Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2008, 00:15   #241
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Vraag is en blijft: wie zegt het meest NON? Telkens als we ergens op de rand van een akkoord staan zegt NVA NON, hiermee de ganse CD&V gijzelend...
En Leterme, die doet niets, het land staat op springen, maar hij gaat rustig een week naar Peking (als ik maar in de 16 zit!-> juist, wie gelooft die mens nog? Hij, en niemand anders, zou nu volop achter de schermen moeten aan het onderhandelen zijn, desnoods in Toscanië of aan een of andere Costa, maar neen-> après moi, le déluge - en dat domme dwaze Vlaanderen zal er weer in trappen; er zal niets gebeurd zijn, en het zal weer eens de fout van de anderen zijn... Een privé-bedrijf was reeds lang op de fles gegaan, maar ja, CEO's zijn immuun, net als afgod-politiekers.
Het ging in mijn post eigenlijk over de kwaliteit van J. Milquet's inschattingsvermogen, maar kom.

U zult mij niet horen zeggen dat Yves Leterme goed bezig is, en ik kan dus een groot deel van uw visie volgen.

Uw stelling inzake een voorgehouden veelvuldig "non" van NVA ligt mij echter wat minder.

Eén en ander hangt zeer sterk af van wat een eventueel "akkoord", waaraan zijn hun goedkeuring zouden moeten hechten, precies inhoudt, toch ?

Van wat wij tot nu toe aan "voorstellen" hebben gezien (en voor zover we er zicht op hebben) is er overduidelijk totaal niets waar zij akkoord zouden kunnen mee gaan, willen ze hun kiezers niet helem�*�*l in de zak zetten. Nogal wiedes dat ze daar dus "neen" op zeggen, lijkt mij.

En dat van het CD&V "gijzelen" is natuurlijk een lachertje. De CD&V wist zeer goed waaraan het begon toen Y. Leterme en G. Bourgeois het kartel ineenstaken, waarmee ze overigens een riante verkiezingsuitslag haalden.
En de kiezers wisten perfect dat CD&V en NVA kartel vormden, en dus ook qua uit te voeren programma met elkaar verbonden zouden zijn.

Dat de ene partner van het kartel (NVA) de andere (CD&V) zou gijzelen, is louter een uitvindsel van fransdolle gefrustreerden.

Alsof CD&V, als het zich "gegijzeld" zou voelen, niet gewoon het kartel met NVA zou kunnen opzeggen !
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 11:14   #242
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Vraag is en blijft: wie zegt het meest NON? Telkens als we ergens op de rand van een akkoord staan zegt NVA NON, hiermee de ganse CD&V gijzelend...
En Leterme, die doet niets, het land staat op springen, maar hij gaat rustig een week naar Peking (als ik maar in de 16 zit!-> juist, wie gelooft die mens nog? Hij, en niemand anders, zou nu volop achter de schermen moeten aan het onderhandelen zijn, desnoods in Toscanië of aan een of andere Costa, maar neen-> après moi, le déluge - en dat domme dwaze Vlaanderen zal er weer in trappen; er zal niets gebeurd zijn, en het zal weer eens de fout van de anderen zijn... Een privé-bedrijf was reeds lang op de fles gegaan, maar ja, CEO's zijn immuun, net als afgod-politiekers.
Leterme zit in de 16 omdat Milket en anderen beloofd hebben om tot een fatsoenlijke staatshervorming te komen.

Voor de rest zegt het kartel nooit ofte nooit "neen", maar zeggen ze wel "neen dank je".
En daar zit een nuanse in.

En die nuanse is: als je niet akkoord bent met het deel van onze verkiezingsbeloftes die we absoluut willen realiseren, stel dan zelf aan le roi de Laeken voor om een Franstalige formateur te benoemen, en laat die m/v dan zelf een regering samenstellen zonder ons.

Poepsimpel: demokratie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:05   #243
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Leterme zit in de 16 omdat Milket en anderen beloofd hebben om tot een fatsoenlijke staatshervorming te komen. ...
D�*t gelooft u toch zelf niet, De Schoofzak ?

Hoezo "beloofd" ? Welke "fatsoenlijke staatshervorming" ?

Het absolute minimum voor Leterme, vooraleer in de 16 te gaan zitten, ware geweest : een schriftelijke overeenkomst tussen alle partijen van de coalitie, waarin precies bepaald werd op welk vlak en op welke wijze de staat zou hervormd worden.

Beloofd dat er een fatsoenlijke staatshervorming zou komen is dusdanig vaag en onbeduidend, dat dit in geen geval de echte reden kan geweest zijn waarom Leterme nu in de 16 zit.

Laten we niet vergeten dat we hier spreken over iemand die zowat achthonderdduizend voorkeurstemmen haalde, en zonder wie (en wiens partij) er eenvoudigweg géén federale regering kan gevormd worden (voor zover men VB en anderen uitsluit, hetgeen men doet).

