Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 juli 2010, 23:17   #121
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wat de Walen doen of niet doen is hun eigen zaak.

Waar wij voor moeten zorgen is dat Vlaanderen eindelijk ook eens bereikt dat haar verkozen mensen het voor het zeggen hebben.

Het Vlaams Belang is jarenlang de grooste Vlaamse partij geweest, maar ook de grootste partij in gans België. Verkiezing na verkiezing. Nooit mogen meepraten.

Nu is NVA de grootste, het wordt dus hoogtijd dat die het voor het zeggen hebben, en dat de Vlaamse verlangens serieus onder de loep worden genomen door de Walen.

Want als het weer alleen maar tot gelul blijft steken met weer de hoofdprijs voor de Walen, dan gaat de Vlaamse lonk naar meer autonomie zich zodanig verankeren dat een federaal België niet meer mogelijk zal blijven.

Met andere woorden : Di Rupo Premier ok, maar met een zwaarwichtige staatshervorming met grootschalig pakket aan bevoegdheden voor de regio's, een volledige transparantie in de zorguitgaven, en uiteraard een splitsing van BHV als toetje. Dit is een minimum minimorum.
Ah, wanneer was dat? Voor zover ik weet is VB nooit de grootste geweest bij federale verkiezingen, NVA wel

-edit Guido was mij voor-

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 21 juli 2010 om 23:18.
gehuigert is offline  
Oud 21 juli 2010, 23:35   #122
Busse87
Burgemeester

Standaard

VB heeft lang als 2de grootste partij gestaan . Een partij dat in de 20% haalt mag je niet negeren in een democratie vind ik . Dat zijn 20% van de stemgerechtigde vlamingen die genegeerd werden en jarenlang bestempeld werden als fascist . Het waren mestkevers . En niemand deed er iets aan . Durf je het asielbeleid in vraag stellen ben je een racist , wil je een onafhankelijk Vlaanderen dan ben je een fascist en je werd al snel genegeerd als je op het VB stemde terwijl dat in mijn ogen een democratische partij is die evenveel rechten en plichten heeft als al die andere partijen die het VB al jaren uitsluiten en zo ook een groot deel van de vlaamse bevolking uitsluiten . Dat is een democratie onwaardig .

Ik verschiet ervan dat ze NVA niet hebben tegengehouden aangezien er enorm veel VB stemmen naar de NVA zijn gegaan . Dan konden ze de NVA ook buitensluiten en bestempelen als een ondemocratische partij ( allee dat is ook gebeurt ) maar helaas voor hun is het deze keer niet gelukt . Misschien de volgende keer wel als de staatshervorming mislukt .
Busse87 is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:32   #123
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik dacht dat er maar één recept was in Europa. Neoliberalisme. Het enigste wat lidstaten zelf mogen invullen is welke kruiden ze gebruiken.
Of topic, maar dat dacht je dan wel erg verkeerd.

Als je wil de handel en de samenwerking tussen de landen in Europa bevorderen, dan ga je duidelijke en afdwingbare afspraken moeten maken.
Voorbeeld over concurrentievervalsing door de staten.
Dat alles, gecombineerd met het principe van de subsidiariteit, zou je van vreugde moeten vervullen (als je dan nog zou hopen van meer europarlementsleden van jouw politieke gedachte te verkiezen ...)

(natuurlijk moet het meest nog gebeuren ivm sociale bescherming, maar daar zwijg jij best over, want je kunt nog niet veel verwezenlijkingen voorleggen met jouw politieke kameraden ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:40   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
VB heeft lang als 2de grootste partij gestaan . Een partij dat in de 20% haalt mag je niet negeren in een democratie vind ik . Dat zijn 20% van de stemgerechtigde vlamingen die genegeerd werden en jarenlang bestempeld werden als fascist . Het waren mestkevers . En niemand deed er iets aan . Durf je het asielbeleid in vraag stellen ben je een racist , wil je een onafhankelijk Vlaanderen dan ben je een fascist en je werd al snel genegeerd als je op het VB stemde terwijl dat in mijn ogen een democratische partij is die evenveel rechten en plichten heeft als al die andere partijen die het VB al jaren uitsluiten en zo ook een groot deel van de vlaamse bevolking uitsluiten . Dat is een democratie onwaardig .

Ik verschiet ervan dat ze NVA niet hebben tegengehouden aangezien er enorm veel VB stemmen naar de NVA zijn gegaan . Dan konden ze de NVA ook buitensluiten en bestempelen als een ondemocratische partij ( allee dat is ook gebeurt ) maar helaas voor hun is het deze keer niet gelukt . Misschien de volgende keer wel als de staatshervorming mislukt .
Niet melig beginnen doen hé.

