Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2015, 13:11   #261
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Je hebt recht op je eigen leven en dood.
maar Jij eist inspraak in het recht op leven en dood van anderen
(bomma, bompa, ma,...)

de arts mag volgens jou pas aan pijn bestrijding doen na overleg met mijn nabestaanden. zo werkt het natuurlijk niet en jouw semantiek, gegoochel tussen pijnbestrijding en moord, verandert er niets aan
als ik crepeer vd pijn hoop ik niet dat het ziekenhuis nog wacht tot mijn broer, ma, kleine, madam,... er is om dan te gaan vergaderen of hij mijn pijn mag verlichten

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 december 2015 om 13:14.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 13:53   #262
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
maar Jij eist inspraak in het recht op leven en dood van anderen
(bomma, bompa, ma,...)

de arts mag volgens jou pas aan pijn bestrijding doen na overleg met mijn nabestaanden. zo werkt het natuurlijk niet en jouw semantiek, gegoochel tussen pijnbestrijding en moord, verandert er niets aan
als ik crepeer vd pijn hoop ik niet dat het ziekenhuis nog wacht tot mijn broer, ma, kleine, madam,... er is om dan te gaan vergaderen of hij mijn pijn mag verlichten
Nee, dat eis ik niet, dat heb ik nergens gesteld, kan je ook niet hard maken daar je dit verzint, zeker niet over oma of opa.

De patiënt zèlf dient inspraak te hebben in eigen leven en dood.
Indien de patiënt zelf niet (meer) in staat is zijn/haar wensen kenbaar te maken zijn 't de naasten (kinderen/ouders...), die handelen naar de wensen van degene die niet meer in staat is tot...

Enfin, ik heb dat hier al in't lang en breed tig X herhaald.

Leer lezen en begrijpen wat er staat.

Ik heb nergens gesteld dat de arts pas met PIJNBESTRIJDING mag beginnen na toestemming van patiënt, naasten etc...

Maar wel met iemand 1 dodelijke dosis toedienen.

Ik heb 't hier constant over LEVEN en/of DOOD.

Niet over pijnbestrijding.

Pijnbestrijding is niet gelijk aan 1 dodelijke dosis toedienen; dat is euthanasie, waar patiënt zelf uitdrukkelijk om gevraagd heeft, niet de arts die daar over beslist.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 14:14   #263
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U vertelt twee keer hetzelfde,de pijn bestrijding, verhoogde dosis morfine heeft immers tot gevolg dat het ziekenhuis u kan laten weten wanneer iemand overlijdt, zij bepalen immers hoeveel voor die pijnbestrijding nodig is. Eigenlijk bent u het dan al de hele tijd met dat standpunt eens, maar maakt u tegelijkertijd de kronkel dat dit met u " overlegd" dient te worden, denk dat u het misschien niet zo goed begrepen had?
Nee, ik denk dat u 't niet zo goed begrepen hebt.

Nog even inpikken op je passieve euthanasie, die term bestaat eigenlijk niet eens want elk medisch handelen met de dood tot gevolg is 'actief'.


In de medische wereld spreekt men over palliatieve of terminale sedatie, dat is 't toedienen van medicatie om de pijn te verlichten TIJDENS 't stervensproces, wanneer 't overlijden binnen 1 tot 2 weken verwacht wordt. Er wordt niet, nooit 1 dodelijke dosis toegediend, maar, zoals ik hier al 100 X gesteld heb, net zoveel als nodig, geleidelijk verhoogd indien nodig, dit verlicht dit niet enkel de pijn, maar vervroegd - uiteraard - ook 't overlijden.

In dat stadium is de familie op de hoogte, of zou moeten op de hoogte zijn.

DAT is mijn punt. Dat artsen of ziekenhuizen niet op eigen houtje dit soort beslissingen nemen zonder de naasten - voor zover er nog naasten zijn - op de hoogte te brengen.

Uiteraard weten de meeste mensen wat er gebeurt op 'n palliatieve afdeling voordat ze er heen gaan of hun familie of naasten er heen gaat. Meestal heeft hun huisarts hen reeds op de hoogte gebracht.

Als 't er zo aan toe zou gaan zoals u beschrijft in uw eerste bijdrage in deze draad, dan is 't maar triest gesteld met de gezondheidszorg in België/Vlaanderen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 15:07   #264
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Nee, dat eis ik niet, dat heb ik nergens gesteld, kan je ook niet hard maken daar je dit verzint, zeker niet over oma of opa..
Dat stel je al heel de tijd

Citaat:
Zij dienen met mij/ons/patiënt/nabestaanden te overleggen wat hun werkwijze zal zijn,
Jij wil inspraak in het leven van anderen, dat recht heb je niet.

jij hebt niet het recht om mee te beslissen wat er met je familieleden gebeurt als zij op sterven liggen.
die beslissingsmacht ligt exclusief bij ziekenhuis en arts

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 december 2015 om 15:08.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 15:28   #265
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dat stel je al heel de tijd


Jij wil inspraak in het leven van anderen, dat recht heb je niet.

jij hebt niet het recht om mee te beslissen wat er met je familieleden gebeurt als zij op sterven liggen.
die beslissingsmacht ligt exclusief bij ziekenhuis en arts
Met mij als 't om MIJN leven gaat.
Lieve help, echt waar, hoe oud zijt gij dat overal uitleg of tekeningetjes bij moeten?

