Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2013, 16:00   #141
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Er zijn zelfs Vlaams-nationalistien in hart en nieren, zonder partijaanhorigheid mét een N-VA-lidkaart. Of een lidkaart van de sp.a of een andere partij. Ze zitten overal. Ga maar op zoek naar die mollen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:02   #142
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe denken ze eventueel ooit aan hun kiezers uit te kunnen leggen dat er een tactische intrekken van de onafhankelijkheidseis doorgevoerd werd ?
Omdat de meeste kiezers daar niet mee bezig zijn. De kritische massa zal niet komen van separatisten, ze zal komen van kiezers die de huidige praktijken beu zijn en via de N-VA veranderingen eisen van La Wallonie die de PS & co niet zullen kunnen aanvaarden. Het lijkt mij dan ook beter dat de N-VA geen afgetekend revolutionaire separatistische kaart trekt. Die kaart zal door de PS getrokken worden wanneer ze maar ver genoeg gepushed worden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:06   #143
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn zelfs Vlaams-nationalistien in hart en nieren, zonder partijaanhorigheid mét een N-VA-lidkaart. Of een lidkaart van de sp.a of een andere partij. Ze zitten overal. Ga maar op zoek naar die mollen.
De vraag was hoe een partij aan haar kiezers krijgt uitgelegd dat ze haar eigen partijprogramma, meer bepaald het eerste punt daarvan, verloochent.
Ik heb daarop geantwoord.

Ik moet trouwens de eerste partij nog tegenkomen die de beloften aan haar kiesvee wél houdt.
Oud 9 januari 2013, 16:11   #144
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De vraag was hoe een partij aan haar kiezers krijgt uitgelegd dat ze haar eigen partijprogramma, meer bepaald het eerste punt daarvan, verloochent.
Ik heb daarop geantwoord.

Ik moet trouwens de eerste partij nog tegenkomen die de beloften aan haar kiesvee wél houdt.
Die kiezers kan het geen reet schelen. Ge moet die niks uitleggen. 't zijn de fundi's die het wel een reet kan schelen. En die moet ge ook niks uitleggen, want die snappen het zonder uitleg. De enige die ge iets moet uitleggen en die het wel een reet kan schelen, zijn de verkozen parlementairen, burgemeestertjes en andere clowns in die sector.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:17   #145
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kiezers kan het geen reet schelen. Ge moet die niks uitleggen. 't zijn de fundi's die het wel een reet kan schelen. En die moet ge ook niks uitleggen, want die snappen het zonder uitleg. De enige die ge iets moet uitleggen en die het wel een reet kan schelen, zijn de verkozen parlementairen, burgemeestertjes en andere clowns in die sector.
2

Mijn dag kan niet meer stuk.
Oud 9 januari 2013, 16:17   #146
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In franstalig België gaan ze daar zeker op blijven wijzen.
Ik heb echter niet de indruk dat le roi zich sympathiek heeft gemaakt in Vlaanderen met die verwijzing.

De patriottische doodseskaders en huurmoordenaars zullen hun orders in het Frans krijgen, ze zullen in het Frans rapport uitbrengen, en ze zullen in het Frans worden bejubeld.

"La Belgique nous appartient!"

En waarom zou le roi zich sympathiek moeten maken in Vlaanderen?

Op een paar staatsgevaarlijke partijen en individuen méér of minder aldaar komt het toch allang niet meer aan?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:33   #147
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Veel beschouwingen hier lijken van heel wat foute veronderstellingen uit te gaan, namelijk:

- dat er 1 N-VA is, terwijl er veel N-VA's zijn die niet allemaal hetzelfde denken of plannen

- dat de N-VA echt een plan heeft (om onafhankelijkheid te bereiken - of confederalisme - of om geen van beide te realiseren - om aan de macht te komen - om als partij te overleven - ....)

- dat, als de N-VA een plan zou hebben, het dat ook zou onthullen of aankondigen.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:57   #148
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Hier se, nog iets om de klootjes en klottinnen mee bezig te houden van't jaar:

Citaat:
Tijd dus om andere criteria in te voeren om polissen duurder te kunnen maken: gezondheidsindicatoren bijvoorbeeld.

http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...0231091633.htm
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 9 januari 2013, 17:12   #149
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Veel beschouwingen hier lijken van heel wat foute veronderstellingen uit te gaan, namelijk:

- dat er 1 N-VA is, terwijl er veel N-VA's zijn die niet allemaal hetzelfde denken of plannen

- dat de N-VA echt een plan heeft (om onafhankelijkheid te bereiken - of confederalisme - of om geen van beide te realiseren - om aan de macht te komen - om als partij te overleven - ....)

