Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2010, 17:28   #121
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht

Waarom een ander subjectief kanaal naast de bestaande subjectieve kanalen? Om een tegenwicht te bieden aan de andere subjectieve kanalen natuurlijk. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat ook een openbare omroep uiteindelijk nooit volledig neutraal zal zijn, al kan ze wel performanter zijn dan een commerciële omroep. Doordat een openbare omroep richtlijnen krijgt van de overheid, weet je volgens welke logica die werkt. Die informatie verschaft geen enkele commerciële omroep. Hun interne regels, hun conventies bij het samenstellen van nieuwsitems worden normaliter niet op papier gezet. Anders verwoord: je hebt de regulering van je openbare omroep direct in de hand, daar waar je in een commerciële omroep niets te zeggen hebt. Door die regulering op te stellen kan je minstens in theorie een vorm van onpartijdigheid trachten op te leggen, ook al is die nooit perfect.
Inderaad, in theorie. Maar die onpartijdigheid wordt op zijn beurt weer opgelegd door de overheid. Ik vertrouw niet op die onpartijdigheid waar het op zo invloedrijke organen als media aankomt.

Ik stel mij de vraag hoe onpartijdig die onpartijdigheid wel is.

En hoe kan ik als burger die opgelegde regels aanvechten? En waar vind ik die regels eigenlijk? Zo makkelijk, duidelijk en transparant is het allemaal niet. Om nog maar te zwijgen over het interne bestuur van de overheidszender. Het zit ver, maar ik meen mij iets te herinneren van VRT bestuur dat niet open wou zijn over de besteding van de hen toegekende middelen?

Dat de overheidszender opener en transparanter is, is m.i. een illusie.

En als het niet transparant is, kan ik als burger de onpartijdigheid niet controleren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
En dan zit je met de vraag: waarom zou ik naast een subjectieve commerciële omroep een minder subjectieve openbare omroep willen hebben?
Subjectief is subjectief. Het antwoord op de vraag wie het meest subjectief is, is waarschijnlijk nogal... subjectief

Citaat:
Omdat die openbare omroep - indien ze niet ingericht wordt volgens een commerciële logica en dus niet afhankelijk is van reclame - wezenlijk anders functioneert en dus ook andere vertekeningen gaat aanbrengen aan datgene wat je 'objectief' zou kunnen noemen. Dat verschil in vertekening geeft je als kijker de mogelijkheid om een onderscheid te maken tussen verschillende media, en dus ook om zelf te oordelen in welke mate dat onderscheid voortvloeit uit de vertekening. Als je enkel een medialandschap hebt waar bvb commerciële kranten de toon voeren, dan kan zijn die verschillen in de berichtgeving veel beperkter.
Mmmm. Ja en nee.

Kijk maar naar deze draad.

De VRT heeft een groot marktaandeel. Kijkcijfers. Populair. Dat zijn de redenen die aangehaald worden om haar bestaan te verantwoorden.

Wat wil een commerciële zender? Geld verdienen? Hoe? Door marktaandeel te veroveren. Hoe meer kijkers, hoe duurder de spotjes.

De manier waarop men tegenwoordig de VRT benaderd, verschilt niet zoveel meer van de approach van commerciële zenders.

Ze willen allebei zoveel mogelijk kijkers.

Reality tv. Spelprogramma's. Vgl. Idool met Eurosong. Het is eenheidsworst geworden. Wat is het verschil tussen Eén en VTM? Geen.

Citaat:
Zowat elke krant in Vlaanderen is er de voorbije decennia vooral schreeuweriger op geworden: meer kleuren, meer afbeeldingen, grotere koppen die vaak de lading van de persberichten niet dekken,...
Zelfde kan je zeggen van het VRT nieuws. Sensatie. Zaken opblazen. Naar Radio 1 geluisterd tijdens de fameuze varkensgriep hype? Naar VRT radiozenders geluisterd tijdens de 950 km ofzo file op onze wegen? Sensatie, opkloppen, groot. De treinramp in Buizingen? De lijken lagen bij wijze van spreken nog in de sneeuw en er moesten al schuldigen gevonden, berecht, veroordeeld en bestraft worden.

De jacht op sensatie, het uitvergroten van feiten, je vindt het evengoed terug bij de VRT. Waarom? Omdat ze, net als de commerciële zenders, veel kijkers willen. Ik zie geen meerwaarde.

Citaat:
Een zeer groot deel van wat vandaag tot 'actualiteit' gebombardeerd wordt, wordt naar voren geschoven door persagentschappen, waarvan we nauwelijks weten volgens welke criteria ze die actualiteit samenstellen. Als een openbare omroep door die regulering verplicht wordt haar eigen berichtgeving samen te stellen (doordat ze slechts in beperkte mate mag steunen op dergelijke persagentschappen en dus meer journalisten ter plaatse moet hebben), dan kan je ook in je media verschillende 'actualiteiten' zien ontstaan. En dan kunnen ook lezers en kijkers uit die verschillen de impact zien van die commerciële logica, die vandaag als enige journalistieke logica in zowel de openbare als de commerciële media heerst.
Ik vind het VTM nieuws niet zoveel meer verschillen van het VRT nieuws.

