Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2009, 12:46   #381
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat en duidelijke homogene bevoegdheidspaketten en we staan al een pak verder.

maar we botsen constant op een "non", maar de systems en de Henri1's van deze wereld vinden dat goed of in het beste geval spijtig.
Dan hebt u mijn antwoord boven toch niet goed gelezen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:49   #382
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan hebt u mijn antwoord boven toch niet goed gelezen.
je bent niet akkoord met de maatregelen van Milquet maar je vindt het spijtig dat je er niets aan kunt veranderen.

je bent voor een staatshervorming, maar als de Franstaligen niet willen, vind je het spijtig dat je er niets aan kunt veranderen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 13:07   #383
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je bent niet akkoord met de maatregelen van Milquet maar je vindt het spijtig dat je er niets aan kunt veranderen.

je bent voor een staatshervorming, maar als de Franstaligen niet willen, vind je het spijtig dat je er niets aan kunt veranderen.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen geponeerd dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen ,volgens mij dan, niet automatisch impliceert dat het daarom beter zal gaan in Vlaanderen. Maar voor de rest ben ik echter zeker een voorstander van optimale bevoegdheden voor beide deelstaten. Ik heb nooit iets anders gesteld.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 13:18   #384
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen geponeerd dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen ,volgens mij dan, niet automatisch impliceert dat het daarom beter zal gaan in Vlaanderen. Maar voor de rest ben ik echter zeker een voorstander van optimale bevoegdheden voor beide deelstaten. Ik heb nooit iets anders gesteld.
dat is waar, daarin verschil van je sommige anderen hier.

maar je trekt geen conclussies uit het feit dat die staatshervorming er niet zal komen, enkel en alleen omdat een minderheid van het land "non" blijft zeggen. en neen, ze willen nog altijd geen, ook al beweren ze nu dat ze willen praten.

jij weet evengoed als ik dat die homogene bevoegdheidspaketten en fiscale verantwoordelijkheid van de regio's broodnodig zijn om de toekomst van alle Belgen te verbeteren/bestendigen. maar bij een "non" zeg jij gewoon: "spijtig, ze hebben ongelijk, maar we kunnen er toch niets aan veranderen, en het is allemaal de fout van die Vlaams-nationalisten".
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 13:26   #385
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is waar, daarin verschil van je sommige anderen hier.

maar je trekt geen conclussies uit het feit dat die staatshervorming er niet zal komen, enkel en alleen omdat een minderheid van het land "non" blijft zeggen. en neen, ze willen nog altijd geen, ook al beweren ze nu dat ze willen praten.

jij weet evengoed als ik dat die homogene bevoegdheidspaketten en fiscale verantwoordelijkheid van de regio's broodnodig zijn om de toekomst van alle Belgen te verbeteren/bestendigen. maar bij een "non" zeg jij gewoon: "spijtig, ze hebben ongelijk, maar we kunnen er toch niets aan veranderen, en het is allemaal de fout van die Vlaams-nationalisten".
België zal permanent het voorwerp zijn van staatshervormingen. Al was het maar omdat de wereld snel verandert. Maar ook omdat elke deelstaat zijn bevoegdheden maximaal zal willen uitoefenen. En zo zal het ook geschieden in betrekkelijke korte termijn. Men kan de tijd niet doen stilstaan.

Maar dat is niet zo alleen in België. Dit fenomeen doet zich voor in alle landen van Europa die praktisch allen in mutatie zijn. Wie had nu kunnen denken dat de chauvinistische Fransen zich zouden bezinnen over de vraag: wat is nu eigenlijk de Franse identeit ? Maar ze doen het wel, ze moeten het wel, omdat natuurlijk het Frankrijk van nu, niet meer het Frankrijk is van Napoléon of van De Gaulle.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 13:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 13:36   #386
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
België zal permanent het voorwerp zijn van staatshervormingen. Al was het maar omdat de wereld snel verandert. Maar ook omdat elke deelstaat zijn bevoegdheden maximaal zal willen uitoefenen. En zo zal het ook geschieden in betrekkelijke korte termijn. Men kan de tijd niet doen stilstaan.

