Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2008, 02:23   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
En vochtproblemen op de binnenmuren ?
Ook hier weer een van die grote mythes over spouwisolatie. De spouw voert nauwelijks vocht af van de binnenmuren. Opstapeling van vocht in de binnenmuren gebeurt trouwens slechts dan wanneer er sprake is van een koudebrug.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:26   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Destijds werd er ook nogal eens gesproken over het gebruik van een dikkere binnenmuur (19 cm) uit thermoblokken. Zou evenveel isoleren als een blok van 14 met isolatie...
Al lang achterhaald. Ytong probeert nog altijd met dat praatje mensen over te halen om hun product te verkopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:32   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Diegenen die denken dat andere ramen steken met dubbel glas niks kosten en dat ge goed kunt isoleren voor een paar duizend euro zullen bedrogen uitkomen.
Toen we ons huis kochten, was er hier geen dubbelglas. Daar we gekozen hebben voor een stapsgewijze renovatie, zijn we pas na een paar jaar overgegaan tot de installatie van dubbel glas. Niet alleen hebben wij een flinke subsidie ontvangen waardoor ons eigen investeringsbedrag minder dan de helft van de totale kostprijs bedroeg, maar tevens zagen we ons stookolieverbruik in belangrijke mate dalen. Daarnaast is het comfortgevoel in de omgeving van de ramen sterk gestegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:40   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Kijk dat is nu ook mijn probleem ... ik zou graag eens een praktijk test zien van deze zogenaamde "superieure" isolatiemethoden en vooral een financiële berekening die aantoont dat we die extra kosten (er wordt op tv vaak van ongeveer 12500 euro gesproken ) kunnen recupereren binnen 10/15 jaar en we moeten dan ook rekening houden met de intrest die je misloopt en dergelijke. Zelfs al bespaar je 30% meer dan nog verdien je dit NIET terug.
"De intrest die je misloopt..." Ik denk dat geen enkele investering zo'n rendement heeft en geeft als je huis een goede isolatieschil geven.

Een wezenlijk element in het rendement van de isolatie op het geheel van je woning lijkt me in de eerste plaats ook de indeling van de woning zelf te zijn. Woningen met veel vensters aan de noordzijde zullen een negatievere balans vertonen dan woningen waarbij er rekening met dergelijke elementen is gehouden. Ook de trend van tegenwoordig om heel open te bouwen en alle woongedeelten in elkaar te laten overvloeien, beïnvloedt het verbruik in grote mate.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:42   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Idd isolatie kost handenvol geld en dan is de vraag of het ook wat oplevert. Maar mijn probleem is dat men mensen VERPLICHT om bepaalde isolatiekosten te maken. Vrijwillig mag iedereen doen wat hij of zij wil, maar ik vind deze verplichtingen verkeerd. De overheid moet eens stoppen met zich te bemoeien met allerhande zaken.
"Handevol geld"... Isolatie hoeft helemaal niet door te zijn. Je hoeft helemaal niet te kiezen voor de duurste, alternatiefste vorm van isolatie als hennep of dergelijke. Rotswol is bijvoorbeeld niet duur.

In België is de wettelijke norm trouwens zo goed als de laagste van Europa. In alle Scandinavische landen ligt die veel hoger, en zelfs in een buurland met een reputatie van slordigheid en laat-maar-waaien, Frankrijk, overvleugelt de wettelijk voorgeschreven dakisolatie die van België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:46   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het enige grote nadeel van houtbouw is de brandbestedigheid, de reden trouwens waarom houtbouw vaak word verboden in Europa.
Dat klopt niet, hoor. Een goed geconstrueerde woning in houtskeletbouw is geen "op ontvlamming wachtende toorts". Houtskelet werkt zelfs brandvertragend, omdat het hout niet gaat branden maar wel smeulen. In landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland met heel hoge wettelijke vereisten is houtskeletbouw helemaal niet verboden, en bijgevolg ook heel vaak voorkomend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 09:28   #107
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier weer een van die grote mythes over spouwisolatie. De spouw voert nauwelijks vocht af van de binnenmuren.
Als ge in een vorige post zegt dat er een voortdurende luchtstroom is in een spouw, dan zal die ventilatie toch ook wel een drogend effect hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Opstapeling van vocht in de binnenmuren gebeurt trouwens slechts dan wanneer er sprake is van een koudebrug.
Of wanneer er water van de buitenmuur via een brug naar de binnenmuur kan.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:25   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Als ge in een vorige post zegt dat er een voortdurende luchtstroom is in een spouw, dan zal die ventilatie toch ook wel een drogend effect hebben.
Welneen, want de lucht blijft gevangen tussen de twee muren. Er kan dus alleen een uitwaseming gebeuren langs de baksteen. Welnu, de vochtoverdracht van binnen naar buiten is bijzonder laag. Ook het zogezegde vochtafdrijvend effect van de spouw voor de buitensteen is onbeduidend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:25   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Of wanneer er water van de buitenmuur via een brug naar de binnenmuur kan.
Inderdaad, dat kan dan door koudebruggen (bijvoorbeeld een lateisteen die tegen de buitenmuur aanduwt). Of door de bevestigingsijzers die onjuist geplaatst zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:49   #110
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, dat kan dan door koudebruggen (bijvoorbeeld een lateisteen die tegen de buitenmuur aanduwt). Of door de bevestigingsijzers die onjuist geplaatst zijn.
Water en vocht lopen niet binnen via koude bruggen.
Koude bruggen zijn namelijk plaatsen waar er geen onderbreking is tussen de slechte en goede warmte geleiders.

