![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
| een heldendaad |
|
12 | 17,39% |
| een (misbegrepen) idealisme |
|
13 | 18,84% |
| een louter strategische blunder |
|
15 | 21,74% |
| een morele fout |
|
12 | 17,39% |
| een criminele praktijk |
|
30 | 43,48% |
| Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1661 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 3 juni 2015 om 15:58. |
|
|
|
|
|
|
#1662 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gerecht en de Loge http://www.vlaamsbelang.org/nieuws/2298 |
|
|
|
|
|
|
#1663 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vlak na Dutroux dacht meer dan 90 procent van de Belgen ongeveer hetzelfde. Er was heel wat mediadesinformatie nodig om de bevolking terug wat geloof te doen krijgen. Mensen willen ook wel geloven in de 'goedheid' van hun leiders. Het omgekeerde is pijnlijk. Ze willen die gewetenslast niet dragen.
Citaat:
Ik ben voorstander van een democratische controle op justitie (rechtstreekse verkiezingen van rechters onafhankelijk van partijpolitiek bv.). Het is toch geen geheim dat in België justitie gepolitiseerd is aan de ene kant en aan de andere kant de belangen van de elite dient in de eerste plaats. In ieder geval dient men iets te doen om de stal uit te mesten. En dat gebeurt niet omwille van de 'scheiding der machten' waarschijnlijk. Men vergeet daarbij echter dat de uiteindelijke macht het volk is of dient te zijn. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 juni 2015 om 16:17. |
|
|
|
|
|
|
#1664 |
|
Banneling
|
In het gedateerde VB-artikel wordt er gesteld dat 6,8% van rechters deel uitmaken van de Loge...
Hoeveel rechters zouden er een katholieke stempel hebben? |
|
|
|
|
|
#1665 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 3 juni 2015 om 17:28. |
||
|
|
|
|
|
#1666 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik geef u een voorbeeld. Een tijd geleden poste ik hier gegevens waaruit blijkt dat het Frans de 18 de taal is op de lijst van meest gesproken talen ter wereld (na het Portugees bijvoorbeeld). Alleen al het vermelden van dit feit werd als een aanval gezien op de 'Francophonie' door verschillende Franstalige forummers (ze denken zich nummer 2 of zo schat ik). IK was de racist omdat ik dat durfde schrijven. Zoiets vermeden kon enkel uit anti-Franse gevoelens geboren worden. enz... Mijn kinderen hebben hun lagere en middelbare school gedaan op een Franse internationale school. Ik weet goed waar dat soort van superioreitsgedachten vandaan komen. Dat mijn dochter ooit vroeg hoeveel doden er dan gevallen waren tijdens de Algerijns Franse oorlog was geen antwoord waardig. Over de Vietnamoorlog leren de Fransen echter alle details. Hun eigen smeerlapperijen daar wil men niets van weten of die worden zelfs als humanitaire acties voorgesteld. Zijn de Fransen daar de grote uitzondering in? Nee. Maar indoctrinatie is een feit in dat onderwijs dat me soms overkomt als één grote lofzang over zichzelf (idem met de Franse officiële internationale radiozender). Verwondert het dan dat zo'n mensen zich niet willen aanpassen als ze naar Vlaanderen komen? Dat ze het opdringen van hun taal zelfs als een gunst durven voorstellen? Dat ze vanuit die superioriteitsgevoelens bijna onbewust geschiedsvervalsing plegen? Vorige week nog de Fransen hun superioriteit ten opzichte van het Creools (de taal van het 'gepeupel') op Haïti zitten horen verkondigen op die radio. Ze zien echt hun eigen racisme gewoon niet in. De 'betere' klassen speken Frans. Évidement. Dat is toch een meer gecultiveerde taal. Dat is toch evident dat men die wil spreken en bla bla bla..krak hetzelfde als in België eigenlijk. Als ze zouden kunnen zouden ze de Haitianen de 'gunst' geven het creools uit te roeien. Ik beschouw die superioriteitsgevoelens als een dwaasheid. Ik heb ook de indruk dat Vlamingen opgevoed worden met iets meer gevoel voor nuancering. Iets meer zelfkritiek. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 juni 2015 om 18:04. |
|
|
|
|
|
|
#1667 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1668 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik veralgemeen wat hoor. Er waren op de Franse school wel een paar leraars die ruimer dachten, die het principe van 'egalité' echt eer aan deden.
