Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 21:39   #41
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Als ze BHG afschaffen, is het probleem meteen opgelost.
Schitterende woordkeuze
Europese Vlaming is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:39   #42
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Akkoord, een stad moet kunnen uitbreiden. Maar gaat men steden op grensgebieden van bepaalde landen ook stukken grond van het andere land laten anexeren omdat de stad moet uitbreiden?
Die steden kunnen in de richting uitbreiden van het "nationale" hinterland. Brussel heeft eigenlijk geen "nationaal" hinterland, d.w.z. een "Belgisch"/tweetalig hinterland waar het haar suburbaniserende bevolking in kwijt kan. Het heeft primair een Vlaams(-Brabants) hinterland en in tweede orde een Waals(-Brabants) hinterland - allebei exclusief eentalig.

Het gaat overigens niet alleen om de gewestgrens, maar ook om de taalgrens. Het BHG afschaffen, voorzover wenselijk, biedt daarvoor geen oplossing.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 9 oktober 2010 om 21:41.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:40   #43
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nee, dat is uitgesloten. Ik zie alleszins geen "anti-Vlaamse" complotten. Ik ben daar wellicht niet paranoïde genoeg voor.
Hahahaha,den belziek is één groot anti-Vlaams complot....

Waar een franstalige minderheid al bijna twee eeuwen lang de lakens uitdeelt....
Svennies is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:43   #44
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hahahaha,den belziek is één groot anti-Vlaams complot....

Waar een franstalige minderheid al bijna twee eeuwen lang de lakens uitdeelt....
Ik verwacht van mijn medediscussianten een minimale kennis van de geschiedenis, sorry....
Oud 9 oktober 2010, 21:44   #45
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
tsss, imperialisten!
Dat was eerder een kwestie van op veilig spelen....

Vanuit de atlantische oceaan kan je er donder op zeggen dat géén mens het overleefd....
Svennies is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:44   #46
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwacht van mijn medediscussianten een minimale kennis van de geschiedenis, sorry....
Ik ook en zo te zien valt u daar alzeker niet onder....
Svennies is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:50   #47
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die steden kunnen in de richting uitbreiden van het "nationale" hinterland. Brussel heeft eigenlijk geen "nationaal" hinterland, d.w.z. een "Belgisch"/tweetalig hinterland waar het haar suburbaniserende bevolking in kwijt kan. Het heeft primair een Vlaams(-Brabants) hinterland en in tweede orde een Waals(-Brabants) hinterland - allebei exclusief eentalig.

Het gaat overigens niet alleen om de gewestgrens, maar ook om de taalgrens. Het BHG afschaffen, voorzover wenselijk, biedt daarvoor geen oplossing.
Het is wel een oplossing voor andere problemen die Brussel kenmerken. Er één stad van maken is dus zeer wenselijk.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 oktober 2010, 21:52   #48
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Het is wel een oplossing voor andere problemen die Brussel kenmerken. Er één stad van maken is dus zeer wenselijk.
Als het BHG wordt afgeschaft, wordt dat lapje grond gewoon federaal, hoor, niet Vlaams.
Oud 9 oktober 2010, 21:53   #49
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Die steden kunnen in de richting uitbreiden van het "nationale" hinterland. Brussel heeft eigenlijk geen "nationaal" hinterland, d.w.z. een "Belgisch"/tweeltalig hinterland waar het haar suburbaniserende bevolking in kwijt kan. Het heeft primair een Vlaams(-Brabants) hinterland en in tweede orde een Waals(-Brabants) hinterland.

Grenzen kan je niet zomaar verleggen, de meeste grenzen zijn er voor een reden. Die reden is respect voor een andermans cultuur en eigendom.

Als een struik in mijn tuin uitbreidt over de tuin van mijn buur dan wordt het stuk van zijn tuin waar mijn struik over groeit toch ook niet van mij? Ook al is dit een "natuurlijke" evolutie

Waarom zou dit bij een stad anders zijn? Gelden niet dezelfde spelregels wat grenzen betreft?

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 9 oktober 2010 om 21:55.
Oud 9 oktober 2010, 21:56   #50
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Grenzen kan je niet zomaar verleggen, de meeste grenzen zijn er voor een reden. Die reden is respect voor een andermans cultuur en eigendom.

Als een struik in mijn tuin uitbreidt over de tuin van mijn buur dan wordt het stuk van zijn tuin waar mijn struik over groeit toch ook niet van mij? Ook al is dit een "natuurlijke" evolutie?

