Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hangt bij u een VL-sticker op de auto
Jazeker 51 34,00%
Neen 61 40,67%
Ik heb geen auto/maak er geen gebruik van 38 25,33%
Aantal stemmers: 150. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2010, 20:33   #701
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en wat is het voordeel dat je aan je wagen kan zien uit welke streek je komt?
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd in Frankrijk.
Stel: het is een vluchtwagen of iemand die vluchtsmisdrijf pleegt. Je ziet meteen waar de wagen ofwel is gekocht, waar de eigenaar ongeveer woont (geen luxe in een groot land als Frankrijk), of waar hij is gestolen met als doel hem als vluchtwagen te gebruiken.

Allemaal stuk voor stuk aanwijzingen die de zoektocht naar iemand op de vlucht kunnen vergemakkelijken. Als zowel diefstal en naderhand gebruik als vluchtwagen in het spel is, dan heb je voor beide feiten een pak meer getuigen die de regio kunnen aangeven dan wanneer je 1 uniforme plaat hebt voor heel Frankrijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:34   #702
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vroeger was dat reeds het geval. Nu kunnen mensen kiezen. Nja voordeel. De meeste mensen herinneren meestal slechts de eerste letters als er iets gebeurd en ze de plaat willen onthouden. Misschien dat ze daarmee al een idee hebben waar te zoeken? Nadeel was dat met name wagens uit Parijs het slachtoffer waren van vandalisme. Nu het heeft de straatschoffies in Brussel ook de pap in de mond welke wagens ze het best aanpakken om last met de lokale politie te vermijden.
En is dat de fout van de 1.nummerplaat of 2.de schoffies+politie?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 7 juli 2010, 20:39   #703
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Eerste vraag: zijn er überhaupt (nog maar eens) nieuwe nummerplaten nodig?
Goede vraag. Is er een logische en begrijpelijke reden gegeven waarom nummerplaten uniform moeten worden over heel Europa?

Maar evenzeer waarom een regio geen eigen (weliswaar goed contrasterende) kleuren mag gebruiken? Het maakt het zoveel makkelijker om verdachte wagens te lokaliseren.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 7 juli 2010, 20:42   #704
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zwart en geel zijn de meest sterk contrasterende kleuren en dus best zichtbaar. Altijd handig als je getuigen bij ongevallen of overvallen nodig hebt. Is trouwens ook de reden waarom verkeerspalen die kleurencombinatie krijgen.

Je laatste zinnetje is trouwens een echt zwaktebod �* la "zeg nu maar wat je wil maar ik heb toch gelijk". Qua argumentatie dus nog lager dan je haat voor alles wat met regio's te maken heeft. Beetje kleuterklasniveau.

Voor wanneer de dag (indien die ooit komen zal) dat solidarnosc zich eens zal bezig houden met onderwerpen als roofkapitalisme, outsourcing - lees uitpersing - naar ontwikkelingslanden en andere sociale thema's ipv. zich steeds schuimbekkend te werpen op elke draad waar het ook maar zou kunnen gaan leiden tot een discussie over het verdampen van o dierbaar belgië?

Er zit echt dat ranzige kantje aan LSP en jou in het bijzonder dat steeds wil meeheulen met het goede oude belgique a papa van de rijke franstalige bourgeoisie in Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel. Ik snap dat duivelsverbond echt niet, want het laatste wat jullie afgoden zullen doen, is wel stemmen op een mini-partijtje met een communistisch profiel. Die mensen stemmen op Maingain en co. Dus ziel noch stem zal je er winnen.
Als zwart-geel de beste combinatie is waarom is Vlaanderen voor zover ik weet de enigste regio die deze gebruikt? Is de rest van de wereld niet geïnteresseerd in verkeersveiligheid of zo? In Nederland gebruikt men bijvoorbeeld wit-zwart als kleurcombinatie. In de meeste andere landen is er van kleurcombinatie geen sprake.

Qua verkeersplaat is het inderdaad zo dat veel landen die zwart-gele kleurcombinatie gebruiken maar nog veel meer gebruiken de combinatie wit-zwart. Doen alsof de keuze voor zwart-geel louter ingegeven zou zijn door de bezorgdheid voor verkeersveiligheid geloof ik niet, zeker niet omdat ik weet hoeveel aandacht Vlaams-nationalisten schenken aan symbolen.

