Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wie spreekt er hier nog dialect?
Ik spreek dialect (prov. Antwerpen) 7 10,00%
Ik spreek GEEN dialect (prov. Antwerpen) 7 10,00%
Ik spreek dialect (Oost-Vlaanderen) 12 17,14%
Ik spreek GEEN dialect (Oost-Vlaanderen) 4 5,71%
Ik spreek dialect (West-Vlaanderen) 10 14,29%
Ik spreek GEEN dialect (West-Vlaanderen) 5 7,14%
Ik spreek dialect (prov. Limburg) 6 8,57%
Ik spreek GEEN dialect (prov. Limburg) 4 5,71%
Ik spreek dialect (Vlaams Brabant incl Brussel) 5 7,14%
Ik spreek GEEN dialect (Vlaams Brabant incl Brussel) 2 2,86%
Ik spreek dialect en ben van elders 5 7,14%
Ik spreek GEEN dialect en ben van elders 3 4,29%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2011, 10:48   #181
Stormbeest
Vreemdeling

Stormbeest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Het stereotype is dat West-Vlamingen en Limburgers de meest dialectvaste mensen in Vlaanderen zijn
"Ik woon in een hoed uis in Hullehem."
"Kijk, t vliegt daar ne vohel."
"Der sta ne camion me ne platten band op de pechstrook van d'autostrade."
"K eb heen hoesting."
"Ik ben nie in Hullehem heboorn."
"Zij je-hij da?"
"K zal ekik t opeetn."
"W'ebbn ne hrootn ond."
"W'ebbn nen nieuwn auto hekocht."
"K eb nen dikken boek heleezn."

Ik ben van 1983, in West-Vlaanderen opgegroeid en mijn ouders ook, en spreek zo ongeveer. Nooit anders gesproken, mijn ouders hebben me zo opgevoed. Hier in het westen zegt iedereen dat ik "Alhemeen Nederlands" spreek, maar elders zeggen ze soms dat ik dialect spreek.

Mijn ervaring is dat het klopt dat nagenoeg alle West-Vlamingen dialect spreken, jong of oud, hoog- of laagopgeleid: het maakt allemaal niet uit. Op de bus zit ik dikwijls tussen jongeren van een jaar of tien jonger dan ik, en het West-Vlaams vliegt me daar om de oren. Mensen kijken me dikwijls vreemd aan vanwege mijn taalgebruik.
Oud 10 juli 2011, 11:07   #182
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Gij Brabants-sprekende nestbevuiler

Eens een poging tot westvlaams placeren:
('k moet toegeven ik kan der niet veel van, als Brabo)

"Ik weune 'kik in een hoeëd uus in Hullehem."
"Kiek, t vlieht doar ne veuhel."
"Der sto ne camion me ne platten band ip de pechstrook van d'otostrade."
"K 'n èn hieen hoeste."
"'k 'n Zyn 'kik nie in Hullehem heboorn."
"Zy je-hy da?"
"K zal ekik t ipeetn."
"W'èn ne hruootn oend."
"W'èn nen nieuwn oto hekocht."
"K èn nen dikken boek heleezn."

Zijn ik geslaagd?
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 11:15   #183
Stormbeest
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kan ik het helpen dat mijn ouders me zo hebben opgevoed? En da's geen Brabants, heb je Brabanders wel eens horen spreken?

Ik heb jaren geleden eens een tijdje 1 dag per week onbetaald werk verricht in een zogenaamd "arbeidszorgcentrum". Ze lachten me daar soms uit omdat ik "Alhemeen Nederlands" spreek. Want zeg nu zelf: dialect is de norm in het westen, AN of tussentaal is bekakt. Dat is ook één van de redenen waarom ik daar weggegaan ben.

Jouw voorbeelden zijn West-Vlaams, of alleszinds zwaar West-Vlaams gekleurd.

Laatst gewijzigd door Stormbeest : 10 juli 2011 om 11:16.
Stormbeest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 11:31   #184
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eens een poging tot westvlaams placeren:
('k moet toegeven ik kan der niet veel van, als Brabo)

"Ik weune 'kik in een hoeëd uus in Hullehem."
"Kiek, t vlieht doar ne veuhel."
"Der sto ne camion me ne platten band ip de pechstrook van d'otostrade."
"K 'n èn hieen hoeste."
"'k 'n Zyn 'kik nie in Hullehem heboorn."
"Zy je-hy da?"
"K zal ekik t ipeetn."
"W'èn ne hruootn oend."
"W'èn nen nieuwn oto hekocht."
"K èn nen dikken boek heleezn."

