Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2014, 23:34   #101
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Het (sterkste sterk) antropisch principe en afleidingen !

Dat is geen wetenschap slechts een filosofische overschouwing.
( en we weten wat dat waard is )

Het is inderdaad wel zo dat er voldoende redenen zijn om te stellen dat als je één constante maar een klein beetje verandert je ons leven niet zou kunnen hebben.. maar het is helemaal niet onwaarschijnlijk dat andere combinaties van die constanten geen andere andere levensvormen kunnen opleveren noch is er geen bezwaar moest het ij andere constanten gewoonweg onmogelijk zijn wat voort te brengen want dan was er neiamnd om zich daar zijn hoofd over te breken.

Dat principe keert in feite simpelweg oorzaak en gevolg om.
Da's zoiets als zeggen dat we uit het feit dat vissen in water zwemmen dienen af te leiden dat water 'gemaakt' zou zijn voor vissen.
Compleet gaga dus
Vissen zijn er gewoonweg gekomen dank zij de opportuniteit die zich voordeed... niet meer niet minder.

Elke andere redenering is in feite een vorm van creationisme
In feite blijft de kernvraag om heel die zooi onderuit te halen dezelfde: welke creator heeft de nodige 'constanten' bedacht om de creator te maken die de nodige constanten bedacht om de voorwaarden voor ons zijn te creëren?
Oud 21 december 2014, 00:01   #102
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat principe keert in feite simpelweg oorzaak en gevolg om.
Da's zoiets als zeggen dat we uit het feit dat vissen in water zwemmen dienen af te leiden dat water 'gemaakt' zou zijn voor vissen.
Compleet gaga dus
Vissen zijn er gewoonweg gekomen dank zij de opportuniteit die zich voordeed... niet meer niet minder.
Elke andere redenering is in feite een vorm van creationisme
elk geloof is in feite een omkering van oorzaak/gevolg

creationisten zijn zo onzeker in hun bestaan dat ze iemand/iets nodig hebben om hen ter vertellen waarom ze bestaan. dus creëren ze een "god" waarvan ze dan zeggen dat die hen heeft laten bestaan.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 21 december 2014 om 00:02.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2014, 02:31   #103
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Atheïsten, denk ik, zijn de beste "huichelaars" die er bestaan.

Het idee dat hun lagere natuur instinctief superieur blijkt te zijn, is negeren dat de hogere natuur een 'geweten' heeft.

Ach ,zo,wij behoren volgens u tot de lagere natuurlijke klasse...

U klinkt ietwat superieur mijn beste,het zal toch niet zijn dat u zich beter acht als gelovige om hier zo hoog van de toren te blazen...

Voor mij zijn alle mensen gelijk,ongeacht wat ze geloven,voor u blijkbaar echter niet....

Ga maar eens in de geschiedenis kijken hoevéél bloed er is vergoten om die superioriteit aan anderen op te dringen....

Dit alles ten koste van het eigen gelijk...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2014, 15:32   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

ach ja ... geef het nog wat tijd en we zijn eindelijk verlost van die neo-platoonse erfenis
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2014, 16:21   #105
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach ,zo,wij behoren volgens u tot de lagere natuurlijke klasse...

U klinkt ietwat superieur mijn beste,het zal toch niet zijn dat u zich beter acht als gelovige om hier zo hoog van de toren te blazen...

Voor mij zijn alle mensen gelijk,ongeacht wat ze geloven,voor u blijkbaar echter niet....

Ga maar eens in de geschiedenis kijken hoevéél bloed er is vergoten om die superioriteit aan anderen op te dringen....

Dit alles ten koste van het eigen gelijk...
Je hebt inmiddels openlijk jezelf in een val laten trappen !

Ik ben niet superieur noch veel beter dan u...

Superioriteit is voor slachtoffertjes zoals ik die niet weten waarom ze het slachtoffer zijn van de opgelegde standaarden, normen en waarden, impliceert dus dat iedereen geen vrijheid kent om een invulling te geven aan zaken die concepten zijn in de meeste gevallen...

Weet je, ik kan er mij niet veel meer van aantrekken, ik doe wat ik nu doe, ik ga elke dag aanwezig zijn op mijn werk, ik offer volgend jaar mijn recht op 20 dagen verlof, ik verdien iets meer op een jaar en draag dan ook meer af voor degene die er beter van worden...zij winnen duidelijk en volgens welke voorwaarden ?, ik verlies en onder welke verantwoordelijkheden ?