En hoewel de VRT het niet doet om meer reclame inkomsten te krijgen, volgen zij evengoed een commerciële logica: zoveel mogelijk kijkcijfers.

De commerciële zenders om meer inkomsten te hebben, de VRT om haar bestaan te verantwoorden (ironisch genoeg, verschaffen ze door het volgen van dezelfde logica enkel bijkomende redenen om de staatszender af te schaffen).

Citaat:
Als je weet door welke gekleurde brillen je kijkt, dan kan je zelf trachten bij te kleuren.

mvg,

Andy
Het is misschien niet meteen wat je bedoelt, maar hier wil ik op inpikken.

Kranten, radio en tv-zenders hebben een vrij grote impact op de samenleving.

Ik vind het dan ook verantwoord en ben trouwens ook voorstander van een (zeer) grote transparantie waar het op mediabedrijven aankomt.

Aandeelhoudersstructuur moet volledig gekend zijn, zodat de burger die het wil weten, kan terugvinden wie nu eigenlijk achter de boodschappen van zender x zit en door welke bril de berichtgeving gebeurt.

Ik zou daarnaast ook een beperking invoeren op het aantal mediabedrijven dat een bepaalde groep of een bepaald bedrijf in handen zou mogen hebben.

Geen controle van 4 zenders en 5 kranten door één en dezelfde aandeelhoudersgroep bijvoorbeeld.

Op die manier zijn de x aantal commerciële zenders die bestaan ook écht x verschillende entiteiten die elk op hun eigen manier werken. Dan heb je ook meteen x verschillende versies van de aangeboden informatie. Het is dan aan de burger om zelf zijn conclusies te trekken.

I.p.v. zelf een staatszender te financieren, zou men ook aan elke commerciële zender eenzelfde (beperkt) bedrag aan subsidies kunnen toekennen die ze verplicht moeten gebruiken om zelf aan nieuwsgaring te doen (eigen journalisten aanwerven, eigen correspondenten in het buitenland), welke nieuwsgaring ook moet deel uitmaken van de berichtgeving (om te vermijden dat alle nieuws komt van het goedkoopste persagentschap of het agentschap met het best verkopende nieuws), zonder evenwel verder enige invloed uit te oefenen.

Een aantal van hun interne regels (o.m. op basis waarvan zij beslissen bepaalde items voorrang te verlenen op andere items) moeten ook openbaar zijn, zonder dat daar ook maar enige inmenging van overheidswege mee gemoeid mag zijn. M.a.w. iedere zender/krant doet wat hij wil, maar bepaalde informatie over de werkwijze moet door de burger te raadplegen zijn.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:28   #122
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel dan vergist de meerderheid van de Vlamingen zich
De taal der dictatuur..het volk is te lomp..

Sorry, maardit land is gebaseerd op solidariteit, omdat een staatsinstelling of dienst uw behoeften niet bevredigd moet je toch blijven betalen..

En zoals Eberhard reeds aangeeft, moet vtm niet klagen, uit protectionistische redenen en vriendjespolitiek is in Vlaanderen geen vrije mediamarkt..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:29   #123
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wel als de meerderheid van de vlamingen een populaire staatszender nodig heeft, zegt dat wel meer over de meerderheid van de vlamingen, dan over wat anders.
Nogmaals, bepaal jij hier de norm hoe de Vlamingen hun TV-keuze moeten bepalen ??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alleen betwijfel ik het sterk.
Vanwaar dan het succes vd VRT ??
Twee mooie voorbeelden die toch een beetje de gehechtheid tav de VRT weergeven : zowel Chris Van den Durpel als Rob Van Audenhoven waren ooit gevierde "sterren" bij de VRT. Sinds ze overgestapt zijn naar respectievelijk VT4 en VTM hebben ze nog nauwelijks kijkdichtheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 25 februari 2010 om 17:30.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:32   #124
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoewel de VRT het niet doet om meer reclame inkomsten te krijgen, volgen zij evengoed een commerciële logica: zoveel mogelijk kijkcijfers.
Het eeuwige gezeur..als de VRT een Klara kwaliteitsaanbod en dito marktaandeel heeft dat is het een elitair kanaal waar de doorsnee belastingsbetaler niks aan heeft..
Oud 25 februari 2010, 17:34   #125
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht

Omdat concurrenten uit de markt worden geweerd.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:35   #126
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het eeuwige gezeur..als de VRT een Klara kwaliteitsaanbod en dito marktaandeel heeft dat is het een elitair kanaal waar de doorsnee belastingsbetaler niks aan heeft..
Hela, u mag gerust zeggen dat ik zaag, maar ik ben wel consequent in mijn gezaag.

VRT, of het nu het populaire Eén is of het door vijf man en een paardekop beluisterde Klara, en elke andere staatszender moeten verdwijnen.
Oud 25 februari 2010, 17:36   #127
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Hela, u mag gerust zeggen dat ik zaag, maar ik ben wel consequent in mijn gezaag.