Indachtig deze duidelijke machtspositie enerzijds, en anderzijds de de facto onbestaande garanties die Leterme van de franstalige coalitiepartners wist los te peuteren, kan er maar één reden zijn waarom hij nu in de 16 zit : omdat hij daar absoluut en hoe dan ook wou gaan zitten !

U moet zich maar eens één ogenblik inbeelden hoe het er aan toe zou gaan mocht een franstalige politicus en/of partij een post-electorale machtspositie hebben zoals Leterme en CD&V/NVA op dit ogenblik bezitten. Ik moet daarbij geen tekeningetje maken, zeker ?

Ikzelf heb nooit in Leterme geloofd, niet vòòr de verkiezingen, en niet erna : die jongen heeft volgens mij gewoon te weinig politieke bekwaamheid en doorzicht. Ware het niet dat hij, wellicht bij gebrek aan beter, al gans zijn "loopbaan" door het ACW blijkbaar onvoorwaardelijk naar voren werd geduwd, dan zou hij het in de politiek nooit verder dan gemeenteraadslid of OCMW-voorzitter geschopt hebben.

Kortom : ikzelf ben niet zozeer in hem ontgoocheld. Ik wist dat hij het niet kon.

Maar zowat achthonderdduizend mensen blijken wél in hem geloofd te hebben, en aldus heeft hij nu - bekwaam of niet - een schier ongeëvenaarde politieke machtspositie. Dat is democratie, dus ik aanvaard dat.

Het is daarom echter niet minder schrijnend vast te stellen dat hij, ten behoeve van de bevolking, er werkelijk totaal niets weet van te bakken.

Dat zijn fans dat niet willen zien, is één zaak. Maar de realiteit is wat ze is.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 24 augustus 2008 om 13:08.
Oud 24 augustus 2008, 13:16   #244
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
D�*t gelooft u toch zelf niet, De Schoofzak ?

Hoezo "beloofd" ? Welke "fatsoenlijke staatshervorming" ?

Het absolute minimum voor Leterme, vooraleer in de 16 te gaan zitten, ware geweest : een schriftelijke overeenkomst tussen alle partijen van de coalitie, waarin precies bepaald werd op welk vlak en op welke wijze de staat zou hervormd worden.

Beloofd dat er een fatsoenlijke staatshervorming zou komen is dusdanig vaag en onbeduidend, dat dit in geen geval de echte reden kan geweest zijn waarom Leterme nu in de 16 zit.

Laten we niet vergeten dat we hier spreken over iemand die zowat achthonderdduizend voorkeurstemmen haalde, en zonder wie (en wiens partij) er eenvoudigweg géén federale regering kan gevormd worden (voor zover men VB en anderen uitsluit, hetgeen men doet).

Indachtig deze duidelijke machtspositie enerzijds, en anderzijds de de facto onbestaande garanties die Leterme van de franstalige coalitiepartners wist los te peuteren, kan er maar één reden zijn waarom hij nu in de 16 zit : omdat hij daar absoluut en hoe dan ook wou gaan zitten !

U moet zich maar eens één ogenblik inbeelden hoe het er aan toe zou gaan mocht een franstalige politicus en/of partij een post-electorale machtspositie hebben zoals Leterme en CD&V/NVA op dit ogenblik bezitten. Ik moet daarbij geen tekeningetje maken, zeker ?

Ikzelf heb nooit in Leterme geloofd, niet vòòr de verkiezingen, en niet erna : die jongen heeft volgens mij gewoon te weinig politieke bekwaamheid en doorzicht. Ware het niet dat hij, wellicht bij gebrek aan beter, al gans zijn "loopbaan" door het ACW blijkbaar onvoorwaardelijk naar voren werd geduwd, dan zou hij het in de politiek nooit verder dan gemeenteraadslid of OCMW-voorzitter geschopt hebben.

Kortom : ikzelf ben niet zozeer in hem ontgoocheld. Ik wist dat hij het niet kon.

Maar zowat achthonderdduizend mensen blijken wél in hem geloofd te hebben, en aldus heeft hij nu - bekwaam of niet - een schier ongeëvenaarde politieke machtspositie. Dat is democratie, dus ik aanvaard dat.

Het is daarom echter niet minder schrijnend vast te stellen dat hij, ten behoeve van de bevolking, er werkelijk totaal niets weet van te bakken.

Dat zijn fans dat niet willen zien, is één zaak. Maar de realiteit is wat ze is.
Leterme doet precies wat het ACW verwacht van hem, meer Vlaanderen stoppen/tegenhouden/uitstellen.

