Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 13 april 2012, 14:23   #361
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Of men nu tuk is op Antwerpenaren of niet, dat is helemaal irrelevant. Zo kan men beweren dat Nederland niet bestaat omdat er voortdurend gescheten wordt op Amsterdam.
...maar als oranje speelt iedereen er weer bij hoort.
De Nederlandse identiteit is duidelijk overal aanwezig.
Een Vlaamse identiteit bestaat niet behalve bij een paar nationalistische clubjes. Als een doorsnee Vlaming zich in het buitenland al kenbaar maakt, zegt hij vooral dat hij Belg is.

Citaat:
Soit, ik wil hier nu niet verzeild geraken in één van die eindeloze pseudo-filosofische discussies over de betekenis van het woord 'natie', hoewel ik geen enkele objectieve reden zie waarom Vlaanderen geen natie zou zijn.
Kan je mij een objectieve reden geven waarom Vlaanderen wél een natie zou zijn?

Citaat:
Laat me stellen dat ik er nogal gerust in ben. De realiteit staat aan onze kant, hoe traag de instituties zich ook aanpassen. Het proces van Belgische aftakeling is onomkeerbaar, net zoals de Sovjet-Unie ook voorgoed tot het verleden behoort.
Dat Belgique aftakelt is wel een feit, en een goede zaak. Maar het Vlaanderen dat er in de plaats komt interesseert me eigenlijk geen bal.
Bolleke Wol is offline  
Oud 13 april 2012, 14:28   #362
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Kan je dan dit Belgicisme aantonen.
Het zijn geen nationalisten in de traditionele zin, maar ik vind het gedweep met 'Belgische symbolen' zoals de tricolor toch wel vaak op het randje voor zogezegde internationalisten. Nu zeg ik niet dat dit unitarisme de bestaansreden is van de PVDA, maar het wordt blijkbaar wel als normaal geacht. We mogen daar toch wel even op wijzen, zeker?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 13 april 2012, 14:30   #363
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Franstaligen zullen zichzelf nooit, nooit, nooit als Zuid-Nederlanders of iets dergelijks beschrijven. Ze zijn gericht op Parijs en hebben het steevast over 'la langue et culture française', waar ze ook heel trots op zijn.
In 1998-99 was er een belangrijke voetbalmatch Nederland tegen Frankrijk.
Op het werk hoopten de Walen dat Frankrijk zou verliezen, wegens hun neerkijken op "les petits Belges, des frites une fois", de Vlamingen hoopten dat Nederland zou verliezen wegens hun neerkijken op "die domme Belgen".
artisjok is offline  
Oud 13 april 2012, 14:37   #364
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen zullen zichzelf nooit, nooit, nooit als Zuid-Nederlanders of iets dergelijks beschrijven. Ze zijn gericht op Parijs en hebben het steevast over 'la langue et culture française', waar ze ook heel trots op zijn.
Tiens, de Walen en Frans-Vlamingen die ik ken denken daar anders over.
Koenraad Noël is offline  
Oud 13 april 2012, 14:38   #365
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Voor mij is die taalgrens puur artificieel.
Sta me toe te zeggen dat ik niet overtuigd ben. Een anekdote vormt normaal gezien niet de hoofdbrok van een argument. De taalgrens is een realiteit, of men het nu leuk vindt of niet.

Bijvoorbeeld: Vincent Blondel, professor aan de universiteit van Louvain-la-Neuve, heeft onlangs een studie gedaan naar het belgedrag van de Belgen. Hij stelde onder andere vast dat minder dan 1% van de gesprekken werd gevoerd met mensen die aan de andere kant van de taalgrens wonen:

Citaat:
In veel gemeenten bellen de bewoners met contacten uit aangrenzende provincies. Zo tellen de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen elk drie grote regio's waar de bewoners telefonisch met elkaar communiceren. De Vlaams-Brabanders bellen dan weer met Oost-Vlamingen, Antwerpenaren en Limburgers. Een uitzondering is Limburg, waar de sociale contacten bijna helemaal binnen de provinciegrenzen geschieden, met uitzondering van een stukje oostelijk Brabant. De West-Vlamingen splitsen zich ten slotte op in twee sociale regio's, een kustregio en de rest.

