Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 april 2011, 19:17   #261
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Letland is nu het armste land van de EU.
Best wel merkwaardig, want het BNP per hoofd ligt in Letland hoger dan in Wit-Rusland. En Wit-Rusland, was dat geen voorbeeldstaat in Europa? Overigens zijn er ook meer armen in Wit-Rusland, aldus de wereldbank.

Overigens doen Polen, Litouwen en Roemenië nog slechter in de EU.
Vito is offline  
Oud 5 april 2011, 20:51   #262
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Jakko laten we even serieus zijn over die berichten...Om te beginnenn kan ik je aanraden om http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...de-graad.dhtml te lezen. Laten we dus niet doen alsof enkel n-VA bedenkingen maakt over deze beslissing, dat op zich is al onzin. Voorts haalt dhet artikel dat ik link andere belangrijke elementen aan, zoals dat de FR Brusselse partijen de Nederlandstalige minderheid zomaar negeert. Als men echter zoiets doet om een ongrondwettelijke situatie te corrigeren, wat hier het geval niet was, dan schreeuwen ze zelf moord en brand. Is er voor deze naamswijziging trouwens geen grondwetswijziging nodig? Ik dacht dat deze benamingen in de grondwet vastgelegd waren. Hoe zit het nu trouwens met de hoofdstedelijke functie van Brussel?

Voorts zou ik je graag wijzen op de opmerking "dat Brussel een volwaardige en gelijke partner is, met wie de Walen een bevoorrecht partnerschap willen" bevoorrecht tegenover wie denk je, tegenover het buitenland of tegenover de Duitstalige gemeenschap? Een andere uitspraak van Rudy Demtote "Wie wil Brussel niet erkennen als volwaardig gewest.". Iedereen die het verschil kent tussen een decreet en een ordonantie kan je vertellen dat Brussel, Vlaanderen en Wallonië niet op hetzelfde niveau staan.

Laten we maar niet beginnen over het artikel van Di Rupo...Dat je zijn uitspraken als serieus aanhaalt kan ik niet vatten. Er moet bespaard worden, ik hoop dat iedereen ondertussen al tot dat besef is gekomen. Hoe we deze besparingen moeten aanpakken is natuurlijk een ander verhaal. Je kan dus moeilijk anders dan lachen als hij doodleuk beweert dat Brussel veel extra geld moet krijgen en dat Wallonië zeker niet minder mag krijgen. Heeft de Duitstalige gemeenschap soms zo'n diepe zakken? Gaan ze alle overheidsbezittingen verkopen en extra langetermijnleningen aangaan?
Het door u aangehaalde artikel had ik ook al gelezen, evenals de reactie van Vande Lanotte, die deze franstalige zet een bijzonder domme zet vond. Ook de mening van Van Rompuy heb ik gelezen, en die kon er ook helemaal niet mee lachen. Ik denk dat u mij verkeerd begrepen heeft: ik deel de mening van Lemotte helemaal niet, vind het persoonlijk een bijzonder hypocriete uitlating en de naamsverandering is erover en getuigt niet van respect voor de Nederlandstalige Brusselaar. Hiermee trachten de schuld van het niet lukken van de onderhandelingen in de schoenen van de N-VA te steken (N-VA gebruikt alles om gesprekken te bemoeilijken), is niet meer dan een stok zoeken om de mislukte onderhandelingen te duiden. De N-VA is weer de boeman. Dan was er nog mevrouw Milquet met haar uitlatingen. Haar reactie werd eerlijkheidshalve niet gesteund door Michel.
Kris Peeters (de eigenlijke dader) wordt vervolgens op het matje geroepen voor zijn uitspraak dat Brussel geen volwaardig gewest zal worden zoals Vlaanderen en Wallonië. Misschien een wat onzalige uitspraak, maar de franstaligen en Vlamingen wisten verdomd goed wat hij hiermee bedoelde. Ik geef hem ook gelijk, maar zijn collega's hebben er blijkbaar een probleem mee en roepen hem terug van een handelsmissie?
Aan de andere kant van de taalgrens geen probleem met eender welke uitspraak. Het wordt allemaal als zoete koek geslikt.

Di Rupo's maneuver is in mijn ogen ook maar een operatie schone schijn, een charme offensief (staatshervorming uitstellen), en wees maar gerust, ik val niet voor zijn charmes. Wordt het in Vlaanderen (media) ook als zoete koek verkocht of is er meer aan de hand?