Waarom zou dit bij een stad anders zijn? Gelden niet dezelfde spelregels wat grenzen betreft?
Demografische ontwikkelingen zijn "iets" moeilijker te stuiten dan de groei van een paar takken. In Antwerpen weet men dat: het was namelijk de aanleiding voor de fusie van de oorspronkelijke stad met zijn randgemeenten...
Oud 9 oktober 2010, 22:01   #51
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Demografische ontwikkelingen zijn "iets" moeilijker te stuiten dan de groei van een paar takken. In Antwerpen weet men dat: het was namelijk de aanleiding voor de fusie van de oorspronkelijke stad met zijn randgemeenten...
Was daar een taalgrens? Een verschil in cultuur?
Oud 9 oktober 2010, 22:08   #52
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Was daar een taalgrens? Een verschil in cultuur?
Nee, daar was geen taalgrens, en dus ook geen taalgrens die door demografische ontwikkelingen achterhaald kon raken of een kunstmatige (en bijgevolg slecht functionerende) dam diende op te werpen aan de verspreiding - via suburbanisatieprocessen - van de talen van de stad naar de rand.

Het cultuurverschil tussen Brussel en Rand neemt vrolijk af, hoor. De mensen die zich in de Rand vestigen zijn nog steeds "betrokken" op de stad, ze laven zich eraan en benutten de vele functies die de stad als verzorgingscentrum biedt. De tijd dat het gros van deze gemeenten los van de stadscultuur stond is voorbij. Die invloed loopt tot in Waals-Brabant, waar 1/3de van de werkende bevolking aan de slag is in het BHG. De rijkdom van deze provincie heeft dan ook weinig te maken met de economische verwezenlijkingen van stadjes als Waver of Nijvel...
Oud 9 oktober 2010, 22:09   #53
EddyBal

Standaard

Citaat:
Als het BHG wordt afgeschaft, wordt dat lapje grond gewoon federaal, hoor, niet Vlaams.
Eh, van mij mag dat zelfs een speciaal statuut hebben, het is trouwens de hoofdstad van ALLE Belgen, Vlamingen en Walen. Maar er moet orde op zaken worden gesteld. Zoveel is duidelijk. Ik denk dat de burgemeester van Brussel dat wel kan.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 oktober 2010, 22:10   #54
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Eh, van mij mag dat zelfs een speciaal statuut hebben, het is trouwens de hoofdstad van ALLE Belgen, Vlamingen en Walen. Maar er moet orde op zaken worden gesteld. Zoveel is duidelijk. Ik denk dat de burgemeester van Brussel dat wel kan.
De uitbreiding van het BHG zie ik als één van de wijzen waarop Brussel beter bestuurd kan worden. Het is dus niet of/of.
Oud 9 oktober 2010, 22:16   #55
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nee, daar was geen taalgrens, en dus ook geen taalgrens die door demografische ontwikkelingen achterhaald kon raken of een kunstmatige (en bijgevolg slecht functionerende) dam diende op te werpen aan de verspreiding - via suburbanisatieprocessen - van de talen van de stad naar de rand.

Het cultuurverschil tussen Brussel en Rand neemt vrolijk af, hoor. De mensen die zich in de Rand vestigen zijn nog steeds "betrokken" op de stad, ze laven zich eraan en benutten de vele functies die de stad als verzorgingscentrum biedt. De tijd dat het gros van deze gemeenten los van de stadscultuur stond is voorbij. Die invloed loopt tot in Waals-Brabant, waar 1/3de van de werkende bevolking aan de slag is in het BHG. De rijkdom van deze provincie heeft dan ook weinig te maken met de economische verwezenlijkingen van stadjes als Waver of Nijvel...
Ik denk dat je de grenzen niet zo erg au serieux neemt, ik vraag me af of er geen ander voorbeeld is waar er een stad over de grenzen heen groeit? Is er geen voorbeeld van stad in Wallonië of Vlaanderen die over de grens naar een ander land groeit?

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 9 oktober 2010 om 22:17.
Oud 9 oktober 2010, 22:18   #56
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is eerder een pleidooi om elke vorm van aanpassing te vermijden. U weet goed genoeg dat Brussel uitbreiden=verfransen van Vlaams Brabant. Met dergelijke argumentatie kunt ge ook Molenbeek bij Marokko aanhechten of Lanaken bij Nederland. Op die manier kunt ge elke grens in vraag trekken en als er iets is wat niet in vraag moet worden gesteld zijn het grenzen. Anders wordt de moraal gewoon: pas u zo weinig mogelijk aan en als ge dat lang genoeg volhoudt krijgt ge het cadeau.

Bepaalde demografische ontwikkelingen moeten net wel gestuit worden. De franstaligen hebben de taalgrens gewild, dus dat ze er nu maar mee leren leven. Als mijn buurman extra ruimte nodig heeft om zijn groententuin uit te breiden dan mag die ook zeker een deel van mijne grond komen inpalmen.

Brussel uitbreiden=imperialisme.

Laatst gewijzigd door Rapture : 9 oktober 2010 om 22:19.
Rapture is offline  
Oud 9 oktober 2010, 22:19   #57
EddyBal

Standaard

Citaat:
De uitbreiding van het BHG zie ik als één van de wijzen waarop Brussel beter bestuurd kan worden. Het is dus niet of/of.
Uitbreiden is ONMOGELIJK

Brussel heeft zich ONMOGELIJK gemaakt door zichzelf een gewest te achten en te eisen dat het dezelfde rechten zou krijgen als de twee volwaardige gewesten. Ze hebben net iets teveel op Vlaamse teentjes getrapt om te verkrijgen dat wij nog één centimeter toestaan. Niet in het minst eisen ze een fysieke aansluiting bij het Franstalige landsgedeelte. Dat duid op boze plannen. Geen vlaams haar dat er aan denkt om toe te geven. Brussel heeft van zichzelf een eiland gemaakt, een ommuurde stad, met zelf opgetrokken muren.