Maar dat is niet zo alleen in België. Dit fenomeen doet zich voor in alle landen van Europa die praktisch allen in mutatie zijn. Wie had nu kunnen denken dat de chauvinistische Fransen zich zouden bezinnen over de vraag: wat is nu eigenlijk de Franse identeit ? Maar ze doen het wel, ze moeten het wel, omdat natuurlijk het Frankrijk van nu, niet meer het Frankrijk is van Napoléon of van De Gaulle.
de volgende staatshervorming komt er niet, dat weet jij maar al te goed, de Franstaligen willen er geen.

dat dit zou kunnen leiden tot verregaande polarisatie en een verdere opmars van het Vlaams-nationalisme in Vlaanderen, nemen ze er blijkbaar maar bij.

maar het is vooral de houding van Vlamingen zoals jij en de politici van CD&V, OVLD en SP-a die in dat opzicht hemeltergend is. zij weten maar al te goed dat ze op deze manier gewoon hun eigen graf aan het delven zijn. Zij hadden in 2007 het middel om toch die staatshervorming af te dwingen en de toekomst van alle Belgen te verzekeren: geen staatshervorming? geen regering.
maar toch zijn ze (CD&V en OVLD) gezwicht, ze zetten liever de toekomst van de gewone Belg op het spel voor hun eigen postje.

jij en nog zovelen anderen weten dat, maar toch ga je er op blijven stemmen, op die partijen die zich niets aantrekken van de gewone Belg (Vlaming + Waal).
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 15:54   #387
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
België zal permanent het voorwerp zijn van staatshervormingen. Al was het maar omdat de wereld snel verandert. Maar ook omdat elke deelstaat zijn bevoegdheden maximaal zal willen uitoefenen. En zo zal het ook geschieden in betrekkelijke korte termijn. Men kan de tijd niet doen stilstaan.

Maar dat is niet zo alleen in België. Dit fenomeen doet zich voor in alle landen van Europa die praktisch allen in mutatie zijn. Wie had nu kunnen denken dat de chauvinistische Fransen zich zouden bezinnen over de vraag: wat is nu eigenlijk de Franse identeit ? Maar ze doen het wel, ze moeten het wel, omdat natuurlijk het Frankrijk van nu, niet meer het Frankrijk is van Napoléon of van De Gaulle.
U heeft gelijk, de staatshervormingen zullen doorgaan, totdat op korte termijn Vlaanderen onafhankelijk is.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 23 december 2009 om 15:55.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 17:10   #388
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de volgende staatshervorming komt er niet, dat weet jij maar al te goed, de Franstaligen willen er geen.

dat dit zou kunnen leiden tot verregaande polarisatie en een verdere opmars van het Vlaams-nationalisme in Vlaanderen, nemen ze er blijkbaar maar bij.

maar het is vooral de houding van Vlamingen zoals jij en de politici van CD&V, OVLD en SP-a die in dat opzicht hemeltergend is. zij weten maar al te goed dat ze op deze manier gewoon hun eigen graf aan het delven zijn. Zij hadden in 2007 het middel om toch die staatshervorming af te dwingen en de toekomst van alle Belgen te verzekeren: geen staatshervorming? geen regering.
maar toch zijn ze (CD&V en OVLD) gezwicht, ze zetten liever de toekomst van de gewone Belg op het spel voor hun eigen postje.

jij en nog zovelen anderen weten dat, maar toch ga je er op blijven stemmen, op die partijen die zich niets aantrekken van de gewone Belg (Vlaming + Waal).
Zo is het. Ik heb het hier al eens gezegd: de Belgischgezinden die in 2007 nog juichten omdat er geen staatshervorming kwam en omdat alles bij het oude bleef zullen binnen een aantal jaren pas goed beseffen welke kansen men toen vergooid heeft. Een grote staatshervorming was toen het middel geweest om een begin te maken van het oplossen van de economische problemen in Wallonië en Brussel en met de splitsing van BHV kon men ook op het puur communautaire vlak voor een definitieve rust zorgen. Men denkt dat men toen door niets te doen België gered heeft, maar binnen een paar jaar zal pijnlijk duidelijk worden dat men juist het omgekeerde bewerkstelligd zal hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 17:15   #389
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de volgende staatshervorming komt er niet, dat weet jij maar al te goed, de Franstaligen willen er geen.
dat dit zou kunnen leiden tot verregaande polarisatie en een verdere opmars van het Vlaams-nationalisme in Vlaanderen, nemen ze er blijkbaar maar bij.