Zijn ik geslaagd?
't sjhèl nie véle

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 11:49   #185
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Kan ik het helpen dat mijn ouders me zo hebben opgevoed? En da's geen Brabants, heb je Brabanders wel eens horen spreken?
I know... (ik bedoel, ik weet et!)
Maar meerdere West-Vlamingen die ik ken, beschouwen alles wat neigt naar tussentaal en noch West-Vlaams noch AN is, als 'Brabants' dat het West-Vlaams imperialistisch komt onderdrukken.

Ik spreek zelf een variëteit van het Brabants (Randwerps) dus ja, het verschil is mij welbekend ik beschouw het verkavelingsvlaams dan ook meer als Oost-Vlaams, eventueel (dikwijls) met een Antwerps of Brabants accent uitgesproken.
Naar mijn gevoel ligt het Verkavelingsvlaams het dichtste bij het Waaslands, een mengeling tussen Brabants en Oost-Vlaams.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
't sjhèl nie véle
Ge bedoelt da 't ni veul schilt?
Oud 10 juli 2011, 11:55   #186
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Randwerps? Mijn dialect is het daar aan verwante (Nederlandse) West Brabants (de streek van Breda tot Bergen op Zoom).
Oud 10 juli 2011, 11:59   #187
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ja, in mijn dorp (Zandvliet) is het op veel vlakken meer verwant met de NL West-Brabantse dialecten, maar zelf spreek ik meer een soort stadsvariant (gezien mijn familiale geschiedenis) en het Antwerps zelf neigt toch al meer naar het Zuidbrabants en Kempisch dan naar het Noord-Brabants.

Maar veel mensen vinden dan ook dat de grensbewoners en de noordelijke Kempen eigenlijk al half 'Hollands' spreken
(meer eejs en oows enz. voor lange ee, oo)
Oud 10 juli 2011, 12:01   #188
Stormbeest
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ik beschouw het verkavelingsvlaams dan ook meer als Oost-Vlaams, eventueel (dikwijls) met een Antwerps of Brabants accent uitgesproken.
Naar mijn gevoel ligt het Verkavelingsvlaams het dichtste bij het Waaslands, een mengeling tussen Brabants en Oost-Vlaams.
Er bestaat niet zoiets als hét Verkavelingsvlaams, de tussentaal verschilt per streek. Tussentaal in Brabant is behoorlijk anders dan zoals ik spreek, bv. "Ha je-hij morhn ook mee haan loopn?" zal in Vlaams-Brabant of Antwerpen eerder zijn: "Ga de-gèè morgen ook mee gaan lope?"

Wat ik ook irritant vind, omdat ik zogenaamd AN spreek, gaan sommige West-Vlamingen tegen mij zo geforceerd spreken, ongeveer zoals een nieuwslezer, wat ook voor mij zeer gekunsteld is, bv. "jij" en "jou" gebruiken, wat ik niet over mijn lippen krijg.

Laatst gewijzigd door Stormbeest : 10 juli 2011 om 12:02.
Oud 10 juli 2011, 12:27   #189
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Er bestaat niet zoiets als hét Verkavelingsvlaams, de tussentaal verschilt per streek. Tussentaal in Brabant is behoorlijk anders dan zoals ik spreek, bv. "Ha je-hij morhn ook mee haan loopn?" zal in Vlaams-Brabant of Antwerpen eerder zijn: "Ga de-gèè morgen ook mee gaan lope?"

