![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik wil wel best 'intellectueel' verwonderd zijn in de zin dat bv een aanvankelijk loutere wiskundige spielerei uiteindelijk ook enige betekenis zou kunnen hebben in de de beschrijving van de werkelijkheid Maar volgens mij bedoel je iets volledig anders ... als ik even terugblik naar de sites die ge me al voorgeschoteld hebt. Citaat:
Citaat:
Ik stel nergens dat dat gegeven niet zou uitgeven zijn... wat ik bedoel is dat je het in je eigenste manier ( als het effe goed uitkomt ) nogal makkelijk voor je kar spant Ik meen me ook nog zoiets met de gulden snede, platonische lichamen etc |
|||
|
|
|
|
|
#322 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het ging me erover dat ge ze niet 'ziet' en ook niet kunt zien/bezien als objecten |
|
|
|
|
|
|
#323 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Deze soms : 'Jij zoekt eerder een zingeving of een verklaring in de zin zoals men dat zag met Newton waar men uitging van de grote klokmaker die alles had klaargezet' ? Dat was niet bedoelt zoals het daar letterlijk staat mét de eventuele link naar Newton's opvatting over die grote klokmaker. Ik wou daar gewoon mee zeggen dat je in die evolutie(theorie) zoekt naar mechanismen die uitgaande van een gegeven toestand A een toestand B zouden kunnen afleiden. En dat is precies zoals men de zaken dan ook zag in de onmiddellijke periode volgend op Newton. maar al gauw bleek dat een fabeltje... Niet alles is strikt deterministisch te bepalen en zelfs als de zaak nog zo deterministisch zijn als wil en alle mogelijke factoren bekend ( wat lang niet is ) ... dat wilt nog steeds lang niet zeggen dat het berekenbaar is. Ik krijg zelfs de indruk dat ( maar verbeter me aub als ik weer de intentie zou hebben jou wat toe te schrijven ) dat ge vraagt naar een theorie die de zaak zo beschrijft dat : gegeven de omstandigheden van de jonge aarde die evolutie dan in diezelfde mate zou kunnen overgedaan worden.... met dus dezelfde uitkomsten |
|
|
|
|
|
|
#324 |
|
Minister
|
Toch even een vraagje aan de creationisme supporters hier.
Mij maakt het niet uit hoe jullie religieus de schepping beleven. Mij gaat het over de implicaties op de wetenschap. Zijn jullie van mening dat de bevindingen van de wetenschap moeten overeenkomen met die religieuze beleving, of staat dat totaal los van elkaar? Heeft die religieuze beleving invloed op het wetenschappelijk onderzoek? Bepaalt die wat er onderzocht wordt en wat niet? Laatst gewijzigd door discuz : 20 november 2011 om 23:45. |
|
|
|
|
|
#325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat over een volwaardige tweeledigheid. De schrödingervergelijking ( oorspronkelijk geschreven als golfvergelijking ) geeft inderdaad de kans dat ge een 'deeltje' op een bepaalde plek zou aantreffen. Maar die dualiteit blijft wel hé... 't is pas na handelen ( da's zowat de hele essentie van de kwantummechanica ) dat het zich eerder als deeltje of als golf zal gedragen(manifesteren). het is in klassieke het atoommodel dat een elektron zich in een schil bevond, een bolvormig gebied rondom de kern. ( de baan als ge wilt waar het wat in kon rondvliegen ) In de kwantummechanica echter wordt de 'positie' van een elektron beschreven door de golffunctie van dat elektron. ( let op het onderlijnde ) Door die golffunctie, die zelf ook als orbitaal wordt aangeduid, wordt een kansverdeling gegeven over de mogelijke posities van het elektron ... zodra het zich manifesteert ( let weer op het onderlijnde ) Dus om jou enigzins te citeren :'Vandaar dat we altijd zeggen dat een deeltje zich ook gedraagt alsof het een golf is, maar nooit zeggen dat het een golf IS' en 'dat een golf zich ook gedraagt alsof het een deeltje is, maar nooit dat het een deeltje IS' (uiteraard spreken we wel over deeltjes als ware dat het een deeltje IS ... maar dat is weer compleet wat anders) Verder verwijs ik ook naar het tweespleten-experiment dat je kan uitvoeren met slechts één 'deeltje' en waar toch interferentie optreedt. ( wat in principe niet kan als het een deeltje zou zijn dat door één van de twee spleten zou gevlogen zijn ) Als ge de zaak echter herhaalt met detectors om te weten door welke spleet dat deeltje nu is gevlogen dan hebt ge dat interferentiepatroon niet meer |
|
|
|
|
|
|
#326 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Maar wat zegt dat nu over die vermeende objecten zelve ? het enige soort object dat een begrenzing vormt is dan het atoom incluis buitenste orbitaal De gehele schil vormt dus de begrenzing Laatst gewijzigd door praha : 21 november 2011 om 00:25. |