Laatst gewijzigd door Jakko : 5 april 2011 om 21:00.
Jakko is offline  
Oud 5 april 2011, 20:55   #263
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Och, 't is toch maar een spelleke. Ondertussen horen we niks over wat werkelijk belangrijk is.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 5 april 2011, 20:59   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Waarom omarmen de Brusselaars die "Vlaamse natie" dan niet?
Omdat bepaalde sociologische veranderingen niet van vandaag op morgen gebeuren.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 5 april 2011, 21:00   #265
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Waarom hier zo'n hetze over is ontstaan ontgaat me, temeer daar dit 'project' al jaren in de maak was, zo niet generaties. Het valt wel wederom te betreuren dat aan Vlaamse kant wordt gereageerd op de klassieke manier van het zogenaamde kaakslagflamingantisme. Het zou getuigen van veel meer assertiviteit en staatsmanschap indien aan Vlaamse kant onmiddellijk een charme-offensief werd gelanceerd om de Brusselaars warm te maken voor een Vlaanderen-Brussel-federatie.

Het Vlaams nationalisme stuit wederom op z'n eigen beperkingen, door z'n exclusivisme is het niet in staat met de grootstedelijke realiteit van een etnisch niet-Vlaams stuk grondgebied om te gaan.Zolang dat beperkte nationalisme blijft domineren is Brussel alleszins een verloren zaak.
Zo'n Vlaanderen-Brussel-federatie zou erkennen dat Brussel iets geheel aparts zou zijn. Niet dus. Dat is iets te gemakkelijk, he. Nee, nee, we herdopen de Vlaamse Gemeenschap naar Vlaanderen. Voila. Dan hebben de Brusselaars, en zeker de Vlaamse, meteen door dat ze erbij horen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 5 april 2011, 21:03   #266
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Was minder naar jou gericht en meer naar de artikels. Ik erger me persoonlijk blauw aan auteurs die blijkbaar niet kritisch staan tegenover wat ze zelf schrijven. Een kritische vraag aan Di Rupo die dan wel moet besparen of voor Demotte over waarom we Brussel als een volwaardig gewest zouden moeten beschouwen terwijl het redelijk wat bevoegdheden ontbreekt zou ook handig zijn.
Gwyndion is offline  
Oud 5 april 2011, 21:13   #267
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Waarom omarmen de Brusselaars die "Vlaamse natie" dan niet?
Je weet het niet, of je wil het niet weten !
Het eerste omdat je geen interesse hebt in geschiedenis, en dus niet wil beseffen dat Brussel een Vlaamse stad "was" maar ook een Vlaamse stad zal blijven, het tweede omdat je een andere politieke agenda volgt....wat moet kunnen,die politieke agenda, leve de democratie, maar het is de mijne niet, en blijkbaar van meer en meer vlamingen niet (in of uit het CS).

Maar mss moet je de volgende vraag stellen aan de de tweede/derde:vierde ,al of niet genaturaliseerde generatie van noord-afrikanenen turken alsook oost-europeanen wat hun tweede taal zou kunnen zijn

Er zijn r velen die dat kunnen, dat nederlands praten, vooral buiten brussel en in vlaanderen dus.
Degene in Brussel beginnen dat ook te beseffen
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 5 april 2011 om 21:14.
nabat54 is offline  
Oud 5 april 2011, 21:50   #268
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Frans, Franser, Franst is veel meer van toepassing in Franstalig België dan Vlaams, Vlaamser, Vlaamst is in Vlaanderen. Is er iemand die denkt dat Franstalige partijen minder nationalistisch zijn dan Vlaamse?
Oud 5 april 2011, 22:12   #269
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Frans, Franser, Franst is veel meer van toepassing in Franstalig België dan Vlaams, Vlaamser, Vlaamst is in Vlaanderen. Is er iemand die denkt dat Franstalige partijen minder nationalistisch zijn dan Vlaamse?
Ze leggen het sluwer aan boord.
Ze hebben één grote handicap: De Walen (en de Brusselaars nog minder) hebben geen geld...
Joepie !
Wie laatst lacht, best lacht...Nog een beetje geduld.

