Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel maak je op per maand?
<1000€ 13 32,50%
<1500€ 4 10,00%
<2000€ 4 10,00%
<2500€ 3 7,50%
<3000€ 2 5,00%
<3500€ 1 2,50%
<4000€ 2 5,00%
<4500€ 2 5,00%
<5000€ 0 0%
<5500€ 0 0%
<6000€ 1 2,50%
<6500€ 1 2,50%
<7000€ 0 0%
<7500€ 1 2,50%
<8000€ 0 0%
<8500€ 0 0%
<9000€ 0 0%
<9500€ 0 0%
<10000€ 2 5,00%
>10000€ 4 10,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2017, 23:32   #201
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat moet dan toch bijzonder onderwijs zijn.

Maar ja het autosalon en dreamcars hebben een record gebroken in aantal bezoekers en verkopen.

Het is dus zoals ik gezegd had.
Meningen die niet kloppen tellen niet.

Tijd om over te lopen naar het licht Jan.
Sowieso is een auto niet meer wat hij ooit is geweest. Ik herinner me de tijd dat we een Golf GTI konden testen....op de openbaren weg. Ik vraag me af wat je nu nog kan doen met een auto van 300 pk behalve van de ene naar de ander file tuffen.

En onder ons gezegd....de duurste en meest blinkende karren zie je tegenwoordig staan in woonwagenkampen.
Iedere zigeuner rijdt met een topmodel van mercedes

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 januari 2017 om 23:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 23:36   #202
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat moet dan toch bijzonder onderwijs zijn.

Maar ja het autosalon en dreamcars hebben een record gebroken in aantal bezoekers en verkopen.

Het is dus zoals ik gezegd had.
Meningen die niet kloppen tellen niet.

Tijd om over te lopen naar het licht Jan.
Ja vooral elektrische auto's ...hybride en cng modellen zitten in de lift. allemaal weinig vandoen met status.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 23:41   #203
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Forbes bevestigt dat de verkoop van luxury (premium) cars de laatste jaren in de lift zat en dat 2015 een recordjaar was

Citaat:
Luxury vehicle sales are expected to slow after a record-breaking 2015, say analysts ahead of Monday’s September sales reports.

“We knew all year that the comparisons would be difficult against last year’s record-breaker,” said Michelle Krebs, senior analyst at Autotrader. “At the moment, it’s too close to call as to whether 2016 will beat 2015’s record, but it is becoming more doubtful.”

For the past 10 years, sales for premium brands have grown faster than non-premium carmakers and SUVs have sold faster than cars. Though that trend is expected to continue, the market for new luxury cars and SUVs is beginning to cool after showing signs of tapering toward the end of 2015.
http://www.forbes.com/sites/jaclyntr.../#6ad2c52c38bb

This is in the US

Hier heb je de verkoop 2016 luxury cars worldwide voor de eerste helft van het jaar 2016. Ik ben geïnteresseerd omdat ik wel eens speculeer met aandelen BMW en DaimlerBenz.
https://www.statista.com/statistics/...ales-by-brand/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  luxury cars sales 2017.PNG‎
Bekeken: 43
Grootte:  48,5 KB
ID: 105326  


Laatst gewijzigd door eno2 : 22 januari 2017 om 23:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 23:50   #204
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat moet dan toch bijzonder onderwijs zijn.

Maar ja het autosalon en dreamcars hebben een record gebroken in aantal bezoekers en verkopen.

Het is dus zoals ik gezegd had.
Meningen die niet kloppen tellen niet.

Tijd om over te lopen naar het licht Jan.
Welk licht ? Dat je tegenwoordig met de auto nog amper 45 per uur gemiddeld kan ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 23:51   #205
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Welk licht ? Dat je tegenwoordig met de auto nog amper 45 per uur gemiddeld kan ?
zie #203 hierboven
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 23:53   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat moet dan toch bijzonder onderwijs zijn.

Maar ja het autosalon en dreamcars hebben een record gebroken in aantal bezoekers en verkopen.