- dat, als de N-VA een plan zou hebben, het dat ook zou onthullen of aankondigen.
Komaan Helias. Dit forum vormt toch het levende bewijs dat niet alle N-VA-ers (of hun kiesvee) er hetzelfde over denken?

Je gelooft toch zelf niet dat De Wever tijdens zijn zegetocht naar het schoon verdiep niet wist wat hij bedoelde toen hij opriep om de besprekingen over het confederalisme aan te vatten? Dat hij er geen idee van had hoe HIJ dat wilde invullen. Ik meen dat De Wever duidelijk maakte dat hij onder confederalisme verstaat dat we enkel datgene nog samen doen dat ZOWEL VLAMINGEN als Franstalligen nog samen willen doen. Dat houdt in dat de Vlaamse meerderheid niet langer vergrendeld wordt, maar dat ze zélf kan beslissen wat ze zich in de toekomst nog laat welgevallen.
Oud 9 januari 2013, 17:21   #150
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De patriottische doodseskaders en huurmoordenaars zullen hun orders in het Frans krijgen, ze zullen in het Frans rapport uitbrengen, en ze zullen in het Frans worden bejubeld.

"La Belgique nous appartient!"

En waarom zou le roi zich sympathiek moeten maken in Vlaanderen?

Op een paar staatsgevaarlijke partijen en individuen méér of minder aldaar komt het toch allang niet meer aan?
Ik ben het met je eens. Daar heb ik toch geen moment twijfel over laten bestaan?
Maar ik bedoelde met mijn tweede zin alleen maar dat ik nog niet vergeten ben wie er op kerstdag de 30-er jaren van vorige eeuw bijsleurde, en waarom.

Hier voor mijn ogen prijkt een citaat van Jean-Pierre Rondas dat mij elke dag herinnert aan de dag dat Beke bezweek voor le roi en de N-VA ruilde voor de PS.

"De koninklijke toespraken zijn gericht tot Franstalige oren, die héél goed begrijpen dat hij niet hén bedoelt, maar TOT hen spreekt over recalcitrante Vlamingen, OVER de Vlaamse koppen heen."
Oud 9 januari 2013, 17:33   #151
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wetend wat er gebeurt met stekkertrekkers zal Di Rupo niet zélf zijn eigen regering opblazen. Hij is wel al vollle bak bezig met de voorwaarden te scheppen om dat degenen te laten doen op wie Di Rupo's aanvallen op de N-VA afstralen: zijn "Vlaamse" collaborateurs.
Dan zou Di Rupo dus bewust nog meer kiezers in de richting van het NVA duwen. Lijkt me toch eigenaardig.

En wat als traditionele partijen niet zo'n hecht blok vormen als verondersteld? Wat als Vlaanderen de politieke verdeeldheid die het de speelbal maakt van de anderstalige minderheid in dit land kan overwinnen? Zijn de koning en Di Rupo zo zeker dat dat niet kan gebeuren?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 17:35   #152
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan Helias. Dit forum vormt toch het levende bewijs dat niet alle N-VA-ers (of hun kiesvee) er hetzelfde over denken?

Je gelooft toch zelf niet dat De Wever tijdens zijn zegetocht naar het schoon verdiep niet wist wat hij bedoelde toen hij opriep om de besprekingen over het confederalisme aan te vatten? Dat hij er geen idee van had hoe HIJ dat wilde invullen. Ik meen dat De Wever duidelijk maakte dat hij onder confederalisme verstaat dat we enkel datgene nog samen doen dat ZOWEL VLAMINGEN als Franstalligen nog samen willen doen. Dat houdt in dat de Vlaamse meerderheid niet langer vergrendeld wordt, maar dat ze zélf kan beslissen wat ze zich in de toekomst nog laat welgevallen.
Ik weet dat dit de invulling is die De Wever geeft aan het begrip confederalisme en ik weet dat hij voorstelt om dit confederalisme als inzet van de verkiezingen te maken.
Ik weet niet:
- Of hij dat meent (het zou best kunnen dat hij eigenlijk op onafhankelijkheid aanstuurt maar de kiezer niet wil afschrikken (de geheime separatist) - maar het bv. zou ook kunnen dat hij eigenlijk al tevreden zal zijn met een kleine staatshervorming (de nieuwe tsjeef))
- Of binnen zijn eigen partij iedereen wel bereid is om het hard te spelen (bv ongrondwettelijke maatregelen nemen vanuit het Vlaams parlement)
- Of hij echt scenario's heeft uitgedacht voor hoe het moet in 2014. De Wever is een historicus. Hij zal wel vertrouwd zijn met de wijsheid van Napoleon over de illusies van strategie op lange termijn: "On s'engage et puis on voit." In het Vlaams: "we zien wel als het zover is".