Laatst gewijzigd door Boduo : 5 april 2011 om 22:13.
Boduo is offline  
Oud 5 april 2011, 22:51   #270
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ze leggen het sluwer aan boord.
Ze hebben één grote handicap: De Walen (en de Brusselaars nog minder) hebben geen geld...
Joepie !
Wie laatst lacht, best lacht...Nog een beetje geduld.
Als straks de EURO in elkaar klapt dan hebben zij geen geld en wij ook niet (meer).
Oud 5 april 2011, 22:55   #271
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Als straks de EURO in elkaar klapt dan hebben zij geen geld en wij ook niet (meer).
Dat zou wel het voordeel hebben dat ze geen reden meer hebben om ons te gijzelen.
Of denk je dat ze zo van België houden omwille van de vele talen en culturen die we hier hebben?

Laatst gewijzigd door Snerror : 5 april 2011 om 22:57.
Snerror is offline  
Oud 5 april 2011, 23:00   #272
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vreemd.....

Met zijn allen toch ook weer in deze draad kunnen lezen dat alleen Franstaligen en immigranten huizen in Brussel & de Rand kunnen betalen. Vlamingen schijnen weg te vluchten wegens te duur...

Wie heeft hier nu geen geld?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 april 2011 om 23:01.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 5 april 2011, 23:03   #273
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Je weet het niet, of je wil het niet weten !
Het eerste omdat je geen interesse hebt in geschiedenis, en dus niet wil beseffen dat Brussel een Vlaamse stad "was" maar ook een Vlaamse stad zal blijven, het tweede omdat je een andere politieke agenda volgt....wat moet kunnen,die politieke agenda, leve de democratie, maar het is de mijne niet, en blijkbaar van meer en meer vlamingen niet (in of uit het CS).

Maar mss moet je de volgende vraag stellen aan de de tweede/derde:vierde ,al of niet genaturaliseerde generatie van noord-afrikanenen turken alsook oost-europeanen wat hun tweede taal zou kunnen zijn

Er zijn r velen die dat kunnen, dat nederlands praten, vooral buiten brussel en in vlaanderen dus.
Degene in Brussel beginnen dat ook te beseffen
Inderdaad. Ik las laatst een interview met jonge Brusselse allochtonen. De Vlaming wordt gezien als ''geslaagd'', als een winnaar. Vlaams onderwijs als hoogstaand. Geintegreerde allochtonen spreken ''Vlaams'' (Nederlands), die hebben het gemaakt, degenen die ''blijven hangen'' spreken Frans met haar op. Aldus deze jongeren.

De Brusselse allochtoon is eerder een bondgenoot dan onderdeel van de francofonie.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 5 april 2011, 23:07   #274
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Denk je dat al die onafhankelijkheidsfetisjisten hier die kost wat kost desnoods morgen de onafhankelijkheid zouden willen uitroepen indien ze daar de kans toe zagen en maar al te graag bereid zijn daarvoor Brussel, 'die vuile stinkstad vol allochtonen en Franstaligen', te dumpen, anders zullen reageren de dag dat Halle-Vilvoorde 'een vuile stinkregio vol allochtonen en Franstaligen' geworden is en het opeisen daarvan door Franstalig België de Vlaamse onafhankelijkheid in de weg zal staan? Komaan zeg, voor die paar tienduizend 'autochtone' Vlamingen die daar dan nog zullen wonen gaan we het toch niet laten, zeker?
Zo! Jij bent ook behoorlijk cynisch geworden...
Oud 5 april 2011, 23:08   #275
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De Brusselse allochtoon is eerder een bondgenoot dan onderdeel van de francofonie.

Droom fijn verder....

Zoals deze bv:

http://www.youtube.com/watch?v=VHoT4N43jK8
Stromae - Alors On Danse (15.000.000 hits)

Het is in het Frans trouwens.

Verstandig van deze man; Immers de eigenvolk-radio en- tv zouden hem in het Nederlands uberhaupt niet hebben gedraaid.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 april 2011 om 23:10.
Oud 5 april 2011, 23:19   #276
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vreemd.....

Met zijn allen toch ook weer in deze draad kunnen lezen dat alleen Franstaligen en immigranten huizen in Brussel & de Rand kunnen betalen. Vlamingen schijnen weg te vluchten wegens te duur...