VRT, of het nu het populaire Eén is of het door vijf man en een paardekop beluisterde Klara, en elke andere staatszender moeten verdwijnen.
omdat jij het zegt ??

Citaat:
Oud 25 februari 2010, 17:36   #128
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat wil een commerciële zender? Geld verdienen? Hoe? Door marktaandeel te veroveren. Hoe meer kijkers, hoe duurder de spotjes.
Dat verhaal klopt (vreemd genoeg misschien) nét niet.

De adverteerders willen vooral kijkers in een doelgroep.
Zo kan het dat programma's die een relatief hoog kijkcijfer hebben toch verdwijnen.
Oud 25 februari 2010, 17:38   #129
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
omdat jij het zegt ??
Nee, omdat naar mijn bescheiden mening een staatszender niet thuishoort in een democratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat verhaal klopt (vreemd genoeg misschien) nét niet.

De adverteerders willen vooral kijkers in een doelgroep.
Zo kan het dat programma's die een relatief hoog kijkcijfer hebben toch verdwijnen.
Ja, dat weet ik. Spelbreker

Laatst gewijzigd door Sammael : 25 februari 2010 om 17:39.
Oud 25 februari 2010, 17:58   #130
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, omdat naar mijn bescheiden mening een staatszender niet thuishoort in een democratie.
Laat dat dan maar jouw "bescheiden" mening zijn, maar ook niet meer dan dat.

Citaat:
Oud 25 februari 2010, 18:00   #131
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mening waar u recht op heeft...zoals ik reeds zei is de return per persoon van de VRT immens groot tov andere gesponsorde entertainment..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 25 februari 2010 om 18:00.
Oud 25 februari 2010, 18:49   #132
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De interne werking en het beheer van de vrt mag zeker wat efficienter worden..

Maar als u mij voorsteld om de VRT gratis te maken door ze hun inkomsten te laten halen uit platte commercie ( zoals die andere gedrochten) dat zeg ik ( en niet alleen ik ) duizendmaal neen..

Van het geld dat de VRT mij kost heb ik meer genot dan van bv. een geldverslindend gedrocht zoals de oosterweelde verbinding..
Heb ik dat gezegd ? Ik zeg dat de VRT zich moet bezighouden met het brengen van enerzijds objectieve berichtgeving, en anderzijds het maken van deze programma's die, laat ons zeggen, tot het oncommerciele circuit behoren.
Ik heb dan weer weinig genot van mijn belastingsgeld dat naar de vrt vloeit. Maar dit doet er uiteindelijk niet toe.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 18:50   #133
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfstandigen willen geen leefloon...
De vrt (en woestijnvis/humo) blijkbaar ook niet. Ze willen een ereloon
Oud 25 februari 2010, 18:55   #134
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bepaal jij hier de norm, waaraan de rest vd Vlamingen zich moet spiegelen ??
Leuk. Gewoonlijk is het de vrt die de norm bepaald. Mag ik hem ook eens bepalen ?
Oud 25 februari 2010, 19:03   #135
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twee mooie voorbeelden die toch een beetje de gehechtheid tav de VRT weergeven : zowel Chris Van den Durpel als Rob Van Audenhoven waren ooit gevierde "sterren" bij de VRT. Sinds ze overgestapt zijn naar respectievelijk VT4 en VTM hebben ze nog nauwelijks kijkdichtheid.
Dat is een interressant discussiepunt (vanwaar het succes van de VRT - ontken dit trouwens niet) ?
Maar is wel niet dezelfde als de discussie welke rol de vrt in onze samenleving zou moeten spelen.
Oud 25 februari 2010, 21:34   #136
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meerderheid der Vlamingen denkt daar anders over.
Bron?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 21:38   #137
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Teveel omlezen , totnu 7 pagina's

maar .... http://www.zita.be/nieuws/binnenland...programma.html

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 00:30   #138
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

De VRT is en blijft een ondemocratische regimezender die voor 70 �* 80% bevolkt wordt door links(sos) tot extreem links (groen).

Vroeger zouden ze nog uit eeerlijke schaamte hebben ontkend dat ze met héél veel belastingsgeld doelbewust aan antidemocratische fraude doen maar sinds Hoflack dat nu in Knack openlijk heeft toegegeven en zijn voornemen heeft kenbaar gemaakt dat ze deze fraude nog zullen opdrijven is alle schaamte weg.
Zelfs het confronteren met hun schandalige nota "VRT en de democratische samenleving" tovert men geen schaamrood meer op de wangen van deze peperdure regimeslaven.
Oud 26 februari 2010, 01:08   #139
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De VRT is en blijft een ondemocratische regimezender die voor 70 �* 80% bevolkt wordt door links(sos) tot extreem links (groen).
Ik vind vooral de term 'regimezender' adequaat.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 februari 2010 om 01:08.
Oud 26 februari 2010, 01:59   #140
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
schrap de openbare omroep.
ik zie geen verschil met commercieel.
kijk jij dan naar die onozele programma's op de comerciele zenders?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be