maar het is vooral de houding van Vlamingen zoals jij en de politici van CD&V, OVLD en SP-a die in dat opzicht hemeltergend is. zij weten maar al te goed dat ze op deze manier gewoon hun eigen graf aan het delven zijn. Zij hadden in 2007 het middel om toch die staatshervorming af te dwingen en de toekomst van alle Belgen te verzekeren: geen staatshervorming? geen regering.
maar toch zijn ze (CD&V en OVLD) gezwicht, ze zetten liever de toekomst van de gewone Belg op het spel voor hun eigen postje.

jij en nog zovelen anderen weten dat, maar toch ga je er op blijven stemmen, op die partijen die zich niets aantrekken van de gewone Belg (Vlaming + Waal).
En ik beweer hic en nunc, dat BHV wél zal worden gesplitst. En ik voeg er aan toe dat de deelstaten steeds meer bevoegdheden zullen krijgen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 19:27   #390
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En ik voeg er aan toe dat de deelstaten steeds meer bevoegdheden zullen krijgen.
De grens is bereikt met het zonder meer overhevelen van bevoegdheden.
Het federale niveau moet (terug) versterkt worden (hirarchie der normen)
Federale kieskring ter verkiezing van landelijke politici ...enz
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 19:54   #391
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
dat is waar, daarin verschil van je sommige anderen hier.

maar je trekt geen conclussies uit het feit dat die staatshervorming er niet zal komen, enkel en alleen omdat een minderheid van het land "non" blijft zeggen. en neen, ze willen nog altijd geen, ook al beweren ze nu dat ze willen praten.

jij weet evengoed als ik dat die homogene bevoegdheidspaketten en fiscale verantwoordelijkheid van de regio's broodnodig zijn om de toekomst van alle Belgen te verbeteren/bestendigen. maar bij een "non" zeg jij gewoon: "spijtig, ze hebben ongelijk, maar we kunnen er toch niets aan veranderen, en het is allemaal de fout van die Vlaams-nationalisten".
De schijnheiligheid is hier troef. Hij zegt wel dat hij het spijtig vindt, maar in feite wenst hij niets anders.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 20:03   #392
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo
De grens is bereikt met het zonder meer overhevelen van bevoegdheden.
Het federale niveau moet (terug) versterkt worden (hirarchie der normen)
Federale kieskring ter verkiezing van landelijke politici ...enz
Jaja, we kennen dat. Dat is natuurlijk het Belgicistisch discours, aangevoerd door Pavia- en België-Plus kopstukken. O, je bent nog iets vergeten: samenvallende verkiezingen. De bedoeling is natuurlijk zoveel mogelijk alle Vlaamse eigenheden te laten verzuipen in een Belgische saus. "Le retour de la Belgitude!". Dat zal niet lukken. De peilingen geven een steeds groter aandeel van de V-partijen en een terugloop van de B-partijen in Vlaanderen. Een paar dagen terug bleek het nog maar eens uit de periodieke peiling door La Libre Belgique.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 december 2009 om 20:03.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 20:43   #393
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De schijnheiligheid is hier troef. Hij zegt wel dat hij het spijtig vindt, maar in feite wenst hij niets anders.
Ik zeg niet dat ik het spijtig vind. Vlijmscherm zegt, dat ik zeg, dat ik het spijtig vind. En dat laatste is een hemelsgrote nuance. Een nuance die u niet schijnt te vatten en hij blijkbaar noch minder.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 20:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 20:44   #394
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En ik beweer hic en nunc, dat BHV wél zal worden gesplitst. En ik voeg er aan toe dat de deelstaten steeds meer bevoegdheden zullen krijgen.
BHV zal gesplitst worden, er zit niets anders op. wat de prijs zal zijn, dat is iets anders.

meer bevoegdheden voor Gewesten/Gemeenschappen? wsl wel, maar hooguit het befaamde 1e pakket. met Milquet op Werk is het uitgesloten dat daarvan iets weggaat van het federale.