Een betonplaat die volledig over al je muren loopt en verbinding maakt met je gevelmuur is een koudebrug, maar laat geen vocht en water binnen daar deze niet door je geven muur komt.
En elk bevestingingsijzer is een koudebrug of deze nu goed of slecht geplaatst is.
Vocht en water komen enkel binnen in je spouw als deze slecht gemetst en gevoegd zijn. Een latei die tegen een buitenmuur aanduwt veroorzaakt geen vocht doorlaat, daar de buitenmuurstenen zelf vochtwerend moeten zijn.

Ik raad je dan ook aan om eens een deftig boek over warmte en vochtleer aan te schaffen en te bestuderen, en daarna een cursus bouwkunde te gaan volgen, want ik heb reeds meerder kemels van jou gelezen over deze materie.


Zo ook je opmerking over houtbouw, deze is over heel Europa verboden in dicht bebouwde zones, dit enkel en alleen wegens het brandgevaar.

Als leerkracht zou je minstens moeten weten dat smeulende branden veel gevaarlijker zijn de fakkelende branden, juist omdat deze veel moeilijker te blussen en te controleren zijn.

Binnen de brandbestrijdingwereld spreekt men dan ookover nablussen en brandbewaking eens de fakkelende brand bestreden is en er moet omgegaan worden met smeulende branden. Deze kunnen vaak dagen later terug omslagen in fakkelende branden, en dan vaak nog op verder afgelegen plaatsen als er houtverbindingen zijn tussen de brandhaard en omliggende gebouwen. Dit omdat smeulende branden onzichtbaar verder kunnen kruipen en andere gebouwen aansteken.
De stedebranden Londen, Berlijn, Rome en de vele bosbranden zijn hier de ervaringsbronnen en studiebronnen van.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:52   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Water en vocht lopen niet binnen via koude bruggen.
Koude bruggen zijn namelijk plaatsen waar er geen onderbreking is tussen de slechte en goede warmte geleiders.

Een betonplaat die volledig over al je muren loopt en verbinding maakt met je gevelmuur is een koudebrug, maar laat geen vocht en water binnen daar deze niet door je geven muur komt.
Dat laatste klopt zeker niet. Bij mijn broer heeft men het meegemaakt. Daar was de lateisteen tot tegen de buitenmuur gestort, waardoor men last had van doordringend vocht. De enige oplossing was de muurschil af te breken en de lateisteen gedeeltelijk af te kappen. Dit is gebeurd, met als resultaat dat het vochtprobleem opgelost raakte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:53   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik raad je dan ook aan om eens een deftig boek over warmte en vochtleer aan te schaffen en te bestuderen, en daarna een cursus bouwkunde te gaan volgen, want ik heb reeds meerder kemels van jou gelezen over deze materie.
Wijs ze mij dan maar aan. Ik leer graag bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:54   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zo ook je opmerking over houtbouw, deze is over heel Europa verboden in dicht bebouwde zones, dit enkel en alleen wegens het brandgevaar.

Als leerkracht zou je minstens moeten weten dat smeulende branden veel gevaarlijker zijn de fakkelende branden, juist omdat deze veel moeilijker te blussen en te controleren zijn.

Binnen de brandbestrijdingwereld spreekt men dan ookover nablussen en brandbewaking eens de fakkelende brand bestreden is en er moet omgegaan worden met smeulende branden. Deze kunnen vaak dagen later terug omslagen in fakkelende branden, en dan vaak nog op verder afgelegen plaatsen als er houtverbindingen zijn tussen de brandhaard en omliggende gebouwen. Dit omdat smeulende branden onzichtbaar verder kunnen kruipen en andere gebouwen aansteken.
De stedebranden Londen, Berlijn, Rome en de vele bosbranden zijn hier de ervaringsbronnen en studiebronnen van.