Laatst gewijzigd door Helias : 9 januari 2013 om 17:54.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 17:35   #153
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zinloze vraag, Cyrano. De N-VA kan de vervroegde verkiezingen waar Di Rupo op mikt niet voorkomen.
Via educatie misschien. Daar heb je de media voor nodig. Niet klagen dat die tegen u zijn, maar er concreet iets aan doen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 21:58   #154
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Stel u in de plaats van Di Rupo en bedenk een wijze hoe de macht nog 5 jaar kan bestendigd worden en welke strategie hier nodig is. Velen op dit forum zijn overtuigd dat dit niet zal gebeuren want ...., Anderen zijn minder verblind door het succes en blijven afwachtend.

Ik geef jullie hier een manier hoe Di Rupo zijn slag kan thuis halen spijts de opmars van BDW. Dit is geen goede raad aan Elio , die heeft reeds vele raadslieden, maar eerder aan de nationalisten om na te denken.

Eerst bekijken we het het gevaar in 2014 dat voor Di Rupo's doorstart naar Di Rupo II opdoemt. In het slechtste geval wint de N-VA de regionale verkiezingen met een volstrekte meerderheid, minder slecht is als de N-VA wint op Antwerpse wijze n.l. met een blokkade. De Vlaamse 3 tradios blijven vragende partij en kunnen samen niets. De CD&V in het bijzonder kan niet zonder deelname aan de Vlaamse regering. Bij deze situatie vormt de N-VA onmiddellijk een Vlaamse regering, doet een 'Antwerpse vernedering' over en weigert federale samenwerking, etc..

De N-VA zal niet onderhandelen over de federale regering omdat de koning onaanspreekbaar is, omdat de PS mee moet doen en omdat art.35 geweigerd wordt. De 3 verliezende tradios moeten zich weer opofferen voor Di Rupo II. Een echte kamikazeactie. Di Rupo heeft genoeg aan de Spa/PVDA en Groen om een simpele regering te vormen. Maar niets is zeker als hij niet goed scoort in Wallonië. In het beste geval gaat de N-VA niet vooruit en alles blijft bij het oude, maar dat risico kan Di Rupo niet nemen.

Hoe ontwijkt hij dit probleem ? Vervroegde verkiezingen ! Di Rupo heeft begrepen dat gezien de komende financiële moeilijkheden van 2013 en de begroting 2014, de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen en het animo van de 3 vlaamse tradios, zij niet het tij in Vlaanderen kunnen keren. Dus eerst Di Rupo II vormen vooralleer BDW de arena bezet. Vervroegde verkiezingen met de huidige positieve realisaties, voor dat de burger de pijn al voelt. Het Vlaamse verlies nemen zonder dat er met een Vlaamse regering kan gedreigd of gedwongen worden. De 3 tradios binden in een nieuwe regering met Vlaamse minderheid (iets kleiner indien nodig). Extra bonus voor Elio is dat de staatshervorming nog minstens een jaar wordt uitgesteld en een bonus voor de CD&V dat de Arcoduivel nog niet meespeelt.

Hoe speelt Elio dit klaar ? Hij start de polarisatie en demonisering van de N-VA met de kersttoespraak van de koning en doet er nog enkele schepjes boven op. Zijn Franstalige kiezers vinden het prachtig en Elio zal scoren. Allen tegen die ene BDW nu dat hij nog niet te sterk is. Hier koopt Elio 5 jaar. 2018 ? wie dan leeft dan zorgt. De regionale verkiezingen van 2014 worden onbelangrijk want de CD&V en de Spa zijn federaal gebonden. Wanneer komt de klap ? Wat dacht u van de eerstvolgende begrotingscontrole rond begin maart.