Ik verdedig het recht op Vlaamse onafhankelijkheid maar ik sta er niet achter en zeker niet achter de motivatie en politieke en economische agenda voor die onafhankelijkheid.

Pfff. De stelling dat iedereen voor het behoud van België is een verbond zou sluiten met VBO consoorten laat staan figuren als Maingain is van hetzelfde niveau als zeggen dat alle voorstanders van Vlaams autonomie poedels zouden zijn van VOKA consoorten of figuren als Dewinter.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:43   #705
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goede vraag. Is er een logische en begrijpelijke reden gegeven waarom nummerplaten uniform moeten worden over heel Europa?

Maar evenzeer waarom een regio geen eigen (weliswaar goed contrasterende) kleuren mag gebruiken? Het maakt het zoveel makkelijker om verdachte wagens te lokaliseren.
Nee, het moeten Belgische kleuren zijn. En ze mogen zeker geen associaties oproepen met Vlaanderen of Olland.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:46   #706
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ironie is dat dit helemaal geen Europese verplichting is maar zoals de splitsing van BHV wordt opgelegd door het GH (quid non) is ook de vervanging van de "Belgische" nummerplaten door een soort van "confederale" nummperplaten een Europese verplichting.

De voornaamste reden waarom Belgische nummperplaten vaak moeilijker leesbaar zijn is niet zozeer de kleur maar de grootte van die platen en het feit dat ze vaak versleten zijn omdat ze meegaan met de eigenaar en niet met het voertuig. Nu goed. Als men in Vlaanderen de kans krijgt om de boel te "vervlaamsen" dan laat men dat niet zitten.

Ik denk bijvoorbeeld aan de vervanging van de Belgische kleuren bij schepenen door Vlaamse en recent (dat kon uiteraard niet uitblijven) het bevestigen van een Vlaamse leeuw op die Belgische sharp van de burgemeenster. Maar goed. Vlaams-nationalisten zijn vooral niet bezig met kleuren en symbolen.
Oud 7 juli 2010, 20:47   #707
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, het moeten Belgische kleuren zijn. En ze mogen zeker geen associaties oproepen met Vlaanderen of Olland.
Nja de platen van motards zijn zwart-geel. Het probleem is niet zozeer de kleur maar dat men gewoon de Vlaamse motieven anno 2010 niet vertrouwt. Terecht.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 juli 2010 om 20:48.
Oud 7 juli 2010, 20:49   #708
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nja de platen van motards zijn zwart-geel. Het probleem is niet zozeer de kleur maar dat men gewoon de Vlaamse motieven anno 2010 niet vertrouwt. Terecht.
Yeah right, als iedereen met een zwart-gele nummerplaat rondrijdt gaan de gaskamers weer open gaan. Groot gelijk dat ze de Vlaamse motieven anno 2010 niet vertrouwen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:50   #709
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik verdedig het recht op Vlaamse onafhankelijkheid maar ik sta er niet achter en zeker niet achter de motivatie en politieke en economische agenda voor die onafhankelijkheid.
Dus jij vindt een onbestuurbare wirwar uit elkaar halen iets om zich tegen te verzetten omwille van god weet welke (nostalgische?) redenen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:51   #710
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Terecht, zegt ie.

Ben jij zo'n complottheorieën-nerd?
Oud 7 juli 2010, 20:52   #711
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel: het is een vluchtwagen of iemand die vluchtsmisdrijf pleegt. Je ziet meteen waar de wagen ofwel is gekocht, waar de eigenaar ongeveer woont (geen luxe in een groot land als Frankrijk), of waar hij is gestolen met als doel hem als vluchtwagen te gebruiken.