Nog 1 keer, als 't om MIJN leven gaat dient de arts MIJ in te lichten over ALLES, ELKE medische (be)handeling die hij verricht.

Dat laatste; dat gelooft gij toch zelf niet zeker?

Als mijn moeder in 't ziekenhuis ligt, zelfs terminaal is en 'n arts beslist om er maar op eigen houtje 'n eind aan te maken, om dat bed vrij te maken, zonder haar kinderen in te lichten wat hij van plan is, zo van, "kom maar snel afscheid nemen want ze krijgt nog maar 'n uurke en dan is ze doodgespoten".

Nog niet misschien.

Ik heb mensen genoeg gekend die terminale ziektes hadden en euthanasie gevraagd & gekregen hebben, op palliatieve lagen of overleden in 'n ziekenhuis.

Géén enkele werd zomaar naar goeddunken van arts of ziekenhuis meteen bij aaankomst doodgespoten, ook al waren ze terminaal en had 't stervensproces reeds ingezet, geen enkele, behalve degene die euthanasie gevraagd had en dan krijg je 'n cocktail die je moet opdrinken, want zelfs dat doet de arts niet zelf. De cocktail maken wel voordat je daar ook alweer over loopt te emmeren omdat je 't niet begrijpt.

Maar de anderen/terminaal zieken/stervenden (voordat je weer wat anders gaat verzinnen) kregen wel pijnbestrijding. Geleidelijke dosissenn zodat ze niet hoefden te lijden.

PS; ''overleggen met de nabestaanden wat hun werkwijze zal zijn" is niet gelijk aan inspraak hebben over iemands dood, maar wel willen weten wat de arts/ziekenhuis precies doet of gaat doen. Daar heb je zeker weten �*lle recht op.

Soit, ik heb ''t gevoel tegen 'n kind bezig te zijn, 'n balorig kind dat niks wil begrijpen en moedwillig dingen verdraait, dwars wil liggen enkel om 't dwarsliggen.

Ik ben je kinderoppas of mammie niet. Bekijk 't maar.

Laatst gewijzigd door SDX : 27 december 2015 om 15:52.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 15:56   #266
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Met mij als 't om MIJN leven gaat.
Lieve help, echt waar, hoe oud zijt gij dat overal uitleg of tekeningetjes bij moeten?
gij sprak over nabestaanden waar mee overlegd moet of dient worden, niet ik.
ge gebruikt zelfs 'ons', of spreekt ge over uw eigen altijd in het koninklijk meervoud?

zolang gij niet in coma ligt zal de arts ALTIJD met u overleggen, da's zo evident dat ge daar geen woorden moet aan vuil maken.

we hebben het hier over de inspraak van familieleden, nabestaanden,... in hoever moeten artsen en ziekenhuizen hen in de medische besluitvorming betrekken.
volgens mij hebben familieleden geen recht van spreken en jij eist inspraak/overleg/...

nu zijt gij diegene die een tekeningetje nodig heeft
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 15:58   #267
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
die beslissingsmacht ligt exclusief bij ziekenhuis en arts
Die beslissing ligt exclusief bij de patiënt zelf.

De macht over leven en dood hebben artsen en ziekenhuizen misschien wel, indien die misbruikt wordt kom je er rap achter hoe lang ze hun ambt nog mogen uitvoeren.

Blatende schapen die hun leven in andermans handen leggen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 16:19   #268
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Die beslissing ligt exclusief bij de patiënt zelf.
we zijn het dus eens dat familie geen klote te zegge heeft, da's al iets

dus nabestaanden, ons,... hebben geen recht op overleg zoal jij eerder eiste
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 16:20   #269
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
volgens mij
Juist ja.

Volgens u.

Volgens mij, en dat probeer ik u hier al heel de tijd aan 't verstand te brengen, heeft de patient/naasten/familie/wij/kinderen/ouders RECHT op informatie over wat artsen of ziekenhuizen met hun familielid DOEN. Géén inspraak in medische beslissingen, maar wel WETEN welke medische beslissingen genomen worden of gaan worden.

En als die medische beslissing inhoudt; "We gaan uw moeder/vader/kind binnen 't uur doodspuiten", heb ik als dochter/moeder wel degelijk recht om te zeggen dat zij helemaal niemand binnen 't uur gaan doodspuiten of ik beweeg hemel en aarde om u uit uw ambt te laten zetten, klaag u aan bij de orde der geneesheren etc etc...Als ik weet dat mijn moeder/vader/kind nooit gevraagd heeft om doodgespoten te worden en ze er zelf niet meer over kunnen beslissen. Enkel pijnbestrijding!

Maar ik weet dat dit niet gebeurt, enkel in uw fantasie.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 20:05   #270
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

ambras in de euthanasie-klas

Koren op de molen van de masochisten die iedereen en alles zo lang en pijnlijk mogelijk willen laten leven.

Ze moesten zelfdodingspillen gewoon in de supermarkt verkopen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2017, 11:48   #271
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Euthanasie en palliatieve zorg vaak hand in hand

Citaat:
In zes op de tien overlijdens door euthanasie is een *palliatieve zorgverlener betrokken bij de besluitvorming en/of de uitvoering van euthanasie.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be