Dikke middelvinger aan de huichelaars, die gewoonweg een zuiver gesloten karakterdenken suggereren, zinloze strategieën waarmee ze zichzelf uiteindelijk als slachtoffer in de eigen voeten schieten omdat ze de schade die ze oplopen, hoe dan ook "genegeerd", volledig aan hunzelf is te wijten !

Wat kwetst nu het meest ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 21 december 2014 om 16:26.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2014, 18:52   #106
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ach ja ... geef het nog wat tijd en we zijn eindelijk verlost van die neo-platoonse erfenis
We kunnen in dat opzicht nog leren van de apen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2014, 19:39   #107
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yordin Bekijk bericht
Eigenlijk is haat nog zacht uitgedrukt, je mag als atheïst in feite niet bestaan.
Eigenlijk altijd wel leuk
er zijn ca 10 000 goden (nu en het verleden).goden waarvan we misschien nooit gehoord hebben, goden die vandaag ronddwalen in de geesten, goden die vroeger ronddwaalden
waarom is iemand die 9999 goden verwerpt geen atheïst? Volgens mij verwerpt die toch ook heel wat goden.

om iets over god te zeggen met je eerst de definitie kennen om te kunnen oordelen of dit wezen al dan niet bestaat, die definitie moet zakelijk, helder, duidelijk, consistent en ondubbelzinnig zijn

er zijn bvb mensen die de term god gewoon als synoniem gebruiken, voor mens of natuur. In die logica bestaat god maar is het logischer om de correcte term te gebruiken (natuur of mens). Ik kan mijn hond god neomen en dan bestaat god ook.
er zijn mensen die zodanig semantisch beginnen te zweven met allerlei holle begrippen, tja zo blijft de term god natuurlijk ook hol

De god uit de bijbel en koran zijn duidelijk gedefinieerd en volgens deze definities kunnen zij niet bestaan hebben. De definitie gaat in tegen zo ongeveer elk denkbare en bestaande wetenschappelijke discipline in elke mogelijke wetenschappelijke richting die we kennen en de definitie is intern nogal inconsistent en tegenstrijdig (om het zwak uit te drukken).
het is ook duidelijk dat de gelovigen dit al 2000j begrepen hebben en dus zijn beginnen interpreteren, vele interpretaties zijn tegenstrijdig en zo heeft men nogal vaak getracht om z'n eigen interpretatie met nogal veel geweld op te leggen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 05:16   #108
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atheïsten, denk ik, zijn de beste "huichelaars" die er bestaan.

Het idee dat hun lagere natuur instinctief superieur blijkt te zijn, is negeren dat de hogere natuur een 'geweten' heeft.
Al ettelijke keren herlezen maar ik snap er nog steeds de ballen van. Geen flauw idee wat hier wordt bedoeld.
Oud 22 december 2014, 05:40   #109
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Al ettelijke keren herlezen maar ik snap er nog steeds de ballen van. Geen flauw idee wat hier wordt bedoeld.
Als je al weet dat je met je 'geweten' een loopje kunt nemen met de waarheid en vervolgens dat niet kunt verkroppen door het op het instinct van de mens te gooien of te beschuldigen (dat instinct), heb je de koe al bij de hoorns gevat !

Een mens dat zijn/haar goddelijkheid niet erkent, is die een atheïst omdat hij/zij niet in zichzelf als god(in) gelooft en aldus zonder god(in) is, doordenkertje dus !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 22 december 2014 om 05:43.
Oud 22 december 2014, 06:03   #110
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je al weet dat je met je 'geweten' een loopje kunt nemen met de waarheid en vervolgens dat niet kunt verkroppen door het op het instinct van de mens te gooien of te beschuldigen (dat instinct), heb je de koe al bij de hoorns gevat !

Een mens dat zijn/haar goddelijkheid niet erkent, is die een atheïst omdat hij/zij niet in zichzelf als god(in) gelooft en aldus zonder god(in) is, doordenkertje dus !
Geweten tussen aanhalingstekens. Eigen goddelijkheid niet erkennen.

