Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2012, 10:34   #2841
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
'Waarom zou je respect moeten hebben voor een katholieke geloofsleer of voor een islamgeloofsleer die beiden destructieve tentakels hebben?'

of

'Waarom zou ik respect hebben voor een katholieke geloofsleer of voor een islamgeloofsleer die beiden destructieve tentakels hebben?'

of

'Ik heb geen respect voor een katholieke geloofsleer of voor een islamgeloofsleer die beiden destructieve tentakels hebben.'

of

'De katholieke geloofsleer en de islamgeloofsleer hebben destructieve tentakels.'

Voil�*, we zijn er! Dank u om mij op die redenatieweg te helpen.
Wat mij betreft, mag u denken wat u wil, hoor. Alleen engageert het mij op geen enkele wijze en voel ik mij er ook niet door aangesproken. Maar, zoals ik al zei, "die Gedanken sind frei".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 10:38   #2842
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
In de kern van de zaak heb je gelijk. Het probleem is niet degene die zijn mening uit, het probleem is degene die zich beledigd voelt en hoe er daarmee omgegaan wordt. Men kan dus inderdaad niet stellen dat het zou moeten toegelaten zijn dat Jezus beledigd wordt omdat de chistenen tolleranter zijn.

Aangezien er geen objectieve parameters zijn of wat kan en wat niet kan moet alles dus kunnen on overheerst de vrije meningsuiting.

Desondanks vind ik bepaalde uitlatingen, zowel tegen christenen als tegen moslims als tegen homoseksuelen etc... onverstandig omdat het tegen zichzelf kan keren maar dit is dan gewoon zo.

Ik vind het ook wel positief dat het ontkennen van de holocaust verboden is maar dan moet men de lijn doortrekken en het ontkennen van alle vaststaande feiten die kwetsend kunnen zijn voor een grote bevolkingsgroep verbieden.
Er is niets positief aan de wet die een bepaalde visie normerend maakt. Trouwens, waar eindigt uw visie dan wel? Als ik mij als christen beledig voel door bepaalde uitspraken over Jezus, Maria, heiligen, kerkelijke rituelen, het geloof, de paus, bisschoppen..., gaan we dat dan ook strafbaar stellen.

Ik ben altijd voor de grootst mogelijke reikwijdte van de vrije meninguiting geweest. Nu nog steeds. Wel acht ik het normaal dat men soms een zekere kiesheid aan de dag leg, zonder dat er daarom een wet noodzakelijk is om zoiets op te leggen.
Oud 21 december 2012, 10:39   #2843
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kijk, dat vind ik nu niet.
Er is verschil tussen de boodschap dat homoseksuelen geen gelijkwaardige mensen zijn zoals Jan doet, ...
U begint weer uw eigen "waarheid" te construeren. Jan heeft zoiets nooit gezegd, nooit beweerd. Hij is ook die mening niet toegedaan.

Mensen zijn allemaal gelijkwaardig. Niet hun gedragingen evenwel.
Oud 21 december 2012, 10:40   #2844
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is verschil tussen de boodschap dat homoseksuelen geen gelijkwaardige mensen zijn zoals Jan doet, gezien zijn uitspraken dat die mensen de waarde van het huwelijk " omlaag" halen.
Of de boodschap dat Mohammed een boze woestijnrover was, die religie gebruikte als oorlogstactiek, of erop wijzen dat het Christendom evengoed fabeltjesland is.
Ik vind niet dat je de laatste uitspraak zou moeten verbieden, het eerste echter wel, omdat dit discriminatie is.
Discriminatie kan niet, kritiek op religie, zelfs onder de vorm van spot echter wel en er is geen enkele reden om dit in te perken.
Ik discrimineer niemand door te stellen dat het huwelijk een zaak hoort te zijn tussen een man en een vrouw.
Oud 21 december 2012, 10:50   #2845
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik discrimineer niemand door te stellen dat het huwelijk een zaak hoort te zijn tussen een man en een vrouw.
Dat deed u anders wel door uw uitspraak dat huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht de waarde van een huwelijk" omlaag halen".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 10:53   #2846
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begint weer uw eigen "waarheid" te construeren. Jan heeft zoiets nooit gezegd, nooit beweerd. Hij is ook die mening niet toegedaan.

Mensen zijn allemaal gelijkwaardig. Niet hun gedragingen evenwel.
Citeer volledig zodat mensen ook lezen wat uw uitspraak precies was.
En hoe u ook uw best doet het leuk te verpakken, wanneer u een huwelijk als " gedrag" voor hetero's goedkeurt maar voor homoseksuelen niet, discrimineert u omdat het gaat over hetzelfde gedrag.
Oud 21 december 2012, 11:40   #2847
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:

Mensen zijn allemaal gelijkwaardig. Niet hun gedragingen evenwel.[/QUOTE]
Je bedoelt: "Niet voor de Kerk, evenwel"