Allemaal stuk voor stuk aanwijzingen die de zoektocht naar iemand op de vlucht kunnen vergemakkelijken. Als zowel diefstal en naderhand gebruik als vluchtwagen in het spel is, dan heb je voor beide feiten een pak meer getuigen die de regio kunnen aangeven dan wanneer je 1 uniforme plaat hebt voor heel Frankrijk.
Als dat de motivatie is zou het in een land als België dan veel logischer zijn om er de provincies op te plakken. De regio's reduceren de mogelijkheid tot drie. De provincies tot 11. U weet echter even goed als ik dat dit niet de reden is.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 juli 2010 om 20:56.
Oud 7 juli 2010, 20:56   #712
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Terecht, zegt ie.

Ben jij zo'n complottheorieën-nerd?
Complot? Ik heb tegen mijn lokale burgemeester op een receptie gezegd dat die Belgische driekleur van hem in de huidige Vlaamse context wel heel Belgisch was en dat ze er binnenkort wel iets op zouden vinden om daar een mouw aan te passen. Hij zei dat ik aan het zeveren was. Een paar maanden stond ie daar bij de heropening van mijn heraangelegde straat daar met zijn leeuw voor choco.

Nu "moderne" Vlaams-nationalisten mogen niet toegeven dat ze met dergelijke dingen bezig zijn maar achter de schermen is dat zonder twijfel het geval.
Oud 7 juli 2010, 21:01   #713
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Complot? Ik heb tegen mijn lokale burgemeester op een receptie gezegd dat die Belgische driekleur van hem in de huidige Vlaamse context wel heel Belgisch was en dat ze er binnenkort wel iets op zouden vinden om daar een mouw aan te passen. Hij zei dat ik aan het zeveren was. Een paar maanden stond ie daar bij de heropening van mijn heraangelegde straat daar met zijn leeuw voor choco.

Nu "moderne" Vlaams-nationalisten mogen niet toegeven dat ze met dergelijke dingen bezig zijn maar achter de schermen is dat zonder twijfel het geval.
Waarom is een leeuw belachelijker dan een tricolore?

De gemeenten vallen sinds enige tijd onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid, dus is het dan niet logisch dat ze opteren voor een Vlaams symbool? Ik neem trouwens aan dat je het over de burgemeesterssjerp hebt?
Oud 7 juli 2010, 21:01   #714
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij vindt een onbestuurbare wirwar uit elkaar halen iets om zich tegen te verzetten omwille van god weet welke (nostalgische?) redenen?
Onbestuurbare wirwar. Ik heb nog geen enkel voorstel van NVA gehoord die de situatie minder complex zou maken, behalve België splitsen en laat dan net iets zijn wat anno 2010 blijkbaar niet meer zo'n prioriteit is. Het voorstel van NVA om België beter bestuurbaarder te maken. Een staatsvorm dat al 200 jaar nergens meer heeft gewerkt en qua bestuur voor Brussel een model dat uniek is in de wereldgeschiedenis dat met een paar simpele vragen onderuit kan worden gehaald door pol en klein pierke. Dat schept vertrouwen.

Een voorbeeld. Leg eens uit aan een simpele ziel als ik hoe de regionalisering van de venootschapsbelastingen in België de situatie zou vereenvoudigen. (Dit was het eerste wat ik van een NVA'er op TV na de verkiezingen hoorde op zijn lijstje)

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 juli 2010 om 21:15.
Oud 7 juli 2010, 21:12   #715
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is een leeuw belachelijker dan een tricolore?

De gemeenten vallen sinds enige tijd onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid, dus is het dan niet logisch dat ze opteren voor een Vlaams symbool? Ik neem trouwens aan dat je het over de burgemeesterssjerp hebt?
Ik vind die zwart-witte kleuren niet meer of minder belachelijk dan die driekleur. Het is gewoon een illustratie dat symbolen anno 2010 wel degelijk nog relevant zijn. Die leeuw op die driekleur daarentegen vind ik wel een beetje "zielig".
Oud 7 juli 2010, 21:51   #716
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wie zegt er dat symbolen niet meer relevant zouden zijn anno 2010? We worden constant omringd door symbolen, meer dan ooit.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 21:54   #717
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wie zegt er dat symbolen niet meer relevant zouden zijn anno 2010? We worden constant omringd door symbolen, meer dan ooit.
Dat klopt. Ik vind alleen dat een NVA dat zeer tweeslachtig rond doet. Enfin waarrond niet. Tsjevennationalisme.
Oud 8 juli 2010, 05:15   #718
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als zwart-geel de beste combinatie is waarom is Vlaanderen voor zover ik weet de enigste regio die deze gebruikt? Is de rest van de wereld niet geïnteresseerd in verkeersveiligheid of zo? In Nederland gebruikt men bijvoorbeeld wit-zwart als kleurcombinatie. In de meeste andere landen is er van kleurcombinatie geen sprake.