Het is dus zoals ik gezegd had.
Meningen die niet kloppen tellen niet.

Tijd om over te lopen naar het licht Jan.
Wat klopt er dan wel niet? Ik heb niet ontkend dat voor een aantal mensen de auto nog steeds een statussymbool is. Net zomin ik ontkende dat mensen auto's kopen omwille van utilitaire redenen.

Dus, wat klopt er eigenlijk niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:01   #207
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat klopt er dan wel niet? Ik heb niet ontkend dat voor een aantal mensen de auto nog steeds een statussymbool is. Net zomin ik ontkende dat mensen auto's kopen omwille van utilitaire redenen.

Dus, wat klopt er eigenlijk niet?
Ga jij je beweringen eens overlopen of moet ik het doen?
Ik meen me te herinneren dat je zei dat de jongeren zich afkeren van de auto als statussymbool, waarop ik zei dat jongeren door de band nog niet de middelen daarvoor hebben.

Feit is dat de verkoop van luxury cars in 2015 een record neerzette na tien jaar stijging. . Zie #203

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 januari 2017 om 00:04.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:05   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ga jij je beweringen eens overlopen of moet ik het doen?
Ik meen me te herinneren dat je zei dat de jongeren zich afkeren van de auto als statussymbool, waarop ik zei dat jongeren door de band nog niet de middelen daarvoor hebben.

Feit is dat de verkoop van luxury cars in 2015 een record neerzette na tien jaar stijging. . Zie #203
Ik meen me te herinneren dat ik naar een Duitse studie verwees. En, trouwens, zijn jongeren de enigen die auto's kopen? Kortom, heb ik met mijn verwijzing naar jongere collega's een conclusie getrokken over iedereens koopgedrag?

Ik dacht het niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:25   #209
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat ik naar een Duitse studie verwees. En, trouwens, zijn jongeren de enigen die auto's kopen? Kortom, heb ik met mijn verwijzing naar jongere collega's een conclusie getrokken over iedereens koopgedrag?

Ik dacht het niet.
Feit is dat de luxury car verkoop records neerzet. Dat is wel nefast voor jouw poging de rol van de auto als statussymbool te relativeren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 januari 2017 om 00:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:28   #210
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ga jij je beweringen eens overlopen of moet ik het doen?
Ik meen me te herinneren dat je zei dat de jongeren zich afkeren van de auto als statussymbool, waarop ik zei dat jongeren door de band nog niet de middelen daarvoor hebben.

Feit is dat de verkoop van luxury cars in 2015 een record neerzette na tien jaar stijging. . Zie #203
Je kan toch niet ontkennen dat de status van een auto verminderd is. Volgens mij juist door het feit dat een auto tegenwoordig voor de meeste mensen een pak toegankelijker is dan voorheen.

Dat is ook met veel andere dingen zo. Toen ik jong was kon je uitpakken met een reis naar de canarische eilanden.....Nu heeft niemand nog interesse in je reis ook al ben je net terug van Japan.

Alles is meer gewoon geworden in onze consumptie maatschappij.....ook een dure auto.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:32   #211
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Armoede en werkloosheid zijn de redenen.
Ze kunnen geen auto kopen want ze krijgen geen krediet omdat ze geen werk hebben.

En dat pardoneren ze met het excuus dat ze geen willen.

Politiek van werkloze strandjanetten.
Marginalen dus.
En toch. Voor wat het waard is..
15jaar lang had ik geen eigen wagen, wel een rijbewijs en de laatste tien jaar een job met wagen (maar geen keuze qua wagen). Mijn privé-verplaatsingen deed ik steevast met het openbaar vervoer of de fiets. Enkele jaren geleden besloot ik een wagen te kopen omdat ik het gesukkel met/van de NMBS kotsbeu was. Geen blingbling-auto, wel één die voldeed aan onze eisen.
Diamanten zeggen mijn vriendin niets en ook met goud en zilver moet ik niet afkomen. Een horloge is voor velen een statussymbool en ik draag dat al pakweg 20j niet meer. Ook gadgets interesseren ons geen fuck. Als we uit eten gaan, zijn we vaak het enige koppel zonder smartphone aan tafel. Onzen tv is nog zo nen dikke uit de jaren stillekes.. Kleding? Als er maar geen 'merk' zichtbaar is. En ik kan zo nog wel even doorgaan.