|
|
|
|
|
|
#1669 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1670 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb de resultaten van de enquete even bekeken:
Was de collaboratie fout? Neen (eerste 3 opties): 42% Ja (laatste 2 opties): 58% Is dat representatief voor dit forum? |
|
|
|
|
|
#1671 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Genuanceerde antwoorden laat de enquête niet toe. Als men denkt dat zo'n genuanceerde antwoorden noodzakelijkerwijze dienen te komen van mensen die de collaboratie goedkeuren vergist men zich. Mijn familie heeft met de collaboratie niets te maken gehad. De invaderende Duitsers werden er niet al te vriendelijk 'moffen' genoemd. Dat wil niet zeggen dat ik in de simplistische 'witten' tegen 'zwetten', goeden tegen slechten, logica meega. En al zeker niet dat ik probeer manipulatief en beledigend het hedendaags Vlaams nationalisme te linken aan het nazisme.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 juni 2015 om 18:59. |
|
|
|
|
|
#1672 |
|
Banneling
|
De vraag of WOII vermeden had kunnen worden staat er niet bij, net dat wat ook velen trachten te ontkennen waardoor de vragenreeks enkel gaat over het 'achteraf' verhaal. Herinner die Grote Leugen nog, met wie of wat kon je dan collaboreren?
|
|
|
|
|
|
#1673 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1674 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik de eerste drie antwoorden lees zijn dat toch allemaal mensen die menen dat collaboreren in se niet fout was. Edit: ik zou als optie erbij gezet hebben: Het was fout, maar in sommige gevallen begrijpelijk. Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 3 juni 2015 om 19:20. |
|
|
|
|
|
|
#1675 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is zeker geen zwart wit verhaal. Tijdens de repressie zijn er ook dingen gebeurd die onrechtvaardig waren en die zware gevolgen gehad hebben. Misschien daarom dat ontkennen en die bitterheid.
|
|
|
|
|
|
#1676 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1677 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is al meer dan veertig jaar het klassieke excuus : "het waren idealisten", "ze gingen tegen de bolsjewieken vechten", "mijn tante die kaal geschoren is was heus geen moffenhoer, ze vogelde gewoon met Herr Flick om te kunnen overleven", "bompa was een echte goeie vent, dat hij lid was van de zwarte brigade was alleen om brood op de plank te brengen". En na tien minuten discussie zit de eerste al klaar om zijn familiale frustratie boven te halen en tot norm te verheffen : "mijn mama of mijn tante was braaf en is ten onrechte door de straat als collabo-hoer neergezet". "opa was geen misdadiger, hij kon niet anders dan vlamingen die dwangarbeid in duitsland weigerden te gaan arresteren. (for money...) Allemaal helden, die na de oorlog de vlaamse pet opgezet hebben als poging tot legitimatie terwijl historisch onderzoek door o.a. Bruno De Wever glashelder aantoont dat VNV het overgrote deel van zijn aanhang kwijtraakte tijdens hun collaboratie. De vlaamsgezinde ging weg, de zwartzak die de nieuwe orde bewonderde die bleef. |
|
|
|
|
|
|
#1678 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Verder: oorlog en wat erop volgt is een smerige zaak. Beter vermijden en (als het kan) compromissen sluiten. |
|
|
|
|
|
|
#1679 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals Johan juist stelde: er was evenveel collaboratie aan Waalse als langs Vlaamse kant. Echter, alleen de Vlamingen hadden een echte reden om te collaboreren, namelijk van hun vorige bezetter af geraken. Dat die nieuwe ook een smeerlap was, en waarschijnlijk nog een veel ergere, maakt dat collaboreren om die reden wel degelijk een combinatie van wanhoopsdaad en strategische blunder was. Walen hadden die reden niet. Dat er toch evenveel collaboratie aan de twee kanten van de taalgrens was, wil dus zeggen dat het aantal Vlamingen dat daadwerkelijk die keuze gemaakt heeft om van zijn vorige bezetter af te geraken, in de statistische ruis moet zitten, en dat de redenen tot collaboratie aan beide kanten van de taalgrens waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Dat vechten (zoals Stalin) tegen Hitler een heldendaad was, en vechten (zoals Hitler) tegen Stalin een bandietenstreek was, terwijl we kunnen aannemen dat de twee smeerlappen van hetzelfde caliber waren, staaft gewoon mijn stelling dat collaborateurs, die zijn, die met de verliezer hebben meegedaan. Dat praat helemaal niks goed van de smeerlapperijen van Hitler. Dat het Belgische regime na de oorlog van de repressie gebruik gemaakt heeft om Vlamingen de mond te snoeren omwille van hun vermeende link met de collaboratie, staat wel buiten kijf. Dat die oude en versleten koeien daarvoor nog altijd door dat regime en hun aanhangers uit de sloot worden getrokken, begint stilaan belachelijk over te komen. En tenslotte: had Hiter gewonnen, dan hadden collaborateurs nu een standbeeld, en waren we aan 't spuwen op die smeerlappen van de weerstand.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2015 om 20:14. |
|
|
|
|
|
|
#1680 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 juni 2015 om 20:24. |