Citaat:
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is hout niet minder brandveilig dan andere materialen. Houtbouw beantwoordt volledig aan de STS 23-normen (de 'Eengemaakte Technische Specificatie') en aan de richtlijnen inzake de brandveiligheid van eengezinswoningen.

Bij brand gaat hout geleidelijk aan verkolen. De verkoolde laag die aan de buitenkant van het hout onstaat, is een ideale beschermlaag tegen verderbranden. Daarom dat hout regelmatig gebruikt wordt als brandbescherming van stalen constructies.
http://www.primabouw.be/info.asp?lan...Houtskeletbouw
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:57   #114
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste klopt zeker niet. Bij mijn broer heeft men het meegemaakt. Daar was de lateisteen tot tegen de buitenmuur gestort, waardoor men last had van doordringend vocht. De enige oplossing was de muurschil af te breken en de lateisteen gedeeltelijk af te kappen. Dit is gebeurd, met als resultaat dat het vochtprobleem opgelost raakte.
Je hebt gelijk, koude bruggen kunnen wel degelijk water doorlaten, ik kan er over meepraten, een zuidwesterstorm met regen en ik had prijs, achteraf is het een beeje verholpen omdat ik een produkt op basis van siliconen op mijn muur gezet had waardoor de buitengevel minder waterdoorlatend is geworden, ik moet het wel om de drie jaar herhalen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:19   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste klopt zeker niet. Bij mijn broer heeft men het meegemaakt. Daar was de lateisteen tot tegen de buitenmuur gestort, waardoor men last had van doordringend vocht. De enige oplossing was de muurschil af te breken en de lateisteen gedeeltelijk af te kappen. Dit is gebeurd, met als resultaat dat het vochtprobleem opgelost raakte.
Je spreekt hier over opklimmend vocht.
Oorzaak geen vochttegenhouding tussen gevelmuur en grondgebonden omgeving, die in contact komen met de gevelmuur en fundatie.
Heeft niets te maken met koudebruggen, wel met de vocht en waterafscherming.
De normale verplichte Nederlandse bouwwijze had dit probleem NOOIT gekend, bij de Belgische goedkopere bouwwijze is dit een vaak voorkomend probleem, dat eenvoudig, doch duur, te verhelpen valt door het aanbrengen van een water en vochtscherm.
Tussen opritstenen en gevelmuur moeten normaal trouwens vochtbanden zitten, dit om vochtdoorsijpeling te vermijden.
Dit is geen koudebrug, maar een vochtbrug die bestreden moet zijn om een goede werking van de spouw te verzekeren.

Een woningmag namelijk NOOIT een steencontact hebben met de omgevingsgrond, dit om vochtproblemen te vermijden.
Grondcontact moet afgeschermd zijn met bouwplastiek en/of vochtbanden.
Elke voeg binnen de betonbouw waar grond en/of buitenluchtcontact plaatsvind moet afgesloten worden met vochtwerende banden bestaande uit roestvrij staal of rubber.

Opnieuw zijn dit geen koudebruggen, maar water en vochtdoorlaters.
Zij vragen een andere manier van bestrijding.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:24   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je spreekt hier over opklimmend vocht.
Oorzaak geen vochttegenhouding tussen gevelmuur en grondgebonden omgeving, die in contact komen met de gevelmuur en fundatie.
Heeft niets te maken met koudebruggen, wel met de vocht en waterafscherming.
De normale verplichte Nederlandse bouwwijze had dit probleem NOOIT gekend, bij de Belgische goedkopere bouwwijze is dit een vaak voorkomend probleem, dat eenvoudig, doch duur, te verhelpen valt door het aanbrengen van een water en vochtscherm.
Tussen opritstenen en gevelmuur moeten normaal trouwens vochtbanden zitten, dit om vochtdoorsijpeling te vermijden.
Dit is geen koudebrug, maar een vochtbrug die bestreden moet zijn om een goede werking van de spouw te verzekeren.

Een woningmag namelijk NOOIT een steencontact hebben met de omgevingsgrond, dit om vochtproblemen te vermijden.
Grondcontact moet afgeschermd zijn met bouwplastiek en/of vochtbanden.
Elke voeg binnen de betonbouw waar grond en/of buitenluchtcontact plaatsvind moet afgesloten worden met vochtwerende banden bestaande uit roestvrij staal of rubber.