Wat ik ook irritant vind, omdat ik zogenaamd AN spreek, gaan sommige West-Vlamingen tegen mij zo geforceerd spreken, ongeveer zoals een nieuwslezer, wat ook voor mij zeer gekunsteld is, bv. "jij" en "jou" gebruiken, wat ik niet over mijn lippen krijg.
Aan uw accent moeten ze toch horen dat ge West-Vlaam zijt en hun West-Vlaams dus wel zult verstaan?
Idd is er niet 1 'verkavelingsvlaams' maar er zijn natuurlijk wel gemeenschappelijke trekken tussen de tussentalen in verschillende streken van VL:
Citaat:
"Ha je(1)-hij(2) morhn ook mee haan(3) loopn(4)?"
"Ga de(1)-gèè(2) morgen ook mee gaan(3) lope(4)?"
1-verdubbeling van voornaamwoorden, ga-de + gij, ga-je + gij, vgl ekik enz.
2-2de persoon enkelvoud volle vorm begint met g
3-dubbel gebruik van 'gaan': ga jij mee gaan lopen?
4-Zuid-Nederlands woordgebruik; in N-Nl betekent lopen stappen, en rennen/hardlopen lopen.

Dus behalve kleine uitspraakverschillen, zie ik eigenlijk weinig structurele verschillen tussen de voorbeeldjes die ge gaaft
Oud 10 juli 2011, 13:02   #190
Stormbeest
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Aan uw accent moeten ze toch horen dat ge West-Vlaam zijt en hun West-Vlaams dus wel zult verstaan?
Velen denken toch dat ik van elders ben, van een West-Vlaming verwachten ze dat hij dialect spreekt, geen tussentaal, ik spreek een soort taal die zo ongeveer niemand anders spreekt, waar ik ook kom, overal spreek ik anders dan 99 % van de rest, overal val ik op door mijn taal. Ik stond eens met een oude vrouw aan een bushalte niet ver van mijn huis te praten, we waren over huizen bezig, ik zei toen dat in Nederland de huizen zeer duur zijn en mijn moeder in Nederland (Amsterdam) woont. Weet je wat ze toen vroeg?

"Zie je van Olland miskien?"

Zij heeft volgens mij nog nooit Nederlanders horen spreken, anders zou ze wel weten dat ik beslist niet zoals nen "Ollander" spreek.

Laatst gewijzigd door Stormbeest : 10 juli 2011 om 13:03.
Oud 10 juli 2011, 13:59   #191
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik heb lang niet gestemd omdat ik niet kon kiezen of ik nu moest aanvinken of ik wel of geen dialect spreek.

Ik spreek niet perfect algemeen Nederlands, maar dat doet volgens mij ook niemand en dat komt geforceerd en onecht over. Anderzijds spreek ik ook geen dialect. Ik vind het persoonlijk storend als ik mensen plat Kempisch hoor spreken, vind ik nogal boers.

Je zou kunnen stellen dat ik een soort verkavelingsvlaams spreek met Kempische klanken en uitspraken met af en toe enkele typische dialectwoorden van hier.
Zodra ik echter in een groep ben waar één iemand bij is die niet uit hetzelfde dorp komt zal ik die laatste groep dialectwoorden ook achterwege laten.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 14:30   #192
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Dialect en standaardtaal probeer ik altijd te onderscheiden, tegen familie, bij plaatselijke zaken, vrienden spreek ik nog vaak dialect. Tegen andere Vlamingen (ook Limburgers), Nederlanders, spreek ik Nederlands met zo weinig mogelijk woorden uit het dialect. De tongval zal misschien niet zijn zoals het hoort, maar verstaanbaar is het wel...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 10 juli 2011 om 14:32.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 14:34   #193
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Dialect en standaardtaal probeer ik altijd te onderscheiden, tegen familie, plaatselijke zaken, vrienden spreek ik nog vaak dialect. Tegen andere Vlamingen (ook Limburgers), Nederlanders, spreek ik Nederlands met zo weinig mogelijk woorden uit het dialect. De tongval zal misschien niet zijn zoals het hoort, maar verstaanbaar is het wel...
Waarom ook tegen andere Limburgers? Waar blijft dat Limburg-gevoel?

Tegen mensen uit dezelfde provincie zou ik het vreemd vinden om Algemeen Nederlands te spreken, zeker omdat de dialecten binnen een provincie meestal onderling goed verstaanbaar zijn...
Oud 10 juli 2011, 14:35   #194
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom ook tegen andere Limburgers? Waar blijft dat Limburg-gevoel?