20 % van de kiezers die genegeerd worden ... wat een bla bla. Alle kiezers die op partijen gestemd hebben die in de oppositie terecht komen, worden genegeerd.
Persoonlijk ben ik wel akkoord dat het apriorisme van een sanitair cordon niet democratisch is, maar aan de andere kant: als het partijprogramma teveel afwijkt en als het vertrouwen er niet is tussen partijen, dan is er geen regeringsvorming tussen die partijen mogelijk.

Daarnaast werd het partijprogramma van het Blok/Belang niet genegeerd.
Het Belang heeft als zweeppartij meer bereikt dan wat ze evenredig aan kiezers heeft kunnen verleiden.

Wel akkoord dan weer dat de verwijten over nazisme en extremisme te ver gingen, wegens vermeend politiek gewin. En aan Franstalige kant wegens het vermoeden om zo langer te kunnen profiteren van Vlaanderen.

Samengevat: je blaat al even erg als zo'n fundi-groene-eigenlijk-kommunistje die lamenteert dat we het milieu meer en meer om zeep helpen, dat we alsmaar asocialer worden enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 24 juli 2010, 20:07   #125
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet melig beginnen doen hé.

20 % van de kiezers die genegeerd worden ... wat een bla bla. Alle kiezers die op partijen gestemd hebben die in de oppositie terecht komen, worden genegeerd.
Persoonlijk ben ik wel akkoord dat het apriorisme van een sanitair cordon niet democratisch is, maar aan de andere kant: als het partijprogramma teveel afwijkt en als het vertrouwen er niet is tussen partijen, dan is er geen regeringsvorming tussen die partijen mogelijk.

Daarnaast werd het partijprogramma van het Blok/Belang niet genegeerd.
Het Belang heeft als zweeppartij meer bereikt dan wat ze evenredig aan kiezers heeft kunnen verleiden.

Wel akkoord dan weer dat de verwijten over nazisme en extremisme te ver gingen, wegens vermeend politiek gewin. En aan Franstalige kant wegens het vermoeden om zo langer te kunnen profiteren van Vlaanderen.

Samengevat: je blaat al even erg als zo'n fundi-groene-eigenlijk-kommunistje die lamenteert dat we het milieu meer en meer om zeep helpen, dat we alsmaar asocialer worden enz.
In Nederland hebben we sinds kort met de PVV ons eigen dilemma. De meeste partijen hebben weinig overeenkomsten, maar al was het maar voor de vorm de rechtse partijen gaan tenminste wel in gesprek. Hoewel men bij de vorige verkiezingen de linkse SP ook makkelijk aan de kant schoof.

De vraag is een beetje, wat eerlijker is, iemand totaal uitsluiten; of toch een dialoog aangaan, die allicht vruchteloos zal blijken te zijn.
Het eindresultaat is hetzelfde, maar de partij, die zich voelt buitengesloten, kan niet meer beweren, dat ze totaal geen kansen hebben gehad. Kortom de andere partijen kunnen de schuld voor ook bij hen leggen.
Oud 25 juli 2010, 18:27   #126
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht

De vraag is een beetje, wat eerlijker is, iemand totaal uitsluiten; of toch een dialoog aangaan, die allicht vruchteloos zal blijken te zijn.
Het eindresultaat is hetzelfde, maar de partij, die zich voelt buitengesloten, kan niet meer beweren, dat ze totaal geen kansen hebben gehad. Kortom de andere partijen kunnen de schuld voor ook bij hen leggen.
Als Bart De Wever Het VB uitgenodigd had voor gesprekken, dan zou dit het brose vertrouwen dat de franstaligen nu hebben onmiddellijk verdwenen ziijn. En op dit moment moeten wij nog altijd proberen om met de franstaligen samen te werken. Daarbij, Bart heeft nog enkele partijen niet .....
Oud 8 augustus 2010, 15:33   #127
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Hoorde Dehaene deze ochtend, hij vindt Di Rupo ook kunnen als Eerste Minister, maar dan zal hij wel de Walen mee moeten hebben om met een aantal zaken over de brug te komen.

Ik ben benieuwd...
Oud 8 augustus 2010, 15:39   #128
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoorde Dehaene deze ochtend, hij vindt Di Rupo ook kunnen als Eerste Minister, maar dan zal hij wel de Walen mee moeten hebben om met een aantal zaken over de brug te komen.

