Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2016, 11:37   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard ‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.’

‘Fight for it’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283726

titel: Gekende informaticus met terminale kanker: ‘Stel me al je vragen’



Citaat:
Pieter Hintjens (53) is een gekende softwareontwikkelaar die de wereld afreisde om speeches te geven over de wondere wereld van bits en bytes. Nu hij echter in het laatste stadium van een terminale kanker is beland, wil de informaticus graag uitleggen hoe hij zijn levenseinde ziet. Na zijn virale blogpost ‘A Protocol for Dying’, hield hij gisteren een ‘Ask Me Anything’ op het sociale netwerk Reddit.

‘Het is tijd voor mijn laatste artikel’, stak Hintjens van wal in zijn laatste blogpost . ‘Vermoedelijk zal ik nog een tijdje verder kunnen schrijven, maar er is een tijd voor alles en hierna wil ik mij enkel nog focussen op mijn eigen comfort in mijn bed, op het schema van de pijnstillers en de mensen rondom mij.’

‘Valse hoop is geen medicijn’

Dat het niet gemakkelijk is om met een terminale patiënt om te gaan, weet Hintjens dan ook als geen ander te verwoorden. ‘Zeg niet tegen een stervende persoon dat hij hoop moet hebben of dat hij moet vechten. Ga ervan uit dat hij al zo hard vecht als hij kan. En als dat niet het geval is, is dat volledig zijn eigen keuze’, luidt één van zijn tips.

‘Als mensen zeggen “Je kan dit overwinnen! Je weet maar nooit!”, drukken ze hun eigen hoop uit. Maar valse hoop is geen medicijn. Een chemotherapie of een pijnstiller, dat zijn medicijnen’, benadrukt Pieter.

‘Who needs a Bucket List when you have love?’

Na het posten van zijn blogpost, die door verschillende internationale media werd opgepikt, organiseerde Hintjens gisteren een ‘Vraag me alles ’ op het sociale netwerk Reddit. Veel lezers hadden persoonlijke vragen voor Hintjens.

Een lezer vroeg of hij nog een Bucket List heeft, een lijst met dingen die hij zeker wil doen voor hij zal sterven. Hintjes antwoordde: ‘Ik heb al veel gedaan in mijn leven. Het is echt fantastisch om thuis te zijn, bij mijn kinderen. Who needs a Bucket List when you have love? (Wie heeft een bucket list nodig als je liefde hebt?)’

‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens’

Diezelfde lezer vroeg zich ook af of hij ergens spijt van heeft. ‘Ik kan niet onmiddellijk aan iets denken. We doen allemaal ons best, toch? Zelfs als het er niet op lijkt, probeert elk individu het beste van zichzelf te geven. Zo zie ik het. Spijt is dan een overbodige emotie.

Lezers uit de Verenigde Staten waren benieuwd hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de VS dezelfde euthanasiewetten kunnen krijgen als in ons land. ‘Fight for it’, antwoordde Hintjens. ‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 mei 2016 om 11:38.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 15:24   #2
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Voor iemand die steeds zijn best heeft gedaan en het einde nabij is betekent een "bucket list" idd niet meer dan een zoveelste waardeloze egoistische uitdrukking meestal afkomstog van zielige (angstige) narcisistische typetjes.

Een geplande dood moet idd kunnen, bij ongezien lijden en/of wanneer de beschikbare medicijnen/geneeskunde tegen eigen waarden indruist. Aan de andere kant, een gezond mens hoeft zich niet met een geplande dood te bezigen, IMHO.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 17:40   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
‘Fight for it’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283726

titel: Gekende informaticus met terminale kanker: ‘Stel me al je vragen’
Ik blijf de mening toegedaan dat de modale burger helemaal geen rechten heeft....men laat hem graag in de waan dat dit zo is maar in de praktijk heeft Jan Modaal alleen maar plichten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 17:47   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Aanzet tot discussie, vroeg ik me af.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 18:01   #5
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.
Ook voor een gevangene?
Een paar jaar geleden was er hier een discussie over een levenslang veroordeelde die niet verder wou leven en euthanasie vroeg.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 18:07   #6
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
‘Fight for it’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283726

titel: Gekende informaticus met terminale kanker: ‘Stel me al je vragen’
Dat is flauwe kul. Als euthanasie een recht is, wie heeft dan de plicht?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 18:37   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is flauwe kul. Als euthanasie een recht is, wie heeft dan de plicht?
Wie zegt dat iemand de plicht heeft?