Eigenlijk zijn wij alles behalve bezig met status, het boeit mij gewoon niet en misschien is dat mijn euhm.. statussymbool. Zijn wij marginaal..? Wellicht.. thans verdienden wij een jaar geleden nog elk meer dan gemiddeld. Uiterlijk vertoon is gewoon niet aan ons besteed, omdat we beiden erg goed beseffen dat blingbling niet gelukkiger maakt. Ik sta er wel op kwaliteit te kopen, maar status is nep. Het enige wat je ooit meeneemt, is je bewustzijn. Dat waarmee je kwam. En laat dat maar rijk gevuld zijn.

Maar kijk, ieder moet maar voor zich uitmaken wat hij/zij belangrijk acht en ik begrijp, maar vind het niet erg, dat ik uit de toon val als ik hier en daar eens rond me kijk.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 23 januari 2017 om 00:33.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:34   #212
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Feit is dat de luxury car verkoop records neerzet. Dat is wel nefast voor jouw poging de rol van de auto als statussymbool te relativeren.
Het is maar hoe je het bekijkt. Jouw statistieken bewijzen dat meer en meer mensen zich een Mercedes kunnen kopen. Volgens mij brengt dit juist mee dat de status rond die Mercedes een pak minder is dan pakweg 40 jaar geleden.

Ik vergelijk het nogmaals met reizen.....vroeger kon je uitpakken met een reisje naar het Gardameer nu interesseert dat niemand meer.

50 jaar geleden was een televisie of een wasmachine ook een statussymbool......nu heeft iedereen een tv en wasmachine....en dus foetsie met de status

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 januari 2017 om 00:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 00:54   #213
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt. Jouw statistieken bewijzen dat meer en meer mensen zich een Mercedes kunnen kopen. Volgens mij brengt dit juist mee dat de status rond die Mercedes een pak minder is dan pakweg 40 jaar geleden.

Ik vergelijk het nogmaals met reizen.....vroeger kon je uitpakken met een reisje naar het Gardameer nu interesseert dat niemand meer.

50 jaar geleden was een televisie of een wasmachine ook een statussymbool......nu heeft iedereen een tv en wasmachine....en dus foetsie met de status
Luxury cars zijn bovenste status in de autobranche.

Er gaat niets meer boven.

Er zijn er steeds meer die zich die topstatus kunnen veroorloven vanwege de toenemende ongelijkheid.


Dat betekent niet dat de status op zich vermindert. Het gaat nog steeds om een toplaag.

Je moet niet doen alsof het om een banalisering gaat, dat is het niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 01:03   #214
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
status is nep..
Even verschil maken tussen status en statussymbolen:

Status is maar al te reëel. Er is niet voor niets zoiets als een echte sociale ladder.

Statussymbolen zijn nep voor wie het zich eigenlijk niet kan veroorloven, zich er pijn moet voor doen, alleen om zich uit te geven voor meer dan hij is.


Voor iemand met echt hoge status zijn ze van normaal gebruik. Hoewel hij kan kiezen voor bescheidenheid ook natuurlijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 januari 2017 om 01:16.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 01:14   #215
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Ik weet wel dat er een rangorde is in de samenleving, maar 't was niet dat waarop ik doelde.

Trouwens.. zolang je 'status' erkent.. hou je establishment in stand.. niet..? Je verslaat dat heus niet door hier en daar wat te boycotten. Al helemaal niet als je er alleen voor staat. Dus ergens vind ik niet dat ik geheel ongelijk heb.. 't is alleen niet nep, ik vind het nep..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 01:25   #216
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Ik weet wel dat er een rangorde is in de samenleving, maar 't was niet dat waarop ik doelde.