Ik ben benieuwd...
Tja, wat moet hij anders zeggen?

De waarheid, dat niemand het nog ziet zitten? Dat kan hij als lakei toch niet maken.
Oud 8 augustus 2010, 15:43   #129
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben benieuwd...
Ik neem aan dat Di Rupo geïnteresseerd is om premier te worden en daartoe de nodige concessies te doen (die in de richting gaan van die Octopusnota) maar niet van een lege doos en de geschiedenisboeken ingaan als de man die België heeft uitgekleed en de Franstaligen verkocht.
solidarnosc is offline  
Oud 8 augustus 2010, 15:53   #130
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat Di Rupo geïnteresseerd is om premier te worden en daartoe de nodige concessies te doen (die in de richting gaan van die Octopusnota) maar niet van een lege doos en de geschiedenisboeken ingaan als de man die België heeft uitgekleed en de Franstaligen verkocht.
1. Splits het werkgelegenheidsbeleid.

2. Splits de belastingen.

3. Schaf het Brussels gewest af.

En verder:

De Octopusnota vraagt de regionalisering van “gezondheids- en gezinsbeleid, dus onder meer met inbegrip van de gezondheidszorgverzekering en de gezinsbijslagen”.

En daar gaat Di Rupo aan meewerken? Daar gaat hij de Walen voor warm maken?

Dat gaat er hier iemand komen vertellen terwijl iedereen zijn lach inhoudt?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 8 augustus 2010 om 15:56.
Xenophon is offline  
Oud 8 augustus 2010, 15:57   #131
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
1. Splits het werkgelegenheidsbeleid.

2. Splits de belastingen.

3. Schaf Brussel af.

En verder:

De Octopusnota vraagt de regionalisering van “gezondheids- en gezinsbeleid, dus onder meer met inbegrip van de gezondheidszorgverzekering en de gezinsbijslagen”.

En daar gaat Di Rupo aan meewerken? Daar gaat hij de Walen voor warm maken?

Dat gaat er hier iemand komen vertellen terwijl iedereen zijn lach inhoudt?
1.Het eerste zal wel lukken, hoewel ik er tegen ben.

2.Op een aantal punten zal dit wel lukken, hoewel ik daar tegen ben.

3.Dit zal nooit gebeuren.

4. De octopusnota vraagt helemaal niet voor de "regionalisering van de kinderbijslag of gezondheidszorg maar de communautarisering ervan. Mocht het effectief gaan om een regionalisering dan was het praktisch en ideologisch allemaal veel makkelijker geweest. Nu is het ideologisch moeilijker te verteren voor de Franstaligen ook al omdat Vlaanderen na al die jaren nog altijd niets of niemand kan uitleggen hoe men dit allemaam praktisch kan uitwerken zodanig dat het effectief, efficiënt en juridisch sluitend is. Binnen de Vlaamse regering zitten alle drie regeringspartijen daarin op een andere lijn en Groen! zit in een andere dimensie.

Want goed. Doel van een staatshervorming is naar het schijnt om alles simpeler te maken. Ik moet in Vlaanderen nog altijd het eerste standpunt lezen dat alles effectief simpeler zal maken, behalve dan Brussel deel maken van Vlaanderen en België splitsen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 augustus 2010 om 16:02.
solidarnosc is offline  
Oud 8 augustus 2010, 16:19   #132
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1.Het eerste zal wel lukken, hoewel ik er tegen ben.

2.Op een aantal punten zal dit wel lukken, hoewel ik daar tegen ben.

3.Dit zal nooit gebeuren.

4. De octopusnota vraagt helemaal niet voor de "regionalisering van de kinderbijslag of gezondheidszorg maar de communautarisering ervan. Mocht het effectief gaan om een regionalisering dan was het praktisch en ideologisch allemaal veel makkelijker geweest. Nu is het ideologisch moeilijker te verteren voor de Franstaligen ook al omdat Vlaanderen na al die jaren nog altijd niets of niemand kan uitleggen hoe men dit allemaam praktisch kan uitwerken zodanig dat het effectief, efficiënt en juridisch sluitend is. Binnen de Vlaamse regering zitten alle drie regeringspartijen daarin op een andere lijn en Groen! zit in een andere dimensie.

