch nt z smpl znn
en hiermee ga ik mij nu eens niet amuseren.
Oud 17 juli 2008, 11:46   #53
Linda
Banneling

Standaard

[quote=system;3571528]
Citaat:

U moet dringend naar de oogarts. Ofwel is er iets mis met uw bekwaamheid tot 'begrijpend' lezen.
Zeer verhelderend! Zeer inhoudrijk! Door dat soort opmerkingen gaat de wereld echt 'verlicht' geraken.

Ik schreef nochtans: "Maar als je al de moed hebt voor jezelf om toe te geven dat er daar iets is achter dat drieletterwoord: G-d, dan pas kan je een begin maken van denken over wat er achter dat begrip schuilt.
Niet alle atheïsten zijn negativisten, maar het gebrek aan houvast, aan structuur, plaatst mensen duidelijk voor grote problemen, voor een heel zwaar leven. Je wordt niet op slag heilig als je je openstelt voor het religieus denken, maar je kan er dan tenminste een begin van maken, een begin van een lange weg. Overigens meen in mij te herinneren dat jij de essentie van het Joodse geloof aanhangt. Dus zo leeg is jouw leven dan toch ook niet. Als ik niet moest zijn tegengekomen dat je elders op dit forum de essentie van het Joodse geloof aanhangt, dan zou ik zeggen dat je het hier over jezelf had."

Ik meen mij nochtans te herinneren dat je ergens schreef dat als mensen de gouden regel volgen, een ander niet aandoen wat ze zelf niet aangedaan willen krijgen dat ze dan goede mensen zijn. Dat is de samenvatting van het joodse geloof. Heb je dat niet gezegd, wat cursief gedrukt staat?

Laatst gewijzigd door Linda : 17 juli 2008 om 11:47.
Oud 17 juli 2008, 11:48   #54
system
Banneling

Standaard

[quote=Linda;3571566]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Zeer verhelderend! Zeer inhoudrijk! Door dat soort opmerkingen gaat de wereld echt 'verlicht' geraken.

Ik schreef nochtans: "Maar als je al de moed hebt voor jezelf om toe te geven dat er daar iets is achter dat drieletterwoord: G-d, dan pas kan je een begin maken van denken over wat er achter dat begrip schuilt.
Niet alle atheïsten zijn negativisten, maar het gebrek aan houvast, aan structuur, plaatst mensen duidelijk voor grote problemen, voor een heel zwaar leven. Je wordt niet op slag heilig als je je openstelt voor het religieus denken, maar je kan er dan tenminste een begin van maken, een begin van een lange weg. Overigens meen in mij te herinneren dat jij de essentie van het Joodse geloof aanhangt. Dus zo leeg is jouw leven dan toch ook niet. Als ik niet moest zijn tegengekomen dat je elders op dit forum de essentie van het Joodse geloof aanhangt, dan zou ik zeggen dat je het hier over jezelf had."

Ik meen mij nochtans te herinneren dat je ergens schreef dat als mensen de gouden regel volgen, een ander niet aandoen wat ze zelf niet aangedaan willen krijgen dat ze dan goede mensen zijn. Dat is de samenvatting van het joodse geloof. Heb je dat niet gezegd, wat cursief gedrukt staat?
Dat is een samenvatting van de ethiek van elke humanist. Bij de joden komt er meestal nog de liefde tot God bij.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2008 om 11:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:49   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ietwat bedachtzame post van Circe, waar gaan we dat schrijven?!
bedachtzaam? hoezo? waar w�*t bedachtzaam?

Citaat:
Circe, je weet dat ik eerder al zei dat ik mezelf situeer op het convergentiepunt van het Jodendom en de islam. Dat is géén clubje, voor de mensen die graag in clubjes denken (dus deze opmerking is niet bepaald voor jou, Circe).
ok! ben je weer tegen je onzichtbaar vriendje aan het praten dan?

Citaat:
Wat men in Nederland doet, en wat de gereformeerde kerken doen, kan mij niet schelen. Ik ben in de eerste plaats een authentiek vrijdenker. Dat verschilt van de vrijdenkers die alles ongenuanceerd afbreken. Mijn keuze voor de term G-d gaat terug op de Joodse gewoonte. Voor zover ik weet schrijven de moslims niet: -ll-h. Maar misschien weet jij iets wat ik niet weet.
Voor zover ik weet was er inderdaad in de arabische schrijfwijze van El Al (de maangod) of Allah (ook de maangod) geen klinker te bespeuren, maar dat wist je toch al zou ik denken.

Citaat:
Waarom ik de Joodse traditie op dit punt wil volgen, hou ik achter de hand. Je mag het niet weten.
dit gaat je dan ferm tegenvallen! ik weet het namelijk al een hele tijd! Zelfs vanaf het moment dat je ineens de joden niet meer ging aanvallen na je crush op Dyabje. De wereld is klein hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 12:07   #56
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alle atheïsten zijn negativisten, maar het gebrek aan houvast, aan structuur, plaatst mensen duidelijk voor grote problemen, voor een heel zwaar leven.
Je suggereert hier dat atheïsten gebrek hebben aan houvast en structuur. Dit is een verkeerde suggestie.
Wat wel klopt is dat mensen behoefte hebben aan houvast en structuur. Dat geldt voor atheïsten, theïsten, andersgelovenden en ongelovigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda
Je wordt niet op slag heilig als je je openstelt voor het religieus denken, maar je kan er dan tenminste een begin van maken, een begin van een lange weg.
Religieus denken; godsdienstig denken; denken ten dienste van een god. Basis blijft dat het bestaan van een god aannemelijk moet zijn om religieus te kunnen denken. Voor veel mensen is het bestaan van een god niet aannemelijk.

Laatst gewijzigd door okke : 17 juli 2008 om 12:08.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 12:07   #57
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, liberale katholieken worden als een nog grotere pest beschouwd.
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant hé ?
Oud 17 juli 2008, 12:24   #58
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Je suggereert hier dat atheïsten gebrek hebben aan houvast en structuur. Dit is een verkeerde suggestie.
Wat wel klopt is dat mensen behoefte hebben aan houvast en structuur. Dat geldt voor atheïsten, theïsten, andersgelovenden en ongelovigen.
Ik ben het met jou eens, mensen hebben behoefte aan houvast en structuur, ongeacht welke hun levensbeschouwing is. Maar ik suggereer niet dat atheïsten een gebrek hebben aan structuur, ik stel dat vast. Ik zie dat aan diverse statistieken, aan diverse symptomen. Ik heb niet de behoefte om mensen op hun tekortkomingen te wijzen, ik druk alleen maar een bekommernis uit.

Citaat:
Religieus denken; godsdienstig denken; denken ten dienste van een god. Basis blijft dat het bestaan van een god aannemelijk moet zijn om religieus te kunnen denken. Voor veel mensen is het bestaan van een god niet aannemelijk.
Dat is zeer juist.
Oud 17 juli 2008, 12:26   #59
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant hé ?
Vooral als ik met zulke 'hoogstaande', uitvoerige dissertaties wordt geconfronteerd.
Oud 17 juli 2008, 12:28   #60
Linda
Banneling

Standaard

[quote=system;3571577]
Citaat:

Dat is een samenvatting van de ethiek van elke humanist. Bij de joden komt er meestal nog de liefde tot God bij.
Je moet wel oppassen dat je die ethiek van de humanist niet te serieus gaat nemen, want anders riskeer je verketterd te worden door je eigen peer group. Maar gelet op je posts elders op dit forum is daar nog geen groot gevaar voor.

De Joden hebben gelijk met hun liefde voor G-d.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be