Nope, sorry. Dat doordenkertje zal voor mij te hoog gegrepen zijn.
Oud 22 december 2014, 06:13   #111
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Geweten tussen aanhalingstekens. Eigen goddelijkheid niet erkennen.

Nope, sorry. Dat doordenkertje zal voor mij te hoog gegrepen zijn.
en een simplistische kijk hebben is ook te hoog gegrepen voor jou...ofwel begrijp je niets van je eigen leven, is het noodzakelijk dan dat je graag te lijden hebt omdat je niets anders wilt..ofwel denk je gewoon ach, ik lijdt toch omdat ik mezelf de rol van geschapene speel..begrenst zijn aan de hand van je eigen weten dat je jezelf niet kunt veranderen, het ingebakken mentale instinct is een concurrentieel gegeven..en daar kunnen de meeste heel moeilijk mee om !
Oud 22 december 2014, 07:13   #112
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Niet iedereen heeft zo'n extra bocht in zijn hersens.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 07:17   #113
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
het ingebakken mentale instinct is een concurrentieel gegeven..
Zijn er dan nog instincten buiten de mentale? Best dat we de concurrenten kennen, is het niet ?
Oud 22 december 2014, 07:49   #114
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zijn er dan nog instincten buiten de mentale? Best dat we de concurrenten kennen, is het niet ?
En waarom zou je te concureren hebben tegen anderen ? Wat is het nut hier van dan ? Wat is dan de bedoeling van 'leven' of 'overleven' ? Natuurlijke selectie maakt daar in feite geen deel van uit !

In principe ben je jezelf aan het beconcureren want alles wat je onbekend is boezemd de meeste angst in, het is dit proces dat de meeste mensen wel doet leren dat er maar 1 antwoord mogelijk is en tevens een overwinning ten opzichte van verdediging op het verlies van het voorlopige, vergankelijke illusie.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 22 december 2014 om 07:51.
Oud 22 december 2014, 08:52   #115
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
en een simplistische kijk hebben is ook te hoog gegrepen voor jou...ofwel begrijp je niets van je eigen leven, is het noodzakelijk dan dat je graag te lijden hebt omdat je niets anders wilt..ofwel denk je gewoon ach, ik lijdt toch omdat ik mezelf de rol van geschapene speel..begrenst zijn aan de hand van je eigen weten dat je jezelf niet kunt veranderen, het ingebakken mentale instinct is een concurrentieel gegeven..en daar kunnen de meeste heel moeilijk mee om !
Citaat:
En waarom zou je te concureren hebben tegen anderen ? Wat is het nut hier van dan ? Wat is dan de bedoeling van 'leven' of 'overleven' ? Natuurlijke selectie maakt daar in feite geen deel van uit !

In principe ben je jezelf aan het beconcureren want alles wat je onbekend is boezemd de meeste angst in, het is dit proces dat de meeste mensen wel doet leren dat er maar 1 antwoord mogelijk is en tevens een overwinning ten opzichte van verdediging op het verlies van het voorlopige, vergankelijke illusie.
Wat is het?
Waar koop je het?
Maak je het zelf?
Is het legaal?
Wat kost het?
Wat is de fysieke tol (de mentale lijkt héél hoog)
Treed er tolerantie op?
Oud 22 december 2014, 09:08   #116
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het klinkt als een bezopen Hegel...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 13:58   #117
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ben jij wel het Nederlands voldoende machtig ? Mijn vraag was:
Zijn er dan nog instincten buiten de mentale?
Oud 22 december 2014, 14:19   #118
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het klinkt als een bezopen Hegel...
Zeer treffend.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 14:37   #119
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik las net dat kinderen van een jaar of vier er van overtuigd zijn dat alles een doel heeft. Wolken zijn er om het te laten regenen, regen is nodig om planten te laten groeien, bomen bestaan om zuurstof te produceren die dieren en mensen nodig hebben om te leven, scherpe rotsen zijn er omdat dieren zich er aan kunnen krabben, enz. Veel volwassenen geloven nog steeds dat de wereld zo in elkaar zit en dan ligt geloof in een God die dit zo geschapen heeft voor de hand.
Het kan natuurlijk ook zijn dat die kinderen gelijk hebben.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 14:38   #120
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Sommige gelovigen gaan wel ver om hun eigen verzinsels recht en averecht te breien, vraag mij eigenlijk af wat voor breinaalden deze mensen gebruiken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be