Trouwens.. zolang je 'status' erkent.. hou je establishment in stand.. niet..? Je verslaat dat heus niet door hier en daar wat te boycotten. Al helemaal niet als je er alleen voor staat. Dus ergens vind ik niet dat ik geheel ongelijk heb.. 't is alleen niet nep, ik vind het nep..
Wars zijn van statussymbolen vind ik helemaal en dik OK.

Ik ben niet meer zo bitsig meer op het establishment, nu ik het zo'n 23 jaar een goede hak heb kunnen zetten dat het dik verdiend heeft in mijn ogen ... Toch ben ik milder geworden....

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 januari 2017 om 01:28.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 01:53   #217
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Luxury cars zijn bovenste status in de autobranche.

Er gaat niets meer boven.

Er zijn er steeds meer die zich die topstatus kunnen veroorloven vanwege de toenemende ongelijkheid.


Dat betekent niet dat de status op zich vermindert. Het gaat nog steeds om een toplaag.

Je moet niet doen alsof het om een banalisering gaat, dat is het niet.
Och ja .....als zo'n luxury car ergens op straat staat.....dan dient die ook meestal maar om het eerste beste hondje zijn pootje tegen te heffen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 10:00   #218
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt. Jouw statistieken bewijzen dat meer en meer mensen zich een Mercedes kunnen kopen. Volgens mij brengt dit juist mee dat de status rond die Mercedes een pak minder is dan pakweg 40 jaar geleden.

Ik vergelijk het nogmaals met reizen.....vroeger kon je uitpakken met een reisje naar het Gardameer nu interesseert dat niemand meer.

50 jaar geleden was een televisie of een wasmachine ook een statussymbool......nu heeft iedereen een tv en wasmachine....en dus foetsie met de status
Je kraamt onzin uit. Het is niet omdat de lage klasse mercedes geen statussymbool meer is, dat andere wagens die rol niet hebben overgenomen. De wagen is nog steeds een statussymbool. Je gaat niet met een Skoda rijden als je je een Ferrari kan permitteren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 10:09   #219
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je kraamt onzin uit. Het is niet omdat de lage klasse mercedes geen statussymbool meer is, dat andere wagens die rol niet hebben overgenomen. De wagen is nog steeds een statussymbool. Je gaat niet met een Skoda rijden als je je een Ferrari kan permitteren.
Niet helemaal waar.

Jef Bezos rijdt met bescheiden wagens, en hij is een van de rijkste mensen ter wereld.

In Belgie ken ik ook enkele bedrijfsleiders/eigenaren en hoge managers die in relatief bescheiden wagens rijden. Mijn vorige baas reed in een BMW van 12 jaar oud. Zat goed en reed goed, vond em. Kon je vinden 4000-5000 euro als je goed rondkeek op kapazaa.

Uiterlijke statussymbolen zijn eerder een teken van onzekerheid. Status is een sociaal gegeven. Status wordt aan jou gegeven door je omgeving. Als je dat moet opeisen met een wagen, ben je eigenlijk niet goed bezig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 10:11   #220
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Voor 8000 euro kocht een kennis een Boxster uit 1998 .....120.000 km eerste eigenaar. Kan hij nog jaren mee rijden.

En blijkbaar ken je helemaal niks van auto's want dan zou je moeten weten dat voor een old timer 924 van 35 jaar oud tegenwoordig meer wordt gegeven dan voor een boxster van 15 jaar oud....niet als status maar als belegging of verzamelobject.
Een 924 nu am kopen als belegging is wel mikken op een uitzonderlijke hoge leeftijd wil die belegging renderen.
En dan moet hij nog verkocht zien te geraken.
Van iedere overjaarse auto verwachten ze dat...maar dat is gewoon niet zo.

Een oude kast is ook meestal en antiek en waardevol maar onverkoopbaar dus waardeloos.

Wil je renderen met porsche moet je naar 911 of soms 928 of een goede 944.

924 is de minste.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be