||
|
|
|
|
|
#327 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Kan je dat aantonen dat ze er niet meer in zouden 'slagen' ? kan je ook aantonen waarom als het niet weer zou gebeuren dat een indicatie zou moeten zijn dat er iets niet klopt ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar is niks 'potsierlijk' aan daar een theorie nimmer als voorwaarde opgelegd wordt een gegeven experiment over te doen als dat niet tot de mogelijkheden behoort. Bovendien geldt die onnozele opmerking dan ook voor een theorie handelende over universum, ontstaan aarde, weet ik veel Allemaal zaken die ge niet kunt overdoen Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of beter wat is de zin dat zo te bekijken ? Het enige zinvolle is dat ten opzicht van wat anders te bekijken, niet ? Want waarom drukken we die 0.0...01 cm anders niet in parsecs uit ? Dat is nog eens zo imponerend inzake cijferkes na de komma |
|
|
|
|
|
|
#329 | ||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik denk dat je weerzin op alles wat naar een religieuze zweem ruikt je parten speelt en je oordeelvermogen vertroebelt. Citaat:
Citaat:
Weerleg dan eens de gegeven 34 parameters en toon aan dat bij een andere onderlinge verhouding er nog een levensvatbaar universum zou kunnen bestaan. Simpel, toch ? Citaat:
Ook de platonische vormen zijn de grondslag van atomen en de bouwstenen van alles, iets wat al 10.000 jaar geleden gekend was bij onze voorouders in het neolithicum, al zal je dat wsl ook wel als ‘normaal’ overkomen. |
||||
|
|
|
|
|
#330 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik blik terug op de waaier aan sites die ge vroeger al eens opgegeven hebt. Citaat:
Neen... helemaal niet want ik ze nog niet eens doorgenomen Neen, het ging gewoon over het feit dat ik je op je sokken zag aankomen en daar alvast op voorhand wou op ingaan. Twee seconden later zag ik dan dit staan : Citaat:
Citaat:
Blijkbaar is je dat tot op heden nog steeds niet duidelijk Citaat:
Het is uiteraard aan diegene die claimt dat als er enig verschil zou zijn in die onderlinge verhouding aan te tonen dat het geen levensvatbaar universum meer zou opleveren. ( wat iets compleets anders is dan simpelweg stellen als de verhoudingen enigszins zouden wijzigen dat het met ons gedaan zou zijn ) Bovendien hebt ge dan al twee verschillende zaken : 1) +- gelijkaardig : zoals wij het ons zouden kunnen voorstellen dat het nog levensvatbaar zou zijn 2) totaal wat anders : dan wordt het zelfs geheel moeilijk om het begrip 'levensvatbaar' te bevatten ... laat staan dat iemand er zich over kan uitspreken En.. Volledig daarnaast komt dan nog eens de opmerking dat het dan steeds zou gaan om een 'intellectuele verwondering' van de creaturen die zulk universum heeft voortgebracht... dat zijn dus feiten na datum. Het is alsof je een kamer vol met lotto-winnaars zou steken en die zich op hun beurt verwonderd zouden afvragen hoe het nu in godsnaam mogelijk is dat zij de lotto zouden gewonnen hebben. Ah ja... en nog iets Kunnen die vorsers dan ook eens vertellen of het mogelijk is dat die verhoudingen ook anders zouden kunnen zijn ? Citaat:
Citaat:
Ook daar hebben we het al eens over gehad met oa Keppler , die man zweerde daar ook bij maar er bleek achteraf niet veel van te kloppen. Laatst gewijzigd door praha : 21 november 2011 om 01:26. |
|||||||
|
|
|
|
|
#331 |
|
Minister-President
|
wat mij opvalt is dat al die ID'ers en creationisten steeds maar weer om bewijzen vragen van evolutionisten, maar zelf nooit een deugdelijk bewijs geven voor hun theoriën. als ik ook maar 1 afdoend bewijs krijg, verander ik mijn ideëen over evolutie.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 21 november 2011 om 13:31. |
|
|
|
|
|
#332 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#333 | ||||||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Je aanvaardt niet dat dit het enige (of voornaamste) mechanisme is waarmee de huidige diversiteit aan soorten tot stand is gekomen. Klopt die samenvatting? Citaat:
Het is niet omdat de discussie tegen evolutie regelmatig door gelovigen wordt gevoerd dat het weerwoord per definitie atheistisch is, of dat moest dat wel zo zijn dat het daarom meer of minder geldig is. Dat is toch ook best een intellectueel oneerlijk argument. Citaat:
Je bent nog steeds sterk aan het focusen op de notie van "soort". Dat heeft echter geen betekenis voor een organisme, enkel voor biologen. De notie dat een chihuahua en een Deense dog wel plausibel afstammen van een gemeenschappelijke voorouder omdat het daar enkel "variabiliteit van kenmerken binnen een soort" betreft, maar dat dit volstrekt uitgesloten is voor een Duitse herder en een wolf, of een paard en een ezel, omdat de genetische variaties daar leiden tot een andere classificatie van soort, is wat bij het haar getrokken. Citaat:
Citaat:
Als je het in geologische termen wil stellen, dat is beweren dat neerslag wel een beekje kan vormen, maar vele beekjes zeker geen rivier of meer kunnen maken, want dat is iets helemaal anders. Citaat:
Ik heb geen idee waarom soorten massaal zouden uitsterven bij elk 'onevenwicht' in de snelheid van diversificatie. Citaat:
Vooreerst gaat het in evolutie om populaties, eerder dan soorten. Twee populaties afgesplitst van een voorgaande populatie, die elk een verhoogde selectiedruk ondervinden van hun omgeving, maar een *verschillende* druk, kan bijvoorbeeld al leiden tot diversificatie. Komt bij dat selectiedruk bijna steeds een gevolg is van schaarste, en dat als bepaalde populaties in een bepaalde omgeving uitsterven, dit gelegenheid geeft aan andere populaties in die omgeving om te ontwikkelen. Het vergroot de invloed van selectie binnen de evolutie, maar verkleint niet de uiteindelijke diversificatie. Citaat:
Dat heeft geen onbeperkt kleine 'korrel', en niet alle takken bestaan vandaag nog, maar pakweg mijn voorbeeld over het oog is een mooie illustratie. De lichtgevoelige vlek bestaat nog in sommige slakken, de pinhole in de nautilus, enzovoort. In onze voorouder is dat verder geëvolueerd, bij hun voorouder niet. Trouwens, heel korte tijd... Het cambrium is heus niet de oorsprong van alle levensvormen, hoor, en zelfs dat cambrium was tientallen miljoenen jaren lang. |
||||||||
|
|
|
|
|
#334 | |||||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De paraplu "als je maar miljoenen en miljoenen jaren wacht" is zo lek als een zeef, het camoufleert gewoon een gebrek aan verklarend vermogen van de theorie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tot men vaststelt dat die tijdslijn niet klopt. Zoals vroeger al de hele "stamboom" van het paard ontmaskerd werd als een grote hoax. Het blijven allemaal anekdotische verhaaltjes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan dat simplistisch vinden, maar het zijn simpele dingen die je met simpele computersimulaties ook kunt aantonen. Citaat:
[quote=Nyquist;5815415] Komt bij dat selectiedruk bijna steeds een gevolg is van schaarste, en dat als bepaalde populaties in een bepaalde omgeving uitsterven, dit gelegenheid geeft aan andere populaties in die omgeving om te ontwikkelen. Het vergroot de invloed van selectie binnen de evolutie, maar verkleint niet de uiteindelijke diversificatie. Citaat:
Citaat:
De resolutie van tijdsmetingen laat in ieder geval toe te zeggen dat soorten geen miljoenen jaren nodig hebben om te ontstaan, hooguit een paar tienduizend jaren. En nergens is er een tegenbewijs voor de stelling dat die tijd nagenoeg nul is. Iets wat creationisten graag aangrijpen. Soorten ontstaan snel, en vaak met velen tegelijk. Dat laatste is belangrijk, omdat het ook klassieke lapmiddelen gebaseerd op isolatie van populaties uitsluit als hoofdmechanisme van de evolutie.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) Laatst gewijzigd door fonne : 21 november 2011 om 20:08. |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
#335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat dus volledig verkeerd is. We nemen die dingen waar als objecten, waarvan we de eigenschappen meten. Er is geen enkel verschil tussen iets "zien" met een STM en iets "zien" met een oog. Het is allebei gebaseerd op meten en interpreteren van elektrische stroompjes.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
|
|
|
|
#336 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Trouwens, er is geen enkele reden waarom je vastomlijnde ideeën zou moeten hebben over evolutie, je kan ook gewoon nederig toegeven dat je iets niet weet.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
|
|
|
|
|
#337 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
http://www.daaromevolutie.net/defaul...&topic=&segm=3 http://www.daaromevolutie.net/defaul...&topic=&segm=3 |
|
|
|
|
|
|
#338 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
|
|
|
|
|
#339 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#340 |
|
Europees Commissaris
|
Deze discussie zou interessanter kunnen worden moest het georganiseerd worden voor beter overzichtelijkheid en leesvriendelijkheid.
Ik stem op Sywen, dus: Sywen vs. fonne Laatst gewijzigd door porpo : 21 november 2011 om 21:20. |
|
|
|