Taalgrens is telefoongrens

Minder verrassend is dat de regio Brussel een flink eind in Vlaams-Brabant en tot diep in Waals-Brabant reikt. De onderzoeker concludeerde ook dat de meeste burgers bellen naar mensen die op korte afstand wonen. Er wordt zelden getelefoneerd naar contacten aan het andere eind van het land. We houden ook bijzonder weinig contact met mensen aan de andere kant van de taalgrens.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GVC3OHQ22
Oud 13 april 2012, 14:40   #366
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Op het werk hoopten de Walen dat Frankrijk zou verliezen, wegens hun neerkijken op "les petits Belges, des frites une fois", de Vlamingen hoopten dat Nederland zou verliezen wegens hun neerkijken op "die domme Belgen".
Wat wederom het belang van taal aantoont. Als Vlamingen kan het ons geen bal schelen of Frankrijk al dan niet verliest om de eenvoudige reden dat we geen voeling hebben met de Franse cultuur en de stereotypes die daar eventueel over ons bestaan.
Oud 13 april 2012, 14:46   #367
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Tiens, de Walen en Frans-Vlamingen die ik ken denken daar anders over.
Frans-Vlamingen, dat kan ik me voorstellen. De Vlaamse identiteit is daar hip, maar het is weinig meer dan folklore zonder enig verband met de werkelijkheid. De bevolking is bijna volledig verfranst, en hoe minder West-Vlaams ze spreken, hoe Vlaamser ze zich voelen.

Walen? Dat betwijfel ik toch wel sterk. Men is Waal, Belg, francofoon, maar hun Nederlandse verleden interesseert hen helemaal niet. Ze weten er ook meestal bijna niets over.
Oud 13 april 2012, 14:49   #368
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sta me toe te zeggen dat ik niet overtuigd ben. Een anekdote vormt normaal gezien niet de hoofdbrok van een argument. De taalgrens is een realiteit, of men het nu leuk vindt of niet.

Bijvoorbeeld: Vincent Blondel, professor aan de universiteit van Louvain-la-Neuve, heeft onlangs een studie gedaan naar het belgedrag van de Belgen. Hij stelde onder andere vast dat minder dan 1% van de gesprekken werd gevoerd met mensen die aan de andere kant van de taalgrens wonen:

Als je dit als argument voordraagt, dan ben je ook consequent voor de uitbreiding van Brussel met grote delen van Vlaams-Brabant.

Ga dat eens tegen uw mede-flaminganten zeggen.
Bolleke Wol is offline  
Oud 13 april 2012, 14:53   #369
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Een Vlaamse identiteit bestaat niet behalve bij een paar nationalistische clubjes.
Zelfs al moest dit waar zijn, wat zou het uitmaken? Zelfidentificatie is vrij abritrair. Het is niet omdat ik zeg dat ik een Tutsi ben dat het daarom waar is.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 13 april 2012 om 14:53.
Oud 13 april 2012, 14:54   #370
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Sta me toe te zeggen dat ik niet overtuigd ben. Een anekdote vormt normaal gezien niet de hoofdbrok van een argument.
Vandaar dat je het niet mee citeert.
Ik heb familie in West-Vlaanderen, Limburg, Henegouwen, Vlaams- en Waals-Brabant en Luik.
Ik doe boodschappen en neem de trein in Moeskroen en Kortrijk, en werk (werk)dagelijks met Vlamingen, Walen en Brusselaars. Wat zou ik dan geen voeling hebben met hen.
Dit is realiteit.

Citaat:
De taalgrens is een realiteit, of men het nu leuk vindt of niet.
Omdat jij niet bij de taalgrens woont. Dan zou je zelf ondervinden hoe artificieel die is.

Citaat:

Dit is toch onzin :
Op basis van de postcode kon worden nagegaan wie met wie telefoneerde, hoe lang het gesprek duurde en welke taal er werd gesproken.
Hoe bepaalt die de postcode van GSM-gebruikers?
artisjok is offline  
Oud 13 april 2012, 14:56   #371
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Als je dit als argument voordraagt, dan ben je ook consequent voor de uitbreiding van Brussel met grote delen van Vlaams-Brabant.
Bepaalde mensen zien de taalgrens inderdaad liever opschuiven. Dat heeft op zich niets te maken met de onweerlegbare soliditeit ervan.
Oud 13 april 2012, 14:59   #372
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Dit is realiteit.
Eerst afkomen met een persoonlijke anekdote en dan een wetenschappelijke studie (nota bene uitgevoerd door een Waal) afkraken. Sterk.

Edit: ik woon overigens helemaal niet zo ver van beide taalgrenzen. Maar qua contact had ik evengoed in Turnhout kunnen wonen, inderdaad. Dat is net mijn punt.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 13 april 2012 om 15:04.
Oud 13 april 2012, 15:02   #373
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat jij niet bij de taalgrens woont. Dan zou je zelf ondervinden hoe artificieel die is.