De Belgen weten goed genoeg dat het nu pompen of verzuipen is.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:55   #245
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Leterme doet precies wat het ACW verwacht van hem, meer Vlaanderen stoppen/tegenhouden/uitstellen.
De Belgen weten goed genoeg dat het nu pompen of verzuipen is.
Dat is niet bezijden de waarheid : Leterme heeft nog nooit anders gedaan dat wat het ACW van hem verwacht.

Tot op zekere hoogte is dat ook te begrijpen.

Het ACW was immers het vehikel waarmee Leterme tot in de 16 kon fietsen, dus dat hou je een beetje gesmeerd, natuurlijk.

Maar nu is dat doel bereikt, en qua politieke loopbaan valt er in België niet veel méér te halen, nietwaar.

Welnu, wie een beetje staatsmanschapstalent heeft, moet - ééns de aankomstmeet bereikt - zijn vehikel wat aan de kant durven en kunnen zetten, en beleid voeren ten behoeve van de bevolking.

Leterme heeft dat talent niet, en dus kan hij dat niet.

Slechts één enkel ogenblik (een fractie van een seconde...) heb ik gedacht : tiens, hij heeft uiteindelijk gesnapt wat hij moet doen. Toen hij zijn ontslag als eerste minister aanbood.

Maar al snel werd duidelijk dat het weer een domme misser was : de koning legde dat aangeboden ontslag (uiteraard) naast zich neer, et voil�*, pas de chance, hij moest toch wel aanblijven, zeker.

En de dommerik deed dat. Zo maar, wijl er nochtans en vanzelfsprekend alle mogelijkheid was om de franstalige kliek voor haar verantwoordelijkheid te plaatsen, en het zelf uit te doen zoeken vooraleer ze uiteindelijk beleefd zouden moeten komen smeken dat hij weer eerste minister zou willen worden.

Tja, als je't niet hebt, heb je't niet, hé.

Schrijnend.
Oud 24 augustus 2008, 14:26   #246
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En toch zou het me niet verwonderen als hij er een grote staatshervorming door sleurt...

Een splitsing van het land zit er vermoedelijk nog niet in...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 14:34   #247
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En toch zou het me niet verwonderen als hij er een grote staatshervorming door sleurt...

Ik denk eerder dat u zal moeten kiezen tussen de twee want een grote staatshervorming zal ook met fiscaliteit te maken hebben en dus met de splitsing van het land.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 24 augustus 2008 om 14:38.
Oud 24 augustus 2008, 14:35   #248
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hij heeft verdorie een pak vasthoudende fans, die kerel. D�*t moet je hem toch meegeven, allez.

Goedgelovigheid is een mooie zaak, en het geeft Leterme veel vermaak.

Er zijn zelfs mensen die geloven in het monster van Loch Ness, al is dat eigenlijk nog klein bier vergeleken bij Leterme's voorgehouden staatsmanschap.
Oud 24 augustus 2008, 15:04   #249
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij heeft verdorie een pak vasthoudende fans, die kerel. D�*t moet je hem toch meegeven, allez.

Goedgelovigheid is een mooie zaak, en het geeft Leterme veel vermaak.
Ik ben geen fan van Yves, maar het is me ook niet duidelijk hoe iemand het beter zou kunnen doen binnen de Belgische krijtlijnen.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 16:21   #250
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Ik ben geen fan van Yves, maar het is me ook niet duidelijk hoe iemand het beter zou kunnen doen binnen de Belgische krijtlijnen.
Als het "binnen de Belgische krijtlijnen" écht niet beter zou kunnen gedaan worden, dan is het de hoogste tijd dat de Belgische krijtlijnen verdwijnen.

Er zijn in Vlaanderen, en zelfs in Wallonië, een pak mensen die het zonder enige twijfel beter zouden doen dan Leterme. Maar die mensen willen niets te maken hebben met de Belgische politieke particratie, dus die zul je niet zien staan drummen voor de poort van het parlement.

Los d�*�*rvan, zijn er zelfs in de Belgische politiek minstens een paar figuren die het minder slecht zouden doen. Slechter dan Leterme is overigens nogal moeilijk, eerlijk gezegd.
Oud 24 augustus 2008, 16:26   #251
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het "binnen de Belgische krijtlijnen" écht niet beter zou kunnen gedaan worden, dan is het de hoogste tijd dat de Belgische krijtlijnen verdwijnen.

Er zijn in Vlaanderen, en zelfs in Wallonië, een pak mensen die het zonder enige twijfel beter zouden doen dan Leterme. Maar die mensen willen niets te maken hebben met de Belgische politieke particratie, dus die zul je niet zien staan drummen voor de poort van het parlement.

Los d�*�*rvan, zijn er zelfs in de Belgische politiek minstens een paar figuren die het minder slecht zouden doen. Slechter dan Leterme is overigens nogal moeilijk, eerlijk gezegd.
Bwa, ik weet niet...