Want goed. Doel van een staatshervorming is naar het schijnt om alles simpeler te maken. Ik moet in Vlaanderen nog altijd het eerste standpunt lezen dat alles effectief simpeler zal maken, behalve dan Brussel deel maken van Vlaanderen en België splitsen.
De bedoeling van een staatshervorming is niet 'alles simpeler maken" opzich. De bedoeling is meer Vlaanderen en minder Belgie! Als het dan daardoor ook nog simpeler wordt is mooi meegenomen.

Jaja, het moment dat de Walen gaan moeten toegeven dat Brussel onherroepelijk verloren is komt naderbij.

En dan hebben we het niet eens over de splitsing van BHV, want die komt er ook aan. En het zal zonder uitbreiding van Brussel zijn.

Afgelopen met de grote Franstalige natie die Belgie is.
Oud 8 augustus 2010, 16:21   #133
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bedoeling van een staatshervorming is niet 'alles simpeler maken" opzich. De bedoeling is meer Vlaanderen en minder Belgie!
Blij dat we het op dit punt met elkaar eens zijn.
solidarnosc is offline  
Oud 8 augustus 2010, 16:30   #134
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, we gaan Belgie afbouwen. En dan gaan u en ik samen er op staan kijken en dan zeggen we in unison, "het is goed!"
Oud 8 augustus 2010, 16:42   #135
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, we gaan Belgie afbouwen. En dan gaan u en ik samen er op staan kijken en dan zeggen we in unison, "het is goed!"
Pfff. Reken daar maar niet.
solidarnosc is offline  
Oud 8 augustus 2010, 16:47   #136
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pfff. Reken daar maar niet.
Ik begrijp u niet. Ik zeg:

Citaat:
De bedoeling is meer Vlaanderen en minder Belgie!
Jij zegt:

Citaat:
Oud 8 augustus 2010, 16:54   #137
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp u niet. Ik zeg:

Jij zegt:
Het is nochtans essentiëel. Een voorbeeld. Iedereen ziet in dat het waanzin is om de geluidsnormen in ons land te regionaliseren. Goed bestuur zou inhouden om tenminste één norm voor België te hanteren (in afwachting van Europese normen.) De goed bestuurders zouden in theorie akkoord moeten gaan van een herfederaliseren van de geluidsnormen daar waar de nationalisten daar tegen zullen zijn omdat voor hen as such goed bestuur niet het belangrijkste maar wel meer Vlaanderen. Het is evident dat voor hen meer Vlaanderen gelijk staat aan beter bestuur maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Met name voor de structuren die ze uitwerken rond Brussel.
solidarnosc is offline  
Oud 8 augustus 2010, 21:53   #138
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De bedoeling van een staatshervorming is niet 'alles simpeler maken" opzich. De bedoeling is meer Vlaanderen en minder Belgie! Als het dan daardoor ook nog simpeler wordt is mooi meegenomen.
om in te kaderen

Laatst gewijzigd door jogo : 8 augustus 2010 om 21:53.
jogo is offline  
Oud 8 augustus 2010, 22:33   #139
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nochtans essentiëel. Een voorbeeld. Iedereen ziet in dat het waanzin is om de geluidsnormen in ons land te regionaliseren. Goed bestuur zou inhouden om tenminste één norm voor België te hanteren (in afwachting van Europese normen.) De goed bestuurders zouden in theorie akkoord moeten gaan van een herfederaliseren van de geluidsnormen daar waar de nationalisten daar tegen zullen zijn omdat voor hen as such goed bestuur niet het belangrijkste maar wel meer Vlaanderen. Het is evident dat voor hen meer Vlaanderen gelijk staat aan beter bestuur maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Met name voor de structuren die ze uitwerken rond Brussel.
Ik niet !!

Momenteel zijn de normen voor geluidsnormen niet dezelfde voor Maastricht en voor de belendende Vlaamse gemeenten.
Geen haan die daarover kraait.
Niemand stelt voor om die normen op te tillen naar het Europese niveau.
Want die normen moeten verschillen naar de aard van de gebieden waarop ze slaan.
Wil je genieten als stad van een nabijgelegen luchthaven, vb. voor handelstafiek, voor werkgelegenheid, voor noem maar op ..., dan moet je daar iets voor tegenover durven stellen;
maar voor een waardevol erkend natuurgebied, ligt dat helemaal anders ....

Ga dus maar gauw keffen voor een ander hol, met je platvloerse algemeenheden, waarmee je een boer van zijn paard kan slaan, maar die nul komma nul inhoud hebben.

De schoofzak is offline  
Oud 8 augustus 2010, 22:36   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Dat is de zeer eerlijke vertaling van een politieke opinie de de mijne ook is.

De schoofzak is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be