Dus op zich ga je wel gelijk krijgen, maar het zal een bijzonder kleine stap zijn, nauwelijks te vermelden. maar het zal uiteraard wel als de grootste staatshervorming ooit in België verkocht worden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 15:07   #395
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En ik beweer hic en nunc, dat BHV wél zal worden gesplitst. En ik voeg er aan toe dat de deelstaten steeds meer bevoegdheden zullen krijgen.
Totdat Vlaanderen onafhankelijk is ,bedoelt u zeker?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 23:13   #396
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En ik beweer hic en nunc, dat BHV wél zal worden gesplitst. En ik voeg er aan toe dat de deelstaten steeds meer bevoegdheden zullen krijgen.
gewesten

-staatshervorming in functie van efficiëntie en besparing* ....ok


-staatshervorming in functie van ( een niet te bereiken en niet wenselijke )onafhankelijkheid .....niet ok


(*) zo'n staatshervorming staat haaks op een staatshervorming geinspireert door Vlaams-nationalisten...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 23:18   #397
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De peilingen geven een steeds groter aandeel van de V-partijen en een terugloop van de B-partijen in Vlaanderen. Een paar dagen terug bleek het nog maar eens uit de periodieke peiling door La Libre Belgique.
Goed voor u dat ge het zo optimistisch inziet.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 12:14   #398
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

dubbel
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 25 december 2009 om 12:15.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 12:14   #399
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
gewesten

-staatshervorming in functie van efficiëntie en besparing* ....ok


-staatshervorming in functie van ( een niet te bereiken en niet wenselijke )onafhankelijkheid .....niet ok


(*) zo'n staatshervorming staat haaks op een staatshervorming geinspireert door Vlaams-nationalisten...
je vergeet de gemeenschappen.

een staatshervorming in functie van effeciëntie en besparing staat ook in functie van onafhankelijkheid, er is geen andere weg.

je moet gaan naar fiscale verantwoordelijkheid en homogene bevoegheidspaketten om te kunnen besparen. en vooral je moet gaan naar een duidelijke erkenning van de Gewestgrenzen om de rust te laten weerkeren in dit land.

maar dat zal pas gebeuren eens dat Vlaanderen effectief onafhankelijk wordt. dat kan je spijtig noemen, je kan het een eindeloos imperialisme noemen, dat steeds willen uitbreiden van je grondgebied, maar het is nu eenmaal zo.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 13:03   #400
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Op weg naar meer Vlaanderen én meer Wallonië !

Me dunkt dat het toch redelijk voor de hand ligt dat een staatsstructuur die gegroeid is, gepokt en gemazeld vanuit een gemeenschap met gemeenschappelijke belangen en een gemeenschappelijke dynamiek in principe efficiënter zal werken dan een staat die daar haaks op staat. België en de meeste andere Europese staten zijn niet voortgekomen uit een democratisch gemeenschapsvormend proces maar het product van oorlogen, annexaties, gewelddadige evenementen, burgeroorlogen, staatsgrepen, klassebelangen, ... Dergelijke staten hebben hun beste tijd alleen kunnen realiseren dankzij de vruchten van het kolonialisme. Tjechië, Slovakijë en Montenegro daarentegen hebben via een democratiseringsproces vorm gekregen. Catalonië, Schotland, Vlaanderen, Wallonië, ... zitten op een gelijkaardige weg.

De weg naar onafhankelijkheid is een wenselijk proces voor zoverre het democratisch onderbouwd is en wetende dat die onafhankelijkheid verschillende vormen kan aannemen en bovendien een betere samenwerking toelaat met omringende regio's, naties en verbonden. Voor Vlaanderen en Wallonië is het onder andere de manier bij uitstek om het lange hoofdstuk van 180 jaar communautaire en institutionele aanvaringen af te sluiten. Vlaanderen èn Wallonië hebben een eigen toekomst nodig om zich beter en sterker bewust te kunnen zijn van hun eigen kunnen, hun eigen creativiteit, hun eigen gevoeligheid, hun eigen krachten, ... In Vlaanderen ligt het aantal zelfmoorden bij jongeren 2,5 x hoger dan in Nederland. Omdat wij nog altijd in een gemeenschap leven die niet geleerd heeft volledig op eigen poten te staan, die gekrampt zit in een staatsstructuur die haar schade toebrengt en die nog altijd onvolledig heeft geleerd haar eigen vleugels te kunnen uitslaan. We mogen blij zijn dat we eindelijk een Vlaams Parlement hebben en een eigen regering maar er is nog werk aan de winkel. Laat ons dat werk af maken en kiezen voor de toekomst!


Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 25 december 2009 om 13:06.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be