Wie heeft hier nu geen geld?
Volgens mij gaat het hier over politiek en (deel)regeringen. Wat dat vluchten betreft; ik heb dat al eens uitgelegd. Het is niet aangenaam om in een buurt te wonen waar je niet met je buurman kan spreken, of waar je geen vrienden kan maken. Tenzij je buigt en Frans spreekt. De Franstalige bourgeoisie heeft uiteraard genoeg geld. Wat is er zo verkeerd aan om een goedkoper huis te zoeken? Jij doet precies alsof dat bekrompen is.
Oud 5 april 2011, 23:20   #277
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zo'n Vlaanderen-Brussel-federatie zou erkennen dat Brussel iets geheel aparts zou zijn. Niet dus. Dat is iets te gemakkelijk, he. Nee, nee, we herdopen de Vlaamse Gemeenschap naar Vlaanderen. Voila. Dan hebben de Brusselaars, en zeker de Vlaamse, meteen door dat ze erbij horen.
Hoog tijd dat de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest terug gescheiden worden. Dan kan de Vlaamse Gemeenschap een andere naam krijgen : Gemeenschap van Nederlandstaligen in België.

Zoals het Gewest territorium gebonden is, is de Gemeenschap persoonsgebonden. Gemeenschap van Nederlandstaligen in België bevat alle Nederlandstaligen in het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Hoofdstedelijk Gewest Brussel. Alle personen die zich bekennen tot de Nederlandstalige kultuur, dus : Vlamingen in Vlaanderen, Vlamingen in Brussel, Vlamingen in Wallonië, vreemdelingen die het Nederlands gebruiken, Nederlandse staatsburgers in België.

Voor al deze mensen stelt deze instelling kultuur, onderwijs, etc, ter beschikking waar ook in België.

Ik ben benieuwd hoe erg de Franstaligen geprovoceerd zullen zijn, al hoe wel dit alles niet voor hen bestemd is.
Ik ben benieuwd hoeveel 'Franstaligen' bij de scheiding plots tot de Nederlandstalige Gemeenschap willen behoren.
Oud 5 april 2011, 23:22   #278
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Droom fijn verder....

Zoals deze bv:

http://www.youtube.com/watch?v=VHoT4N43jK8
Stromae - Alors On Danse (15.000.000 hits)

Het is in het Frans trouwens.

Verstandig van deze man; Immers de eigenvolk-radio en- tv zouden hem in het Nederlands uberhaupt niet hebben gedraaid.
Ik droom niet. Ik merk het vaker en vaker dat Brusselse allochtonen neigen naar Vlaams/Nederlands.
Nu moeten sommige Vlamingen dat nog inzien en dat inderdaad gaan stimuleren door ook deze nummers te draaien.
Het is juist, ik zie nog steeds geen Vlaamse Ali B. of Najib Amhali.
Oud 5 april 2011, 23:44   #279
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik droom niet. Ik merk het vaker en vaker dat Brusselse allochtonen neigen naar Vlaams/Nederlands.

Grappig, de witte Vlaamse media neigen dan weer meer naar Engels. Daarom noemen we de meeste Vlamingen ook onzekere provincialen.

Radio> 90% Engelstalig
Tv > 85% Engelstalig

Citaat:
Nu moeten sommige Vlamingen dat nog inzien en dat inderdaad gaan stimuleren door ook deze nummers te draaien.
Ach er is zelfs al een NvA minister van cultuur geweest.
Die is flink uitgelachen toen hij om een uur Vlaamse schlagers per week vroeg aan de VRT.
(Ze zouden er over nadenken bij de VRT.....Ze denken nu nog)

Citaat:
Het is juist, ik zie nog steeds geen Vlaamse Ali B. of Najib Amhali.
De nieuwe eeuwige top tien Nederlandstalig is weer uit (1 maart 2011):

Waarom moeten Nederlandstalige artiesten uit Vlaanderen komen? Moet een Franstalige artiest soms uit Wallonie komen? Ik zie ze dus wel. Sterker nog, autochtone artiesten worden schaars in de top:

De eeuwige Nederlandstalige muziekranglijst:

1 Yes-R - Uit Elkaar 11.463.000 views

2 Yes-R & Soesi B - Hey Schatje 10.117.000 views

3 Nick en Simon - Rosanne 8.997.000 views

4 Nino & Priester - Uit het oog 8.520.000 views

5 Gio - Ik Denk Aan Jou 8.516.000 views

6 Darryl ft Ali B, Soumia & Rio – Eeyeeyo 8.041.000 views

7 Yes-R ft Sjaak - Dubbel O 6.981.000 views

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 april 2011 om 23:46.
Oud 5 april 2011, 23:48   #280
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Eberhard, wat is nu eigenlijk het punt dat je wilt maken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be