Laatst gewijzigd door Bobke : 11 mei 2016 om 18:38.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 18:46   #8
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wie zegt dat iemand de plicht heeft?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 20:14   #9
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wie zegt dat iemand de plicht heeft?
Als iemand een recht heeft, dan is er toch iemand die een plicht heeft. Dat is de keerzijde van de medaille. Wat hebt ge aan een recht als het niet afdwingbaar is bij iemand anders?
Ik dacht toch dat iedereen dit wist ... Maar blijkbaar vergis ik me.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 20:31   #10
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als iemand een recht heeft, dan is er toch iemand die een plicht heeft. Dat is de keerzijde van de medaille. Wat hebt ge aan een recht als het niet afdwingbaar is bij iemand anders?
Ik dacht toch dat iedereen dit wist ... Maar blijkbaar vergis ik me.
Het is niet omdat ik recht heb op een advocaat, leraar, arts, loodgieter, ... dat je iemand kunt verplichten om advocaat, leraar, arts of loodgieter te worden.

niemand heeft een plicht, je hebt enkel een arts nodig die je wens inwilligt
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 20:45   #11
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als iemand een recht heeft, dan is er toch iemand die een plicht heeft. Dat is de keerzijde van de medaille. Wat hebt ge aan een recht als het niet afdwingbaar is bij iemand anders?
Ik dacht toch dat iedereen dit wist ... Maar blijkbaar vergis ik me.
De uitoefening van een aan u toegekend recht hoeft niet opgelegd te worden aan een nominatief aangeduide derde.
U hebt het recht om straks een brood te gaan kopen. Welke bakker zou u dat weigeren?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 20:53   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als iemand een recht heeft, dan is er toch iemand die een plicht heeft. Dat is de keerzijde van de medaille. Wat hebt ge aan een recht als het niet afdwingbaar is bij iemand anders?
Ik dacht toch dat iedereen dit wist ... Maar blijkbaar vergis ik me.
Inderdaad, ge vergist u, ik weet dat niet.
Omdat ge recht hebt op een advokaat is iedere advokaat nog niet verplicht u te verdedigen.
Maar uw dokter heeft wel de plicht te zorgen dat ge geen pijn hebt.
Waar stopt dat volgens u?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 21:16   #13
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, ge vergist u, ik weet dat niet.
Omdat ge recht hebt op een advokaat is iedere advokaat nog niet verplicht u te verdedigen.
Maar uw dokter heeft wel de plicht te zorgen dat ge geen pijn hebt.
Waar stopt dat volgens u?
Eigenlijk niet. Een arts mag altijd behandeling weigeren, m.u.v. dringende, levensbedreigende situaties. (of indien de ziekenhuisovereenkomst stipuleert dat je als arts geen patiënten mag weigeren, maar dat is een plicht van een andere aard).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 21:28   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Een arts mag altijd behandeling weigeren, m.u.v. dringende, levensbedreigende situaties. (of indien de ziekenhuisovereenkomst stipuleert dat je als arts geen patiënten mag weigeren, maar dat is een plicht van een andere aard).
Ik denk niet dat een arts hulp mag weigeren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 21:44   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als iemand een recht heeft, dan is er toch iemand die een plicht heeft.
Hoe kom je daar bij?

Citaat:
Wat hebt ge aan een recht als het niet afdwingbaar is bij iemand anders?
Ik dacht toch dat iedereen dit wist ...
Als je een recht hebt, volstaat het dat een ander jou passief toestaat om het uit te oefenen.
Meer moet dat niet zijn.

Citaat:
Maar blijkbaar vergis ik me.
Niet aantrekken.
Dat gebeurt de beste.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 21:49   #16
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk niet dat een arts hulp mag weigeren.
Art. 28 Code Geneeskundige plichtenleer: Behalve in geval van hoogdringendheid of wanneer hij in zijn menslievende plichten tekort zou schieten, staat het de arts steeds vrij om persoonlijke of beroepsredenen de behandeling van een zieke te weigeren.

Een arts moet dat ook niet motiveren naar de patiënt toe. Hij mag ook een lopende behandeling stopzetten, op voorwaarde dat er continuïteit wordt voorzien door de opvolgende arts.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 22:31   #17
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.546
Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ook voor een gevangene?
Een paar jaar geleden was er hier een discussie over een levenslang veroordeelde die niet verder wou leven en euthanasie vroeg.

ja interessant zeg:

levenslang veroordeelt zijn en euthanasie aanvragen.

ach die man kan gewoon zelfmoord plegen denkt iedereen.

maar voor zelfmoord moet je echt sterk zijn, en je zelfhaat PV Vectoren en alle suicide parameters moeten echt de maximale waarden bereikt hebben. Ik weet hier alles over denk ik vaak en kan gewoon niet dood gaan.

als je leven verder al zinloos is, voltooid, voorbij alles, dan moet de maatschappij jou het recht geven om je zelfmoordpil op een nette manier te kopen in de supermarkt of apotheek om een einde te maken aan je eigen lijdensweg en de smaak van de dood echt te proeven.