Heeft alleszins enorm veel Vlamingen (veel) bewuster gemaakt....
Oud 24 augustus 2008, 16:34   #252
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Slechter dan Leterme is overigens nogal moeilijk, eerlijk gezegd.
Nochtans heeft Leterme geen massale regularisaties of snel-Belg-wetten goedgekeurd, zijn er geen extra belastingen bijgekomen, en heeft hij geen dwaze concessies gedaan aan de franstaligen die het land nog onbestuurbaarder maken.

Slechter dan Leterme is niet alleen mogelijk, we hebben het reeds gehad.
Oud 24 augustus 2008, 16:38   #253
Hobbes
Vreemdeling

Hobbes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik geloof ook niet dat er iemand is die het Belgische kluwen nog kan ontwarren. Maar Yves heeft wel beloofd dat hij het beter ging doen dan Verhofstadt... CD&V/N-VA was al maanden voor de verkiezingen bezig met kolen op het conflictvuur te scheppen. Alle Verhofstadt-toestanden die Yves ooit heeft aangeklaagd, doet hij nu zelf.
Hobbes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 16:52   #254
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarin heb je volkomen gelijk, alleen is Leterme niet naar de kiezer gestapt met zo'n programma. Als hij ook tot die conclusie komt, past het om eerst nog eens verkiezingen te houden. Alleen liet onze Keizer dat nu net niet toe.
Oud 24 augustus 2008, 17:08   #255
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarin heb je volkomen gelijk, alleen is Leterme niet naar de kiezer gestapt met zo'n programma. Als hij ook tot die conclusie komt, past het om eerst nog eens verkiezingen te houden. Alleen liet onze Keizer dat nu net niet toe.
Het CD&V-programma is toch confederalistisch? Dan is hij toch wel met zo'n programma naar de kiezer gestapt?

Verschaeve
Oud 24 augustus 2008, 17:17   #256
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Het CD&V-programma is toch confederalistisch? Dan is hij toch wel met zo'n programma naar de kiezer gestapt?
Ik dacht dat met "buiten de krijtlijnen" eerder dit bedoeld werd:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...lijkheid.dhtml
Oud 24 augustus 2008, 18:34   #257
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft Leterme geen massale regularisaties of snel-Belg-wetten goedgekeurd, zijn er geen extra belastingen bijgekomen, en heeft hij geen dwaze concessies gedaan aan de franstaligen die het land nog onbestuurbaarder maken.

Slechter dan Leterme is niet alleen mogelijk, we hebben het reeds gehad.
Ik had het vanzelfsprekend over de huidige tijd, en in de huidige context. En ik heb gezegd dat slechter doen dan Leterme nogal moeilijk is, niet dat het volkomen onmogelijk is.

Want u hebt gelijk als u insinueert dat Verhofstadt (én die dikke Club Brugge-supporter vòòr hem) een aantal stommiteiten opgestapeld hebben waarvan ze de nadelige gevolgen vòòr zich uit geschoven hebben, en dat in het algemeen hun zogenaamd beleid niet veel soeps was. Dat Leterme d�*�*r geen voorbeeld aan neme, astemblief.

Toch kan ik mij, even terugkerend naar de huidige periode, niet verzoenen met uw gedachte dat het voor Leterme al voldoende is van niets te verwezenlijken, er zomaar van uitgaand dat een ander het wellicht niet beter zou doen.

Dat is een mentaliteit die mij niet ligt. Een volk m�*g zich d�*�*rmee niet laten paaien, vind ik. Zoniet is het dermate mak en tam, dat het geen beter beleid verdient.

En volgens mij wordt het stilaan de tijd voor de Vlamingen om in te zien dat ze dat wél verdienen.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 24 augustus 2008 om 18:42.
Oud 24 augustus 2008, 18:52   #258
Huylebeke
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch kan ik mij, even terugkerend naar de huidige periode, niet verzoenen met uw gedachte dat het voor Leterme al voldoende is van niets te verwezenlijken, er zomaar van uitgaand dat een ander het wellicht niet beter zou doen.
Leterme heeft de volledige federale regering lamgelegd. Dat op zich is al een verwezenlijking.

Het is nu aan de Vlaamse regering om een aantal, zoniet alle bevoegdheden van de federale regering over te nemen wegens kapot en geen herstelling in zicht.
Huylebeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 19:46   #259
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verhofstadt was vele keren slechter dan Leterme. Er is een verbetering na 8 pikzwarte jaren paars, maar de verbetering is onvoldoende en zeker niet hetgeen ik en veel andere mensen verwacht hadden.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 augustus 2008 om 19:47.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 20:20   #260
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Verhofstadt was vele keren slechter dan Leterme. Er is een verbetering na 8 pikzwarte jaren paars, maar de verbetering is onvoldoende en zeker niet hetgeen ik en veel andere mensen verwacht hadden.
U bedoelt het Dietse Volk?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be