Brussel kan maar op één manier uitbreiden: gewoon een Vlaamse stad worden, de hoofdstad van ALLE Belgen, maar zoals altijd al was: een Vlaamse stad op Vlaamse grond. Ze kunnen beginnen met de taalwetten na te leven, de quota te respecteren. RESPECT voor de Vlaamse grond waar ze op leven en waar ze afstammeling van zijn.
EddyBal is offline  
Oud 9 oktober 2010, 22:25   #58
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je de grenzen niet zo erg au serieux neemt, ik vraag me af of er geen ander voorbeeld is waar er een stad over de grenzen heen groeit? Is er geen stad in Wallonië of Vlaanderen die over de grens naar een ander land groeit?
Als die er is, kan die nog steeds "naar binnen" uitbreiden, dus zonder internationale grenzen te overschrijden. Naar welk "binnen" Brussel kan uitbreiden is mij niet duidelijk.

Grenzen beschouw ik inderdaad als relatief, of beter: als functioneel. Zo kan het functioneel zijn een grens te trekken tussen Vlaanderen en Wallonië, een grens die ik niet ter discussie stel en de Franstaligen ook niet trouwens. Evengoed kan het functioneel zijn de grenzen van een stad te verleggen indien die stad een sterke groei doormaakt. Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn om intentionele, politiek-strategische processen te belonen die ingegeven zijn door imperialisme. De ontnederlandsing van de Rand is echter een "blind" proces: het gevolg van een normale suburbanisering zoals we die vooral na de Tweede Wereldoorlog in en rond talloze andere groeiende steden hebben vastgesteld.
Oud 9 oktober 2010, 22:32   #59
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Dat is eerder een pleidooi om elke vorm van aanpassing te vermijden. U weet goed genoeg dat Brussel uitbreiden=verfransen van Vlaams Brabant. Met dergelijke argumentatie kunt ge ook Molenbeek bij Marokko aanhechten of Lanaken bij Nederland. Op die manier kunt ge elke grens in vraag trekken en als er iets is wat niet in vraag moet worden gesteld zijn het grenzen. Anders wordt de moraal gewoon: pas u zo weinig mogelijk aan en als ge dat lang genoeg volhoudt krijgt ge het cadeau.
Het gaat om "betrokken" relaties, zoals die tussen stad en rand, die een organisch geheel vormen. Neem Molenbeek: die gemeente is niet vergroeid met Marokko (wel met Brussel), ook al wonen er dan veel Marokkanen.

Citaat:
Bepaalde demografische ontwikkelingen moeten net wel gestuit worden. De franstaligen hebben de taalgrens gewild, dus dat ze er nu maar mee leren leven. Als mijn buurman extra ruimte nodig heeft om zijn groententuin uit te breiden dan mag die ook zeker een deel van mijne grond komen inpalmen.
Privé-eigendom is één ding, staatseigendom iets anders: de staat moet erop toezien dat ze haar eigen gebied op een zinvolle manier indeelt om bestuurlijk efficiënter te kunnen optreden. Wat u aankaart is een conflict tussen twee evenwaardige actoren die elk het volle gebruik genieten van hun eigendom. Hier gaat het echter om twee actoren die deel uitmaken van een groter geheel - België - op welk niveau beslist kan worden over de ligging van de grenzen.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 9 oktober 2010 om 22:41.
Oud 9 oktober 2010, 22:35   #60
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je de grenzen niet zo erg au serieux neemt, ik vraag me af of er geen ander voorbeeld is waar er een stad over de grenzen heen groeit? Is er geen voorbeeld van stad in Wallonië of Vlaanderen die over de grens naar een ander land groeit?
De metropool Rijsel-Roubaix-Tourcoing zou zonder grens wel doorgroeien over Menen, Doornik, Moeskroen.... Nu stopt de Rijselse metro bijv. net voor de grens. Die van Doornik zouden graag hebben dat die kon doorlopen tot in hun stad. Toch is er niemand die ernstig zou voorstellen om dat gebied maar aan te hechten aan Frankrijk.
Brussel kan en mag niet uitbreiden zonder eerst orde op zaken te stellen en dat begint met het toepassen van de taalwetten. De franstaligen zagen eeuwig over respect ? Wanneer hebben zij al eens teken van respect getoond voor taalwetten en Nederlandstalige inwoners ?
Persoonlijk vind ik Brussel volledig gebuisd als "hoofdstedelijk" gewest. Dus, terug ontmantelen in 19 gemeenten. De Belgische hoofdstedelijke functies kunnen in Brussel-stad gebeuren, voor zolang die nog nodig zijn..
Zucht is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be