Qua verkeersplaat is het inderdaad zo dat veel landen die zwart-gele kleurcombinatie gebruiken maar nog veel meer gebruiken de combinatie wit-zwart. Doen alsof de keuze voor zwart-geel louter ingegeven zou zijn door de bezorgdheid voor verkeersveiligheid geloof ik niet, zeker niet omdat ik weet hoeveel aandacht Vlaams-nationalisten schenken aan symbolen.

Pfff. De stelling dat iedereen voor het behoud van België is een verbond zou sluiten met VBO consoorten laat staan figuren als Maingain is van hetzelfde niveau als zeggen dat alle voorstanders van Vlaams autonomie poedels zouden zijn van VOKA consoorten of figuren als Dewinter.
Om te beginnen heeft Europa voor de "zwarte tekens op gele achtergrond" gekozen om de zuiver technische reden van best leesbaar kontrast. Of dat dan moet dienen om beter te kunnen beboeten, voor de veiligheid of wat dan ook laat ik in het midden. Het is een zuiver technische beslissing en daar kan je maar weinig tegen inbrengen.

Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Luxemburg en Nederland (om in de onmiddellijke buurt te blijven) hebben die logika gevolgd, en ik denk niet dat ze dit uit flamingantisme gedaan hebben. Duitsland en België hebben hun eigen kleuren behouden omwille van wat ze de "nationale herkenbaarheid" in het buitenland noemen: een positieve, zij het nationalistische, argumentering dus. De Franstaligen in België hebben daar bovenop geargumenteerd dat ze niet met "Vlaamse kleuren" willen rondrijden, een negatieve argumentering tegen een deel van de burgers uit hun eigen land dus.

Laatst gewijzigd door Leo : 8 juli 2010 om 05:16.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 07:30   #719
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik kan me zeker vinden in zulke layout van deze nummerplaten. Behalve met de kleur van de middelste natuurlijk.

Ik het spijtig dat ze niet meer wit-rood zijn. Dat geuniformiseer de hele tijd in Europa maakt dat heel Europa een grote eenheidsworst wordt zonder nog enig landelijk cachet. Een steriel nietszeggend gedoe.
Die kleur, ik kan aannemen dat dat werkt als een rode lap op een stier. Sommige mensen zijn nu eenmaal agressief van inborst en u hoort daar bij.

Maar dat je jezelf zo tegenspreekt in de volgende alinea, is werkelijk om te lachen. Als Vlaanderen een andere kleur heeft dan Wallonië, is dat foei, maar als er Europese uniformisatie is, spreek je over steriliteit en eenheidsworst. Dat je met gespleten tong spreekt, dat weten we al langer.
Oud 8 juli 2010, 07:50   #720
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Om te beginnen heeft Europa voor de "zwarte tekens op gele achtergrond" gekozen om de zuiver technische reden van best leesbaar kontrast. Of dat dan moet dienen om beter te kunnen beboeten, voor de veiligheid of wat dan ook laat ik in het midden. Het is een zuiver technische beslissing en daar kan je maar weinig tegen inbrengen.

Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Luxemburg en Nederland (om in de onmiddellijke buurt te blijven) hebben die logika gevolgd, en ik denk niet dat ze dit uit flamingantisme gedaan hebben. Duitsland en België hebben hun eigen kleuren behouden omwille van wat ze de "nationale herkenbaarheid" in het buitenland noemen: een positieve, zij het nationalistische, argumentering dus. De Franstaligen in België hebben daar bovenop geargumenteerd dat ze niet met "Vlaamse kleuren" willen rondrijden, een negatieve argumentering tegen een deel van de burgers uit hun eigen land dus.
Toch, toch, net zoals de Vlamingen België domineren, domineren die ook de Europese Unie. Dat is zo klaar als een klontje.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be