Opnieuw zijn dit geen koudebruggen, maar water en vochtdoorlaters.
Zij vragen een andere manier van bestrijding.
Ik heb het helemaal niet over opklimmend vocht. Wel over vocht dat door regenslag door de buitenmuur dringt en vervolgens door de lateisteen gaat en zich een weg zoekt naar de binnenmuur.

U mag dan wel beweren dat het niet kan. Mijn broer heeft het concreet meegemaakt en de oplossing door de lateisteen gedeeltelijk af te kappen en aldus het contact met de buitenmuur op te heffen, vormde de oplossing voor het probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:25   #117
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat hier om vrijstaande woningen, waar geen contact met andere woningen plaats vind.
Eén van de basisregels waar houtbouw zich aan moet houden, anders word er geen bouwvergunning voor afgeleverd wegens brandgevaarlijk voor aangrenzende woningen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:30   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gaat hier om vrijstaande woningen, waar geen contact met andere woningen plaats vind.
Eén van de basisregels waar houtbouw zich aan moet houden, anders word er geen bouwvergunning voor afgeleverd wegens brandgevaarlijk voor aangrenzende woningen.
U sprak over houtbouw in het algemeen.

En uw laatste zin klopt ten andere niet. Daar ik bijzonder geïnteresseerd ben in houtskelet en het gebruik ervan in passiefhuizen, heb ik al een flink aantal houtskeletpassiefhuizen bezocht. Een aantal ervan waren rijhuizen. In België worden er dus wel bouwvergunningen voor houtskeletbouwwoningen als gesloten bebouwing afgegeven.

Ik zou ten andere wel eens willen weten in welke wettelijk vastgelegde bouwkundige voorschriften staat dat houtskeletbouwwoningen steeds OB moeten zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:41   #119
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wijs ze mij dan maar aan. Ik leer graag bij.
Eén van de betere hiervoor, is toegepaste mechanica deel I van de uitgeverij Wolters Plantijn.

Het is op secundair niveau, maar legt op eenvoudige en begrijpbare manier uit wat koudebruggen zijn.

Bouwkunde III van dezelfde uitgeverij geeft je een goed inzicht in het verschil tussen koudebruggen en water en vocht doorlaters.

Beide worden heel vaak met elkaar vermengd door leken.

De fout die jij hier maakte is een veel voorkomende fout, ze word zelfs vaak gemaakt door mensen werkzaam in de bouw.

Hoorde laatst nog een aannemer uitleggen aan een bouwheer dat de plastiek onder de betonvloer van de kelder diende als isolatie tegen de kou uit de grond, terwijl grond onder de 2meter diep helemaal geen koudebruggen heeft, maar zelf een isolator is.
De aannemer was stomverbaast toen ik hem even op zijn fout wees en hem uitlegde dat het een verplichte vocht en waterweerder is.

De bouwheer was één van mijn petekinderen die mij had gevraagd als bouwtoezichter.
De aannemer was ook bezig dezelfde foutte maken als deze die jij aangaf als koudebrug bij de bouw van je familielid
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:43   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eén van de betere hiervoor, is toegepaste mechanica deel I van de uitgeverij Wolters Plantijn.

Het is op secundair niveau, maar legt op eenvoudige en begrijpbare manier uit wat koudebruggen zijn.

Bouwkunde III van dezelfde uitgeverij geeft je een goed inzicht in het verschil tussen koudebruggen en water en vocht doorlaters.

Beide worden heel vaak met elkaar vermengd door leken.

De fout die jij hier maakte is een veel voorkomende fout, ze word zelfs vaak gemaakt door mensen werkzaam in de bouw.

Hoorde laatst nog een aannemer uitleggen aan een bouwheer dat de plastiek onder de betonvloer van de kelder diende als isolatie tegen de kou uit de grond, terwijl grond onder de 2meter diep helemaal geen koudebruggen heeft, maar zelf een isolator is.
De aannemer was stomverbaast toen ik hem even op zijn fout wees en hem uitlegde dat het een verplichte vocht en waterweerder is.

De bouwheer was één van mijn petekinderen die mij had gevraagd als bouwtoezichter.
De aannemer was ook bezig dezelfde foutte maken als deze die jij aangaf als koudebrug bij de bouw van je familielid
Ik lees nergens welke concrete fout ik zou gemaakt hebben. Ik verwar immers geenszins koudebruggen met vochtinsijpeling. Wel stel ik dat bepaalde koudebruggen wel voor vocht kunnen zorgen. Ik heb dat trouwens concreet ingevuld. Niet met een theoretisch voorbeeld, maar uit de werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be