Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ben je manager van een bijenhotel
Ja 2 33,33%
Nee 4 66,67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2015, 19:09   #21
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je reageert zoals een (reeds lang overleden) tante van mij reageerde. Ze had achter haar woning een klein tuintje. Er stonden ook enkele struikjes cotoneaster, een struik die tijdens de maanden mei-juni bloeit met kleine witte zeer nectarrijke bloemetjes. Mijn tante geraakte in paniek en vond niet beter dan de struikjes cotoneaster met een insecticide te bespuiten.

Ik heb zowat veertig jaar lang bijen gehad. Samen met een andere collega-imker kweekte ik ook jonge koninginnen. De laatste decennia is de bijenteelt in veel regio's problematisch geworden. De oorzaken zijn divers maar zijn allemaal terug te brengen tot de gevolgen van de menselijke activiteit.
Rond mijn terras heb ik enkel (witte) rozenstruikjes en die hebben geen nectar. Ze mogen zich naar hartelust amuseren met mijn hortensia's aan de andere kant van de tuin.

Laatst gewijzigd door Zeus : 19 februari 2015 om 19:09.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2015, 19:12   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Bijen zijn mierenneukers!
Oud 20 februari 2015, 09:50   #23
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Geen balkon ?
(voor de geperverteerden alhier : ik bedoel dit :
http://forum.politics.be/attachment....1&d=1424362416
niet dit : http://forum.politics.be/showthread.php?t=68404 )
Zelfs geen balkon
Oud 20 februari 2015, 12:25   #24
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Zelfs geen balkon
Toch een vensterbank , bloembak opzetten , naar de gemeente achter bijvriendelijke bloemenzaden en de eerste steek is in aantocht .
Het bijenhotel kan ingeboord worden in de muur ernaast .
Oud 20 februari 2015, 12:28   #25
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Bijen zijn mierenneukers!
Of mieren nuttige vervangers zijn van bijen valt te betwijfelen , ze melken bladluizen , als ze daarmee stoppen en beginnen te bevruchten hebben bladluizen vrij spel , dan valt de schade aan onze oogsten niet te overzien .
Oud 20 februari 2015, 12:35   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn veel velden en wegen en kleine bosjes waar zulke zaken makkelijk zouden kunnen gedaan worden, mochten die boeren niet altijd alles en overal de boel geregeld kapot spuiten.
Oud 20 februari 2015, 13:15   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of hij bedoelt honingbijen, die idd niet agressief zijn zoals wespen en dus veel minder vaak steken. Maar die bijenhotels zijn er natuurlijk ook niet voor honingbijen, wel voor solitaire wilde bijen. En deze bijen steken zelden of nooit aangezien hun angel doorgaans niet sterk genoeg is om door onze huid te geraken.
Ik heb een hommelnest in de tuin. Die steken ook niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 13:18   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb een hommelnest in de tuin. Die steken ook niet.
Jawel hoor! Wanneer er in de zomer volle broedactiviteit is in een hommelnest, dan is het bepaald niet aan te raden om er heel dicht bij te gaan zitten of liggen. Ze kunnen wel degelijk flink prikken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 13:26   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je reageert zoals een (reeds lang overleden) tante van mij reageerde. Ze had achter haar woning een klein tuintje. Er stonden ook enkele struikjes cotoneaster, een struik die tijdens de maanden mei-juni bloeit met kleine witte zeer nectarrijke bloemetjes. Mijn tante geraakte in paniek en vond niet beter dan de struikjes cotoneaster met een insecticide te bespuiten.

Ik heb zowat veertig jaar lang bijen gehad. Samen met een andere collega-imker kweekte ik ook jonge koninginnen. De laatste decennia is de bijenteelt in veel regio's problematisch geworden. De oorzaken zijn divers maar zijn allemaal terug te brengen tot de gevolgen van de menselijke activiteit.
De Varoamijt is er ook niet goed voor natuurlijk.
Oud 20 februari 2015, 13:47   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Varoamijt is er ook niet goed voor natuurlijk.
Inderdaad, dat is één van de elementen die een zware tol heeft geëist. Maar, mits zorgzaam te werk te gaan, kan de varroa redelijk onder controle worden gehouden. Maar ze is bij de Europese bij er nooit helemaal weg te krijgen. Bij de aziatische bij overigens ook niet, maar die heeft, in de loop van de vele duizenden jaren evolutie, een ander soort "poetsgedrag" aangeleerd en valt zelf de varroa-mijt aan. De Europese bij heeft die reflex nog niet.