Tegen mensen uit dezelfde provincie zou ik het vreemd vinden om Algemeen Nederlands te spreken, zeker omdat de dialecten binnen een provincie meestal onderling goed verstaanbaar zijn...
Ken ik niet, als ik mensen buiten het Maasland ontmoet is het dialect al vaak helemaal anders...
Misschien dat ik dan een Limburgstussentaaltje spreek, maar écht dialect (plat) zal ik niet gaan spreken tegen hen, dat kan ik overigens niet, en is zelfs niet voor iedereen verstaanbaar.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 10 juli 2011 om 14:36.
Oud 10 juli 2011, 14:37   #195
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ah... ik las altijd dat zelfs bv. Tessenderlo zich beriep op het Limburg-gevoel, hoewel ze eigenlijk gewoon Brabants spreken
Oud 10 juli 2011, 14:38   #196
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah... ik las altijd dat zelfs bv. Tessenderlo zich beriep op het Limburg-gevoel, hoewel ze eigenlijk gewoon Brabants spreken
Maar persoonlijk ken ik dat gevoel niet, dat andere mensen hier in de buurt hebben kan goed zijn, maar ik als individu heb dat niet.

Oud 10 juli 2011, 14:43   #197
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Mijn vriendin bijvoorbeeld woont net buiten het Maasland, haar vader spreekt Maaslands, haar moeder niet. Ze spreekt er dus een beetje tussenin, haar dialect lijkt nog wel sterk op het mijne, maar heeft al vaker voor misverstanden gezorgd, nu weet ik welke klanken zij juist verschillend hebben. Een stuur bij ons is een steur, bij hun is dat een stieer, een huis is een huus en bij ons een hoees, ik weet niet hoe die klanken juist verschillen, maar moest ik met een Diepenbekenaar dialect spreken, dan versta ik hem al veel minder, dat heb ik zelf nog meegemaakt in Bilzen, daar verstond ik ook bitter weinig van...

Oud 10 juli 2011, 14:48   #198
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Overigens spreken vele mensen hier geen dialect meer, ervaringsgetrouw alleszins.
Jongeren spreken onderling vaak Nederlands, natuurlijk vaak tussentaal.
In mijn klas zitten een aantal Nedrlanders, hun dialect versta ik beter dan pakweg een Sint-Truidenaar ofzo. Toch spreken we onderling Nederlands tegen elkaar, vaak wordt het dialect dan ook nog enkel gesproken tussen personen die elkaar goed kennen, personen die elkaar al lang kennen. Met mensen uit mijn zelfde dorp, en ook gemeente spreek ik minder en minder dialect, en dit gebeurt niet enkel in mijn geval.

Dit ervaar ik alleszins, Pajoske is van dezelfde streek, denk ik.
Misschien beweert hij iets anders, geen idee.

Laatst gewijzigd door Lavox : 10 juli 2011 om 14:49.
Oud 10 juli 2011, 15:09   #199
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik kom uit het Antwerpse randgmeente maar woon al vele jaren in Vlaams Brabant. Ik kom nog regelmatig in het Antwerpse omdat mijn familie daar nog woont en ik ook actief ben in een vereniging daar.
Daar spreek ik meestal mijn dialect nog.
Hier in mijn woonplaats spreek ik altijd AN.

Laatst gewijzigd door Zucht : 10 juli 2011 om 15:10.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 16:39   #200
Stormbeest
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar wat dan als je geen dialect kunt spreken?

Uit een ander topic:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Je kan ook het omgekeerde stellen: als sommige taalsnobs zich persé van de plebs willen onderscheiden door beschaafd Nederlands te praten, dat ze dan tenminste de moeite doen om GOED Nederlands te praten. Als West-Vlaamse parvenu's hun kinderen alleen kunnen aanspreken in slecht Nederlands ("Ha eens dat held bij oma haan afheven"), dan denk ik soms bij mijzelf: "Kun jij nu echt geen goed West-Vlaams meer praten tegen je kinderen?".
"Ha ne keer da held bij mémé haan afheevn." Zou ongeveer zou mijn moeder dat gezegd hebben. Zij is zelf ook in tussentaal opgevoed, en dus sprak ze zo tegen mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Jongeren spreken onderling vaak Nederlands, natuurlijk vaak tussentaal.
Kom maar eens naar West-Vlaanderen. Het is erg moeilijk hier een jongere te vinden die géén dialect spreekt.

Laatst gewijzigd door Stormbeest : 10 juli 2011 om 16:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be