Ik woon toevallig zo'n beetje OP die taalgrens.En die is artificieel in de zin dat zij niet daar loopt waar zij volgens de praktijk zou moeten lopen. De de facto taalgrens ligt heel ergens anders. En die is vooral heel reeel doordat zij een scheidslijn vertegenwoordigt die fundamenteel is in ons land.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 13 april 2012, 15:07   #374
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is ook geen geheim dat men in West-Vlaanderen niet zo tuk is op Antwerpenaren en dat haast geen enkele Vlaming een band voelt met "zijn" hoofdstad Brussel.
Een Vlaamse natie is er niet, even min als een Belgische.
Ik durf rustig te beweren dat er een vrij sterk Vlaams nationalisme is in Vlaanderen.
Zolang dat nationalisme etnocentristisch blijft zoals nu, is dat overigens tot falen gedoemd.
Oud 13 april 2012, 15:07   #375
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bepaalde mensen zien de taalgrens inderdaad liever opschuiven. Dat heeft op zich niets te maken met de onweerlegbare soliditeit ervan.
Die bepaalde mensen zullen het kaartje dat jij hier aanbrengt als argument dan ook met open armen verwelkomen.
Bolleke Wol is offline  
Oud 13 april 2012, 15:08   #376
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs al moest dit waar zijn, wat zou het uitmaken? Zelfidentificatie is vrij abritrair. Het is niet omdat ik zeg dat ik een Tutsi ben dat het daarom waar is.
Het is nochtans op basis van die zelfidentificatie dat Vlaams-nationalisten aan politiek doen.
Bolleke Wol is offline  
Oud 13 april 2012, 15:10   #377
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerst afkomen met een persoonlijke anekdote en dan een wetenschappelijke studie (nota bene uitgevoerd door een Waal) afkraken. Sterk.
Lees jij eigenlijk wat ik schrijf?
artisjok is offline  
Oud 13 april 2012, 15:10   #378
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook mijn ervaring met Franstalige landgenoten.

Men kijkt Franse tv, men kent en viert de Franse sterren, men luistert naar Franse muziek en men leeft intens mee met de Franse verkiezingen. 'Belgisch' is hooguit een subidentiteit voor veel Franstaligen.
Oud 13 april 2012, 15:12   #379
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat is ook mijn ervaring met Franstalige landgenoten.

Men kijkt Franse tv, men kent en viert de Franse sterren, men luistert naar Franse muziek en men leeft intens mee met de Franse verkiezingen. 'Belgisch' is hooguit een subidentiteit voor veel Franstaligen.
Of in Vlaanderen:
Men kijkt Amerikaanse tv, men kent en viert de Amerikaanse sterren, men luistert naar Amerikaanse muziek en men leeft intens mee met de Amerikaanse verkiezingen.
Koenraad Noël is offline  
Oud 13 april 2012, 15:12   #380
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zijn geen nationalisten in de traditionele zin, maar ik vind het gedweep met 'Belgische symbolen' zoals de tricolor toch wel vaak op het randje voor zogezegde internationalisten. Nu zeg ik niet dat dit unitarisme de bestaansreden is van de PVDA, maar het wordt blijkbaar wel als normaal geacht. We mogen daar toch wel even op wijzen, zeker?
Je mag overal op wijzen. Maar op basis van een uitgesproken verkiezen van België boven Vlaanderen (in welke context solidariteit afgebroken wordt) voorstellen als Belgisch-nationalisme gaat erover. Het is best mogelijk dat er zelfs échte Belgisch-nationalisten bij de de PVDA zitten, en als die de PVDA dan als een goede bondgenoot zien tegen een gemeenschappelijke vijand, Vlaams-nationalisme, dan is dat gewoon hun goede recht. Dat doet niets af van het internationalisme van de PVDA als partij, zoals de nazi's bij N-VA hen nog geen nazistische partij maken.

Citaat:

Edit: ik woon overigens helemaal niet zo ver van beide taalgrenzen. Maar qua contact had ik even goed in Turnhout kunnen wonen, inderdaad. Dat is net mijn punt.
Volgens diezelfde studie hoorden bepaalde stukken van Vlaams Brabant meer bij Brussel of Waals Brabantse gemeenten dan bij de rest van Vlaams Brabant.

Niet te selectief met uw bronnen omspringen. Dat kan tegen u gebruikt worden.
Robinus V is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be