Dat jullie mij eens uitleggen waar ik het fout heb en hoe BDW dit senario moet counteren ?
Di rupo moet helemaal niets doen, gewoon de NVA laten besturen. Ze vallen zelf wel door de mand.
Oud 9 januari 2013, 23:37   #155
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Di rupo moet helemaal niets doen, gewoon de NVA laten besturen. Ze vallen zelf wel door de mand.
Dat kan hij (Di Rupo) zich niet permitteren.

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 januari 2013 om 23:37.
Oud 10 januari 2013, 03:05   #156
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er geen congres nodig is om zich daarvan bewust te zijn. Het is geen toeval dat de N-VA nu al haar eerste programmapunt verloochent en een "onderhandeld" confederalisme (op zijn belgisch dus) suggereert.
.
Een politieke partij die dat doet krijgt dat vroeg of laat als een boemerang in haar gezicht terug.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 08:15   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dan zou Di Rupo dus bewust nog meer kiezers in de richting van het NVA duwen. Lijkt me toch eigenaardig.

En wat als traditionele partijen niet zo'n hecht blok vormen als verondersteld? Wat als Vlaanderen de politieke verdeeldheid die het de speelbal maakt van de anderstalige minderheid in dit land kan overwinnen? Zijn de koning en Di Rupo zo zeker dat dat niet kan gebeuren?
Het is een kwestie van prioriteiten. Wacht Di Rupo de verkiezingen van 2014 af dan krijgt hij te maken met Bart De Wever en krijgt hij géén symetrische regeringen op de been. Krijgt hij de verkiezingen vervroegd dan staat hij tegenover een tsjeef die hem geen strobreed in de weg zal leggen.

Dat de ploeg van Di Rupo effectief geen hecht blok vormt laat Di Rupo koud. Hij wéét dat zijn "Vlaamse" coalitiepartners geen andere keuze (denken te)
hebben dan de keuze van le roi te respecteren.

Wat de politieke verdeeldheid betreft die Vlaanderen tot speelbal van de francofonie maakt, verwijt dat de partijen die voor Di Rupo kozen inplaats van voor de N-VA. ZIJ hebben een zoveelste kans gemist om daar een eind aan te maken. En niets wijst erop dat ze van plan zijn om daar verandering in te brengen. Nochtans heeft het Vlaamse kiesvee hen de nodige wapens in handen gegeven om een eind te maken aan de francofone overheersing. Niet "Vlaanderen" maar de Vlaamse kiezer maakte overduidelijk dat hij verandering wil. Vooral verandering in de calimerorol die de traditionele partijen spelen in de belgische politiek, waardoor ze zichzelf tot speelbal maakten, en maken.
Oud 10 januari 2013, 08:19   #158
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ok, en dan het leger vernoemen totdaaraantoe, maar waarom buitenlandbeleid daarbij vernoemen ???

leg in de onderhandeling die zal moeten volgen nog maar eens uit dat het niet zo evident is dat buitenlandbeleid daarbij zit, terwijl het net buitenlandse zaken is wat het gezicht maakt van een natie in de wereld.
Oud 10 januari 2013, 08:19   #159
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Een politieke partij die dat doet krijgt dat vroeg of laat als een boemerang in haar gezicht terug.
Dat klopt.
We zullen hoeveel risico daarop de N-VA bereid is te nemen.
Oud 10 januari 2013, 08:23   #160
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

je zoekt het veel te ver Johan, jij bent met heel lange termijn bezig, te lang voor B politiek ... ttz mochten er indicaties zijn voor wat jij schrijft, is er nog tijd genoeg om te reageren ...

tot dan, moet er dus absoluut geen rekening mee gehouden worden.

vergeet ook niet dat Herman Decroo wekelijks op de koffie zit bij Albert hé, zolang Decroo de steun van de OVLD kan garanderen (men rekent uiteraard ook vast op S-pa en groen) en ACW verdeelt CDNV wel mocht dit noodzakelijk blijken ...
dus zitten PS en Hof sowieso nog lang gebeiteld.

dus DiRupo schoffeert de NVA omdat dit zijn positie versterkt in Wallonie, wat er in Vlaanderen gebeurt is zijn zorg niet, het heeft geen nadelige gevolgen voor hem.

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 januari 2013 om 08:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be