Leven is een lijdensweg als je niet lang en niet blank bent, en mislukt, waardeloos, overal gediscrimineerd en depressief suicidaal elke week.

als je iedereen gewoon al bij de geboorte een zelfmoordpil zou geven als halsketting of polsbandje, dan is het maar de vraag hoeveel procent het echt zal innemen om via zelfmoord dood te gaan.


eenzaamheid is echt een onoverwinnelijke suicide parameter.
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 22:54   #18
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard ‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.’

Dat wat als 'de dood' wordt aanzien zou wel eens heel anders kunnen uitdraaien, dan we (in het westen) als een 'niets' aanzien.

Bron: Het Tibetaanse boek van Leven en Sterven

Eerste fase:

"De ervaring van de eerste bardo, de chikhai bardo, onmiddelijk na de dood, wordt beschreven als helder licht, de ervaring van de oorspronkelijke staat die nooit geboren is en nooit dood gaat. “De grond realiteit van alles is open, leeg en naakt als het luchtruim. Lichtgevende leegte zonder centrum of omtrek ... verschijnt (Sogyal 259). Deze toestand komt als een totale en onverwachte verassing voor de meeste mensen, die in een zwijm door haar licht gaan, onbewust dat het heldere licht hun eigen meest innerlijke essentie en de Grond van hun Wezen is, en dat het niets bevat dat zou kunnen veroorzaken dat het sterft."

Tweede fase:

"Als we het primaire of secundaire heldere licht van ons eigen bewustzijn in de eerste bardo niet herkennen, zakken we af naar de tweede bardo, de chonyid bardo, die minder abstract is."

Derde fase:

"De ervaring van de dood betekent voor de meeste mensen tijdens de eerste twee bardo’s een toestand van vergetelheid, en een wakker worden wanneer “lucht en aarde zich scheiden” en al onze gewoonte neigingen geactiveerd en weer wakker worden. We zijn nu in de volle complexiteit van verschijnselen en ontmoeten een veelvoud van echt lijkende vormen en gebeurtenissen. De derde bardo overbrugt de tijd tussen het opnieuw wakker worden van zelfbewustzijn en het ingaan in de baarmoeder van het volgend leven. Het ontstaat door ons falen de twee eerdere bardo’s te herkennen als de werkelijke essentie van bewustzijn. Deze derde en langste bardo wordt de sipa bardo genoemd, de bardo van worden en bestaan – het bestaan van een mentaal of bardo lichaam en het innerlijke bestaan van bewustzijn."

http://www.katinkahesselink.net/boeddha/dodenboek.html

Voor wat het waard is.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 00:03   #19
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Het is niet omdat ik recht heb op een advocaat, leraar, arts, loodgieter, ... dat je iemand kunt verplichten om advocaat, leraar, arts of loodgieter te worden.
Euh ??? Recht op advocaat bestaat. Staat in de wet. Overheid heeft dus de plicht hierin te voorzien.

Recht op loodgieter. Bestaat niet. Enkel in uw verbeelding.

Recht op gezondheidszorg bestaat, staat in de wet. Overheid heeft de plicht ervoor te zorgen.

Dit is elementaire informatie! Hoe komt dat gij dit niet weet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

niemand heeft een plicht, je hebt enkel een arts nodig die je wens inwilligt
Kunt ge niet eerst googlen voor ge onzin verkoopt?

Elk recht zorgt voor een plicht. Wat is daar nu zo moeilijk aan om te begrijpen?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2016 om 00:18.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 00:07   #20
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
De uitoefening van een aan u toegekend recht hoeft niet opgelegd te worden aan een nominatief aangeduide derde.
Wollige pseudo intellectuele CVP taal, daar heb ik een hekel aan. Ofwel schrijft ge Nederlands, ofwel niets. Chinees mag ook, dat begrijp ik ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
U hebt het recht om straks een brood te gaan kopen. Welke bakker zou u dat weigeren?
Ik heb geen recht om een brood te kopen, waar haalt u dat?
U hebt een levendige verbeelding!

Evenwel, indien ik geld betaal aan een bakker, DAN heb ik het recht op een brood , en de bakker heeft de plicht om het mij te leveren.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be