![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | ||||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik stel mij de vraag hoe onpartijdig die onpartijdigheid wel is. En hoe kan ik als burger die opgelegde regels aanvechten? En waar vind ik die regels eigenlijk? Zo makkelijk, duidelijk en transparant is het allemaal niet. Om nog maar te zwijgen over het interne bestuur van de overheidszender. Het zit ver, maar ik meen mij iets te herinneren van VRT bestuur dat niet open wou zijn over de besteding van de hen toegekende middelen? Dat de overheidszender opener en transparanter is, is m.i. een illusie. En als het niet transparant is, kan ik als burger de onpartijdigheid niet controleren. Citaat:
Citaat:
Kijk maar naar deze draad. De VRT heeft een groot marktaandeel. Kijkcijfers. Populair. Dat zijn de redenen die aangehaald worden om haar bestaan te verantwoorden. Wat wil een commerciële zender? Geld verdienen? Hoe? Door marktaandeel te veroveren. Hoe meer kijkers, hoe duurder de spotjes. De manier waarop men tegenwoordig de VRT benaderd, verschilt niet zoveel meer van de approach van commerciële zenders. Ze willen allebei zoveel mogelijk kijkers. Reality tv. Spelprogramma's. Vgl. Idool met Eurosong. Het is eenheidsworst geworden. Wat is het verschil tussen Eén en VTM? Geen. Citaat:
De jacht op sensatie, het uitvergroten van feiten, je vindt het evengoed terug bij de VRT. Waarom? Omdat ze, net als de commerciële zenders, veel kijkers willen. Ik zie geen meerwaarde. Citaat:
En hoewel de VRT het niet doet om meer reclame inkomsten te krijgen, volgen zij evengoed een commerciële logica: zoveel mogelijk kijkcijfers. De commerciële zenders om meer inkomsten te hebben, de VRT om haar bestaan te verantwoorden (ironisch genoeg, verschaffen ze door het volgen van dezelfde logica enkel bijkomende redenen om de staatszender af te schaffen). Citaat:
Kranten, radio en tv-zenders hebben een vrij grote impact op de samenleving. Ik vind het dan ook verantwoord en ben trouwens ook voorstander van een (zeer) grote transparantie waar het op mediabedrijven aankomt. Aandeelhoudersstructuur moet volledig gekend zijn, zodat de burger die het wil weten, kan terugvinden wie nu eigenlijk achter de boodschappen van zender x zit en door welke bril de berichtgeving gebeurt. Ik zou daarnaast ook een beperking invoeren op het aantal mediabedrijven dat een bepaalde groep of een bepaald bedrijf in handen zou mogen hebben. Geen controle van 4 zenders en 5 kranten door één en dezelfde aandeelhoudersgroep bijvoorbeeld. Op die manier zijn de x aantal commerciële zenders die bestaan ook écht x verschillende entiteiten die elk op hun eigen manier werken. Dan heb je ook meteen x verschillende versies van de aangeboden informatie. Het is dan aan de burger om zelf zijn conclusies te trekken. I.p.v. zelf een staatszender te financieren, zou men ook aan elke commerciële zender eenzelfde (beperkt) bedrag aan subsidies kunnen toekennen die ze verplicht moeten gebruiken om zelf aan nieuwsgaring te doen (eigen journalisten aanwerven, eigen correspondenten in het buitenland), welke nieuwsgaring ook moet deel uitmaken van de berichtgeving (om te vermijden dat alle nieuws komt van het goedkoopste persagentschap of het agentschap met het best verkopende nieuws), zonder evenwel verder enige invloed uit te oefenen. Een aantal van hun interne regels (o.m. op basis waarvan zij beslissen bepaalde items voorrang te verlenen op andere items) moeten ook openbaar zijn, zonder dat daar ook maar enige inmenging van overheidswege mee gemoeid mag zijn. M.a.w. iedere zender/krant doet wat hij wil, maar bepaalde informatie over de werkwijze moet door de burger te raadplegen zijn. |
||||||
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Sorry, maardit land is gebaseerd op solidariteit, omdat een staatsinstelling of dienst uw behoeften niet bevredigd moet je toch blijven betalen.. En zoals Eberhard reeds aangeeft, moet vtm niet klagen, uit protectionistische redenen en vriendjespolitiek is in Vlaanderen geen vrije mediamarkt.. |
|
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vanwaar dan het succes vd VRT ?? Twee mooie voorbeelden die toch een beetje de gehechtheid tav de VRT weergeven : zowel Chris Van den Durpel als Rob Van Audenhoven waren ooit gevierde "sterren" bij de VRT. Sinds ze overgestapt zijn naar respectievelijk VT4 en VTM hebben ze nog nauwelijks kijkdichtheid.
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 25 februari 2010 om 17:30. |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
VRT, of het nu het populaire Eén is of het door vijf man en een paardekop beluisterde Klara, en elke andere staatszender moeten verdwijnen. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
omdat jij het zegt ??
|
|
|
#128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De adverteerders willen vooral kijkers in een doelgroep. Zo kan het dat programma's die een relatief hoog kijkcijfer hebben toch verdwijnen. |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Gouverneur
|
Nee, omdat naar mijn bescheiden mening een staatszender niet thuishoort in een democratie.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sammael : 25 februari 2010 om 17:39. |
|
|
|
|
|
|
#130 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laat dat dan maar jouw "bescheiden" mening zijn, maar ook niet meer dan dat.
|
|
|
#131 |
|
Banneling
|
Een mening waar u recht op heeft...zoals ik reeds zei is de return per persoon van de VRT immens groot tov andere gesponsorde entertainment..
Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 25 februari 2010 om 18:00. |
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb dan weer weinig genot van mijn belastingsgeld dat naar de vrt vloeit. Maar dit doet er uiteindelijk niet toe. |
|
|
|
|
|
|
#133 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar is wel niet dezelfde als de discussie welke rol de vrt in onze samenleving zou moeten spelen. |
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
De VRT is en blijft een ondemocratische regimezender die voor 70 �* 80% bevolkt wordt door links(sos) tot extreem links (groen).
Vroeger zouden ze nog uit eeerlijke schaamte hebben ontkend dat ze met héél veel belastingsgeld doelbewust aan antidemocratische fraude doen maar sinds Hoflack dat nu in Knack openlijk heeft toegegeven en zijn voornemen heeft kenbaar gemaakt dat ze deze fraude nog zullen opdrijven is alle schaamte weg. Zelfs het confronteren met hun schandalige nota "VRT en de democratische samenleving" tovert men geen schaamrood meer op de wangen van deze peperdure regimeslaven.
|
|
|
#139 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vind vooral de term 'regimezender' adequaat.
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 februari 2010 om 01:08. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|