Een andere fundamentele oorzaak is het teloorgaan van de spontane flora. Sedert de 19e eeuw gebruikt de Europese landbouw kunstmest en in de loop van de 20e eeuw heeft de chemische onkruidbestrijding zijn intrede gedaan. Het resultaat is een sterke verschraling van de spontane natuurlijke begroeiing met stuifmeel- en nectar gevende wilde bloemen. Een bijenvolk dat de winter moet ingaan met een tekort aan stuifmeel heeft het moeilijk om op het einde van de winter de broedaanzet terug op te starten. De kweek van broed gebeurt dan ten koste van het organisme van de jonge werksters, met als gevolg dikwijls het uitbreken van een andere bijenkwaal, de nosema.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 16:55   #31
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Toch een vensterbank , bloembak opzetten , naar de gemeente achter bijvriendelijke bloemenzaden en de eerste steek is in aantocht .
Het bijenhotel kan ingeboord worden in de muur ernaast .
't Is hopeloos ... Ik woon op een gelijkvloers maar dat is zo'n 6 treden boven de begane grond. Om aan mijn vensterbanken te kunnen moet ik op een laddertje klimmen en ik heb hoogtevrees
Oud 20 februari 2015, 16:57   #32
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zijn veel velden en wegen en kleine bosjes waar zulke zaken makkelijk zouden kunnen gedaan worden, mochten die boeren niet altijd alles en overal de boel geregeld kapot spuiten.
Er zijn gemeenten die insectenhotels installeren op de kerkhoven. Ik vind dat een super idee!
Oud 20 februari 2015, 17:16   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
't Is hopeloos ... Ik woon op een gelijkvloers maar dat is zo'n 6 treden boven de begane grond. Om aan mijn vensterbanken te kunnen moet ik op een laddertje klimmen en ik heb hoogtevrees
Oei.
Nu weet ik u wonen: dat huizeke waar de ruiten altijd zo vuil zijn!
Oud 20 februari 2015, 21:53   #34
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Oei.
Nu weet ik u wonen: dat huizeke waar de ruiten altijd zo vuil zijn!
Ruitenwasser!!!
Maar dat is ook een reden om geen bloembakken op de vensterbanken te zetten. Die gasten hebben grote voeten
Oud 21 februari 2015, 09:03   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel hoor! Wanneer er in de zomer volle broedactiviteit is in een hommelnest, dan is het bepaald niet aan te raden om er heel dicht bij te gaan zitten of liggen. Ze kunnen wel degelijk flink prikken.
oei! en ik was er altijd zo gerust in. Dat zijn grote beesten hoor, zou er niet graag door gestoken worden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 12:12   #36
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
oei! en ik was er altijd zo gerust in. Dat zijn grote beesten hoor, zou er niet graag door gestoken worden.

in mijn serre zat er eens een hoornaar, vermoedelijk een koningin want +/- 4cm lijf....toen was ik snel buiten....
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 12:30   #37
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook eens ergens wezen kamperen, daar zaten drie soorten wespen (ook in de wespenvanger). Wij dachten eerst dat we werkers, soldaten en een koningin te pakken hadden ofzo, maar waarschijnlijk waren het toch gewoon echt verschillende soorten. Naast de gewone wespen hadden we grotere met rode poten, en een hele dikke van nog twee keer zo lang als die, maar dan wel weer met zwarte pootjes.
Oud 21 februari 2015, 13:27   #38
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Of mieren nuttige vervangers zijn van bijen valt te betwijfelen , ze melken bladluizen , als ze daarmee stoppen en beginnen te bevruchten hebben bladluizen vrij spel , dan valt de schade aan onze oogsten niet te overzien .
Dat klopt niet, dat is gewoon een voorbeeld van mutualisme. Van dat melken hebben die bladluizen immers weinig last. Het teveel aan suikers in de plantensappen die de bladluizen opzuigen zouden ze sowieso toch vroeg of laat toch moeten uitscheiden. En in ruil voor die honingdauw worden ze door de mieren beschermd tegen hun predatoren zoals lieveheersbeestjes. Zonder die bescherming zouden de bladluizen dus ongetwijfeld slechter af zijn.

Laatst gewijzigd door Edina : 21 februari 2015 om 13:27.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 16:13   #39
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Bovendien zou meer voedsel vooral meer mieren betekenen, in plaats van meer voedsel overgebleven (uitzondering zijn gebieden met veel territoriale soorten die bij een hogere voedseldichtheid geen kleiner gebied gaan claimen en nu al redelijk op elkaar gepakt zitten).

Toch denk ik dat we in de echte wereld eerder moeten denken aan vlinders, wespen (o nee toch?), vliegen, libellen, kolibries, vleermuisjes etc, die nu al wat meer in die richting zitten. Het mierenverhaal is meer een voorbeeld van in wat voor extreme mate soorten zich soms kunnen aanpassen om een leeggevallen plek in te nemen. Als er een niche (rol) beschikbaar is zal vaak de meest geschikte soort deze ook daadwerkelijk gaan vervullen, ook als deze dieren veel inefficiënter te werk gaan dan dieren met dezelfde rol elders. Als ze niet in dezelfde omgeving aanwezig zijn, kunnen ze ook niet concurreren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be