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2012 om 11:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 11:56   #2848
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat deed u anders wel door uw uitspraak dat huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht de waarde van een huwelijk" omlaag halen".
U kan zelf het verband tussen beide elementen niet uitleggen, laat staan dat u tot zo'n conclusie zou kunnen komen.
Oud 21 december 2012, 11:57   #2849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citeer volledig zodat mensen ook lezen wat uw uitspraak precies was.
En hoe u ook uw best doet het leuk te verpakken, wanneer u een huwelijk als " gedrag" voor hetero's goedkeurt maar voor homoseksuelen niet, discrimineert u omdat het gaat over hetzelfde gedrag.
Neen, het gaat zeker niet om hetzelfde "gedrag". Homoseksuele gedragingen lijken me wel iets heel anders te zijn dan heteroseksuele.
Oud 21 december 2012, 12:54   #2850
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft, mag u denken wat u wil, hoor. Alleen engageert het mij op geen enkele wijze en voel ik mij er ook niet door aangesproken. Maar, zoals ik al zei, "die Gedanken sind frei".
Niet in het katholicisme, daar wordt het hebben van impure gedachten gelijkgesteld aan vreemdgaan (voor mannen dan toch)
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 12:55   #2851
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, het gaat zeker niet om hetzelfde "gedrag". Homoseksuele gedragingen lijken me wel iets heel anders te zijn dan heteroseksuele.
Die Gedanken sind frei. Maar u bent alleszins fout. Er is niets mis met homoseksuele gedragingen en grotendeels lopen ze qua gevoelens parallel aan heteroseksuele.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 13:19   #2852
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Niet in het katholicisme, daar wordt het hebben van impure gedachten gelijkgesteld aan vreemdgaan (voor mannen dan toch)
Waar haalt u dat vandaan? Ongetwijfeld zondig, maar daarom nog niet gelijk aan de daad zelf.
Oud 21 december 2012, 13:20   #2853
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Die Gedanken sind frei. Maar u bent alleszins fout. Er is niets mis met homoseksuele gedragingen en grotendeels lopen ze qua gevoelens parallel aan heteroseksuele.
U gooit gedragingen en gevoelens door elkaar.
Oud 21 december 2012, 13:20   #2854
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is verschil tussen de boodschap dat homoseksuelen geen gelijkwaardige mensen zijn zoals Jan doet, gezien zijn uitspraken dat die mensen de waarde van het huwelijk " omlaag" halen.
Of de boodschap dat Mohammed een boze woestijnrover was, die religie gebruikte als oorlogstactiek, of erop wijzen dat het Christendom evengoed fabeltjesland is.
Ik vind niet dat je de laatste uitspraak zou moeten verbieden, het eerste echter wel, omdat dit discriminatie is.
Discriminatie kan niet, kritiek op religie, zelfs onder de vorm van spot echter wel en er is geen enkele reden om dit in te perken.
Laat ons er even van uitgaan dat men inderdaad niet mag zeggen dat de ene mens minderwaardig is dan de andere voor eender welke reden.

Holocaust ontkenning zegt dit niet. Het zegt gewoon dat er iets niet heeft
plaatsgevonden wat eigenlijk wel heeft plaatsgevonden. Zou dit moeten verboden worden en waarom?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 13:31   #2855
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
plaatsgevonden wat eigenlijk wel heeft plaatsgevonden. Zou dit moeten verboden worden en waarom?
Heeft de overheid dan als taak om bepaalde meningen te wettigen en daarbij dan straffend op te treden?
Oud 21 december 2012, 13:53   #2856
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heeft de overheid dan als taak om bepaalde meningen te wettigen en daarbij dan straffend op te treden?
De overheid heeft als taak een omgeving te voorzien waarin mensen van verschillend rassen,geaardheden, geloven, geslachten enz... in vrede naast elkaar kunnen leven.

Dit is hier een onderdeel van.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 13:55   #2857
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid heeft als taak een omgeving te voorzien waarin mensen van verschillend rassen,geaardheden, geloven, geslachten enz... in vrede naast elkaar kunnen leven.

Dit is hier een onderdeel van.
Wat? Meningen verbieden?
Oud 21 december 2012, 13:56   #2858
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat wel degelijk om hetzelfde gedrag, de wens om via een huwelijk een relatie met partner te bekrachtingen.
Het gedrag van homoseksuele en heteroseksuele koppels kent geen onderscheid, maar u ziet het gedrag van homo's niet als gelijkwaardig, en dus discrimineert u, met god in het vaandel.
Dat moet ook wel wanneer gezond verstand iedere redenering in de weg komt te staan.
Oud 21 december 2012, 13:58   #2859
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat ons er even van uitgaan dat men inderdaad niet mag zeggen dat de ene mens minderwaardig is dan de andere voor eender welke reden.

Waar heb ik het woord holocaust gebruikt?Waarom zou ik er dan commentaar op moeten leveren?
Oud 21 december 2012, 13:59   #2860
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat wel degelijk om hetzelfde gedrag, de wens om via een huwelijk een relatie met partner te bekrachtingen.
Het gedrag van homoseksuele en heteroseksuele koppels kent geen onderscheid, maar u ziet het gedrag van homo's niet als gelijkwaardig, en dus discrimineert u, met god in het vaandel.
Dat moet ook wel wanneer gezond verstand iedere redenering in de weg komt te staan.
Inderdaad, homoseksueel gedrag kan ik moeilijk als normaal gedrag beschouwen. 't Is een afwijking. Daarvoor hoef je heus niet lang gestudeerd te hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be